PDA

View Full Version : Music Genome Project - Pandora

Antek
20-02-2007, 16:27
Ever since we started the Music Genome Project, our friends would ask:

Can you help me discover more music that I'll like?

Those questions often evolved into great conversations. Each friend told us their favorite artists and songs, explored the music we suggested, gave us feedback, and we in turn made new suggestions. Everybody started joking that we were now their personal DJs.

We created Pandora so that we can have that same kind of conversation with you.

-> quote vanop http://www.pandora.com

Pandora.com is een website die je de mogelijkheid biedt om je eigen radiostations aan te maken.
Het principe is heel simpel:

1. Je klikt op "Create new Station".
2. Je tikt de naam van een groep of van een liedje in. Als je sleutelwoord zowel op een artiest als een liedje slaat dan geef ie u de keuze.
3. Pandora.com creërt je radiostation en speelt muziek van de artiest in kwestie af of iets gelijkaardigs.
4. Voor elke song kan je met een duim omhoog of omlaag aangeven of het je al dan niet bevalt, en in functie daarvan past hij on the fly de criteria van het radiostation aan. Maw, als je bijvoorbeeld een station "depeche mode" aanmaakt, zal je in het begin wel wat liedjes moeten "elimineren", maar hoe langer je het station gebruikt hoe beter het er op wordt.

In het begin kan je pandora.com zonder account gebruiken, maar na een aantal songs wordt je voorgesteld om er één aan te maken zodat je vanop eender welke computer kan inloggen op www.pandora.com en zodus naar je eigen keineige radiostations kan luisteren.

Er is heel veel beschikbaar in hun database (buscemi zit er bijv. in), maar er zijn enkele beperkingen in relatie met de muziek-rechten:
- Geen playlist waaruit je kan kiezen. Het blijft een radio, mààr ze is gepersonaliseerd.
- Geen "previous" knop, je kan een liedje niet met opzet en direct herbeluisteren. Liedjes die je positief beoordeelt komen wel vast en zeker terug in het desbetreffende station. Liedjes die je negatief beoordeelt komen niet terug (duh).
- Per radiostation kan je per uur maar 10 liedjes skippen (ben niet zeker van het aantal).

Ik gebruik het sinds een maand en ik heb al een post of 12. Mijn twee favoriete posten zijn "Buscemi" en "The Killers", maar het is natuurlijk onmogelijk om dezelfde post aan te maken omdat het afhangt welke keuzes je maakt tijdens het beluisteren.

Try it!

ps. er is trouwens ook een podcast die ik nog niet uitgeprobeerd heb en er is ook de mogelijkheid om je radiostations te sharen met je vriendjes... jej!

Japisee
20-02-2007, 18:29
Mickske had het al op A51 eens gepost. Wijs ding indeed.

BtB
20-02-2007, 21:32
Kunt anders keer Last.fm heruitvinden.

deev´
20-02-2007, 22:18
Hmz, ziet er toch wel de moeite uit om even te bekijken.

Erik701
21-02-2007, 08:50
Kunt anders keer Last.fm heruitvinden.
Pandora.com bestaat al veel langer dan last.fm, dus ik gok dat het eerder andersom is :)

HeLLBirD
24-02-2007, 17:49
En er is ook in verschil tussen de twee. Als ik me goed herinner (ik spreek over 2 jaar geleden ofzo), dan was pandora een site die beheerd werd door muziekexperts, die de links tussen de verschillende artiesten en genres legden.
Dit terwijl last.fm meer een community-site is, waar de bezoekers de links tussen de genres legt. Dus je krijgt sowieso andere lijstjes voorgeschoteld.

Maar dit kan ondertussen natuurlijk wel al veranderd zijn.

Disabled
25-02-2007, 01:22
Pandora lijkt mij eerder gebaseerd op een deductie van alle kenmerken van een hele hoop muziek, in plaats van op genres, en die geeft op basis daarvan gelijkaardige muziek.

Terwijl je op Last.fm eigenlijk nog gebonden bent aan genres en hoe de mensen muziek als een bep. genre bestempelen.

't Is dus wel wat anders, inderdaad.

Peephole
25-02-2007, 09:53
Tegen dat je al die shit hebt gedaan kon je al lang zeker 20 wijze nummers hebben beluisterd.

Freddie Wasbak
25-02-2007, 10:36
Tegen dat je al die shit hebt gedaan kon je al lang zeker 20 wijze nummers hebben beluisterd.
Maar je had dan geen nieuwe muziek leren kennen.