PDA

View Full Version : Cinema: 'Hannibal rising'

Maniac
21-02-2007, 20:38
De jonge Hannibal Lecter (Aaron Thomas) groeit met zijn aristocratische familie op in een kasteel in Litouwen. Tijdens W.O.II ziet Hannibal hoe zijn ouders worden neergeschoten. Hij vlucht samen met zijn jonge zusje Mischa (Helena Lia Tachovska) naar een jagershut maar ook daar achtervolgt het noodlot hem. Een groep uitgehongerde soldaten valt er binnen en er ontvouwt zich een vreselijk drama dat Hannibal zal tekenen voor het leven. Jaren later vlucht Hannibal (Gaspard Ulliel) naar Frankrijk waar hij onderdak vindt bij Lady Murasaki (Gong Li), een aangetrouwde tante. Hij verneemt ook dat de mannen die de dood van zijn zusje op hun geweten hebben zich in Frankrijk bevinden. Hannibal begint aan zijn plan om wraak te nemen op de mannen die hem afnamen wat hem lief was.

De vijfde film met Hannibal Lecter is een prequel geworden van de man die enkele jaren geleden het wondermooie 'Girl with a pearl earring' afleverde. Van de doeken van Vermeer naar het kannibalisme van 's werelds meest geliefde menseneter is een serieuze sprong en duidelijk een stapje teveel voor Peter Webber. 'Hannibal rising' is dan ook een erg zwakke poging om met een soort van prequel nog wat extra cash uit de figuur te persen die schrijver Thomas Harris inmiddels al behoorlijk wat dollars moet hebben opgebracht. Maar er kan altijd nog wel een extraatje bij op de bankrekening, dus werd deze snel bereid gevonden om een totaal overbodige ontstaansgeschiedenis van het monster op papier te zetten. Had hij even zijn verstand gebruikt dan zaten wij nu niet opgescheept met een ondermaatse horrorfilm die de reeks enkel oneer aandoet.

Want het is vooral Harris die de boel verneukt. De plot van 'Hannibal rising' is zo ongelooflijk plat dat ik zat te vechten tegen de slaap. Via een verschrikkelijk banaal wraakverhaaltje komen we te weten waar Hannibal zijn voorliefde voor mensenvlees vandaan haalde. De reden is een ongelooflijke afknapper. Het zal U niet alleen twee kostbare uren van uw leven kosten die U met iets werkelijks interessants had kunnen doorbrengen, het doet ook een enorme afbreuk aan de afschrikwekkendheid en demonische grandeur die acteurs als Brian Cox en Anthony Hopkins het personage de laatste 20 jaar hadden meegegeven. En dat is echt onvergeeflijk. Een van de bekendste en populairste psychopaten uit de film zo onderuit halen, een daad van de schrijver zelf dan nog wel, dat gaat mijn verstand te boven.

De casting is ook geen geschenk. De jonge Franse acteur Gaspard Ulliel maakt een erg slechte beurt als Hannibal. Ulliel is zo ongelooflijk flets en heeft niets van het charisme dat de andere acteurs die de rol al op zich namen wel hadden dat er van enige dreiging helemaal geen sprake is. Ook Gong Li heeft al véél overtuigender staan acteren en beseft duidelijk te laat dat ze in een stinker van formaat is terecht gekomen. Peter Webber probeert nog wel wat mooie plaatjes te filmen maar helaas, de meeste omgevingen zijn zo saai en de sterfscènes zo onopwindend dat je gaat verlangen dat Hannibal de tanden in zichzelf zou zetten. Neen, deze 'Hannibal rising' slaat de bal helemaal mis. Een bedorven entrée in de reeks of een dessert met een vieze nasmaak, zo U wil. Doe uzelf en plezier en bespaar U deze zure oprisping.

1 ster op 4

Trailer (http://www.apple.com/trailers/weinstein/hannibalrising/trailer1/)

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/36/18/48/18688120.jpg

.fanny
22-02-2007, 10:50
wat ik niet begrijp is waarom je die film dan nog een ster geeft. een ster moet je uiteindelijk toch verdienen...

jmke
22-02-2007, 11:55
buiten de originele vond ik geen enkele Hannibal film de moeite.

.fanny
22-02-2007, 12:58
welke bedoel je met de originele?

ik vond hannibal van ridley scott fantastisch. het enige probleem is dat clarice starling niet gespeeld werd door jodie foster, een zeer geldige reden om dat lesbische takkewijf voor de rest van haar leven kapot te haten. ze vond het script maar niks. nu kan een actrice met sterke principes wel zoiets zeggen en geloof oogsten, maar wanneer je daarna wél in buchtfilms acteert als flightplan en kutrollen neerzet in inside man, dan is er toch wel kak aan de marbel. en niet dat julianne moore geen goede actrice zou zijn, maar ze is niet clarice starling. eigenlijk is hannibal een betere film, gezien de regie van scott en gezien hopkins sterker speelt dan in silence of the lambs, maar befslet jodie foster heeft het geheel vernaaid, en wij zullen het haar nooit vergeven.

red dragon was wel naar norm, maar niet van het niveau hannibal of silence of the lambs. manhunter heb ik nooit gezien. helaas pindakaas.

jmke
22-02-2007, 13:06
Silence of the Lambs.

Maniac
22-02-2007, 13:53

ik vond hannibal van ridley scott fantastisch. het enige probleem is dat clarice starling niet gespeeld werd door jodie foster, een zeer geldige reden om dat lesbische takkewijf voor de rest van haar leven kapot te haten. ze vond het script maar niks. nu kan een actrice met sterke principes wel zoiets zeggen en geloof oogsten, maar wanneer je daarna wél in buchtfilms acteert als flightplan en kutrollen neerzet in inside man, dan is er toch wel kak aan de marbel. en niet dat julianne moore geen goede actrice zou zijn, maar ze is niet clarice starling. eigenlijk is hannibal een betere film, gezien de regie van scott en gezien hopkins sterker speelt dan in silence of the lambs, maar befslet jodie foster heeft het geheel vernaaid, en wij zullen het haar nooit vergeven.

red dragon was wel naar norm, maar niet van het niveau hannibal of silence of the lambs. manhunter heb ik nooit gezien. helaas pindakaas.

Film krijgt nog een ster omdat bepaalde scènes nog van enige vakkundigheid getuigden.

Btw, 'Manhunter' > 'Red dragon'. Allez Fanny, ik gebied U nog deze week die Michael Mann-film te bekijken en er hier uw mening over te geven :)

.fanny
22-02-2007, 13:55
ik geloof wel dat manhunter stukken beter is, alles wat mann aanraakt verandert in goud. fanny zal er eens achter zoeken.

LordTD
24-02-2007, 19:50
Wat ik hier niet begrijp is dat jullie een kakfilm die nergens over gaat zoals Miami Vice een pareltje vinden terwijl deze toch wel erg sfeervolle film volledig de grond in geboord wordt.

Maar goed, iedereen zijn smaak zeker.

jmke
25-02-2007, 09:45
vond Miami Vice ook een kak film hoor:)

Peephole
25-02-2007, 10:10

ik vond hannibal van ridley scott fantastisch. het enige probleem is dat clarice starling niet gespeeld werd door jodie foster, een zeer geldige reden om dat lesbische takkewijf voor de rest van haar leven kapot te haten. ze vond het script maar niks. nu kan een actrice met sterke principes wel zoiets zeggen en geloof oogsten, maar wanneer je daarna wél in buchtfilms acteert als flightplan en kutrollen neerzet in inside man, dan is er toch wel kak aan de marbel. en niet dat julianne moore geen goede actrice zou zijn, maar ze is niet clarice starling. eigenlijk is hannibal een betere film, gezien de regie van scott en gezien hopkins sterker speelt dan in silence of the lambs, maar befslet jodie foster heeft het geheel vernaaid, en wij zullen het haar nooit vergeven.Wel triestig dat ze het einde volledig verneukt hebben maar soit.

Edit: En dat ze één van de coolste personages uit het boek hebben weggelaten.

sprinkler
25-02-2007, 13:21
vond Miami Vice ook een kak film hoor:)

Dikke kak inderdaad.

En het was wel te verwachten dat het een typisch ondermaats "nog rap wat geld verdienen" filmpje zou worden..

Metal
25-02-2007, 13:40
De woensdag gezien en ik vond hem feitelijk nog redelijk goed. Hij haalt niet het niveau van de vorige films, maar al bij al toch een redelijk goede film. Enige waar ik mij met momenten aan stoorde was Hannibal. De acteur is de rol niet volledig waardig...op het einde zijn er wel een paar momenten knap geacteerd, maar al bij al konden ze hier toch wel een andere acteur gebruikt hebben. Nuja, dat even terzijde want de film op zich was toch wel genietbaar.

IceScream
25-02-2007, 16:47
Ik ga niet naar de film kijken en ben te leeg om te zoeken naar spoilers op het internet, dus kan er iemand - tussen spoilertags - uitleggen waarom hij graag mens eet? Dat ik dat ook eens weet.

ToVoT
25-02-2007, 16:53
Ik ga niet naar de film kijken en ben te leeg om te zoeken naar spoilers op het internet, dus kan er iemand - tussen spoilertags - uitleggen waarom hij graag mens eet? Dat ik dat ook eens weet.

jam jam
Zijn jongere zus was in zijn kindertijden opgegeten tijdens oorlog (toen was het eten of sterven).
Hijzelf had er ook van gegeten maar vertikt het om dit te geloven.
Hierdoor werd hij een "monster" zoals ze het zeggen en neemt hij wraak.

Gisteren gezien, vond het goede film.