PDA

View Full Version : Hypothecaire lening - variabel/semi-variabel of vast

Pages : [1] 2 3

FuNeo
18-02-2010, 16:37
Bon. Tijd om mij hier eens déftig in te verdiepen.
Ik ben reeds naar een 4-tal banken geweest met hun eerste voorstellen. Puur om al wat te kunnen vergelijken tussen banken.
Ze promoten vast al zeker niet, en als ik de cijfers zag qua worst-case voor variabel leek het inderdaad zo (worst-case voor variabel was maar een beetje slechter dan een vast tarief op het einde van de rit).

Nu ik wat bijlees merk ik wel dat het een slecht moment is om variabel te pakken. Tis te zeggen,da's wat ik eruit opmaak nu ik weet wat een referentie-index is (daar werd in geen enkele bank over gesproken)

Waarom? omdat de referte-index totaal niet strookt met de effectieve rentes omdat de banken hun winstmarges hoog zetten.
Ik heb al eens een grafiek gemaakt van alle referte-indexen van 1992 tot nu om te zien hoe die tendens nu zit, en daar is duidelijk dat voor 1-jarige variabiliteit vanaf september 2008, start van crisis, er een énorme val zit voor de A (1-jarig), en dat we daar nu op een referte-index van 0.70% zitten. No surprise there (alhoewel, dat die referentie-index nu zó laag is wist ik niet).
Men zegt dat deze vroeger of later (sterk?) kan/zal stijgen.

Heb ik het correct op dat dit wil zeggen dat het zelfs theoretisch zo is dat je nooit minder dan -0.7% van je startrente kunt halen als je nu een variabele lening aangaat? (dus +3, maar max -0.7 ipv -3)? En dat het in de praktijk very likely is dat je over 3 jaar zelfs al aan +3 zal zitten?

Nu merk ik dat er bij de vijfjaarlijkse referte-index (index E) ook wel een dip was, maar helemaal zo drastisch niet (die staat nu bvb. op 2,61).
We hebben reeds een voorstel van 3,6% voor een 5-5-5, amper 1% verschil met de refentie van 2,61 dus ik vermoed dat dit wil zeggen dat de bank hier 1% minder "verdient" aan ons ivgl. met een 1-1-1 van 2,7% waar de referentie 0,7 is (2,7-0,7 = 2 en 3,6- 2,61 = 1). Bovendien is de cap op die (5-5-5) 2, en de variabele cap staat op 3.

Dus:
5-5-5 aan 3,6% met +2/-2, referentie is 2,61. (max 5,6)
1-1-1 aan 2,7% met +3/-3, referentie is 0,70. (max 5,7)

-> 5-5-5 is beter, vooral omdat de 1-1-1 in praktijk quasi niet meer kán dalen.
Is mijn redenering/conclusie hier correct of niet?

Daarnaast stel ik mij ook de vraag: is vast niet nóg beter dan een 5-5-5, op dit moment? Fortis geeft bvb een 4,50% voor vast, worst-case van de 5-5-5 zit er een dik procent boven met 5,6%. Maar da's pas na 5 jaar natuurlijk.

Momenteel neig ik naar de vast, omdat 4,5% er eigenlijk wel niet slecht uitziet als je bij andere formules de worst-case bekijkt.
Ik word er meer en meer van overtuigd dat een worst-case quasi gegarandeerd is bij alle variabele leningen als je die op dit moment afsluit.
Of schat ik dit te pessimistisch in?

Qua fiscaliteit snap ik er ook nog niet al te veel van, dus alle tips/hints zijn zeker welkom.

Jerre_31
18-02-2010, 16:48
ik heb volgende leningen lopen:
variabel 1-1-1 (3/3), hoofdbedrag 25 jaar - deelbedrag 15 jaar: gestart 1.1.2009 zit nu van 4,3% op 1,3% intrestvoet

dan een renovatielening en da's dan een 5-jaarlijks herzienbare.

Mijn hoofdlening heb ik in volle crisis afgesloten, op een bepaald moment was de devaluatie groter dan mijn intrestvoet, da's wel amusant natuurlijk: op dat moment had de bank dus niets verdiend aan mijn lening :)

Heb de zgn accordeon-formule genomen, de lening op 15 jaar zal op 11 jaar afbetaald zijn, de lening op 25 jaar op 18 jaar of zo... en dan in huidige context, met de gemiddelden zal het wel nog wat schommelen maar 9/10 zal ik niet aan de volle looptijd komen.

Wat ge nodig hebt zal er dus van afhangen, welle hebben via immotheker alles gedaan... legde het goed uit en behulpzaam bij vergelijken andere offertes.

FuNeo
18-02-2010, 17:00
ik heb volgende leningen lopen:
variabel 1-1-1 (3/3), hoofdbedrag 25 jaar - deelbedrag 15 jaar: gestart 1.1.2009 zit nu van 4,3% op 1,3% intrestvoet

dan een renovatielening en da's dan een 5-jaarlijks herzienbare.

Mijn hoofdlening heb ik in volle crisis afgesloten, op een bepaald moment was de devaluatie groter dan mijn intrestvoet, da's wel amusant natuurlijk: op dat moment had de bank dus niets verdiend aan mijn lening :)

Heb de zgn accordeon-formule genomen, de lening op 15 jaar zal op 11 jaar afbetaald zijn, de lening op 25 jaar op 18 jaar of zo... en dan in huidige context, met de gemiddelden zal het wel nog wat schommelen maar 9/10 zal ik niet aan de volle looptijd komen.

Wat ge nodig hebt zal er dus van afhangen, welle hebben via immotheker alles gedaan... legde het goed uit en behulpzaam bij vergelijken andere offertes.

Nieuwe rente = oude rente + (nieuwe referte-index – oude referte-index).
= 4,3 + (0,7 (referentie nu)- 2,29 (referentie december 2008))

4,3 + (0,7 - 2,29) = 2,71 toch? en niet 1,3... ksnappet nie :(

eniac
18-02-2010, 17:49
welle hebben via immotheker alles gedaan...

Dat merk ik direct aan de samenstelling en de aard van je leningen :)

Kleine twee jaar geleden lening aangegaan, een stuk vast en het grootste stuk variabel (accordeon). Megalage marge vastgekregen, wat nu zeer handig uitdraait. :)

Matthias
18-02-2010, 18:27
Ik word er meer en meer van overtuigd dat een worst-case quasi gegarandeerd is bij alle variabele leningen als je die op dit moment afsluit.

Dan nog, stel dat de rente nog 2 jaar laag blijft, tegen dat heb je al veel interest afbetaald en doet die verhoging niet zoveel pijn. Soit, gulden regel: de bank wint altijd.

FuNeo
18-02-2010, 19:35
Dan nog, stel dat de rente nog 2 jaar laag blijft, tegen dat heb je al veel interest afbetaald en doet die verhoging niet zoveel pijn. Soit, gulden regel: de bank wint altijd.
Tenzij je er bij was bij't begin van de crisis ipv nu, op't dieptepunt... :'(
Worst-case doet toch sowieso altijd evenveel "pijn"?

De vraag is hoe waarschijnlijk een worst-case is; ik vraag me vooral af of mijn denkwijze valabel is (9/10 worst-case over de hele lijn).

Fieldy
18-02-2010, 21:12
Kan er eens iemand heel dat gedoe van die referte index uitleggen? :)

Teki
18-02-2010, 22:11
Worst-case doet toch sowieso altijd evenveel "pijn"?

Worst case wel ja :)

Maar het eerste jaar kun je maar 1% stijgen, het jaar erna nogis, en dan maar tot je cap.

Stel dat het nog 2 jaar laag blijf, zit je 3-4 jaar aan een relatief lage rente, waardoor je uitstaande kapitaal lager is.

als je dan op je maximum rente zit, is je uitstaande kapitaal veel lager, en zal je aflossing nog meevallen.

Ik ben mijn lening midden in de crisis aangegaan op referteindex van 1.050 aangegaan tegen 2.45%. Nu is die index maar 0.7XX meer, het eerste jaar kan er dus al geen stijging zijn, dus 3 jaar tegen < 4% afbetalen.

De lucky fucks die voor de crisis een variabele hadden zijn nog beter af, er zijn er met rente's onder de 1%!!

FuNeo
18-02-2010, 22:37
True. Maar again, ik vrees dus voor een gegarandeerde worstcase :s

Kan er eens iemand heel dat gedoe van die referte index uitleggen? :)
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/lenen/Variabele_rente_duurder_dan_vaste_rente.8296496-1626.art

Daar legt men ook uit waarom vast nu beter zou moeten zijn dan variabel op dit moment.

eniac
18-02-2010, 22:52
er zijn er met rente's onder de 1%!!

Zo enorm laag? In mei vorig jaar heb ik de nieuwe rentevoet doorgekregen en die werd vastgelegd op 1.33%. Maak ik dan kans om nog meer te dalen ofzo?

edit: referte-index mei 2009: 1.050. Als de referte-index nog drie maand niet al teveel stijgt maak ik dus ook kans om onder de 1% te duiken. :)

Marky
19-02-2010, 08:38
Bij Fortis kan je wel één keer uw lening laten herzien zonder notariskosten te betalen (wel de dossierkosten)

Fieldy
19-02-2010, 08:42
Bij Centea is dat blijkbaar gratis en onbeperkt. Waarschijnlijk bij KBC ook dan.

Takeshi
19-02-2010, 08:45
Ik heb een lening met variabele duur.
Het terug te betalen bedrag per maand is vast, dus weinig risico op dit moment, maar de duur van 25 jaar kan verkorten of verlengen. (max 5 jaar)
Zelfs in een worst case scenario, dus 30 jaar afbetalen, scheelde het haast niets met 25 jaar vaste rente als je het bedrag wat je uitspaart per maand met een variabele opzij houdt.
De zekerheid van een vast bedrag per maand vind ik op dit moment heel interessant, over 20 jaar zou het mij in principe minder moeten kunnen schelen of ik nu wat langer moet afbetalen of tegen dan kan ik misschien al deel aflossen.

DarthJabbaBoulet
19-02-2010, 13:56
heb 4 jaar geleden een vaste gekozen op 30 jaar.

ik wou vast dus had enkel de keuze nog in tijdsduur

een 20 jaar zou mij in het totaal 7 à 8k euro's hebben uitgespaard maar ja liever toen wat meer ruimte per maand dan 7 à 8k binnen 20 jaar (wat is 8k dan nog waard ?)
ik heb dan ook een 30 jaar lange goedkope rentevoet waarop ik hetzelfde bedrag nog eens kan bijlenen wil ik voor een huisje gaan ipv appartement.

FuNeo
24-02-2010, 13:38
heb 4 jaar geleden een vaste gekozen op 30 jaar.

ik wou vast dus had enkel de keuze nog in tijdsduur

een 20 jaar zou mij in het totaal 7 à 8k euro's hebben uitgespaard maar ja liever toen wat meer ruimte per maand dan 7 à 8k binnen 20 jaar (wat is 8k dan nog waard ?)
ik heb dan ook een 30 jaar lange goedkope rentevoet waarop ik hetzelfde bedrag nog eens kan bijlenen wil ik voor een huisje gaan ipv appartement.
Hoeveel % kreeg je toen voor je uiteindelijke lening van 30j?

Stel dat het nog 2 jaar laag blijf, zit je 3-4 jaar aan een relatief lage rente, waardoor je uitstaande kapitaal lager is.

als je dan op je maximum rente zit, is je uitstaande kapitaal veel lager, en zal je aflossing nog meevallen.
Correct me if I'm wrong! Maar...

Bij nader inzien: tenzij je vaste kapitaalsaflossingen aankunt is dit dus al niet van toepassing (unlikely, en in ons geval ook al niet van toepassing).
Want zonder vaste kapitaalsaflossingen betaal je de eerste paar jaar quasi niks van kapitaal af.

Jerre_31
24-02-2010, 14:12
Worst case wel ja :)

De lucky fucks die voor de crisis een variabele hadden zijn nog beter af, er zijn er met rente's onder de 1%!!

that's me :-)

Bank verdient momenteel quasi nix op mijn leningen, behalve die ik nu heb aangegaan aan 5-j herzienbaar...

lening van 25 jaar zou op 18 jaar afbetaald zijn en die op 15 jaar op 11 jaar... :feesje:

boogie_man
24-02-2010, 16:59
Morgen een dagje verlof en eens de banken aflopen:

momenteel:

2.439 % 1/1/1 +3/-3 bij BNP-Paris bas. Moet beter kunnen.

Morgen vind ik er wel een paar die er onder zullen gaan en dan terug naar fortis: doel 2.38%

FuNeo
24-02-2010, 19:08
Morgen een dagje verlof en eens de banken aflopen:

momenteel:

2.439 % 1/1/1 +3/-3 bij BNP-Paris bas. Moet beter kunnen.

Morgen vind ik er wel een paar die er onder zullen gaan en dan terug naar fortis: doel 2.38%
Nice voor een 1/1/1.
Quotiteit? En hoe lang?
(dit kan ek u al zeggen: argenta zal er niet aan kunnen op die formule, kbc mss wel)

Teki
24-02-2010, 20:36
Correct me if I'm wrong! Maar...
Bij nader inzien: tenzij je vaste kapitaalsaflossingen aankunt is dit dus al niet van toepassing (unlikely, en in ons geval ook al niet van toepassing).
Want zonder vaste kapitaalsaflossingen betaal je de eerste paar jaar quasi niks van kapitaal af.

Wel met zo'n lage rentevoeten he :)

hier is het meer dan 60% kapitaal, minder dan 40% rente. Scheelt me op 2 jaar meer dan 5000 EUR aan kapitaal.

Nuja, dat de rente maar ff laag blijft!!!

eniac
24-02-2010, 21:35
Klopt Teki. Ik heb begin mei vorig jaar een overzicht gekregen van wat ik dit afbetaaljaar aan kapitaal betaal en wat aan intrest, en het verschil met het jaar ervoor is zeer groot.

Hopelijk nog 3 gunstige maandelijkse voeten... *hope*

boogie_man
26-02-2010, 11:41
Nice voor een 1/1/1.
Quotiteit? En hoe lang?
(dit kan ek u al zeggen: argenta zal er niet aan kunnen op die formule, kbc mss wel)

Bij die quotiteit: Moet je rekening houden met het totale bedrag dat je nodig hebt (inclusief notariskosten, registratiekosten, leningkosten,...) of berekenen ze uw quotiteit door puur te kijken naar uw aankoopbedrag?

Lening op 25 jaar. Ik heb al geruchten opgevangen dat Fortis nu toch blijkbaar wil zakken tot 2.38%.

Zaterdag eens klapke gaan doen en zien dat ze mij daar niet sjarelen met een belachelijk dure schuld-saldo want dan heb ik natuurlijk ook niet veel aan mijn schoon tarief.

Alvast wat schuld-saldo offertes opgevraagd bij andere maatschappijen.

Zijn er nog die hun schuld-saldo fiscaal hebben gemaakt. Ik ben aan het overwegen om mijn premies jaarlijks te betalen met 870 euro in een verzekering, om zo mijn maximum van pensioensparen op te souperen aan die verzekering. (enfin, zoiets, ik moet dat nog eens uitpluizen)

Voordeel is dat ik gedurende een jaar of 6 tussen de 300-400 terug krijg, nadeel is dat ik gedurende 6 jaar geen pensioensparen doe.
Na die 6 jaar begin ik dan weer aan pensioensparen te doen via een fonds.

Abdallah
26-02-2010, 13:50
Sinds wanneer doen vastbenoemde ambtenaren aan pensioensparen? :-)

McArvidsson
01-03-2010, 21:45
Bij Fortis kan je wel één keer uw lening laten herzien zonder notariskosten te betalen (wel de dossierkosten)

Kan ik moeilijk geloven.
De notariële akte dien om heel de akte van kredietopening authentiek te maken en de hypothecaire inschrijving te regelen. Deze Hypothecaire inschrijving is gekoppeld aan de akte van kredietopening.

Bij een herfinanciering heb je een nieuwe kredietopening en dus een nieuwe authentieke akte + handlichting van de vorige hypothecaire inschrijving + nieuwe hypothecaire inschrijving nodig.

Anders is het bij een "wederopname" binnen de kredietopening. Na verloop van tijd kan men het reeds terugbetaald kapitaalsgedeelte terug "opnemen" of "lenen". Dit kan wel via een onderhandse akte en dus zonder notaris.

McArvidsson
01-03-2010, 21:47
BTW: als je plannen hebt om een krediet aan te gaan ook altijd eens de site van Argenta checken. Van tijd tot tijd komen zij scherp uit de hoek.

Awoujol
01-03-2010, 22:19
Kan misschien interessant zijn:

http://www.rodv.be/Default.aspx

Matthias
02-03-2010, 12:29
Bij een herfinanciering heb je een nieuwe kredietopening en dus een nieuwe authentieke akte + handlichting van de vorige hypothecaire inschrijving + nieuwe hypothecaire inschrijving nodig.

Maar als het bij dezelfde bank is kunnen ze natuurlijk genoegen nemen met een mandaat voor het meerdere, terwijl het oorspronkelijke bedrag nog beschermd is door de inschrijving.

McArvidsson
02-03-2010, 13:01
Maar als het bij dezelfde bank is kunnen ze natuurlijk genoegen nemen met een mandaat voor het meerdere, terwijl het oorspronkelijke bedrag nog beschermd is door de inschrijving.

Normaliter niet daar de hypothecaire inschrijving gekoppeld is aan de akte van kredietopening. De bank kan de inschrijving dus niet voor eenders welke kredietopening gaan gebruiken. Dan zal men met meerdere rangen of handlichting moeten werken.

Of je bank naast een inschrijving deels met mandaten werkt hangt natuurlijk af van de acceptatiepolitiek van je bank. Let wel op dat een mandaat eveneens invloed heeft op je fiscale regeling daar het gedeelte dat gedekt is door een volmacht niet verwerkt wordt in je éénmalig fiscaal attest (basisattest) en niet in te geven is bij je belastingen.

eniac
17-03-2010, 13:46
Referte-indexen zijn deze maand weer gezakt. Index A van 0.695 naar 0.609. Index van volgende maand wordt mijn herzieningsindex, nog 1 maand duimen dus... Met 0.609 zou ik uitkomen op 0.9% voor het komende jaar. :)

Teki
17-03-2010, 14:26
Die index kan niet stijgen de komende maand, er is geen enkele indicator dat hij zou stijgen. Lucky fucks allemaal :)

(afin geluk heeft er niveel mee te maken, eerder het maken van een goeie keuze en mee op de trein springen)

Als ik het zo uitreken gaat er bij mij met 0.605 maar 0.398% af, waardoor ik op 2.05 zou uitkomen.

Nuja het heeft alleen maar voordelen, ik ben er in mijn berekening vanuitgegaan dat ik aan het slecht mogelijkste scenario zou gaan afbetalen. (en dat mijn loon binnen 3 jaar de stijging zou compenseren)

Dat kan al bijna niet meer het geval zijn intussen... Eindelijk eens een echte financiële meevaller.

B0Yke
16-11-2011, 20:41
Bon, november 2011 nu dus deze thread is aan een update toe. Ik wil ook lenen maar heb er helemaal geen verstand en/of ervaring mee. Mijn naaste vrienden hebben ook nog nooit een lening aangegaan dus daar kan ik al niet te rade.

Waar op letten? Wat niet overzien? Wat zijn huidige interesten (in real life, niet wat banken op hun simulatie voorstellen)..

Het enige dat ik nu weet is dat je banken tegen elkaar moet uitspelen. Meer niet.

frenzal
16-11-2011, 21:45
mijn korte ervaring heeft mij het volgende geleerd:
- vast is nog steeds het beste momenteel
- op renteopdevoet.be kan je interesten van andere mensen zien wat u helpt om een idee te vormen of je een goede deal hebt of niet
- getrouwheid bij eigen bank (dexia) bleek uiteindelijk niet veel waard te zijn. kbc was voor ons uiteindelijk het beste
- naast hypotheek rente bestaat er ook een mandaat, op een mandaat betaal je geen of minder registratiekosten dan op een hypotheek. maar enkel het hypotheek gedeelte telt mee voor de aftrekbaarheid van uw belastingen de ideale situatie is een mix van beiden (fiscale optimalisaite blabla).

Dodgy
17-11-2011, 01:33
Wat je ook doet, ga voor een vaste rentevoet, we zitten nog altijd op een super laag niveau.

Maat van mij heeft net iets gekocht in Gent en had de beste tarieven bij KBC en Argenta. Persoonlijk zou ik nooit een lening aangaan bij Argenta dus die KBC optie lijkt me wel goed.

Hou wel rekening met de SSV (MOET dat echt bij je bank?)

boogie_man
17-11-2011, 08:31
Waarom geen lening bij Argenta?

Talos
17-11-2011, 08:38
Waarom geen lening bij Argenta?

Dat vraag ik mij ook af eigenlijk.

Mijn zus heeft pas ook een lening aan gegaan. Zij kreeg het laagste bij Centea, en voor haar was ne variabele nog veel voordeliger dan ne vaste.

Rufus
17-11-2011, 09:58
Ik ben bij KBC en hebben een mix gekozen van vaste en variabele.
Worst case kost het ons 6000 euro meer. En dat wil zeggen dat de variabele naar zijn max zou stijgen wat zeker niet continu zal zijn.
Spil van +-2 op drie jaar tijd of zoiets.
Vaste deel is hetgeen we kunnen inbrengen in de belastingen.
Variabele is de rest waar we zo snel mogelijk van afwillen.

KBC heeft ook andere zaken die standaard erin zitten.
Verlening/verkorting van 5 jaar
vervroegde afbetaling met een verminderde boete
....
Blijkbaar niet bij alle banken gratis.

Haja en probeer altijd minder te vragen van rente dan hetgeen ze voorstellen.
Wij hebben zo op voorwaarde dat we onze familiale ook daar namen een voordeel van +- 20 euro per jaar.
T'is ni veel maar alle beetjes helpen.

B0Yke
17-11-2011, 22:47
Vandaag bij 3 banken al een afspraak gemaakt. Blijkbaar kunnen die ten vroegste komende woensdag tijd maken voor een gesprekske. Spoedcursus onderhandelingstechnieken?

Blade
17-11-2011, 22:49
Hou wel rekening met de SSV (MOET dat echt bij je bank?)

Dacht van niet.

frenzal
17-11-2011, 22:51
het moet niet, maar je gaat de lagere rentevoet krijgen als je dat wel doet

Vandaag bij 3 banken al een afspraak gemaakt. Blijkbaar kunnen die ten vroegste komende woensdag tijd maken voor een gesprekske. Spoedcursus onderhandelingstechnieken?

ik heb nergens onderhandeld, gewoon 1 voor 1 afgaan en als het nodig is kan je zeggen wat je bij de andere kreeg. maar laat ze sowieso eerst hun ding doen

Teki
17-11-2011, 23:11
Het is er allemaal véééééél makkelijker op geworden tov vroeger.

1. Laat je het uitleggen door je bank... Het is die mensen hun job :) Laat het desnoods nog een 2e keer doen door een andere bank.

2. Vast is momenteel bijna altijd beter, tenzij ze daar afkomen met een of andere exotische constructie. Statistisch gezien gaat de jaarlijkse interestvoet stijgen. Die op 20/25 jaar ook als je jezelf niet haast.

Variabel:
Statistieken

Index: A
Huidige referte index: 1,467%
Percentage lager: 11%
Percentage hoger: 88%
Gemiddelde waarde: 3,468%

3. Belastingvoordeel is heel simpel te berekenen, laten we even afronden op 2800 EUR per persoon dat af je belastbaar inkomen gaat. Met 1 persoon moet je dus genoeg lenen om 233 EUR per maand af te betalen, met 2 het dubbele, daar zit je quasi direct aan :) (na 10 jaar iets minder, leen dus in het begin van een jaar zodat je alles kunt inbrengen)

4. Gaat dat niet, en koop je iets op het einde van een jaar, dan kan je als je alleen bent je SSV al inbrengen, heb je een partner of zie je je erfgenamen graag, dan is dit minder interessant (omdat je dat fiscaal hebt ingebracht, bij een erfenis kost dat dus pakken meer)

5. Deel hypothecair mandaat kan inderdaad interessant zijn, maar laat het uitrekenen door je bank of je daar voordeel mee doet.. Je moet al 120 000 EUR+ lenen om het interessant te maken.

B0Yke
22-11-2011, 22:23
Is het eigenlijk wel aangeraden om op dit moment een lening aan te gaan/te investeren in vastgoed? Ben niet zo'n econoom dus ik kan de huidige situatie in Europa/België niet vertalen naar dit specifieke domein. :)

ecko
22-11-2011, 22:42
In principe wel ja. Als je nog een interessante rentevoet kan krijgen; dat weet ik niet zo zeker.
Als er inflatie is, wordt geld minder waard en worden kosten dus eigenlijk goedkoper. Uw leenbedrag verandert niet, dus in verhouding met uw loon bvb wordt dat minder.

Investeren in vastgoed met het oog op later verkopen weet ik niet. Investeren in vastgoed met het oog op geen huur meer moeten betalen als ge met pensioen gaat wel.

B0Yke
23-11-2011, 17:47
tussenstand:
3 banken bezocht, rustig uitleg laten doen: alle drie geven ze hetzelfde voorstel: 4,10%
i think not

Blade
23-11-2011, 23:14
Huis gezien dat me interesseert. Mezelf al wat aan het informeren voor een lening. Dan ziet ge dit:

http://grafieken.tijd.be/510138581

en dees:

http://grafieken.tijd.be/510138572

Ik denk dat ik mijn plannen al kan opbergen.

Trojan
23-11-2011, 23:20
En wat wil dat zeggen?

frenzal
23-11-2011, 23:21
kheb precies dik chance gehad (oktober getekend)

Niels
23-11-2011, 23:27
Waarvoor staat die OLO?

BuiZe
23-11-2011, 23:36
trolololo uw geld is niets meer waard :-(

CSM
24-11-2011, 03:32
Obligation Linéaire/Lineaire Obligatie

Blade
25-11-2011, 00:36
Ruwweg geeft de olo op 10j de trend aan voor de rentevoet van vaste leningen, en die op 1j wat de variabele leningen gaan uitsteken. Het ziet er niet goed uit.

Trojan
25-11-2011, 22:26
Als ik het zo bezie is het nu nog de moment voor een lening af te sluiten, want morgen zal het onbetaalbaar worden.

Net nu ik plannen had om iets te kopen tegen ten laatste februari volgend jaar. Misschien toch maar eens horen hoeveel ze mij kunnen geven, en anders toch maar even blijven huren tot ik iets tegen kom dat aan al mijn eisen voldoet. :'(

Kunde bij de vlaamse overheid ook geen hypothecaire leningen afsluiten tegen een gunstigere rente?
En een verzekering "gewaarborgd wonen" ofzoiets?

DeathKnight
25-11-2011, 23:04
Kunde bij de vlaamse overheid ook geen hypothecaire leningen afsluiten tegen een gunstigere rente?

Sociale lening? Enkel als je salaris het toelaat (i.e. laag genoeg is). Maat van mij heeft huis gekocht toen zijn vrouw niet werkte en ze hebben een kind ten laste. Ideaal tijdstip.

Teki
25-11-2011, 23:51
Verzekering gewaarborgd inkomen is wat papieren invullen, en dat moet je sowieso nemen, kost je niets & de enige voorwaarde zijn dat je het binnen het jaar moet aanvragen, het je eigen woning is, en je een heel jaar hebt gewerkt. (afin en dat het kast van een villa mag zijn, maar op u eentje kom je daar toch niet aan)

Voor een sociale lening via het woningfonds moet je een kind ten laste hebben, dus dat gaat niet.

Dan zijn er nog alternatieven als 'de vlaamse woonlening' en 'sociaal woonkrediet'

Het kan zijn dat ik die laatste 2 net verzonnen heb of de sociaal / vlaams heb omgedraaid :)

Voor die eerste mag je maximaal ~32000 EUR verdienen, en dat dient voornamelijk om een huis > 30 jaar te renoveren.

Voor dat andere zijn er weinig regels, maar dat moet je wel via een erkende kredietinstelling (van die woonkredietdinges, dit is er bv een http://www.klein-eigenaarskrediet.be/) doen. Voordeel is daar dat je notaris, schatting, dossierkosten etc... een pak lager liggen.

Intred
29-11-2011, 11:15
Weer een leuk geschenk van de overheid voor de mensen die denken te bouwen, kopen, etc etc. Op de kosten van de notaris komen binnenkort nog eens 21% BTW op, jawadde. (Cfr. nieuwe begroting)

frenzal
29-11-2011, 11:32
ouch

AngeluS
29-11-2011, 11:45
qué?! :'(

Eposhark
29-11-2011, 11:52
shizkeque

inqubus
29-11-2011, 11:55
goodies. Nu kan ik helemaal fluiten achter een huis.

binnenkort worden we het nieuwe monaco. Enkel maar de mensen met poen kunnen dan nog iets. Hier word ik nu echt depressief van seh.

Trojan
29-11-2011, 11:57
Het ergste is dat ze er mee weg komen, omdat wij lamme belgen het gewoon slikken. In spanje en griekenland was het tenminste nog maanden staking en protesten.

Turtle
29-11-2011, 12:05
Weer een leuk geschenk van de overheid voor de mensen die denken te bouwen, kopen, etc etc. Op de kosten van de notaris komen binnenkort nog eens 21% BTW op, jawadde. (Cfr. nieuwe begroting)

Bron?
Het werd "overwogen" volgens de kranten, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

inqubus
08-12-2011, 15:31
een vraagske: die renteverlaging van 1% dat men vandaag gedaan heeft voelt ge daar iets van als ge gaat lenen voor woning?

ecko
08-12-2011, 15:39
Waarschijnlijk niet, maar van de extra kosten die de banken gaan aanrekenen bij het afsluiten van leningen wel.

Magnum_
08-12-2011, 15:40
Het is een renteverlaging van 0.25%

Turtle
08-12-2011, 15:59
Hangt af van de keuze van de banken ofc.

afaik richten ze zich meer op de 10j rente. Je kent hem wel, die rente die vorige week richting 6% ging :)

B0Yke
08-12-2011, 17:41
Vandaag terug bij de bank langsgeweest. Ik dacht even te gaan onderhandelen om die 4,1% omlaag te krijgen.. Schoon met mijn printjes van renteopdevoet.be naar daar. Het enige wat die mannen konden doen was mij een nieuw voorstel geven van 4,2%. Jawel een VERHOGING terwijl ik daar stond met mijn printjes van mensen die aan 3,85% lenen.

Wat?

frenzal
08-12-2011, 17:46
because fuck you that's why

nee das idd vreemd, je zou op z'n minst moeten mogen ingaan op het initieel bod of was die ondertussen vervallen?

B0Yke
08-12-2011, 18:22
Dat initieel bod was op een lening van 170k, nu wou ik eentje van 150k.. blijkbaar gaat dat niet :/

Trojan
08-12-2011, 18:27
Ook al gemerkt dat fortis en dexia "maar" 7 dagen geven terwijl ik van KBC 30 dagen kreeg.

Dan is de keuze rap gemaakt om eerst bij KBC te horen hoeveel ze geven en of ik de lening kan krijgen en dan een maandje te shoppen.

B0Yke
08-12-2011, 18:34
Ik spreek over de KBC.. Daar ben ik al levenslang klant en Dexia geeft me bij een gewoon 'informatief' gesprek al 4,09%. Lol, getrouwheid is duidelijk niks meer waard.

frenzal
08-12-2011, 18:40
heh, bij mij juist andersom
dexia klant en kbc had veel betere voorwaarden

Trojan
08-12-2011, 18:45
We zijn er toch op vooruit gegaan, exact een jaar geleden kreeg ik nog 4.54% vast. :)

B0Yke
08-12-2011, 20:31
heh, bij mij juist andersom
dexia klant en kbc had veel betere voorwaarden

Ja ik hoor ook overal dat KBC de beste voorwaarden geeft. Ze gunnen het mij precies niet :(

Trojan
08-12-2011, 20:37
Zijde al gaan rondshoppen?

B0Yke
08-12-2011, 20:49
Als ge dit verstaat onder 'shoppen':
"Maar meneer, daar krijg ik xx%"
Dan ja.
Hielp het? Duidelijk niet.

Vreemd genoeg caren die banken er helemaal niks om een klant te winnen/verliezen. Vandaag op de KBC zeiden ze letterlijk: dan gaat ge maar naar die andere bank. Wij gaan geen lening geven met verlies. Verlies? Wat? :) En dan ben je daar al heel u leven klant..

Trojan
08-12-2011, 20:56
Uiteindelijk zijt ge gewoon een nummerke voor die mensen. :(

Spijtig dat ze u in een ander kbc kantoor doorverwijzen naar uw vast kantoor waar uw rekening staat. Anders zou ik gewoon op een ander gaan horen.

sn1p3r
08-12-2011, 21:04
Bwa, 't kan wel helpen als uw pa mee is en die laat vallen dat hij binnenkort een mooie som trekt voor zijn pensioen :p

Vandaag getekend. 3,49% vaste rente op 15 jaar, 35k euro.

Trojan
08-12-2011, 21:12
Mooi voorbeeld sniper, sjaans dat ge met uw lening een huis kunt kopen, laat staan een appartement. :rolleyes:

B0Yke
08-12-2011, 22:10
Mijn pa was mee. Geldwolven zijn het!
En sniper, doe dat bedrag maal 4,5 en de looptijd maal 2 en kom dan nog eens terug :)

sn1p3r
08-12-2011, 22:27
Sorry dat ik de rest niet hoef te lenen eh.

Of wacht, neen. Geen sorry.

Blade
08-12-2011, 22:29
Dat initieel bod was op een lening van 170k, nu wou ik eentje van 150k.. blijkbaar gaat dat niet :/

Op een leningaanbod zit meestal maar 10% speling. En ja, ik ken ook mensen die aan 3.85 geleend hebben terwijl ik (voor een bank werkende dan nog) mooi 4.2 gepresenteerd krijg.

BuiZe
08-12-2011, 23:20
35k euro.Kunde dan niet beter een jaar wachten en dan gewoon niets moeten lenen ipv 15 jaar af te betalen en 1.5 keer zoveel kwijt te zijn?

Eposhark
08-12-2011, 23:21
Nee, want de prijs stijgt te snel.

Intred
09-12-2011, 08:54
Of er is iemand anders die het koopt voor uw neus, ook al meegemaakt.

sn1p3r
09-12-2011, 09:13
Kunde dan niet beter een jaar wachten en dan gewoon niets moeten lenen ipv 15 jaar af te betalen en 1.5 keer zoveel kwijt te zijn?

Voor alle duidelijkheid, ik heb ook die 35k niet nodig. Is gewoon om maximaal fiskale aftrek te hebben. Of zo goed als maximaal.
En 10% voorschot voor appartement is al betaald.

Turtle
09-12-2011, 10:23
Kunde dan niet beter een jaar wachten en dan gewoon niets moeten lenen ipv 15 jaar af te betalen en 1.5 keer zoveel kwijt te zijn?

Lenen op 10 of 15j is fiscaal en financieel meestal interessanter dan het zelf cash te betalen. True story.

Belastingsaftrek + intrest als je uw eigen kaptiaal vastzet.
Winwin.

sn1p3r
09-12-2011, 10:29
Ik leen 35k. Na die 15 jaar heb ik, dank zij die belastingsaftrek, er slechts 25k voor betaald (inclusief de rente etc)

frenzal
09-12-2011, 10:52
hax

BuiZe
10-12-2011, 15:29
We leren bij :)

Moet je uw geleend bedrag ook gebruiken? Anders leen ik nu 35K, en zet dat op een langetermijnrekening... gat in de markt!

Teki
10-12-2011, 15:41
Gaat alleen met een hypothecair krediet :)

Talos
10-12-2011, 16:03
En als het uw eerste en enige woonst is? Of ben ik daar verkeerd in.

Eposhark
10-12-2011, 18:14
Moet je uw geleend bedrag ook gebruiken? Anders leen ik nu 35K, en zet dat op een langetermijnrekening... gat in de markt!

HAX

Turtle
10-12-2011, 19:12
Die lange termijn brengt normaal altijd minder op dan een lening kost hoor :)

BuiZe
10-12-2011, 19:15
Maar je maakt al "winst" door de belastingsverlaging? Zelfs als je dat geld onder uw bed steekt in een doos?

Turtle
10-12-2011, 19:20
Ik ken de juiste cijfers niet vanbuiten (niet zo heel hard mee bezig), maar je kan een hypothecaire lening inbrengen in je belastingen voor een vrijstelling tot een max bedrag.
Het geld dat je daarvan terugtrekt is meer dan wat je jaarlijks op een spaarboekje kan verdienen, zeker nu. Bovendien kan je dan je eigen geld alsnog op een boekje zetten.
Maar dat geld maar voor 10-15K lening ofzo denkik, de rest daarboven is ofc pure kost. En dan ook enkel voor hypotheken, niet voor een "gewone" lening.

Daarom dat mensen voor bv een verbouwing na een aantal jaar beter lenen dan cash te betalen.

sn1p3r
10-12-2011, 19:35
Bij mij was het dus (afgerond eh)

geleende bedrag: 35.000
na 15 jaar totaal terugbetaalde bedrag (met intrest dus): 44.000
fiscaal voordeel over 15 jaar: 19.000

dus 35k - 44k + 19k = 25k

inderdaad eerste en enige woonst en inderdaad op hypo. lening.

Buize: dat geld kan je niet in een doos onder je bed steken, dat wordt aan je schuldeiser gestort (toch in mijn geval). Anders zou ik het na die 15 jaar opnieuw doen :p
En er is inderdaad ook een plafond. 38k had eigenlijk nu nóg voordeliger geweest, maar binnen 10 jaar ging dat moeten aangepast worden omdat het anders er over ging gaan.

Potenza
17-12-2011, 12:27
Ik ben ook op jacht. Eerste voorstel sinds gisteren binnen: KBC (al jaar en dag klant, idem dito voor mijn ouders) geeft me alvast 4,30% (vast) op 25 jaar (€175.000). Dat kan beter, niet? Dinsdag ga ik alvast langs bij BNP Paribas Fortis, ook Dexia, ING, Centea en Argenta staan nog zeker op de verlanglijst.

sn1p3r
17-12-2011, 13:25
Potenza, zéker AXA proberen.

Teki
17-12-2011, 19:30
Potenza, zéker AXA proberen.

=> en andere verzekeraars, in mijn geval kwamen ze duurder uit, maar wel goedkoper dan de grootbanken. Geen idee hoe Delta Lloyd het intussen doet, maar veel kameraden die geleend hebben rond dezelfde periode als mij zitten daar nu bij.

Ik heb wel de indruk dat dat een klantenbindingsoffensief was, want tegenwoordig hoor je daar nog weinig van!

Jerre_31
18-12-2011, 19:49
Ik ben ook op jacht. Eerste voorstel sinds gisteren binnen: KBC (al jaar en dag klant, idem dito voor mijn ouders) geeft me alvast 4,30% (vast) op 25 jaar (€175.000). Dat kan beter, niet? Dinsdag ga ik alvast langs bij BNP Paribas Fortis, ook Dexia, ING, Centea en Argenta staan nog zeker op de verlanglijst.

immotheker? KBC hebt ge al, is nl één van de weinige banken die er niet mee samenwerken.

richba5tard
19-12-2011, 16:18
Wij zitten bij ING vast, 25j @ 3.65% voor 310k, 100% geleend + schuldsaldo verzekering aan 100%.

frenzal
19-12-2011, 17:07
pfioeehh ik was precies wat naief om te denken dat alles vlot zou verlopen. de afgesproken uiterste datum was 22/12 maar door onze notaris halen we dat uiteindelijk niet precies en is er wss een week uitstel. en volgens de compromis heeft de tegenpartij recht op interesten blehbleh, er stond 8% snel omgezet is dat mss €60/dag.

Dat was probleem nr 1 :) Het nog leukere is een misrekening van €15k door mijn vriendin. Zij dacht nog registratiekosten van de verkoop van haar huidig appartement te kunnen recupereren, maar omdat we nu een nieuwbouw kopen (btw stelsel) gaat dat niet kunnen. We hadden elk ons inbreng en hier was uiteraard niet op gerekend. Maar omdat appartement voor een deel mijn kantoor is ging ik btw terugtrekken (wat dan in maart zal zijn) dus nu zal ik een extra lening aangaan voor €15k en dat asap terug betalen, spannend.

Potenza
19-12-2011, 17:21
@richbastard: ING wil ik ook nog bezoeken, ook al wat positiefs over gehoord.

Intred
20-12-2011, 08:16
Zit ook bij ING, 25J, 250K, aan 4,25% vast tarief, geen klachten van eigenlijk, goeie service gekregen (lening afgesloten deze tijd vorig jaar trouwens).

Potenza
20-12-2011, 10:50
Bank nummer 2 net bezocht, BNP Paribas Fortis. Beetje gekke ervaring, de juffrouw begon onmiddellijk met de vriendelijke mededeling dat ze waarschijnlijk toch niet beter kon doen dan KBC en niet wenste deel te nemen aan een prijzenslag. Zodoende: 4,28% en daar stopt het voor hen.

Op zich niet zo erg, liever duidelijk en eerlijk, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze niet lager kunnen gaan. Vooral omdat ze zelf ook nog aangaf de afgelopen dagen/weken potentiële klanten te hebben gehad die van KBC kwamen met vaste rentevoeten zoals 3,80 en 3,90%. Daar zou ik alleszins voor tekenen...

Hoeveel tegenvoorstellen heeft KBC eigenlijk nodig alvorens ik ook zo'n gunstig tarief kan bekomen? Of volstaat het om ronduit te zeggen: "Geen zever, ik weet dat jullie zo laag gaan voor andere klanten, voor mij dus ook." Telkens een afspraak maken en zorgvuldig inplannen is bovendien behoorlijk tijdrovend. Ik vraag me zodoende af of ik ook via mail/telefoon een concreet voorstel te pakken kan krijgen - dat zou ook al wat tijd en moeite uitsparen.

frenzal
20-12-2011, 11:24
Volgens mij moet het gewoon hard verschillen tussen kantoren en op welk moment ge binnenkomt, ik had bij kbc van eerste keer de beste deal gekregen. Ze wisten dat ik aan het rondshoppen was maar meer ook niet.

Rufus
20-12-2011, 11:28
Onder de 4 zou in deze periode echt niet slecht zijn.
Wij hebben aan 4.27% bij KBC voor ons vaste deel.
Wel kosten ook moeten bijlenen en zelf geen kapitaal wat ook wel wat doet aan de rentevoet.
Bij ING zaten ze direct boven de 5%.
Gaan horen eind juli.

Jerre_31
20-12-2011, 11:47
Bank nummer 2 net bezocht, BNP Paribas Fortis. Beetje gekke ervaring, de juffrouw begon onmiddellijk met de vriendelijke mededeling dat ze waarschijnlijk toch niet beter kon doen dan KBC en niet wenste deel te nemen aan een prijzenslag. Zodoende: 4,28% en daar stopt het voor hen.

nog gekker: bij immotheker voorstel gekregen, daarmee naar mijn bank (fortis) en gevraagd of ze beter konden doen.

Ze konden hier "echt niet" onder gaan, dus wij terug naar immotheker, om uiteindelijk lening bij fortis aan te gaan. Go figure.

ecko
20-12-2011, 11:48
Was het bij Fortis zelf of was het bij een van hun andere banken? (Demetris, Fintro, ...)

Jerre_31
20-12-2011, 13:14
Was het bij Fortis zelf of was het bij een van hun andere banken? (Demetris, Fintro, ...)

demetris, maar wel alles van rekening bij Fortis moeten zetten, nogal een bedrijfsconstructie :s

ecko
20-12-2011, 13:28
Daar zaten wij ook. :)
Nu gewoon bij Fortis zelf gaan horen. Bij Immotheker konden we bij Demetris blijven aan 4,63 (10/5/5) (komende van 4,83) Bij Fortis zitten we nu aan 4% vast.

acku
20-12-2011, 20:13
4,0% na een herziening van?
Wij dus nu aan 4,27% van een lening die al 3 jaar liep aan 5,13%. Dat is niet geweldig, maar wel bij zelfde bank dus kosten zijn beperkt gebleven (rond de 2500 euro). Uitsparing op lange termijn is bijna 20.000 euro

Niels
20-12-2011, 20:21
Waarom doet een bank zoiets eigenlijk? Hebben ze daar iets bij te winnen, dan?

acku
20-12-2011, 20:24
Welja, als ze het niet doen en een andere bank kan zo een laag tarief aanbieden dat de extra kosten (wederbeleggingsvergoeding, nieuwe hypothecaire inschrijving) eraan niet opwegen, dan stap je gewoon over.
En dan koopt de andere bank dus uw lening over, en verliezen zij al die mooie intresten die ze wouden innen over tientallen jaren. Nu is dat nog ergens aanvaardbaar, want ze winnen nog allerlei zaken terug zoals vergoedingen etc, maar ze zijn ook een vaste klant kwijt die ook andere producten afnam met de lening, zoals een bankrekeningen, SSV, brandverzekering, familiale etc

Ze willen dat niet herzien, maar ze moeten wel als de tarieven echt ver uit elkaar liggen. Is ook maar wat eerlijk, waarom moet ik bvb 280.000 terug betalen voor dezelfde som over dezelfde looptijd en een ander 200.000, gewoon omdat ze ingetekend hadden op een beter moment? Niet dat het ooit eerlijk wordt, maar de herzieningen kan toch paar gebroken potten herstellen.

acku
22-12-2011, 18:08
onze rente (na herfinanciering) is verder gezakt naar 4,197% (komende van 5,13%) terwijl het maandag nog 4,27% was

Weet niet welke goddelijke interventie daarvoor gezorgd heeft. Kan zijn dat schoonvader eens gebeld heeft.

Potenza
28-12-2011, 16:03
Mijn zoektocht heeft wederom wat vordering gemaakt, zopas AXA en ING bezocht, straks staat ook nog Centea op het programma. Bij AXA was een afspraak zelfs niet nodig, wat ik bijzonder kon appreciëren. De man aan het loket was onmiddellijk duidelijk: geen trouwe klant betekent slechts 4,82%. Indien ik wel een trouwe klant zou geweest zijn kreeg ik zonder probleem 4,02%. Jammer dus, de man achter het raampje was dan ook zo eerlijk om toe te geven dat die aanpak niet echt nieuwe klanten zal aantrekken maar hun bestaande cliënteel wel vasthoudt.

Bij ING werd ik bijzonder hartelijk ontvangen (al speelde het wel dat ik nog op school heb gezeten met zijn zoon, kerel vond dat blijkbaar tof). Zonder veel zever wilde hij me meteen zijn laagste tarief geven; 4,05%. Niet slecht, al komen er bij ING wel een aantal extra kosten bij waar ik andere banken nog niet heb horen over spreken (o.a. een schatting van het pand, wat op €180 komt). Voorts leek het me een interessant pakket, indien KBC niet veel beter kan/wil doen zie ik me wel verhuizen naar ING.

Straks een update van wat Centea kan forceren. Die kerel huurt het pand voor zijn bank al jaar en dag van mijn oma, wie weet kan dat iets opleveren. Vrijdag ga ik opnieuw langs bij KBC met al mijn tegenvoorstellen en volgende week heb ik Argenta ook nog geboekt (indien nodig). Fuck, straks heb ik in elke bank in mijn omgeving een koffie gedronken.

acku
28-12-2011, 16:12
Heb zo de indruk dat elke bank wel een of ander gevoel van familiariteit wilt geven, om u te overtuigen dat ze het beste voor u kunnen doen.
4,05% lijkt niet erg geweldig btw, al hangt het af van uw capaciteit en eisen

Potenza
28-12-2011, 16:25
Goh, ING was de eerste bank waar men moeite deed om te te werven als nieuwe klant. Dat de bank dit via een familiar gevoel wil proberen kan me weinig schelen, de algemene indruk wordt er wel positiever door. Fortis liet bijvoorbeeld onmiddellijk weten niet onder KBC te kunnen en ook AXA liet direct verstaan niet concurrentieel te zijn. Zelfs geen pogingen om me te lijmen met andere zaken. Ergens stoort me dat. Transparantie en directheid is één ding, moeite willen doen voor een potentiële klant is een andere zaak. Ik heb ook altijd gezegd dat ik geen enkele affiniteit met KBC heb, ik wil gewoon de bank die me het beste helpt aan de voordeligste tarieven.

4,05% is inderdaad niet geweldig, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Het is het eerste voorstel dat ik wil overwegen, en dat is al wat. Anderzijds heb ik veel hoop op een gunstig tarief bij KBC, die man had ons dan ook aangeraden om wat rond te shoppen waarna hij er 9 kansen op 10 wel onder zou gaan. Andere banken laten zich erg negatief uit over die aanpak (zeker met de huidige kredietcrisis), maar als ik eerlijk ben wil ik gewoon het beste tarief. Of die aanpak van KBC verstandig is (met leningen smijten, noemen sommige andere banken het) kan me op zich geen fluit schelen.

acku
28-12-2011, 16:52
Banken zoeken klanten naarmate het geld ze hebben of zoeken, is een fluctuerende beweging. Als banken zeggen dat ze er niet onder kunnen dan is dat voordelig voor beide partijen, is anders toch tijdverlies. Uiteindelijk beslist de hoofdzetel op ruwe cijfers, ze kunnen u voorstellen wat ze willen de hoofdzetel zegt toch nee. Wat ze wel kunnen is proberen u in het zak te zetten door minder ver te gaan dan ze mogen, en daar zullen ze dan persoonlijk wel goed op verdienen.

Rufus
28-12-2011, 16:56
Banken zoeken klanten naarmate het geld ze hebben of zoeken, is een fluctuerende beweging. Als banken zeggen dat ze er niet onder kunnen dan is dat voordelig voor beide partijen, is anders toch tijdverlies. Uiteindelijk beslist de hoofdzetel op ruwe cijfers, ze kunnen u voorstellen wat ze willen de hoofdzetel zegt toch nee. Wat ze wel kunnen is proberen u in het zak te zetten door minder ver te gaan dan ze mogen, en daar zullen ze dan persoonlijk wel goed op verdienen.

Niet altijd.
Bij ons kon de persoon zelf leningen goedkeuren tot 300.000 euro aan een bepaald tarief.
Alleen lagere tarieven gingen via het hoofdkantoor.

acku
28-12-2011, 17:09
euh ja, omdat het hoger was dan de ondergrens waarop hij op dat moment zat? Ze hebben een idee van wat aanvaardbaar gaat zijn, er zijn meerdere aanvragen lopende.

Potenza
29-12-2011, 10:55
Gisterenavond ook nog bij Centea binnengesprongen. Aldaar voor het eerst het advies gekregen om variabel te gaan (al is vast ook niet slecht). Hij stelt namelijk dat die maximale stijgingen er nooit komen en dat je - ondanks enkele verschuivingen - toch bijna altijd goedkoper zal uitkomen. Kan misschien kloppen, maar de zekerheid van een vaste rentevoet lijkt me nog steeds interessanter.

Verder geen slechte tarieven (vast 4,13%) maar opnieuw niet denderend. Wel veel geblaas over KBC dat zij samen met de andere grootbanken verantwoordelijk zijn voor de crisis, dat hun aanpak idioot is en dat de consumenten de rekening gepresenteerd zullen krijgen. Okay, kan allemaal wel kloppen, maar bespeur ik daar enige frustratie omdat KBC jullie toch zal kloppen? Enfin, daar gaan we nu wel van uit. Onder de 4% vast (25 jaar, 175K), daar willen we voor tekenen. Komaan, KBC!

Rufus
29-12-2011, 10:58
Wij hebben hetzelfde gehoord.
Onze lening is 2 delen.
Deel vast en deel variabel.
Het vaste is om onze aftrepot voor de belastingen altijd vol te hebben.
Variabele deel is het dele dat we snel weg willen hebben.
In het beste geval (never happens) betalen we 60 k minder dan wanneer we alles vast hadden genomen.
In het slechtste geval (never happens normaal) betalen we 6k meer dan wanneer we alles in vast hebben genomen.
Lijkt me toch een gok waard die wat kan opbrengen.

acku
29-12-2011, 11:02
Kan interessant zijn, heb dat niet bekeken indertijd.
@Potenza: bevriend koppel kreeg vorige week 3,86% (eerste bod) voor 190K op 25 jaar

Is uw quotiteit slecht?

Potenza
29-12-2011, 11:15
@Rufus: werd ons ook al aangeraden her en der, geen idee of ik echt voor zo'n oplossingen te vinden ben. Maakt het wat complexer zonder ook maar enige garantie op succes. Ik ben geneigd om die simulaties niet altijd voor waar aan te nemen. Maar we gaan het wel nog eens bekijken met KBC.

@Acku: Mooi, daar zou ik graag eindigen. Onze quotiteit is wel oké lijkt me, de aankoopprijs is €177.500 en we willen €175.000 lenen. Voorschot is al betaald met eigen middelen. Met 175.000 kunnen we de resterende som voor het huis afbetalen en komen we zeker toe om alle administratieve en notariële kosten te dekken.

Rufus
29-12-2011, 11:19
Simulaties?
Bij ons was het vrij simpel.
Dat gebeurt er in het slechste geval en dat in het beste geval.
geen simulatie maar pure harde cijfers voor het bedrag dat bij ons als variabel ging geleend worden.
Een variabele kan nooit harder stijden dan zijn max.
Bij ons is het zo dat pas na 3 jaar er 1 procent kan bijkomen.
Na 4 tot 2 en na 5 tot 3 procent.
Wij zitten nu aan 2 en nog iets en ons hoogste maximum kan maar op 5 en nog een klets komen en dat pas na 5 jaar.

acku
29-12-2011, 11:32
Is wel niet zo eenvoudig in te schatten Rufus, het slechte en beste geval is geen 50/50 kans. Vermoedelijk is het beste geval statistisch onwaarschijnlijker dan het slechtste (ook afhankelijk van de huidige rentestand), dus moet je kunnne inschatten hoe groot het risico is dat je naar het slechtste gaat gaan, en hoe zwaar dat dan gaat doorwegen op welk moment (in de eerste helft van de lening is dat zwaarder, rekening houdende met verwachte inflatie en inkomensevolutie). Zo een berekende afweging maakt de zaak complex.

@potenza: dat is bijna 100%, de betere leningen krijg je AFAIK als je naar de 80% geraakt, want dan is het risico van de bank haast onbestaande

Rufus
29-12-2011, 11:50
Is wel niet zo eenvoudig in te schatten Rufus, het slechte en beste geval is geen 50/50 kans. Vermoedelijk is het beste geval statistisch onwaarschijnlijker dan het slechtste (ook afhankelijk van de huidige rentestand), dus moet je kunnne inschatten hoe groot het risico is dat je naar het slechtste gaat gaan, en hoe zwaar dat dan gaat doorwegen op welk moment (in de eerste helft van de lening is dat zwaarder, rekening houdende met verwachte inflatie en inkomensevolutie). Zo een berekende afweging maakt de zaak complex.

@potenza: dat is bijna 100%, de betere leningen krijg je AFAIK als je naar de 80% geraakt, want dan is het risico van de bank haast onbestaande

Als je in het slechtste geval 6000 euro meer zou moeten betalen.
En anders iets tussenin of zelfs minder.
Op 30 jaar(in mijn geval) is dat wel een gok die ik durf wagen.
van 60000 minder tot 6000 meer is er mijn inziens toch een aanzienlijke kans dat het in de minder betalen zone zal eindigen.

boogie_man
29-12-2011, 11:59
Ik zou dat toch herschrijven toch eens moeten uitpluizen:

in maart/april 2010 lening aangegaan: variabel 2.37% 1/1/1 +3/ -3. Momenteel bijgevolg aan 3.37 en maximaal 4.74 %. Vanaf april zit ik aan 4.37 en het jaar er op hoogstwaarschijnlijk aan mijn maximum om daar, zoals ik het nu zie, de eerstkomende jaren (lees: nooit) meer weg te geraken. (het heeft iets et maken met een of andere zotte referteindex die toen op 0.70 stond. Op dat moment sta je er niet bij stil én de bank vertelt u dat natuurlijk niet dat die index logischerwijs quasi niet meer kan zakken, alleen kan stijgen... In onderstaand grafiekje is te zien dat die index op 16 jaar tijd nooit zo laag heeft gestaan en tenzij de wereld op een dag vergaat, daar ook niet meer zal geraken.

http://www.rodv.be/referteindex/Referteindex.aspx

Voor de duidelijkheid, voor het berekenen van uw rentevoet bekijken ze toch altijd uw referte-index in maand van aangaan van de lening. Dus mijn referte-index zal altijd 0.70 zijn?

De winst die ik nu doe met een variabele kan (zal?) binnen enkele jaren volledig weg zijn. Mijn worste case scenario was 7.000 euro verlies t.o.v. een vaste rentevoet van bijna 5 procent. En als ik daarenboven zie dat er blijkbaar vaste worden toegekend aan minder dan vier procent dan begin ik mij toch wel vragen te stellen.

Iemand enig idee of mijn redenering klopt :)

acku
29-12-2011, 12:04
van 60000 minder tot 6000 meer is er mijn inziens toch een aanzienlijke kans dat het in de minder betalen zone zal eindigen.

Dat is zuiver gevoelswaardig en een compleet artificieel bereik die niets met kansen te maken heeft. Het evenwicht ligt bijlange niet in het midden ervan, is eerder een verkoopstruc bij historisch lage rentes.

frenzal
29-12-2011, 12:06
bij het kiezen voor variabel zou ik enkel kijken naar worst case scenario denk ik
voor zover ik weet is er nog steeds geen reden om momenteel niet voor vast te kiezen

Potenza
29-12-2011, 12:44
Inderdaad, wij blijven het voorlopig ook op vast houden. De variabele voeten die ik tot hier toe kreeg draaiden rond 3,60%, terwijl ik al vast heb aan 4,05% bij ING (en daar dus hoop onder te gaan bij KBC). De algemene verwachting is dat de rentevoeten zullen stijgen, variabel lijkt me dus geen interessante keuze. Ik kijk ook vrijwel alleen naar het meest dramatische scenario, en dat is nooit echt mals.

Rufus
29-12-2011, 13:08
3,60 is idd vrij hoog
Wij zaten pak lager.

Jerre_31
29-12-2011, 13:33
ik ben mijn variabele indentijd (begin 2009) aangegaan aan rentevoet van 4,31%. Mijn referteindex was echter zeer laag, wat nu consequenties heeft bij mijn herzieningen.

Potenza
29-12-2011, 13:37
Ik ken een aantal koppels die op die manier een belachelijk lage rentevoet hebben (1,80%, wtf?!). Op dit moment hetzelfde bereiken lijkt uitgesloten, een omgekeerde beweging zal zich waarschijnlijk voordoen. Vandaar dat vast bijzonder populair is op dit moment, als ik hier (http://www.rodv.be/) even kijk zie ik vrijwel geen variabele constructies verschijnen.

EDIT

Jerre, waarom stuur je dit in een PM naar me? Poging tot wat?

bij mij al 3 jaar 1,3% :o

Jerre_31
29-12-2011, 13:48
nog lager dan die 1,8 hè ;D

en dit:
http://forum.shrimprefuge.be/showpost.php?p=873144&postcount=39202

boogie_man
29-12-2011, 14:39
Al wie voor de crisis in 2008 zijn huis gekocht heeft met een variabele rente zit eigenlijk op rozen voor de moment.

Potenza
30-12-2011, 17:55
Met een reeks tegenvoorstellen nog eens langs geweest bij KBC, en dat bleek zinvol: van 4,30% naar 3,95% (€175.000, vast, Q100%). Veel moeite gaan we er verder niet in steken, ik heb volgende week nog een afspraak bij Argenta maar dat lijkt me overbodig. Ik wil eventueel nog even proberen aan de telefoon wanneer ik de afspraak afzeg. We zijn voldoende tevreden met dit tarief, bwaja.

acku
30-12-2011, 17:59
Het is psychologisch een mooie drempel om onder te duiken :)

richba5tard
30-12-2011, 18:42
3,95% vast? Valt wel mee. Als je de voorbije jaren op de "juiste" moment kocht, dan was die niet zoveel lager.

piotke
30-12-2011, 19:30
Dan hebben wij op het beste moment enige tijd terug onze lening laten hierzien....

We zijn van 4.95 naar 3.96 gegaan.

Teki
05-01-2012, 19:22
Autch referteindex op 1 jaar:

Historiek referte index A

Jaar Maand Referte-index
2011 december 2,859%
2011 november 1,467%

Das een verdubbeling :)

Trojan
05-01-2012, 19:23
Ik lees hier nu wel van mensen die van ~5% laten herzien naar ~4%. Maar hoe zit dat met nieuwe leningen, ik mag er vanuit gaan dat die ook rond de 4% gaan liggen?

acku
05-01-2012, 19:24
Bevriend koppel heeft net een voorstel gekregen van 3,66% voor 170K op 20 jaar, dat een huis dekt van 240K

frenzal
05-01-2012, 19:28
ik ken ook een koppel dat 3,65% op 25j voor 210k heeft gekregen (nog niet aanvaard) dus het valt nog mee precies

acku
05-01-2012, 19:37
de rudy en joseanne?

Potenza
05-01-2012, 20:16
Ik lees hier nu wel van mensen die van ~5% laten herzien naar ~4%. Maar hoe zit dat met nieuwe leningen, ik mag er vanuit gaan dat die ook rond de 4% gaan liggen?

Ik heb net een lening afgesloten (€175.000, 25 jaar, 3,95% vast, Q100%), als je mijn posts in deze thread even herleest heb je vanzelf alle info. Eerder algemeen kan je stellen dat de leningen op dit moment inderdaad rond 4% draaien (vast), tenzij je quotiteit behoorlijk goed is (de procentuele verhouding tussen de aankoopprijs en het geleende bedrag). Dan ga je eerder richting 3,60-3,80%. De verwachtingen zijn evenwel niet echt positief, er wordt tot nader order aangenomen dat dit de komende weken/maanden/... gaat stijgen.

Skirmitt
08-01-2012, 09:05
Bij Argenta voor een herziening 3.65 verkregen, variabel 10/5/5, +/- 3 max.
Lijkt veel variatie maar lening loopt nog 16 jaar en ik verwacht niet dat die met huidige situatie binnen 10 jaar aan max zal zitten. Komen van 4.94.

lapino
08-01-2012, 09:09
Precies dan toch zo geen slechte deal die wij zes jaar geleden hadden voor ons huis, 4% vast op 20j.

Jay-Jay
08-01-2012, 11:37
2,86 vast op 30j hier. Ook niet zo slecht dan :-)
En per kind gaat er nog eens 0,25 vanaf.

acku
08-01-2012, 11:38
Sociaal?

Jay-Jay
08-01-2012, 12:25
Rafl... nee.
Personeelsvoorwaarden. De banksector dankt jullie allen.

En ik vergis mij. Het is 2,84

acku
08-01-2012, 12:27
En als ge vertrekt?

Jay-Jay
08-01-2012, 12:59
Per jaar anciënniteit loopt het dan nog een aantal maanden door, en daarna val je terug op een vastgelegde rentevoet op het moment van afsluiten. Ik denk dat dat ergens rond de 3,5 of 3,6 was voor mij.

Dus ja, handig meegenomen zolang ge der rondloopt, en uiteraard een middel om u te proberen binden.

Uit de praktijk weet ik echter dat er mensen zijn die al jaren weg zijn, en nog steeds aan hun personeelstarief zitten. Blijkbaar kijken ze dat niet echt aandachtig na.

DUR0N
09-01-2012, 00:03
Alleznu Jay-Jay, waarom op 30 jaar? Da's gewoon extra winst aan de bank geven!

acku
09-01-2012, 06:37
als zijn rentevoet onder de inflatie zit dan valt dat goed mee lijkt me, en het is langer in te brengen in de belastingen. Of was het een trol?

Rule
09-01-2012, 14:56
2,86 vast op 30j hier. Ook niet zo slecht dan :-)
En per kind gaat er nog eens 0,25 vanaf.

Anders 12 of meer kids werpen, dan dokt de bank? TROL

Jay-Jay
09-01-2012, 17:22
Alleznu Jay-Jay, waarom op 30 jaar? Da's gewoon extra winst aan de bank geven!

Mja, en die geven dat dan in het bonusseizoen terug aan mij hee :-)

Nee, 30 was inderdaad net iets veiliger qua aflossing & zekerheid. En ook nodig gezien het bedrag om mijn hautaine stulpje hier te kunnen neerpoten in het toekomstige Beverly Hills van Limburg :p

Anders 12 of meer kids werpen, dan dokt de bank? TROL

Ook al aan zitten denken, maar er is een bodemgrens van 2%, dus max 3 :-)

Trojan
13-01-2012, 20:09
Vanaf 2014 zou de federale regering stoppen met de 'premie' op hypothecair kredit. Heeft vlaanderen al beslist wat ze gaan doen en onder welke voorwaarden?

Niels
13-01-2012, 20:10
Nee. Maar voor leningen die voor die datum worden afgesloten verandert er niets.

acku
13-01-2012, 20:11
IS dat de volledige belastingaftrek op woonkredieten die wegvalt dan? Of enkel het woonbonus systeem (voor zover ik begrepen heb is dat een extra aftrek bovenop de normale)
edit: ah, goed.

piotke
13-01-2012, 20:56
Nee. Maar voor leningen die voor die datum worden afgesloten verandert er niets.

Geweldig :)

Turtle
16-01-2012, 20:12
Die rentevoeten die ze meegeven op hun sites zijn toch ook lachwekkend. Allemaal rond 5.5% - 6%

Wel de fout om met de madam naar een huis te gaan zien dat eigenlijk boven budget ligt. Die laatste is nu verkocht ofc...

Potenza
17-01-2012, 00:14
Een stout bod kan soms wonderen doen. Wij hebben er alleszins behoorlijk wat afgekregen (al was er ook een gezonde portie geluk mee gemoeid).

Turtle
17-01-2012, 07:47
Ik vond de prijs al scherp. Dat huis is echt volledig in orde en vernieuwd. Enkel een beetje afwerking. Daarom dat ik het ook wat fishy vind dat ze plots verkopen :-)

Zaterdag wss nog eens gaan zien in daglicht en mss een zot bod doen idd.

Rufus
17-01-2012, 09:12
Ik vond de prijs al scherp. Dat huis is echt volledig in orde en vernieuwd. Enkel een beetje afwerking. Daarom dat ik het ook wat fishy vind dat ze plots verkopen :-)

Zaterdag wss nog eens gaan zien in daglicht en mss een zot bod doen idd.

Een scheiding kan veel doen ze :)
Ons huis was oorsprongelijk van een koppel dat na 2 jaar uiteen is gegaan.
Huidige eigenares had dat dan gekocht (met druk en hulp van de ouders).
Die is dan gaan Samenwonen met haar vriend en het moest snel verkocht worden (overbruggingskrediet voor een ander huis).
Denk dat er van de huidige prijs een 50k is afgegaan.

Turtle
17-01-2012, 09:13
Het koppel zat glimlachend in de zetel met hun 2 kindjes :(

edit: Bedenk me net waarom ze mss verkopen. Eigenlijk zijn slaapkamer 2 en 3 veredelde bergkoten. Ook de living, hoewel in orde, lijkt me aan de krappe kant.

acku
17-01-2012, 12:27
Denk dat er van de huidige prijs een 50k is afgegaan.

als ze eerst 60K teveel vroegen ben je er nog opgelegd voor 10K. Allez ja, om gewoon te zeggen dat de prijs doen zakken geen garantie is op een goeie koop. Is erg moeilijk in te schatten voor de koop, je merkt hoeveel zaken je kosten pas nadien.
Wat ervaring met verbouwen zal helpen, maar ook uw eigen smaak en wensen inschatten en een prijs op zetten is hard.

Rufus
17-01-2012, 16:06
als ze eerst 60K teveel vroegen ben je er nog opgelegd voor 10K. Allez ja, om gewoon te zeggen dat de prijs doen zakken geen garantie is op een goeie koop. Is erg moeilijk in te schatten voor de koop, je merkt hoeveel zaken je kosten pas nadien.
Wat ervaring met verbouwen zal helpen, maar ook uw eigen smaak en wensen inschatten en een prijs op zetten is hard.

Verbouwingen?
0,0 alleen ene beetje geschilderd en een paar dingen die we zelf willen veranderen.
Voor de rest is er niet echts iets aan verandert.
Vanaf dat we de sleutel gekregen hebben zijn we er ook ingetrokken.
Gebouw is nog geen 10 jaar oud.

piotke
19-01-2012, 11:55
Geweldig :)

Blijkbaar toch niet helemaal geweldig...

ecko
19-01-2012, 12:10
Wacht gewoon tot duidelijk is wat er effectief zal veranderen. Momenteel is het enige dat vanaf nu de Vlaamse overheid zal betalen ipv de Federale overheid.

Rufus
19-01-2012, 12:12
En hoe gaan ze dat dan doen?
Belastingsaangifte is federale.
Nuja in the end zijn het weer de arme en de middenklasse die genekt worden.

BlaCkBirD
19-01-2012, 12:47
En hoe gaan ze dat dan doen?
Belastingsaangifte is federale.

neuh, zo'n nieuwsberichten is puur om het volk weer op te stoken.

Volgens de laatste berichten zal het volgens inkomen zijn, armen krijgen meer, rijken minder.
Hoe ze het gaan oplossen is af te wachten, mogelijks met een aparte aangifte ofzo we zien wel, het is 2014 hé mensen das nog veraf enzo :)

Turtle
19-01-2012, 18:37
Nog eens langs de bank geweest en ik sta terug met men voetjes op de grond.

Voor de zomer kregen we 4.12 variabel, zonder onderhandelen.
Nu spreken ze al van 4.84 en 5.01 vast D:

Er zal ofc nog wel wat afgaan met het bankhoppen als er iets concreet is, maar het is toch een serieuze hap uit het "koopbudget"

Teki
19-01-2012, 18:47
Waarom zou je nu variabel nemen??? vastzetten die handel!

Turtle
19-01-2012, 18:49
"ooh maar meneer, vast is zoveel duurder"

Ik weet het wel Teki.
Vorige keer zat ik bij een medewerkster, nu bij (ik denk) de directeur of toch iemand met iets meer zeggenschap (aangezien zijn enorm bureau).
Omdat er nog niets concreet is atm, hield ik me liever van de domme voor zijn verkoopspraat, hij hoeft niet te weten dat ik zelf bij een bank werk. Niet dat ik daar een hypotheek kan afsluiten, maar ik ken de regels/trukjes wel :)
Liever de te ruime rentevoeten dan te hopen op een meevaller. Ze onderhandelen nog niet als er geen echt huis mee gemoeid is ofc. Maar ik vond het verschil met "rente op de voet" toch opvallend.
Krijg wel 0.8% korting als ik 50K plaats :p

Niels
19-01-2012, 21:17

http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site4/xavier2/people/d/dedecker_jeanmarie1305_cm.jpg

Rufus
20-01-2012, 11:19
http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site4/xavier2/people/d/dedecker_jeanmarie1305_cm.jpg

Heeft er niets mee te maken.
Zolang er niets concreet op papier staat mogen de politiekers (zelfs den jean marie) zeggen wat ze willen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze iets zeggen en uiteindelijk hunne kak intrekken en doen alsof er niets beloofd is.

.fanny
31-01-2012, 19:28
hoeveel moet een mens aan inkomen kunnen voorleggen om een lening met een afbetaling van 800 euro per maand te kunnen rechtvaardigen? is het zo eenvoudig of zijn daar andere factoren. het wordt eens tijd voor de parel om erachter te gaan.

acku
31-01-2012, 19:47
Hebt ge dan niet al een lening? Uw huis staat er al?
Zijn zo van die regels als maximum een derde, of maximum de helft, afhankelijk van uw inkomen. Komt erop neer dat je met de overschot moet kunnen overleven. Ik zou gokken toch 1000 euro over te moeten houden. Dus 1800 euro.

Cassiel
31-01-2012, 19:49
Mij hebben ze vorig jaar wijsgemaakt dat ik als alleenstaande minstens 900 Euro per maand moest overhouden. Ik heb uiteindelijk niet verder gegaan dan een informatiegesprek dus dat kan nog subtieler zijn.

Eposhark
31-01-2012, 20:05
hoeveel moet een mens aan inkomen kunnen voorleggen om een lening met een afbetaling van 800 euro per maand te kunnen rechtvaardigen? is het zo eenvoudig of zijn daar andere factoren. het wordt eens tijd voor de parel om erachter te gaan.

Sowieso hoger dan 1700EUR netto inkomen (zonder andere schulden/afbetalingen) of de bank haakt sowieso al af daar. Je gaat sowieso loonfiches moeten voorleggen dan.

Om 800EUR af te betalen zal de bank sowieso vragen om een netto inkomen te hebben tussen 1800-2000EUR, minstens.

Fieldy
31-01-2012, 21:44
Hangt er vanaf welke bank.

Potenza
31-01-2012, 21:55
Er bestaan geen vaste regels die elke bank hanteert. Men zal je immer proberen te screenen en gaat op basis van dat (oppervlakkige) profiel bekijken wat mogelijk is. Doorgaans stelt men dat je ongeveer één derde van je inkomen zonder problemen kwijt kan aan een lening. €800/maand afbetalen maakt dus dat banken in eerste instantie zullen mikken op een netto-inkomen dat draait rond €2400.

Dat is een eerste richtlijn waar je altijd safe mee zit, onder die condities is de kans klein dat je geen lening kan krijgen. Banken willen evenwel gerust verder gaan (en dus een hoger risico lopen) - dat hangt er maar vanaf hoe ver het kantoor kan/wil gaan en hoe jij wordt ingeschat. Keerzijde van de medaille: de schuldsaldoverzekering zal niet mis zijn indien je met een relatief laag inkomen voor een lening gaat.

straks
31-01-2012, 22:23
Euhm, schuldsaldo heeft toch geen bal te maken met inkomen/kredibiliteit? Schuldsaldo slaagt louter op overlijdensverzekering... Zo is het mij verteld bij ING toch. Als ge uw lening nie kunt afbetalen, eist de bank gewoon uw huis/appartement gewoon op via de hypotheek...

Schuldsaldo wordt bepaald op het bedrag, de rente, de duur, uw leeftijd, uw geslacht en eventuele risico's op sterfte (roken zorgt bv al direct voor een stevige verhoging)

Potenza
31-01-2012, 23:29
Dat is de theorie. Het is evenwel zo dat banken ook met die tarieven (desgewenst) kunnen spelen. Net zoals dat met rentevoeten het geval is. Het is minder frequent en bepalend, dat spreekt. Is je inkomen eerder laag zal de bank niet echt geneigd zijn je interessante voorwaarden te geven - dat geldt simpelweg ook voor de SSV. Ik wil slechts aanhalen dat het een factor is die evengoed beïnvloed wordt door je complete profiel (dus ook kredietwaardigheid).

Toen we alle meest courante banken hadden bezocht om tegenvoorstellen te verzamelen heb ik steevast ook de tarieven van de schuldsaldoverzekering bijgehouden. Naast onze rentevoet heeft KBC ook op dat vlak voor enkele aanpassingen gezorgd. Niet echt ingrijpend, edoch mooi meegenomen.

tubbiekoekie
07-02-2012, 16:07
Kan interessant zijn voor mensen met een reeds lopend woonkrediet, ik heb mijn bank alleszins al even opdracht gegeven om uit te pluizen of er wat voor mij inzit:

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/lenen/Tijd_om_uw_lening_te_laten_herzien.9156250-1626.art

LukeSoloSalade
07-02-2012, 16:55
Er bestaan geen vaste regels die elke bank hanteert. Men zal je immer proberen te screenen en gaat op basis van dat (oppervlakkige) profiel bekijken wat mogelijk is. Doorgaans stelt men dat je ongeveer één derde van je inkomen zonder problemen kwijt kan aan een lening. €800/maand afbetalen maakt dus dat banken in eerste instantie zullen mikken op een netto-inkomen dat draait rond €2400.

Dat is een eerste richtlijn waar je altijd safe mee zit, onder die condities is de kans klein dat je geen lening kan krijgen. Banken willen evenwel gerust verder gaan (en dus een hoger risico lopen) - dat hangt er maar vanaf hoe ver het kantoor kan/wil gaan en hoe jij wordt ingeschat. Keerzijde van de medaille: de schuldsaldoverzekering zal niet mis zijn indien je met een relatief laag inkomen voor een lening gaat.

Die 1/3 regel gaat maar op tot een bepaald bedrag.

in jou voorbeeld zou dat 1600€ netto zijn na afbetaling lening.... dat is meer dan genoeg om van te leven.

piotke
07-02-2012, 19:49

Ik denk niet dat schuldsaldo zo veel beinvloed zal worden hierdoor. Heeft eerder weerslag op plots overlijden; ongeval; .... Zodat de partner of erfgenamen niets plots de miserie krijgen.

Als je niet kan afbetalen krijg je loonbeslag, en anders verkopen ze gewoon de boel....

Turtle
07-02-2012, 20:51
Kan interessant zijn voor mensen met een reeds lopend woonkrediet, ik heb mijn bank alleszins al even opdracht gegeven om uit te pluizen of er wat voor mij inzit:

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/lenen/Tijd_om_uw_lening_te_laten_herzien.9156250-1626.art

Als ik jou was, zou ik dat zelf even uitpluizen en naar andere banken stappen. Uw huidige bank heeft u al, ik zie niet direct in waarom die veel moeite zouden doen :)

tubbiekoekie
07-02-2012, 21:02
Als ik jou was, zou ik dat zelf even uitpluizen en naar andere banken stappen. Uw huidige bank heeft u al, ik zie niet direct in waarom die veel moeite zouden doen :)

Omdat ik een super kantoordirecteur heb, no shit.
Die weet ook dat als em zn klanten afwimpelt, dat ze het elders gaan zoeken. Kan nog wel een paar andere goede argumenten bedenken.
Heb al een paar "gelukskes" op zijne naam staan.

Het staat iedereen natuurlijk vrij te doen wat ze willen eh, die 2 vh artikel zijn ook gaan shoppen om het onderste uit de kan te knn halen.
'k vond het gwn een tip de moeite waard om te delen...

.fanny
21-03-2012, 10:38
woonkrediet voor den parel is goedgekeurd, mag het vrijdag gaan tekenen.

150 bills aan 3,05 procent, 30 jaar, variabel. iets meer dan een 630 per maand afdokken. de eerste vijf jaar toch. daarna, zorgen voor later.

huis is ook af binnen anderhalve maand.

het leven is een makkie.

acku
21-03-2012, 11:03
variabel? Ik neem aan dat ge wel zult geadviseerd zijn zeker. Klinkt riskant.
630 is wel pak lager dan onze 980 voor 170K te lenen, wel op 25 jaar

straks
21-03-2012, 11:07
idd, dat kan bijna niet anders dan variabel zijn... (hier vast 900/maand voor 25 jaar voor 175k)

.fanny
21-03-2012, 11:08
wat zou er zoal riskant kunnen zijn? er is mij verteld dat er maximum 2 procent bovenop kan, met dat variabel en alles, wat de maandelijkse aflossing nog altijd een walk in the park maakt (eind 700 of zoiets.) en dan spreken we pas over 5 jaar... tegen dan ben ik al lang binnen maat.

staat ook in mijn eerste post dat het variabel is.

had eigenlijk maar 142 nodig om aan de 292k te komen (wat de aflossing 599 maakte, stel u dat voor), maar wou al meteen een shitload aan nieuwe meubels erin zetten dus heb er 8k bij gestiekemd. mooie ronde getallen allemaal.

vrijdag zullen ze het mij nog eens allemaal uit de doeken doen voor ik mijn schets zet.

boogie_man
04-04-2012, 14:37
iemand enig idee wanneer je kunt overschakelen van een variabel naar een vaste rentevoet? Begonnen aan 2.37 variabel, Momenteel aan 3.37 variabel, volgende maand volgt de nieuwe herziening. (2de verjaardag lening op 20 april 202) Aangezien mijn referteindex op moment van afsluiten lening belachelijk laag stond (0.6 ofzo) en we waarschijnlijk in geen duizend jaar daar nog onder gaan gaan toch eens onderzocht of het niet voordeliger is om over te schakelen naar vast.

Paar weken terug aan mijn bank gevraagd om een voorstel uit te werken voor een omschakeling van variabel naar vast. Madam raadt het mij eerst af "want je weet natuurlijk nooit wat de rentes gaan doen in de toekomst" om toen toch een beetje minder overtuigd te klinken toen ik mijn absurde lage referteindex op tafel smeet. "ja maar, misschien zakt hij wel naar NUL" was ook niet bepaald haar beste troef die ze op tafel smeet)

Aangezien de vaste rentes momenteel lager staan dacht ik er goed aan te doen om toch minstens eens een vast tarief te onderzoeken. Aangezien mijn 2.37 variabel (jaarlijks) niet helemaal zo slecht is en ik maximaal kan stijgen naar 4.74 is het eerder wat voor de sport. Met het flexibel woonkrediet heb ik ook geen bijkomende kosten, als ik uiteraard bij mijn bank blijf.

Nu zegt bank: we doen u nog geen voorstel want we kunnen het tarief nog niet bepalen. Ietwat bizar en dat ook zo meegedeeld maar ze bleef voet bij stuk houden. Ik zal een voorstel krijgen op de verjaardag van mijn lening want die dag kunnen ze alles exact en correct vast leggen en uiteraard wil ze mij geen verkeerde info geven. KLopt dit? Ergens vermoed ik van niet maar ik had geen zin meer om er veel over te discussieren.

Ik vrees nu alleen dat ik die typische banktrucen ga voorgeschoteld krijgen en ik opeens voor voldongen feiten ga staan. "dit jaar lukt niet meer maar we gaan volgend jaar eesn kijken om te veranderen"

concreet: iemand ervaring met omzetten van variabel naar vast en vooral op welk tijdstip dat je dat moet/kunt doen?

Teki
04-04-2012, 15:22
iemand enig idee wanneer je kunt overschakelen van een variabel naar een vaste rentevoet? Begonnen aan 2.37 variabel, Momenteel aan 3.37 variabel, volgende maand volgt de nieuwe herziening. (2de verjaardag lening op 20 april 202) Aangezien mijn referteindex op moment van afsluiten lening belachelijk laag stond (0.6 ofzo) en we waarschijnlijk in geen duizend jaar daar nog onder gaan gaan toch eens onderzocht of het niet voordeliger is om over te schakelen naar vast.

Dat is wel een kakmoment om een variabele interest te nemen in 2010 :)

Nu is die referteindex terug 0.695, en zolang spanje niet te raar doet gaat dat daarrond liggen. Let wel op, het is nieuw - ORIGINELE index / ORIGINELE index. Dus niet de oude index van 2010

2012 maart 0,695%
2012 februari 0,931%
2012 januari 1,016%
2011 december 2,859%

BlaCkBirD
04-04-2012, 18:13
Net het volgende gekregen:

Argenta 3% voor 300 000 euro 7/3/3 (25 jaar)
Argenta 2,5% voor 50 000 euro (verbouwingen) 5/3/3 (10 jaar)
Quotiteit 80%

Voorwaarden:
Loondomiciliering
Brandverzekering
Schuldsaldoverzekering 100%

Fieldy
05-04-2012, 20:48
Da's een variabele he? Onze argenta bankier heeft dat een jaar geleden afgeraden. Wij waren toen beter af met onze vaste.

acku
05-04-2012, 20:50
nee ze 7/3/3 is de verdeling van het voetbaltoernooi ten voordele van dyscalculie ;)

frenzal
05-04-2012, 20:57
hoe moet je die variabele "stats" eigenlijk interpreteren, dat was nooit een optie toen ik een lening zocht

Teki
05-04-2012, 21:01
Da's een variabele he? Onze argenta bankier heeft dat een jaar geleden afgeraden. Wij waren toen beter af met onze vaste.

Tegen meer dan 2% een variabele nemen is de moeite niet. Vast kun je nu lenen onder de 4%, als die variabele de kans heeft om boven de 4 uit te komen kun je dat dus beter niet doen.

Het is een beetje gokken hoelang die rente nog laag gaat blijven, historisch gezien gaat ze hoger liggen dan nu. Langs de andere kant, mensen die 3/4 jaar geleden een variabele hebben aangegaan, kunnen al nooit meer aan hun worst case scenario uitkomen.

Reken de worst case van hierboven maar eens uit... die kan naar 6% he man... Terwijl de vaste onder de 4 ligt. Moet al vrij zot zijn om zoiets aan te durven gaan. 3% is VEEL te hoog variabel, als je nu al een variabele zou moeten nemen vanwege de iets lagere aflossing in het begin.

BlaCkBirD
05-04-2012, 22:04
in dit geval is het na 7 jaar, dan kan je uw lening herzien, een andere nemen of wat dan ook.

Dan heb je ondertussen toch 7 jaar een lagere rente gehad.

Trouwens het is een deel aan 3% en andere aan 2.5% (zonder ook maar enige vorm van onderhandeling).

Ik zie op spaargids dat je aan 2.8 kan komen met een variabele en dat voor 7 jaar lang.
Geen slechte deal lijkt mij. Daarna zien we wel, het inkomen zal ook groter zijn en dan valt er (3 jaar later althans) een flink stuk weg.

acku
05-04-2012, 22:12
Dat is echter geen argument om nu voor een slechte lening te kiezen. Uiteraard kan je dat ook herbeleggen, maar dat kost je wel vlot 3000 euro in beste omstandigheden. Veel winst ga je dan niet meer overhouden door die tijdelijk lage rente

BlaCkBirD
05-04-2012, 22:40
tussen 3 en 4% kost u 15000 euro op 7 jaar.

.fanny
05-04-2012, 22:44
parel heeft uiteindelijk toch voor de vaste gekozen. 3,75. ik wou die variabele van 3,05 of wat was het, maar toen ik op de bank aankwam hadden ze het vast voorstel uitgeprint. 'oh een vergissing' zei die dan, 'ik pas het even aan'. 'neen laat maar, vast is goed' zei de parel want hij stond dubbel geparkeerd. zoveel interesseert mij dat allemaal.

moet zeggen dat ik de eerste dagen tamelijk blij was met de zekerheid dat ik vastgoed ter waarde van 300k had steken, sliep misschien iets beter, maar nu zijn we er al aan gewend.

hoog tijd wel dat de shit eens af geraakt. de shit is toch al bepleisterd en de vensters en deuren en al die shit staat erin en ze zijn vloeren aan het leggen.

gaat vet zijn als het af is. spiksplinternieuw huis. helemaal voor de parel.

Teki
05-04-2012, 22:52
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar ik zou het niet riskeren met zo'n bedragen...

Kijk hoe grillig die referteindexen op en neer zijn gegaan de laatste 10-15 jaar, als je dan na 7 jaar pech hebt is dat ineens 6%... Op zo'n bedragen is dat waanzin, dat moet honderden EUR erbij zijn ineens, tegen dat je zoveel meer gaat verdienen.

Zie gewoon eventje naar de statistieken van de 5 jaarlijkse:

Index: E
Huidige referte index: 2,482%
Percentage lager: 3%
Percentage hoger: 96%
Gemiddelde waarde: 4,449%

Je moet het zelf goed laten uitrekenen natuurlijk, percentages zeggen weinig, doe het in absolute getallen, en zie dan of je dat risico wilt nemen. Ik zou slecht slapen denk ik elke keer Spanje, Ierland of Italie in het nieuws komt.

BlaCkBirD
05-04-2012, 23:03
mjah, dat is wat doemdenkerij ;)
Hoeveel % is het vastgoed niet gezakt in die landen?

nuja, het is allemaal wat rondkijken, volgende week komen ze ons huis schatten, dan staan we terug een stapje verder.

Teki
05-04-2012, 23:13
mjah, dat is wat doemdenkerij ;)
Hoeveel % is het vastgoed niet gezakt in die landen?

nuja, het is allemaal wat rondkijken, volgende week komen ze ons huis schatten, dan staan we terug een stapje verder.

Niet voor hun vastgoed, wel voor hun bailout :) Zie de piek die België heeft gehad op zowel de korte al langetermijnrente, als je net in december een herziening van je lening had gehad was die x2 gegaan.

boogie_man
11-04-2012, 15:31
eindelijk offerte doorgekregen van de bank om mijn variabele om te zetten naar een vaste rentevoet. Ondertussen is mijn variabele rente wel wat gezakt, wat mij eerlijk gezegd onmogelijk leek. niets is blijkbaar onmogelijk. Dit jaar 2.30%

23 jaar - 223.000 euro - 3.88 vast (fortis)

Schoonbroer heeft onlangs 3.44 vast (axa) gekregen voor vergelijkbaar bedrag en duurtijd. Dat wordt dus weer wat rondlopen en de gierigaard gaan uithangen.

acku
11-04-2012, 15:42
bij uw eigen bank moet je wel niet opnieuw de hypotheek inschrijven, wat pak minder kost

Teki
04-05-2012, 22:43
Nu is het wel heel simpel geworden: In alle gevallen een vaste rentevoet nemen!

Turtle
29-05-2012, 17:55
Lol Argenta

- Ik raad u toch wel variabel aan.
- Euhm, het lijkt me vrij logisch om voor een vaste te gaan, nu ze zo laag staan.
- HAHA, dat zeiden we 20j geleden ook toen ze 4.5 stonden en in China staan ze bv 0.5%.
(Maar gezwegen over het feit dat ze 10j geleden vlot over de 14% gingen)

/facepalm

- Wat is dan uw rentevoet?
- Ah ons profijttarief is minstens 0.6 hoger dan al uw andere aanbiedingen!

/facepalm

Jamaar meneer, uw kaarten en rekeningen zijn bij ons gratis...
En ge moet ook denken aan de andere kosten. Wij schatten altijd btw.

/facepalm

Daar gaan ze me niet meer zien :)

frenzal
29-05-2012, 18:23
wow :)

Turtle
31-05-2012, 17:59
Tgaat precies DVV worden, daar kan echt niemand nog aan.

Iemand ervaring mee?

Xcarma
31-05-2012, 18:07
Ben een keer gaan horen bij DVV hier vorige week...

3,5 op 25 jaar en 3,6 op 30 jaar

Niks anders komt ook maar een beetje in de buurt.

Turtle
31-05-2012, 18:09
AXA kon nog in de buurt komen, maar hun halfjaarlijks budget was op. Ze vroegen om binnen 3 weken eens terug te komen. Omdat ze ook weer aandrongen op een variabele, ga ik dat precies niet doen.

Enkel die verplichte auto-verzekering en duurdere SVV steekt wat tegen, maar over 25j sparen we toch een beetje uit.

CyberMonkey
06-06-2012, 17:34
Ben een keer gaan horen bij DVV hier vorige week...

3,5 op 25 jaar en 3,6 op 30 jaar

Niks anders komt ook maar een beetje in de buurt.

quotiteit? Andere aspecten die dat naar beneden haalden? Da's wel heel scherp.
Uiteindelijk ook genomen?

Turtle
06-06-2012, 18:23
DVV geeft een "korting" van 1.2% als je alles neemt.

- SSV
- Brandverzekering + Familiale
- Autoverzekering
- Domiciliering.

Het blijft een verzekeringskantoor ofc :)

edit: als je geen auto hebt, moet je verplicht pensioensparen doen, maar hun rendement is niet echt denderend.

Xcarma
06-06-2012, 19:17
quotiteit? Andere aspecten die dat naar beneden haalden? Da's wel heel scherp.
Uiteindelijk ook genomen?
100% uiteindelijk niet genomen omdat op het huis dat waar we geintresseerd in waren al een hoger bod dan ons max bod was gekomen :).

Morgen nieuwe poging en ander huis gaan zien.

Eens simulatie gedaan bij DVV bleef die rentevoet trouwens 2 weken geldig.

CyberMonkey
06-06-2012, 20:38
DVV geeft een "korting" van 1.2% als je alles neemt.

- SSV
- Brandverzekering + Familiale
- Autoverzekering
- Domiciliering.

Het blijft een verzekeringskantoor ofc :)

edit: als je geen auto hebt, moet je verplicht pensioensparen doen, maar hun rendement is niet echt denderend.

Klinkt goed, ben zonet trouwens al gaan informeren voor familiale, brand en autoverzekering maar had hen nog niet als optie voor een lening bekeken.
Ik vermoed dat er wel addertjes zoals een langdurige verplichting voor verzekeringen onder het gras zitten, of dat de SSV bijvoorbeeld een stuk hoger ligt?

Turtle
06-06-2012, 20:47
De SVV was een pak lager dan KBC (again de enigste die in de buurt kwamen qua voet), maar idd hoger dan anderen.
Autoverzekering en brand vielen nog mee. Iets goedkoper, maar de dekking lijkt me ook iets lager.

Al bij al verdienen we erop door voor DVV te kiezen.
Enigste nadeel is dat je er idd 25j aan vasthangt.

CyberMonkey
06-06-2012, 20:53
autoverzekeringen enzo durven al eens hard te schommelen tussen verzekeraars onderling, dus in de toekomst heb je wel kans met een overprijsde autoverzekering opgescheept te zitten?

volgens m'n pa zit KBC momenteel bijzonder scherp qua leningen. Komende zaterdag eens gaan horen.

piotke
07-06-2012, 13:46
volgens m'n pa zit KBC momenteel bijzonder scherp. Komende zaterdag eens gaan horen.

Maar je moet echt aandringen en zagen bij KBC. Zoek maar wat offertes bij elkaar van andere maatschappijen (via hun online tools).

Van +/- 650 per jaar naar 380 euro per jaar gegaan voor mijn Land rover.

CyberMonkey
07-06-2012, 15:08
ik had het over leningen, maar toch bedankt voor de tip ;-)

Potenza
09-06-2012, 11:32
Maar je moet echt aandringen en zagen bij KBC.
Dat is niet eigen aan KBC, wel aan het kantoor en het personeel in kwestie.

CyberMonkey
09-06-2012, 12:53
getekend bij KBC voor lening van 130k op 25 jaar, 3,15 procent vast. zotte lening is zot.
Er waren blijkbaar maar een paar dagen afgelopen week dat hun tarieven zo spectaculair laag stonden, zijn nu weer een stuk hoger.
Dikke meevaller hier aangezien ik steeds rekening hield met afbetalen op 30 jaar, en het nu voor een gelijkaardige maandsom in 25 kan wat een serieus bedrag op totale afbetaling scheelt.

frenzal
09-06-2012, 12:57
das een heel mooie, proficiat

Turtle
09-06-2012, 13:06
Heel mooi!

Teki
09-06-2012, 13:22
Mooie timing inderdaad :) Je hebt op het laagste moment ooit je lening kunnen vastleggen.

http://grafieken.tijd.be/510138581

Turtle
11-06-2012, 14:35
Lol,

Telefoon van DVV met de vraag of ik niet een paar dagen later wil komen. Vanaf morgen geldt er namelijk weer een lagere rentevoet.

Zal maar eens tekenen, zal niet veel meer afgaan :)

Vooral zeer sympa dat ze mezelf even bellen, zodat ik vanavond niet onwetend teken aan iets hoger.

Xcarma
11-06-2012, 15:18
Telefoon van DVV met de vraag of ik niet een paar dagen later wil komen. Vanaf morgen geldt er namelijk weer een lagere rentevoet.

Ik heb 15 minuten geleden hetzelfde telefoontje gehad. Had per mail een update gevraagd omdat we 10k meer nodig hebben.

Bankiers zijn veel te eerlijke mensen... :rolleyes:

Teki
11-06-2012, 19:09
Je wilt niet weten waartegen banken & grote bedrijven geld lenen momenteel :)

Turtle
11-06-2012, 19:54
Kweetet wel :(

BlaCkBirD
11-06-2012, 20:36
curieus wat er zal gebeuren met mijn lening, deze gaan ze deze maand herzien, op zich geen slecht tijdstip (5 jaarlijkse herziening)

Teki
14-06-2012, 19:39
curieus wat er zal gebeuren met mijn lening, deze gaan ze deze maand herzien, op zich geen slecht tijdstip (5 jaarlijkse herziening)

Lol, is dat -3/+3? Daar gaat 2-3% af gaan.

http://www.rodv.be/images/charts/Chart_000044.png?8fc6a53e-7b2a-4003-8806-e02d4b2691da

BlaCkBirD
14-06-2012, 22:09
Gisteren brief gekregen, de herziene rentevoet van uw lening bedraagt 1,84% (Argenta)

niet slecht voor de komende 5 jaar, heb precies een goed moment voor herziening gehad. (In 2008 was het dankzij de crisis ook al een goed moment ;))

Jerre_31
14-06-2012, 22:15
proper :)

Xcarma
15-06-2012, 11:22
Laatste update over DVV.

Voorstel op dit moment ( en nog +10dagen geldig ): 250000 op 30jaar aan 3,36%. Lijkt me dik in orde.

Turtle
15-06-2012, 11:23
Ik heb net voorstel van DVV getekend aan 3.30 op 25j.
Als we ooit de autoverzekering dumpen en niets in de plaats nemen, komt er 0.2 bij, wat nog steeds cava is :)

acku
15-06-2012, 13:39
Was een artikel onlangs over het feit dat banken meer en meer met koppelverkoop werken, ten nadele van de consumenten die er vast aan zitten. Tel toch maar eens goed na.

Turtle
15-06-2012, 14:13
Ofc. DVV is vorig jaar net daarom met hypotheken begonnen.
Ze liepen veel klanten voor de verzekeringen mis door die koppelverkoop.

Ik was bij de banken echt blij met mijn economische scholing en het feit dat ik zelf bij een bank werk. Toch een paar keer op hun plaats moeten zetten.
Ik wil niet weten hoe ze de meeste mensen er gewoon inluizen.
Variabele rente aanraden, nooit geen woord over mandaten, fiscale optimalisatie, zwijgen over de "verborgen" kosten,...

Het verschil met DVV waar ze bv zelf over het mandaat begonnen en me met de glimlach hielpen met al men vragen is groot.

(niet dat ik mijn keuze of DVV zwaar wil verdedigen, maar ik heb er een goed gevoel bij)

Trojan
15-06-2012, 14:19
Bij welk DVV kantoor zijt gij geweest?

Turtle
15-06-2012, 14:32
Dat bij ons e :)

Arne
15-06-2012, 15:23
Veel banken hier afgelopen in Brugge, toch "maar" een lening van 3.8% (vast) gekregen op 25 jaar, € 225 000. Ik ben toch best tevreden als ik rond hoor bij anderen van mijn leeftijd. De schuldsaldo bij mijn bank was wel een pak goedkoper dan een KBC of ING.

deronny
15-06-2012, 15:48
3.004% voor 300.000 op 25j bij belfius in Leuven Q92%

Turtle
15-06-2012, 16:06
Das dan toch geen 100% lijkt me.
Maar sowieso zeer mooi.

CyberMonkey
05-07-2012, 15:38
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120705_095

zal dat ook een invloed hebben op hypothecaire kredieten voor consumenten?

Niels
05-07-2012, 15:47
Volgens artikel in De Morgen (dat Immotheker citeert) van gisteren niet.

Teki
10-08-2012, 21:17
Onrechtstreeks wel, het geeft banken de mogelijkheid om lager te gaan met hun woonkredieten.

Als de snoodaards natuurlijk hun tarieven niet aanpassen, en zeker op de variabele rentevoeten 2-3% marge nemen heb je er niets aan. Vast is nog altijd de way to go momenteel.

Ik ken zo niemand meer die nog offertes is gaan vragen, maar die rentevoeten moeten quasi hetzelfde liggen.

Rockt wel, lening weer 1% naar beneden, 70 EUR minder afbetalen! Rentevoet dit jaar: 1,03% :)

Dodgy
11-08-2012, 00:23
Iemand een idee wat zo de tarieven zijn tegenwoordig voor vaste leningen op 20-25-30 jaar? Mijn bank gaf tussen de 3,5 en 3,9% bij een "oefening" maar da's nog hoger dan toen ik m'n lening aanging voor m'n appartement 7 jaar geleden (20 jaar vast aan 3,47%)

acku
11-08-2012, 11:33
Onrechtstreeks wel, het geeft banken de mogelijkheid om lager te gaan met hun woonkredieten.

Als de snoodaards natuurlijk hun tarieven niet aanpassen, en zeker op de variabele rentevoeten 2-3% marge nemen heb je er niets aan. Vast is nog altijd de way to go momenteel.

Ik ken zo niemand meer die nog offertes is gaan vragen, maar die rentevoeten moeten quasi hetzelfde liggen.

Rockt wel, lening weer 1% naar beneden, 70 EUR minder afbetalen! Rentevoet dit jaar: 1,03% :)

Wel, volgens dat artikel is er een maximum aan stijging voorzien, en dat onderdrukt de mogelijkheid om tijdelijk lager te gaan. Waardoor gewoon hun marges tijdelijk groter worden.