PDA

View Full Version : Muziek en ideologie.

Vrieskou
03-03-2007, 13:35
Muziek is een krachtige manier om je sympathie voor bepaalde ideologiën uit te drukken. Dit geldt dus ook voor het extremere gedachtengoed, zowel op politiek, religieus en sociaal vlak.

Het toeval wil dat ik veel groepen die een extremistische kijk op de dingen er op na houden, vaak beluister (bvb. Burzum,Dissecton,Hate Forest,...). Onlangs kwam ik in discussie met een al wat ouder familielid over "waarom ik naar zulke onnozel pipo's luister". Ik kon hem natuurlijk er niet van overtuigen dat je los van alle andere zaken gewoon de muziek zelf graag kan horen.
De vraag is nu : wat vinden jullie?

Is het fout om naar Burzum te luisteren en zijn CD's te kopen omdat hij de suprematie van het Noord-Europese ras predikt, en in zijn vrije tijd nog eens mede-muzikanted doodsteekt? Is Dissection taboe omdat ze (nuja, voor Jon's dood) alles doen vanuit hun Satanistisch oogpunt? Dit zijn nu wel allemaal zaken uit de metal-wereld, maar ik ben er zeker van dat ook in andere genres dergelijke gevallen bestaan.

Discuss. :)

Prumpy
03-03-2007, 13:59
Het is eerder een spijtige zaak die aan de muziek verbonden is. Ik heb muziek van Hel staan (soort van scandinavische Lais met wat elektrische gitaren), deze groep treedt op het Ultima Thule die dan op hun beurt weer bekend zijn om optredens te geven voor neo-nazi's. Van alle muziek die ik heb staan is dit ongeveer het grootste voorbeeld dat ik kan geven. Muziek klinkt goed, maar puur op hun standpunten (waarschijnlijk moest ik het verstaan zou alles een andere wending kunnen krijgen) zou ik er nooit naar willen en vooral niet kunnen luisteren.
Satanisme daartegen is iets anders aangezien je het niet serieus kunt nemen. Dat ze hunzelf er serieus in nemen wil niet zeggen dat jij dat moet doen.

In andere genres gaat het juist hetzelfde zijn. De zoveelste rapper die opgepakt wordt na wat drugs te dealen aan kinderen om vervolgens de zoveelste plaat in de gevangenis te maken. Geeft allemaal meer street-credit voor hen.
Zelfs de beatles die bij enorm veel van jouw vermelde oudjes nogal stiekem geliefd zijn, predikten het gebruik van drugs. Je kan muziek in enorm veel gevallen moeilijk vergelijken met de muzikant die erachter zit.

sprinkler
03-03-2007, 18:03
Ik denk dat alleen 16-jarige punkers een ruk geven om teksten.

Jonah
03-03-2007, 18:30
Eh, neen, toch niet.

KingSix
03-03-2007, 19:18

Die juist niet, ze denken dat ze lyrics snappen maar ze moesten eens weten.

Nuja, als de ideologie van een groep niet strookt met de mijne dan zet ik het rap af, ook al mogen ze muzikaal nog zo strak zijn.

vovi
03-03-2007, 21:19
Zie de thread over de ideologie van Rammstein. Moesten ze nazistisch zijn/worden, dan stop ik met naar hun te luisteren.
@ ouderen, ik snap niet alles van hun teksten, maar de voetnoten op fansites helpen veel. Maar ik snap ook dat sommige dubbelzinnigheden nu eenmaal pas duidelijk worden binnen enkele jaren. Toch een voordeel aan ouder worden.

nagash
03-03-2007, 21:31
Moeilijke keuze
Ik weet wel dat het toch iets uitmaakt, ik zal veel strenger zijn voor bands die foute ideologieën hebben.
maar als de personen in kwestie een dijk van een werk maken dan maakt koop ik het wel, op voorwaarde dat de teksten geen extreme standpunten bevatten
Een nummer waar de tekst 7 minuten "dood alle joden" is zal nooit in mijn CD kast belanden.

Disabled
04-03-2007, 00:51
Mij kan het eigenlijk niets schelen. Als de muziek goed is, mogen de bandleden nog geweldige extreemrechtse rakkers zijn. Moesten Rammstein bvb. écht neonazi's zijn, het zou mij zeker niet beletten van hun muziek te luisteren.

@Sloefke: Gunther is best wel een nationalist & flamingant, maar heeft verder zeker geen extreem-rechtse sympathieën, geloof me. Mijn buurman is één van de beste vrienden van Gunther (toen ik op de babyborrel van die buurman zat, zat Gunther daar overigens ook, koddig te doen tegen dieje kleine enzo, best wel lollig) en ik ken zijn vader, dus ik weet er wel wat van. Die Vlaams getinte teksten zijn dan ook meestal puur op historische basis, dan op eigen overtuiging geschreven.

Wat je zegt van die optredens is wel waar, natuurlijk, maar zelfs daar vind ik het niet echt storend. Ik trek er mij gewoon niets van aan, en ga op in de muziek. Dat kan je dan ook duidelijk zien op de DVD... :p

Matthias
04-03-2007, 01:13
Wat ik me vooral afvraag: is het toeval dat zo'n discussies altijd over metal gaan en nooit over goede muziek?

Abdallah
04-03-2007, 01:26
Zelfs de beatles die bij enorm veel van jouw vermelde oudjes nogal stiekem geliefd zijn, predikten het gebruik van drugs.

Erm. Baneent gij. 't Is niet omdat ze later alle mogelijke drugs zijn gaan proeven dat ze daarom drugs "predikten", en al zeker niet dat hun teksten erover zouden gaan.

En durft niet af te komen met Lucy in the Sky with Diamonds.

ChildeRoland
04-03-2007, 01:54
Moeilijke keuze
Ik weet wel dat het toch iets uitmaakt, ik zal veel strenger zijn voor bands die foute ideologieën hebben.
maar als de personen in kwestie een dijk van een werk maken dan maakt koop ik het wel, op voorwaarde dat de teksten geen extreme standpunten bevatten
Een nummer waar de tekst 7 minuten "dood alle joden" is zal nooit in mijn CD kast belanden.
I'm with dinges.

Lion
04-03-2007, 07:12
Erm. Baneent gij. 't Is niet omdat ze later alle mogelijke drugs zijn gaan proeven dat ze daarom drugs "predikten", en al zeker niet dat hun teksten erover zouden gaan.

En durft niet af te komen met Lucy in the Sky with Diamonds.

Predikken misschien niet, maar dat nummer ging er wel degelijk over :)

Jonah
04-03-2007, 08:45
Eh, neen, toch niet.

Mr.E
04-03-2007, 08:57
Ik luister zelf nooit aandachtig naar teksten. Soms vang je eens iets op & als het bijzonder leuk, grappig of mooi klinkt, zou 'k er 1 keertje naar luisteren msh, of es lezen - maar doorgaans ben ik er totaal niet mee bezig. In de eerste plaats omdat de grote diepzinnigheden, politieke "waarheden", schertsende steken & dolle fratsen van Jan Muzikant me geen zier kunnen schelen. Ik luister naar muziek omwille van de muziek zelf, de tekst is voor mij een vulmiddel zodat de zang niet constant "du du du" moet zingen.
Het verbaast me eigenlijk keer op keer dat sommige muzikanten blijkbaar serieus denken dat ze hun politieke mening e.d. moeten verkondigen. Als je over politiek wil praten in 't openbaar, spendeer uw tijd dan aan opzoekwerk, het volgen van de actualiteit & word politieker. 't Is niet omdat je (al dan niet) goeie muziek maakt & populair bent, dat uw politieke mening plots een centiem waard is.

edit: kzal bepaalde personen maar voor zijn:

Eh, neen, toch niet.

nagash
04-03-2007, 09:08
Wat ik me vooral afvraag: is het toeval dat zo'n discussies altijd over metal gaan en nooit over goede muziek?

Ik denk dat dat vooral komt omdat metal agressiever klinkt en bijgevolg onrustbarender is dan een singer songwriter die met zachte stem iets onguurs zegt.
Maar ik kan verkeerd zijn :)

Lion
04-03-2007, 09:14
Eh, neen, toch niet.

Eh, neen, toch niet.

Eh, ja, toch wel. Uw plaat blijft hangen.

Jonah
04-03-2007, 09:18
De mensen die beweren dat 'Lucy...' over drugs gaat, zijn altijd andere mensen dan de Beatles zelf geweest, want dié hebben het steeds (en al miljoenen keren ondertussen) ontkend. Is het dan niet een beetje onnozel om te blijven beweren dat het wel zo is?

Lion
04-03-2007, 09:20
De mensen die beweren dat 'Lucy...' over drugs gaat, zijn altijd andere mensen dan de Beatles zelf geweest, want dié hebben het steeds (en al miljoenen keren ondertussen) ontkend. Is het dan niet een beetje onnozel om te blijven beweren dat het wel zo is?

Luister naar de tekst. Natuurlijk ontkennen die dat.
Wel toevallig dat het geschreven is in de periode dat ze experimenteerden met lsd.
Toeval.

Jonah
04-03-2007, 09:23
Blijkbaar wel. Het nummer gaat ook helemaal niet over LSD. En vooral: waarom zouden ze het in hemelsnaam ontkennen?

MAJA, O ZO ZOT ZEG, Lucy in the Sky with Diamonds, DAS ZO EL ES DEE ASGET AFKORT!!!69!!!

Mr.E
04-03-2007, 09:42
Waarom heen en weer roepen als je wikipedia hebt?

"While Lennon and the Beatles were often frank about their drug use, for decades they denied that "Lucy in the Sky with Diamonds" had anything to do with LSD. In a 2004 interview, Paul McCartney spoke openly about his Beatles-era drug use, revealing that songs such as "Day Tripper" and "Got To Get You Into My Life" were written directly about LSD and marijuana. When questioned about "Lucy in the Sky with Diamonds," he noted that Julian's painting had inspired the song, but that it was "pretty obvious" that the song was about an acid trip."

Jonah
04-03-2007, 09:54
In de laatste - en veruit beste - Beatlesbiografie (van vorig jaar), waaraan Paul McCartney ook heeft meegewerkt als ik me niet vergis, wordt het nog steeds ontkend...

sprinkler
04-03-2007, 10:08
Ik denk dat dat vooral komt omdat metal agressiever klinkt en bijgevolg onrustbarender is dan een singer songwriter die met zachte stem iets onguurs zegt.

Juist niet IMO. Zo'n schruwelende gothic of blackmetal types kun je toch niet serieus nemen?

In de laatste - en veruit beste - Beatlesbiografie (van vorig jaar), waaraan Paul McCartney ook heeft meegewerkt als ik me niet vergis, wordt het nog steeds ontkend...

Het is toch niet omdat ze het ontkennen dat het zo is. Het zal wel voor een legale reden of andere paranoia toestanden zijn.
Waarom zouden ze anders in godsnaam zo'n titel kiezen? "Lucy in the sky with diamonds", serieus. En liedjes over dat iedereen in gele duikboten leeft, ook vree nuchter dadde.

eye
04-03-2007, 11:12
Om paranoia zal het niet gaan, aangezien ze doorgaans openlijk uitkwamen voor hun druggebruik. Waarom zouden ze het in dit geval dan ontkennen? Het lijkt/is inderdaad 'pretty obvious' dat het over Alice gaat.

Hier kan altijd een Bill Hicks bij:
You see, I think drugs have done some good things for us. I really do. And if you don't believe drugs have done good things for us, do me a favor. Go home tonight. Take all your albums, all your tapes and all your CDs and burn them. 'Cause you know what, the musicians that made all that great music that's enhanced your lives throughout the years … rrreal fucking high on drugs. The Beatles were so fucking high they let Ringo sing a few tunes.

Live with it.

Jonah
04-03-2007, 11:16
Het is toch niet omdat ze het ontkennen dat het zo is. Het zal wel voor een legale reden of andere paranoia toestanden zijn.

Want liedjes over drugs zijn strafbaar? :)
Je zou kunnen beweren dat ze het in hun gloriedagen ontkenden omdat het afstak tegen hun - artificiële - imago van ideale schoonzonen, maar die tijd is ondertussen wel al 40 jaar voorbij.

(Wat niet wegneemt trouwens dat er wel degelijk andere liedjes van hen zijn die ofwel over drugs, ofwel door de drugs over helemaal niets gaan.)

Radje
04-03-2007, 14:54
om niet verder te blijven memmen over the beatles...

ik geloof zeker dat muziek een manier is of kan zijn om een bepaalde ideologie uit te drukken. en om dan toch maar van metal te breken... in your standard elektronische muziek zal je het niet direkt vinden maar in de subculturen vind je het zeker terug. mashup core is hier (meestal) een mooi voorbeeld van, dat direkt naar het kapitalisme is gericht, bvb Sickboy. (voor diegene die concreet voorbeeld willen, "bohemian crapsody" of "steal it with style" moet je van hem maar eens DOWNLOADEN)

only dead fish swim with the stream en van al dat goeds

Peephole
04-03-2007, 15:16
Het is eerder een spijtige zaak die aan de muziek verbonden is. Ik heb muziek van Hel staan (soort van scandinavische Lais met wat elektrische gitaren), deze groep treedt op het Ultima Thule die dan op hun beurt weer bekend zijn om optredens te geven voor neo-nazi's. Van alle muziek die ik heb staan is dit ongeveer het grootste voorbeeld dat ik kan geven. Muziek klinkt goed, maar puur op hun standpunten (waarschijnlijk moest ik het verstaan zou alles een andere wending kunnen krijgen) zou ik er nooit naar willen en vooral niet kunnen luisteren.
Satanisme daartegen is iets anders aangezien je het niet serieus kunt nemen. Dat ze hunzelf er serieus in nemen wil niet zeggen dat jij dat moet doen.

In andere genres gaat het juist hetzelfde zijn. De zoveelste rapper die opgepakt wordt na wat drugs te dealen aan kinderen om vervolgens de zoveelste plaat in de gevangenis te maken. Geeft allemaal meer street-credit voor hen.
Zelfs de beatles die bij enorm veel van jouw vermelde oudjes nogal stiekem geliefd zijn, predikten het gebruik van drugs. Je kan muziek in enorm veel gevallen moeilijk vergelijken met de muzikant die erachter zit.
Kunt ook gewoon normaal doen en niet naar metal en rap luisteren.

Peephole
04-03-2007, 15:27
Dat en al het geitenbloed.

En het kerken afbranden.

En het elkaar neersteken.

En het nazi gedoe.

En kunt zo wel nog een tijdje doorgaan.

Mr.E
04-03-2007, 15:47
Dat en al het geitenbloed.

En het kerken afbranden.

En het elkaar neersteken.Agressie in het algemeen dus. En ja, ik onderstel dat een gemiddelde metalhead agressiever is dan een gemiddelde niet-metalhead. En de voorbeelden die je aanhaalt, zijn niet schering en inslag. Ik neem aan dat ik een hoop meer metalheads ken dan jij (er zelf een zijnde) en 99.9% is absoluut en principieel niet te vinden voor die dingen.

Nazigedoe is zéker niet uitsluitend metalheads; bijv. 88.

Ga nog maar tijdje door anders, conclusies trekken over een muziekstijl omdat er een paar randdebielen en mentaal gestoorden naar luisteren. Weetwel, kijk anders eens naar het drugsgebruik in bepaalde discotheken. Of beschouw eens de meest voorkomende muziekstijl onder extreem-linksen. Ongetwijfeld kan je daar ook enkele leuke conclusies uit trekken...

Peephole
04-03-2007, 16:55
En de voorbeelden die je aanhaalt, zijn niet schering en inslag. Ik neem aan dat ik een hoop meer metalheads ken dan jij (er zelf een zijnde) en 99.9% is absoluut en principieel niet te vinden voor die dingen.
Ge meent het.

Peephole
04-03-2007, 17:35
Of beschouw eens de meest voorkomende muziekstijl onder extreem-linksen. Ongetwijfeld kan je daar ook enkele leuke conclusies uit trekken...
Ha, maar punkers zijn veel slimmer geweest en hebben een hele hoop boysbands de wereld ingestuurd onder de noemer punk.

Punk in de ogen van de mensen:
http://topkool.free.fr/images_musik/blink-182_06.jpg
http://greenday-skupina.wz.cz/obr/obr7.jpg
http://imagecache2.allposters.com/images/pic/151/6579~Good-Charlotte-Posters.jpg
http://img58.imageshack.us/img58/9982/18599group412fp2.jpg

Metal in de ogen van de mensen:
http://www.intunegp.com/images/a%20kerry%20king.jpg
http://www.bbc.co.uk/suffolk/content/images/2005/11/24/norway_church_203_203x152.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h73/tankndrew/mayhem.jpg
http://images.wikia.com/uncyclopedia/images/2/24/Death83.JPG

Prumpy
04-03-2007, 17:57
Kunt ook gewoon normaal doen en niet naar metal en rap luisteren.

Ge kunt een keer normaal doen en fatsoenlijke bijdrage leveren tot deze thread. De meeste mensen die me hier kennen weten dat ik meer luister als metal. En dat ik niet eens rap luister. Dus bakkkes.

Vrieskou
04-03-2007, 18:00
Peephole, ik zie niet in wat Per Yngve Ohlin's zelfmoord met metal als muziekstroming te maken heeft aangezien het om een menselijke kwestie ging. Kunt anders direct op Kurt Cobain beginnen hakken ook?

Edit : als je natuurlijk bedoelt wat de nasleep ervan geweest is (albumhoes + kettingen), dan heb je een punt.

Peephole
04-03-2007, 18:02
Ge kunt een keer normaal doen en fatsoenlijke bijdrage leveren tot deze thread. De meeste mensen die me hier kennen weten dat ik meer luister als metal. En dat ik niet eens rap luister. Dus bakkkes.
Ik had het over de twee voorbeelden die ge gaf, niet over u.

Abdallah
Juist niet IMO. Zo'n schruwelende gothic of blackmetal types kun je toch niet serieus nemen?

Waarom zouden ze anders in godsnaam zo'n titel kiezen? "Lucy in the sky with diamonds", serieus. En liedjes over dat iedereen in gele duikboten leeft, ook vree nuchter dadde.

Zucht. Jonah heeft dik gelijk. Dat de Beatles heel wat nummers onder invloed hebben geschreven staat buiten kijf. OMDAT ZE TOEN MET ZOWAT ALLE MOGELIJKE DRUGS EXPERIMENTEERDEN TIENS.

Maar dat wil niét zeggen dat Lucy in the Sky with Diamonds een verwijzing is naar LSD. Waarom zouden ze zo'n titel kiezen? Omdat Hillary Asked the Station Janitor niet bij de tekst paste, tiens.

Overigens, die laatste biografie is effectief de meest waarheidsgetrouwe.

Bavo

Daar zijn ze dan weer te nihilistisch voor :)

Peephole
04-03-2007, 18:15
Peephole, ik zie niet in wat Per Yngve Ohlin's zelfmoord met metal als muziekstroming te maken heeft aangezien het om een menselijke kwestie ging.
"By April 1991, Dead was dead, aged 22, having suffered a self-inflicted shotgun wound to the head and several lacerations to the wrists, inflicted by a knife he had bought that day. Dead committed suicide in a house he was sharing in Kråkstad with the other members of the band, and left a note asking that they "Excuse all the blood, Cheers." Other members of the band claimed it was more extensive, also saying "The knife was too dull to finish the job so I had to use the shotgun." Euronymous was first to discover the body, and took a series of photographs of the corpse, one of which was later used as cover art for the bootleg album Dawn of the Black Hearts.

According to Occultus, who briefly took position as vocalist after Dead's suicide: "He (Dead) didn't see himself as human; he saw himself as a creature from another world. He said he had many visions that his blood has frozen in his veins, that he was dead. That is the reason he took that name. He knew he would die."

The shells used had been sent to him by Bergen, Norway musician Kristian Vikernes (aka Varg Vikernes, Count Grishnackh; ex Old Funeral, sole member of black metal band Burzum, later convicted murderer of Euronymous). Euronymous was particularly cold and opportunistic about Dead's suicide; in interviews he claimed, speciously, that Dead had killed himself due to the rising popularity of death metal, the American movement Black Metal had risen against. According to Hellhammer, Euronymous took pieces of Dead's brain and made a stew, in which he put ham, frozen vegetables, and pepper. "He'd always said he wanted to eat flesh, so he figured this was an easy way." Euronymous also claimed to have collected and forged fragments of Dead's skull into necklaces, sending pieces to those he felt 'worthy' (amongst those rumoured to be in possession of such pieces are the members of Swedish black metal band Marduk & Abruptum). Hellhammer has said he made a necklace from Dead's skull fragments as well. Euronymous, however, claims he did not in fact consume any part of Dead's corpse, though he had intended to."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mayhem_(band)

Wat een keimenselijke kwestie jong. Ge zoudt er zo een zondagmiddag film voor op Één van kunnen maken.

Radje
04-03-2007, 19:13
gezellig.