View Full Version : platenspeler?
Bigpimpin
05-03-2007, 20:28
jooo,
ik zou graag binnekort een platenspeler kopen maar ik vroeg me toch af of er een meerwaarde was tov cd's enzo? Ik zou het vooral kopen omdat ik graag alle LP's van mijn favoriete groepen zou hebben(ik ben nogal een fanatiekeling:p) maar ik zie dat die platen over het algemeen echt duur zijn. Nu, op forums lees ik niks dan goede dingen over vinyl, beter geluid en dergelijke dingen. Maar wat is er nu juist beter?:-)
cd > platen
platen geven wat voordeel bij dj's , maar om thuis muziek te luisteren zijn cds gewoon de keuze
Bigpimpin
05-03-2007, 20:47
ma toch zijn plate wa de max om te verzamele, geeft ook een uniek geluid : '(
dus kwenie goe wa tdoen eiglk :-)
TheFluff
05-03-2007, 21:52
Vinyl gaf in het begin van de cd beter geluid. Nu met de vooruitgang van de techniek en zo is digitaal veel beter.
Veel DJ's zien dat tegenwoordig ook in, en stappen over naar digitale oplossingen.
Vinyl geeft een "warmer" gevoel zogezegd. Ik heb nu een hoop platen zowel op vinyl en CD, en buiten het gekraak en mindere hoge tonen klinkt vinyl niet veel anders.
Dat ligt puur aan gevoelswaarde imo...
Hier meer info over de gramofoonplaat (http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record)
Ik verkies digitaal boven vinyl puur op vlak van geluidskwaliteit en houdbaarheid.
Ook al zou het volgens audiofielen "killer" klinken
onbewust
05-03-2007, 22:50
:-) Vinyl is gewoon hipper! Maar cassettes blijven het hipst! en goedkoopst lol!
Disabled
05-03-2007, 23:10
Dat hangt ervanaf welke platenspeler, welke pre-amp, welke versterker... etc, maar vooral welke muziek je er op gaat willen spelen.
Als het allemaal platen zijn die wat ouder zijn, dan geloof het of niet, is de productie daarop weldegelijk beter dan de hedendaagse CD's. Het warmer, voller geluid komt omdat op vinyl vaak de productie veel gematigder is dan op veel hedendaagse cd's die vaak overgeproduceerd zijn. Kijk maar eens naar de waveforms van veel "Digitally Remastered" of gewoon hedendaagse CD's, hoe dicht ze bij "het rood" zitten. En dat heb je bij de oudere Vinyl producties niet. Bij de nieuwe zijn de vinyl vaak (niet altijd!!) gewoon de CD-productie op Vinyl geperst, en maakt het dus weinig verschil.
Verder is het ook voor een groot deel gevoel, nostalgie en tastbaarheid. Nergens is uw muziek zo tastbaar (buiten op een concert natuurlijk) als bij een grammafoonplaat.
Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan de mening van TheFluff. Hij spreekt duidelijk uit DJ standpunt. Zowel de draaitafels, als de platen zelf, als de pre-amps/versterkers, als de naalden, etc.. van DJ's zijn gebouwd voor andere doeleinden als thuisgebruik en klinken daarom ook anders. Op een degelijke thuisset, met degelijk onderhouden (of nieuwe) platen heb je zeer zelden last van dat gekraak. Laat staan dat je het verschil in hoge tonen zou horen op een DJ-set of met de muziek die er door onze Fluffer op gespeeld wordt. :p
DeathKnight
06-03-2007, 10:06
Een technische uitleg heb ik er niet voor, maar het is inderdaad zo dat er tussen een Elvis plaat of een Deep Purple plaat een immens verschil bestaat met hun digitale tegenhangers. Dat heeft niks met nostalgie te maken, je hoort het. Het zal waarschijnlijk ook wel iets met mixing te maken hebben, want ik heb nog wat rock- en metalplaten op vinyl gekocht na mid jaren 90, en dat geluid klinkt veel te scherp en schel. Dus daar is het omgekeerde gebeurd: CD versie op vinyl. En dat is rampzalig.
TheFluff
06-03-2007, 18:05
Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan de mening van TheFluff. Hij spreekt duidelijk uit DJ standpunt. Zowel de draaitafels, als de platen zelf, als de pre-amps/versterkers, als de naalden, etc.. van DJ's zijn gebouwd voor andere doeleinden als thuisgebruik en klinken daarom ook anders. Op een degelijke thuisset, met degelijk onderhouden (of nieuwe) platen heb je zeer zelden last van dat gekraak. Laat staan dat je het verschil in hoge tonen zou horen op een DJ-set of met de muziek die er door onze Fluffer op gespeeld wordt. :p
Dat is nu ook wel waar ja. Een plaat klinkt niet slecht, maar het spijtige er aan is gewoon dat een vinyl sneller slijt dan een cd.
Nog iets: aangezien "mijn" muziek sowieso digitaal gemaakt wordt is digitaal ook beter dan wanneer een echte band opgenomen wordt. Dan is plaat inderdaad beter.
Bij electronische digitale muziek (vooral tegenwoordig nu bijna alles via software gedaan kn worden) is cd/wave gewoon beter. Minder omwegen en zo ;)
Peephole
06-03-2007, 20:06
Veel plezier met het uit hoezen prutsen, opleggen en omdraaien van die krengen.
Voor thuis wat naar muziek te luisteren is dit zoals hierboven vermeld niet zo aan te raden.
Vinyl wordt vadaag de dag meer gebruikt voor te draaien,
en met de zaken die er bijkomen, steeds minder en minder (final scratch)
Wat je eventueel wel kan doen is ergens een oude radio (platenspeler inclus.) opkopen, die laten opknappen.
Dat zal de kost toch wat drukken. Bij gelegenheden kan het wel amusant zijn om dan effectief een plaatje op te leggen.
Maar ik denk dat het meer een ergernis zal worden dan een vermaak. Vooral krassen zijn bij deze spelers een groter gevaar.
Zelfs bij mijn spelers (SinQ) met naalden van ongeveer 150 euro/stuk, is het gevaar voor krassen heel klein.
Maar die is er nog steeds.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Greets
Disabled
06-03-2007, 21:08
Voor thuis wat naar muziek te luisteren is dit zoals hierboven vermeld niet zo aan te raden.
En waarom?
Het gebruiksgemak? Een plaatje opleggen, de naald erop, en in het midden omdraaien. OHNOES8!!
De kost? Als je al een versterker hebt met ingebouwde phono-pre, is de enige kost een platenspeler met goede naald. En dan nog, een phono-pre van Cambridge Audio kost €75. Dat is nu ook de kost niet.
De klank? De klank van veel platen zijn al sowieso beter van de klank dan veel MP3's (<192kbps) en idem voor sommige CD's.
Dus, mijn raad aan Bigpimpin is, als je er zin voor hebt, ga ervoor. Je zal het je écht niet beklagen. Ik leg dagelijks meerdere plaatjes op, als ik achter mijn pc zit.
En waarom?
Het gebruiksgemak? Een plaatje opleggen, de naald erop, en in het midden omdraaien. OHNOES8!!
Dat was niet onmiddelijk wat ik bedoelde, maar indien je met enkele zaken bezig bent dan kan het iritant worden. Dat is dan weer mijn mening. Ik beluister soms ook gewoon een plaat i.p.v. een cd of mp3, maar uit gemakzucht verkies ik toch een CD of mp3. (Om gewoon te luisteren, om te draaien liever vinyl of final scrath)
Als je er echt 1 wil kopen, dan moet je dat dan ook doen.
voor gewoon muziek beluisteren is CD wat je nodig hebt.
Ik heb zelf ook ene platenspeler, maar dat is vooral om m'n limited editions op vinyl te beluisteren, 't is zonde dat staan te hebben, en er niet naar te kunnen luisteren.
Ik denk dat je absoluut niet het duurste van eht duurste hoeft te kopen, de huidige technologie is intussen wel al ver genoeg om een meer dan behoorlijk geluid te geven (voor normaal ontwikkelde oren) op een speler van € 150.
PS: tijdens examens is het hier LP tijd, om de 20 minuten een korte break om plaatjes om te draaien.
Peephole
06-03-2007, 22:36
En waarom?
Als ik naar muziek luister wil ik niet om het kwartier die zever omdraaien.
De klank? De klank van veel platen zijn al sowieso beter van de klank dan veel MP3's (<192kbps) en idem voor sommige CD's.
Serieus, alsof mensen (buiten de occasionele audiofiel) die minieme erschillen horen.
Disabled
07-03-2007, 13:33
Als ik naar muziek luister wil ik niet om het kwartier die zever omdraaien.
Wauw, korte platen heb jij... Duren al jouw cd's maar 30 minuten?
Serieus, alsof mensen (buiten de occasionele audiofiel) die minieme erschillen horen.
Yup.
Heb mij indertijd een Technics platenspeler overgekocht, eerlijk dat ding draait vaker dan mijn cd speler, of pc.
Via ebay heb ik mij enkele goedkope loten gekocht van vinyll dat ik echt wou, waaronder de gy!be platen (allemaal eigenlijk) en er gaat niets boven het geluid dat die dingen voortbrengen. Het geeft inderdaad een "warmere" klank. Tevens staan alle sigur ros platen hier mooi te blinken. Ik denk dat het meer een ding is van die platen te verzamelen dan ze echt af te spelen, ook al omdat de artwork zoveel groter is bij platen en er meer goodies zitten bij een plaat.
Als je op zoek bent naar platen die buiten de categorie vallen om op fuiven te draaien kan ik U wel een paar leuke shops op ebay geven om tal van gerief te vinden.
Peephole
07-03-2007, 17:48
Wauw, korte platen heb jij... Duren al jouw cd's maar 30 minuten?
De meeste van mijn platen duren niet langer dan een kwartier aan één kant, nee.
moby1kenobi
07-03-2007, 18:02
cd's zijn natuurlijk beter om de kostprijs te drukken van de muziek zelf maar als je een degelijke installatie wil ("evenwaardig" aan het vinyl gevoel) zal je natuurlijk meer betalen. Via menig betaalsites kan je ondertussen ook de meeste vinyl-releases downloaden.
Vinyl daarentegen heeft nog altijd iets meer imo. Alleen al het gevoel om ermee te draaien (nog meer dan zelfs de nieuwste cd-spelers). Daarbij komt ook het hippe gevoel en het feit dat je "echt iets in je handen hebt" (een schone hoes doet nog altijd iets).
Daarom raad ik meestal het volgende aan: Heb je veel geld, koop dan beide. Heb je weinig geld, koop dan beide 2e-hands of finalscratch/serato! Is zelfs dat teveel: koop platenspelers en spaar voor cd'spelers.
.... je veel geld, koop dan beide. Heb je weinig geld, koop dan beide 2e-hands of finalscratch/serato! Is zelfs dat teveel: koop platenspelers en spaar voor cd'spelers.
Je slaat de bal wat mis. Hij is niet uit om te gaan dj'en. Hij wil gewoon af en toe is een plaatje opleggen, gewoon afspelen kan volgens mij perfect via zijn computer.
Nuja I (l) vinyl, maar ik draai ook, anders zou ik het mij niet hebben aangeschaft.
Bigpimpin
07-03-2007, 20:11
hmm kben nog altijd aant twijfelen, kben er zeker van dat ik van die platen serieus zou genieten maar kheb zo weinig geld op 't moment... Die platen zelf lijken me ook nogal duur. Ik denk dus dat het iets zal zijn na een vakantiewerk :/ Ik denk trouwens dat ik toch ook eens wat winkels op ebay voor platen ga opzoeken, vallen goede zaken mee te doen, me dunkt :)
hmm kben nog altijd aant twijfelen, kben er zeker van dat ik van die platen serieus zou genieten maar kheb zo weinig geld op 't moment... Die platen zelf lijken me ook nogal duur. Ik denk dus dat het iets zal zijn na een vakantiewerk :/ Ik denk trouwens dat ik toch ook eens wat winkels op ebay voor platen ga opzoeken, vallen goede zaken mee te doen, me dunkt :)
Met een beetje goed uit de doppen kijken zijn platen heus niet zoveel duurder dan cd's hoor.
Bigpimpin
16-03-2007, 10:11
kk, saaie les hier en was nog eens aan 't kijken voor een goedkope en degelijke platenspeler. Nu, ik denk dat ik iets gevonden heb.
http://www.pixmania.be/be/nl/321245/art/roadstar/platenspeler-ttl-8600.html#fichetechnique
http://www.pixmania.be/be/nl/321246/art/roadstar/platenspeler-dj-ttl-8743d.html
Meer dan de tweede zou ik er écht niet aan willen uitgeven. Maar zijn die roadstar-platenspeler beetje deftig? Het moet gewoon platen fatsoenlijk kunnen afspelen voor mij eigenlijk, niet speciaals. Welke van de twee is trouwes de beste?
Disabled
16-03-2007, 11:58
Voor dat budget moet je gewoon tweedehands kijken. Dit is echt niets. Plastieken rommel van de onderste plank.
Bigpimpin
16-03-2007, 12:22
OK thx, ga ik tweedehands wel zien. Kdenk dak nu met m'n geld al de cd's ga kopen dat ik nog wil en nog een paar maandjes ga wachten met die platenspeler :(
Om u mss nog wat te laten meekwijlen! Net the letting go van billy opgelegd en ik zweer et U, mooiste klank komt uit mijn vinyll! niets aan te doen! Kopen die handel
TheFluff
17-03-2007, 01:39
weet wel dat een goeie naald ook nog geld kost...
Voor een goei 60 euro heb je toch al een deftige...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.