PDA

View Full Version : Kookplaten om op te koken

lapino
05-11-2011, 16:05
Onze kookplaat is compleet de geest aan het geven, en aangezien de heren van Zanussi het nodig vinden hier 400 euro voor te vragen voor herstelling en een model met zelfde mogelijkheden op het wereldwijde spinneweb slechts 375 euro blijkt te kosten, gaan we toch maar nieuw kopen.

Aangezien Mapino haar zinnen heeft gezet op een iets beter spul, wil ze zo'n breed geval zodat er meer plaats is voor grote pannen en dergelijke. Maar ik ken geen zak van zo'n dingen, dus daarom efkes checken welke aan te raden zijn qua merk/type. Moet het inductie zijn of niet? Merken te mijden?

Go!

Teus
05-11-2011, 16:10
voor de prijs van een goedkope inductie zou ik veel liever voor een gasvuur zijn gegaan. ik zou denken dat je daar betere kwaliteit voor je geld krijgt.
heb je de mogelijkheid om een groter systeem te plaatsen? iirc was dat met een grote steen, moeten ze er in gaan snijden en zien dat er niets in de weg zit.

lapino
05-11-2011, 16:11
Ja was weer te denken...neen, het moet electrisch zijn. We hebben geen gas liggen aan ons kookeiland, dus die optie is er gewoon niet.

Leeuwke
05-11-2011, 16:15
Inductie is een handig systeem, zeker met kleine kinderen in de buurt (ze zijn wel slim genoeg, maar een ongeluk is snel gebeurd). Persoonlijk hebben wij ook inductie en we zijn er zeer tevreden van. Inductie is echter ook duur en je moet er ook rekening mee houden dat je er speciale potten en pannen voor moet kopen, dus misschien is een gewoon elektrisch fornuis een goedkopere optie.

Teus
05-11-2011, 16:15
elektrische vuren zijn crap. meestal best wel goedkoop, en ik heb nog maar enkel gekookt op vrij goedkope elektrische vuren. ik kan me niet inbeelden dat duurdere elektrischeh vuren zoveel beter zijn, dus blijf ik voorlopig bij mijn mening dat elektrische vuren erg droevig zijn om op te koken. do not want, echt. je kunt niet serieus koken als het een hele poos duurt tegen dat je vuur warm is, of het wat afgekoeld is.

Takeshi
05-11-2011, 16:19
Reden waarom elektrisch suckt is vooral omdat je de temperatuur niet kan controleren. Als je het lager zet moet het eerst afkoelen terwijl bij gas het onmiddellijk effectief lager staat.
Inductie heeft dit nadeel niet dus dit lijkt een goed alternatief. Speciale kookpotten heb je niet nodig. Tegenwoordig zijn alle recente kookpotten geschikt voor inductie. Enkel de oudere moet je vervangen.

aksm
05-11-2011, 16:26
Neem je een goed inductie vuur dan. Al ben ik ook niet 100% tevreden daarvan. Ooit eentje verbrand met een grillpan. Vuur moet daarvoor max staan, dus pan laten voorverwarmen op max stand. Dan beginnen grillen. 3 minuten later PIEP. Game over.

Grillpan was zodanig heet dat ze ingebakken stond in het glas van de inductieplaat. -.-

Miele, Siemens hebben heel degelijke inductieplaten.

richba5tard
05-11-2011, 16:36
Wij hebben vorige maand een inductie plaat gekocht, mijn vrouw is er heel tevreden van. Het is merkbaar sneller om mee te koken dan een vitrokeramisch, zelfs sneller als de meeste gas vuren. Aangezien bijna elke pan/pot op de markt geschikt is voor inductie, zijn er weinig tot geen nadelen aan verbonden.

http://www.bosch-home.be/nl/producten/koken/kookplaten/PIK975N24E.html

Voor een zeer scherpe prijs bij mediagigant gekocht:
http://www.mediagigant.nl/index.cfm/method/main.showArtikel/ArtikelID/BA5852AC-19B9-EA41-5F39886A781D563A/zoek/PIK975N24E.html

Zelf inbouwen is normaalgezien geen probleem als je handig bent met een slijpschijf. Zie wel dat je bekabelling voorzien is voor 11kw.

Alter Ego
05-11-2011, 16:41
neem inductie, werkt even goed als gas.

als ge zelf inbouwt moet ge wel opletten op de maten enzo; 9/10 gaat ge geen andere maat van plaat kunnen inbouw als wat er nu ligt... heeft te maken met ruimte die onder kookplaat vrij moet zijn enzo.

lapino
05-11-2011, 16:47
Ruimte die vrij moet zijn eronder is geen probleem (denk ik - wel eens checken), en qua grootte kan ik het zelf wel uitzagen, is geen marmer of natuursteen hier. Zou het anders bij keukenfabrikant kopen, maar als je die prijzen vergelijkt met die op internet. Jawadde.

Pleun
05-11-2011, 16:47
Aangezien bijna elke pan/pot op de markt geschikt is voor inductie

Behalve uw pot? :-)

Dodgy
05-11-2011, 17:52
Protip: neem zo'n vuur met een "put" voor een wok. Echt praktisch.

Cueball
05-11-2011, 18:06
Onze AEG inductie kookplaat is besteld, we koken nu op gas maar het is zo'n rotzooi om dat ding schoon te houden.

Op een inductie plaat één keer overgaan met product en klaar, dat gasvuur met al die bekkens is een heus karwei om proper te houden.

Alle nieuwe restaurateurs (zoals bv in mijn restaurant) koken tegenwoordig allemaal op inductie, gaat veel sneller. Bekijk eens je potten en pannen onderaan de kans is groot dat ze werken op inductie ook.

http://www.swisskitchen.eu/contents/media/swd%20symbolen.jpg

Ons model wordt dit :
http://www.aeg.be/Additions/ImageResize/ImageExternal.aspx?src=http%3a%2f%2fwww.electrolux.im%2fproducts%2fXMLLARGERIMAGE%2fPSAAHO100P000139.png&width=335&height=335&interpolation=HighQualityBicubic
Lekker makkelijk naast elkaar.

lapino
05-11-2011, 18:15
Welk model is dat juist? Vrij zeker dat het zo'n breed model wordt, want zo'n standaard kookplaat is echt soms wel gepruts als je paar potten/pannen tegelijk gebruikt.

jelliuz
05-11-2011, 19:16
http://www.siemens-home.be/nl/producten/kookplaten/vitrokeramische-of-inductiekookplaten/EH975SK31E.html?source=browse

dit, inductie, verbruikt minder, temperatuur sensoren, geen overkokende potten meer, complete awesomeness op gebied van inductie kookplaten.

Fraeco
05-11-2011, 19:20
Ken zelf vrij weinig van die shit, maar onze huisbaas doet in huishoud elektro en hij is zeer grote fan van Beko. Schijnt vrij goede bang for the buck te geven en is kwalitatief ook wel cava.

Als het op elentriek moet zijn, en het is betaalbaar. Get inductie, is wel aanpassen in het begin want het warmt sneller dan elektrisch of gas.

Alter Ego
05-11-2011, 19:34
nog een tip

als uw potten magnetisch zijn dan kunnen ze inductie aan, maw zoek een magneet en als die langst onder blijven hangen kunt ge ze blijven gebruiken.

Of anders kunt ge de vrouw blij maken met nieuw kookgerief...

Takeshi
06-11-2011, 02:40
Protip: neem zo'n vuur met een "put" voor een wok. Echt praktisch.

Jup, mijn gasvuur met dubbele vuurring en wok opzetstukje en Chinese wok uit de Chinese supermarkt met bolle onderkant zijn een geschenk uit de hemel. Gooi er klontje boter n en smelt binnen 2 seconden.

Dat kuisen is nu wel overdreven. Gewoon metalen opzetstukken en schijven eraf en binnen 5 minuten is het proper.

Maar goed, geen gasaansluting dus koop inductie. Vitroceramisch en andere eletrieken brol trekken op niets.

Arne
06-11-2011, 15:52
Niet dat ik veel kan bijbrengen aan deze thread maar toch ook even meegeven dat we thuis jaren op inductie hebben gekookt. Het hangt uiteraard af van het merk/type inductie die je neemt maar ik kan je verzekeren dat onze inductie een pak sneller was dan gas. Onderhoud is stukken makkelijker en veiligheid voor kinderen is ook een plus.

Nu kook ik hier in m'n huur appartement met vitro-keramisch maar dat is in de verste verten niet te vergelijken. De kookplaat thuis was van AEG en was niet aangesloten op standaard zekering. Ik dacht dat die op 380 volt aangesloten was.

Cueball
06-11-2011, 17:16
Welk model is dat juist? Vrij zeker dat het zo'n breed model wordt, want zo'n standaard kookplaat is echt soms wel gepruts als je paar potten/pannen tegelijk gebruikt.

Is de HK954400FB (http://www.aeg.be/nl-BE/Products/Koken/Kookplaten/Inductiekookplaten/HK954400FB)

easypanic
07-11-2011, 09:57
Niet dat ik veel kan bijbrengen aan deze thread maar toch ook even meegeven dat we thuis jaren op inductie hebben gekookt. Het hangt uiteraard af van het merk/type inductie die je neemt maar ik kan je verzekeren dat onze inductie een pak sneller was dan gas. Onderhoud is stukken makkelijker en veiligheid voor kinderen is ook een plus.

Veel verschil zal er toch niet zijn. Ik neem aan dat je geen gas gewoon zijt als je jaren op inductie hebt gekookt ;p

Leve gas! :x

(dit terzijde)

Arne
08-11-2011, 13:23
Er zijn nogal wat verschillen bij inductie. De ene kookplaat is stukken trager dan de andere. Alles hangt af hoe krachtig die is uiteraard. Een inductie op 220-230 zal iets anders geven dan eentje op 380 denk ik dan.

Ik heb al veel op gas gekookt, en in sommige omstandigheden werkt dat zeer prettig. Zelf nog in de horeca gestaan, en daar is gas bijna onontbeerlijk. Maar voor thuis? Die paar keer dat ik gedacht heb, "goh, gas zou toch handig zijn nu" kan ik toch op m'n vingers tellen. Ook is gas een pak warmer om aan te koken. Op zich geen onoverkomelijk probleem, maar als je zoals mij redelijk groot bent en niet in je achterste potten kan kijken omdat bij veel mensen de damkap in de weg zit ... :) je snapt het wel. Maar dat ligt natuurlijk niet aan het gas zelf :p

Wannes
08-11-2011, 16:01
komaan gas is echt de enige manier. gewoon kijken naar uw vlam en je weet waaraan en waaraf. analoog ftw

straks
08-11-2011, 16:46
Trouwens, ben ik de enige die telkens bij het lezen van de threadtitel denkt 'DUUH om te koken, voor wa anders?' ? En da is nie slecht bedoeld he, gewoon automatische gedachte.

Alsook de gedachte: 'toch bizar om het over kookplaten te hebben', maar ondertussen wel de links bekijken en rondsurfen op die sites om te zien wat coole features die dingen allemaal hebben ;)

Sintendo
08-11-2011, 17:18
Trouwens, ben ik de enige die telkens bij het lezen van de threadtitel denkt 'DUUH om te koken, voor wa anders?' ?²

Leeuwke
08-11-2011, 17:36
Ik denk dat dat gewoon een poging was tot grappige threadtitel.

Indien niet: carry on.

Erik701
08-11-2011, 18:27
Kookplaten ? Coole features ? What did I miss, of wordt Straks gewoon oud ? ;)

frenzal
08-11-2011, 20:29
bestaan er al kookplaten met lightsaber geluidseffecten?

straks
08-11-2011, 20:44
Gat in de markt! Nerds gaan dan meer koken!

Eposhark
08-11-2011, 21:27
beter als een markt in uw gat

Vantham
09-11-2011, 07:11
bestaan er al kookplaten met lightsaber geluidseffecten?
ik wil gewoon een star trek materializer

Fraeco
09-11-2011, 14:09
Replicator.

Vantham
09-11-2011, 14:17
juist, 't is al even geleden dat ik het nog eens gezien heb, merci !

Cueball
11-11-2011, 13:51
Epic :)

flexium
14-11-2011, 10:35
Ik dacht meteen hieraan:

http://www.youtube.com/watch?v=2wBe3SDCcz8

lapino
14-11-2011, 10:49
Schitterende 'service' van Electrolux/AEG trouwens. Aan telefoon uitgebreid uitleg wat probleem is, sturen ze iemand langs die gewoon even luistert en zonder kookplaat maar aan te zetten of na te kijken besluit "Niks aan te doen, kost meer dan 400 euro". Uiteraard geen zin om dit te laten herstellen, koop dan beter nieuwe. Nu factuur in bus van 72,60 euro voor 'interventie'. Wat? Zelfde info als aan telefoon en kerel heeft hier geen zak gedaan. Yeah right dat ik dat ga betalen.

Afin, qua service dus te mijden merk.

Clipper
14-11-2011, 10:54
Trouwens, ben ik de enige die telkens bij het lezen van de threadtitel denkt 'DUUH om te koken, voor wa anders?' ? En da is nie slecht bedoeld he, gewoon automatische gedachte.In lapino zijn kringen zijn er waarschijnlijk mensen met twee keukens: één voor de show en één waar ze echt in koken, weggestoken in de kelder.

Snuff
16-11-2011, 21:07
In Antwerpen zijn er vrij veel (rijke) mensen met 2 keukens. Één voor vleesproducten en één voor melkproducten.

Is die William nu eigenlijk elektrisch of inductie? Indien inductie = win, elektrisch dan betaalt ge veel voor een stuk rommel eigenlijk.

Bjorn
18-11-2011, 11:39
Beetje laat mss, maar inductie ftw. Wij hebben ook geen gasaansluiting in de keuken, dus zijn we verplicht om iets electrisch te nemen. Het is echt een plezier om op te koken en je kan makkelijk zaken warm houden door ze op een lage stand te zetten.

Op ons vorig appartement hadden we gas en ik vond het echt een hel om zo'n gaspit proper te houden. Nu gewoon een natte schotelvod over uw plaat zwieren en het is terug proper. Ik zou echt niet meer terug willen (en ik kook veel).

Qua kookmateriaal, uw gewone potten zullen daar wel op werken. Uw pannen wellicht niet, dus ga je wellicht nieuw materiaal moeten aanschaffen. Als je eens langs gaat in de Makro, daar hebben ze regelmatig promoties lopen voor Tefal pannen en voor het dagelijks gebruik is dat toch geschikt materiaal.

lapino
18-11-2011, 12:20
nog niks aangekocht, twijfel nog tussen internet aankoop of toch bij keukenfabrikant zelf maar dan wel 30 procent duurder. moet sowieso een groot model zijn, en met inductie zit ik al rap aan 1500 euro. dure dingen precies.

HeLLBirD
18-11-2011, 13:31
Op ons vorig appartement hadden we gas en ik vond het echt een hel om zo'n gaspit proper te houden.

Hoe kook jij misschien? Ik kom van een elektrische kookplaat naar een gasvuur, en ik moet mijn vuur gelijk minder afkuisen dan vroeger. En wat is er daar een hel aan? Ijzerke opheffen, vod erover en klaar. En de ijzers zelf zijn ook in een flits gekuisd...

Tenzij je zo iemand bent die alles laat aankoeken voor een paar weken, kan ik me niet voorstellen wat het probleem is. Mijn ouders hebben ook zo'n glasplaat, waar ze maar met een vod over moeten gaan, maar 'k denk dat die misschien een minuut sneller gekuisd is dan de mijne, en als ik dan zie hoeveel tijd zij verliezen om water te koken in vergelijking met mijn gaspitje ... 'k weet wat gekozen.

Over inductie spreek ik me wel niet uit, daar ken ik niets van. Neemt niet weg dat het 'kuisen' een loos argument is. En dan nog ... da's toch voor de vrouw. ;-)

black
19-11-2011, 00:14
nog niks aangekocht, twijfel nog tussen internet aankoop of toch bij keukenfabrikant zelf maar dan wel 30 procent duurder. moet sowieso een groot model zijn, en met inductie zit ik al rap aan 1500 euro. dure dingen precies.

Jij praat dan ook over "echte" inductie-kookplaten. De andere die al al jaren een "inductie" kookplaat hebben, hebben de voorloper van de huidige inductiekookplaten (denk ik). Ze hebben een vitro-keramische kookplaat, met 1 (of 2?) platen die inductieplaten werden genoemd, ze zijn wel vlugger in het opwarmen, maar niet vergelijkbaar met inductie dat nu verkocht wordt.
Op een huidige inductiekookplaat kookt een pot met water in enkele seconden tijd, maar heb je ook speciale pannen en potten nodig (magnetisch), ook wordt de warmte in de pot gecreeërd in plaats van de plaat. De plaat koelt dan ook énorm snel af.
Ik heb op het appartement dat ik huur vitro keramisch maar ik kook het liefst op een gasfornuis. Het gebruiksgemak/kuisbaarheid gaat dan weer naar de vitro-keramische.

The_Imagizer
19-11-2011, 21:16
wa zit gij nu te zeveren? oftewel maakt ge gebruik van (jaja, das iets magnetisch!) inductie, ofwel niet. enkele seconden is ook overdreven, maar voor ongeveer de dubbele hoeveelheid water is het nog altijd sneller dan mijn waterkoker, en das al best snel. U kookplaat wordt overigens alleen warm door de stralingswarmte van wat ge er op zet.

Ik heb een el cheapo vuurtje uit china meegepakt, het doet z'n ding heel goed, maar doe mij toch maar gas, beter te regelen imo. Jammer genoeg geen gas hier in't gebouw :(

Takeshi
20-11-2011, 02:25
Kuisgemak is wel een te verwaarlozen argument. Die pit er even afnemen enz. kost toch wel de volle 30 seconden extra werk.

En gohja, 1500 EUR, voor iets dat dagelijks zijn nut heeft. Mensen hebben blijkbaar tegenwoordig geen enkel probleem met veel geld te steken in dure TV's en geluidsinstallaties, maar basisdingen als fornuizen en matrassen/bedden mogen allemaal niets kosten.

richba5tard
20-11-2011, 12:16
30sec? Om 4/6 pitten te kuisen, en de ijzeren gril? Ofwel ben je sneller als je schaduw ofwel is je definitie van proper anders dan die van mezelf mijn vrouw.

Een inductie kuisen duurt letterlijk 30 sec. 1x met natte vod erover, 1x met droge doek en blikt als zot.

We hebben nu 3 maand inductie en ik zou toch niet terug naar gas willen.

Takeshi
20-11-2011, 12:27
Als je de discipline hebt dit onmiddellijk na het koken te doen, is dat direct gefixt. Men moet niet wachten tot het aankoekt.
En gasvuur met dubbele vuurring + traditionele wok (onderaan bol) >>> inductie :)

Maar goed, los daarvan vind ik inductie een waardig alternatief voor gas. Ik heb voor gas gekozen omwille van wokpit en ik het ergens zijn charme vind hebben en die dingen wegen voor mij op tegen moeilijk afkuisen. In principe kon er ook niet veel stukgaan aan een gasfornuis dus die dingen zullen ook een pak langer meegaan. Natuurlijk heb ik geen idee of de moderne varianten nog zo robuust zijn als het gasfornuis van de bomma van 60 jaar oud.

Wat ik wel mis, is een gasoven. Daar kan echt geen enkele elektrische tegen op. Heel stabiele temperatuur, enorm snel voorverwarmd,...
Helaas mag dit in BE niet meer verkocht worden zo blijkt.

easypanic
20-11-2011, 13:33
Importeren? :)

Bjorn
20-11-2011, 16:45
Uw brandverzekering ook importeren? :)

lapino
15-01-2012, 08:43
Nieuwe kookplaat gisteren geinstalleerd. Ging al bij al nog redelijk vlot, ook dankzij hulp schoonbroer die nogal handige harry is. Speciaal wipzaagje gaan halen voor keukbladen (6 euro) en afzagen (na afplakken tegen splinters) was mooi recht en behoorlijk vlak ook. Aansluiting gewoon even brugje maken van 3-fase naar 2-fase en dat was het. Cool ding wel in vergelijking met onze oude plaat.

Voor
http://farm8.staticflickr.com/7164/6699773021_1bd9c983d6_b.jpg

Na
http://farm8.staticflickr.com/7031/6699773149_2656f5105a_b.jpg

]as]e
15-01-2012, 11:34
uw dochter is ontvoerd

easypanic
15-01-2012, 11:54
alletwee zelfs.

rooz
15-01-2012, 11:58
en ze hebben die kookplaat die op uw salontafel lag ook meegenomen

ROFL

CSM
15-01-2012, 15:21
as]e;893960']uw dochter is ontvoerd
Nee, op Kapaza geraakt ge gewoon echt alles kwijt.

Jonah
15-01-2012, 16:07
Moet uw iPad keer kuisen, Lapino.

lapino
15-01-2012, 18:13
Moet uw iPad keer kuisen, Lapino.

inderdaad, maar ding wordt beneden heel vaak door de kids gebruikt. vette handjes+ipad=bad

CSM
15-01-2012, 19:24
Reden van verkoop: mijn ipad werd altijd vuil.

Potenza
15-01-2012, 21:30
Telkens wanneer ik de titel van deze thread lees, vraag ik me oprecht af wat je anders op een kookplaat kan doen dan koken.

lapino
15-01-2012, 21:35
bakken, braden, opwarmen, ...

Potenza
15-01-2012, 21:59
Oei, kwalificeer je die dingen tegenwoordig niet meer als koken?

D:

BlaCkBirD
15-01-2012, 22:09
Telkens wanneer ik de titel van deze thread lees, vraag ik me oprecht af wat je anders op een kookplaat kan doen dan koken.

Inductie is ook (veel)sneller, dus het kan u tijd besparen, extra vrije tijd voor drukbezette mensen is geld waard ...

zeker ook omdat je die dingen niet elk jaar vervangt.

Jack The Ripper
15-01-2012, 22:10

Gij niet alleen.
'k Zal mij eens een kookpot moeten kopen om te koken. Of een friteuse om te frituren.

Snuff
15-01-2012, 22:30
http://www.youtube.com/watch?v=W7lTdytueKk

Erik701
16-01-2012, 06:19
Oei, kwalificeer je die dingen tegenwoordig niet meer als koken?

D:
Nee, daar heb je andere platen voor nodig.

Niels
16-01-2012, 06:27

Ik denk dat dat een mopje is van Lapino.

lapino
16-01-2012, 06:29
Uiteraard, was gewoon om de thread een andere titel te geven dan puur "Kookplaat". Zware psychologie nodig om dat te begrijpen.