PDA

View Full Version : My first guitar...

Cricke
17-04-2007, 17:47
Ok, ik ben dus al even aan 'spelen' op de gitaar van een vriend, maar ik wil natuurlijk een van mijn eigen. Nu kan ik via-via aan een Ibanez TCM50 geraken maar dat is een steelstring gitaar. De gitaar waarmee ik tot hiertoe heb gespeeld is wel een Spaanse (geloof k :p), eentje met nylon snaren, en naar mijn mening makkelijker te spelen. Die Ibanez kan ik voor een milde prijs kopen, maar ik twijfel enorm hard of het wel een goeie is om het mee te leren, en of ik er iets mee kan doen. Omdat ik geen expert ben vraag ik het dus hier;
Welke of wat voor een gitaar raden jullie een beginner aan?
Zou ik voor de steelstring gaan, of toch maar een andere zoeken? (het blijft akoestisch)

De muziek waar ik al een beetje op heb geoefend valt onder de noemer rock (AC/DC, The Kinks, Nirvana). Welke is het beste?

Edit: Ik heb gelezen dat door de vollere klank de nylon snaren beter geschikt zijn om die muziek te spelen, akoestisch natuurlijk, ... ?

Disabled
17-04-2007, 18:12
Als je van plan bent later door te spelen in dat genre, zou ik voor een Western gaan (een steelstring, dus). Een Spaanse en rockmuziek, dat vloekt, vind ik persoonlijk.

Cakeman
17-04-2007, 18:24
Ik zou ook voor een steelstring gaan. Met Spaanse gitaren heb ik geen persoonlijke ervaring, maar op YouTube kom je regelmatig mensen tegen die 'rock'muziek met een Spaanse gitaar spelen en dat klinkt toch niet altijd even leuk vind ik.

Cricke
17-04-2007, 18:33
Nog iets, door de eigenlijk wel veel dunnere hals (van de steelstring die ik hier heb) staan die snaren dichter op elkaar, wat het wel wat moeilijker maakt om mijn vinger goed te zetten.. Maarja, ik ben dan echt wel een beginner, na enige oefening is dat er wel uit zeker? :)

Disabled
17-04-2007, 18:36
De dunnere hals brengt je ook dichter bij een Elektrische, wat de overgang makkelijker maakt. En ja, dat gaat er uit na een tijd.

Cakeman
17-04-2007, 18:42
Nog iets, door de eigenlijk wel veel dunnere hals (van de steelstring die ik hier heb) staan die snaren dichter op elkaar, wat het wel wat moeilijker maakt om mijn vinger goed te zetten.. Maarja, ik ben dan echt wel een beginner, na enige oefening is dat er wel uit zeker? :)Bij bepaalde akkoorden of grepen ga je blij zijn dat ze wat dichter bij elkaar staan denk ik :)

DM
17-04-2007, 19:52
Met Ibanez kan je niet veel verkeerd kopen hoor :)

Flandria
17-04-2007, 20:58
Cricke, er is deze zondag een 2dehands muziekbeurs in dadizele, als ge daar weet te geraken, dr gaan wsl gitaren te koop staan. Vorige week in st idesbald heb ik daar pareltjes zien staan bij een gelijkaardige beurs voor echt niet veel.

Potenza
17-04-2007, 21:43
Niet van wakker liggen dat de snaren dichter op elkaar liggen bij een mogelijke nieuwe gitaar. Slechts een kwestie van gewenning én een goede oefening als je later voor de full monty wil gaan (wat Disabled zei dus).

Ibanez is een fatsoenlijk merk, hun toplijnen zijn zelfs redelijk geweldig. Het model waar je van spreekt ken ik niet (je bent drummer voor iets) maar het beestje krijgt alleszins aanvaardare recensies (http://www.ultimate-guitar.com/reviews/acoustic_guitars/ibanez/tcm50/index.html)

KingSix
17-04-2007, 23:30
Nog iets, door de eigenlijk wel veel dunnere hals (van de steelstring die ik hier heb) staan die snaren dichter op elkaar, wat het wel wat moeilijker maakt om mijn vinger goed te zetten.. Maarja, ik ben dan echt wel een beginner, na enige oefening is dat er wel uit zeker? :)

Een western steelstring is wel degelijk ietskes eenvoudiger te bespelen. Zoals gezegd is het voor de meeste akkoorden handiger om een smaller fretboard te hebben. Op een klassieke gitaar met nylon snaren moet je (naar mijn gevoel) meer druk zetten en maakt de eerste speelervaringen misschien wat stroever. Maar kom, als je nu al wat kunt spelen zal de overstap weinig problemen opleveren. Even wennen in't begin, da's alles.

Ik heb zelf nog geen Ibanez in mijn handen gehad maar het is een betrouwbaar merk met degelijke kwaliteit voor deftige prijzen.

Cricke
18-04-2007, 12:00
Ik leer bij!
Waar Flandria over sprak; Dankuwel voor de tip, maar het is een beetje ver, en die Ibanez lijkt me een heel deftige gitaar :-)