PDA

View Full Version : Beste albums van 2006

operator
07-01-2007, 23:59
Omdat het leuk is om zo af en toe eens een lijstje op te stellen en te lezen,
mijn favoriete albums van het afgelopen jaar:

1. Joanna Newsom - Ys
2. Liars - Drum's Not Dead
3. Scott Walker - The Drift

4. Tv On The Radio - Return To Cookie Mountain
5. Be Your Own Pet - Be Your Own Pet
6. Ali Farka Toure - Savane
7. Sonic Youth - Rather Ripped
8. The Mars Volta - Amputechture
9. Battle Of Mice - A Day Of Nights
10. OOIOO - Taiga

Eervolle vermelding: The Fiery Furnaces - Bitter Tea

Te recent gekocht om nu al een definitieve mening over te hebben:
Tom Waits - Orphans
Midlake - The Trials Of Van Occupanther

Theremin
08-01-2007, 00:35
Volgens wat ik ooit op arena51 neertypte:

1. Joanna Newsom - Ys (een folk CD op één, nounou)
2. Johnny Cash - American V: a hundred highways
3. TV on the Radio - Return to the cookie Mountain
4. Thom Yorke - The Eraser
5. Cat Power - The Greatest (in eerste instantie vergeten)
6. Mogwai - Mr Beast (maar dan vooral omwille van 'Auto Rock' & 'Friend of the Night')
7. Tiga - Sexor (ook al vergeten)
8. The Knife - Silent Shout
9 Daan - the player
10. Bonnie 'prince' Billy - The Letting Go

Vallen net buiten de top 10:
Morrissey - Ringleader of the Tormentors (al was ook dat een teleurstelling)
Bob Dylan - Modern Times

operator
08-01-2007, 00:47
Ik heb hun populariteit nooit begrepen, op Pukkelpop heb ik me werkelijk verveeld tijdens hun optreden...
Wat ontgaat me?

Theremin
08-01-2007, 00:49
Ik heb hun populariteit nooit begrepen, op Pukkelpop heb ik me werkelijk verveeld tijdens hun optreden...
Wat ontgaat me?
Het sexy Zweedse accent?
Zó goed vond ik 'silent shout' nu ook weer niet, laat dat duidelijk wezen (in een beter muziekjaar halen ze mijn top 10 niet). Maar toch best een 'leuk' album om zo eens in de paar maanden op te zetten, dacht ik zo.

eye
08-01-2007, 08:23
Albums die me meteen te binnen schieten:
Tool - 10,000 Days
About - Bongo
Mogwai - Mr Beast
Shitmat - Hang the DJ

Voor de rest zou ik eens moeten zien wat er nog van 2006 is. Het voorbije jaar heb ik meer muziek leren kennen dan in de voorbije vijf, dus daar zit ook heel wat minder recent materiaal bij.

Mijn top albums van de voorbije 8 maand op Last.fm (http://www.last.fm/user/eyeless_/charts/?charttype=overall&subtype=album)

Peephole
08-01-2007, 11:03
Wat ontgaat me?
Een geweldige groep.

oblo
08-01-2007, 11:32
NaS - Hip Hop is Dead
Opgezwolle - Eigen Wereld
Ghostface Killah - Fishscale
Hi-Tek - Hi-Teknology²: The Chip
U-Niq - Rotterdam

/edit: beter zo, sorry Mellow.

onbewust
08-01-2007, 11:51
Omdat het leuk is om zo af en toe eens een lijstje op te stellen en te lezen,
mijn favoriete albums van het afgelopen jaar:

10. OOIOO - Taiga
:-) Yeah! Cool plaatje.

Mijn lijst:

1. Birchville Cat Motel - Curved Surface Destroyer
2. This song is a mess but so am I - Marble Mouth EP
3. Wolf Eyes - Human Animal
4. Joanna Newsom - Ys
5. The Legendary Pink Dots - Your children placate you from premature graves
6. Red Sparowes - Every Red Heart Shines Towards The Red Sun
7. Current 93 - Black Ships Ate The Sky
8. Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles
9. Espers - Espers II
10. Band of Horses - Everything All The Time

Peephole
08-01-2007, 12:05
Electronica Albums van 2006:
1. Ellen Allien & Apparat - Orchestra Of Bubbles
2. Para One - Epiphanie
3. The Knife - Silent Shout
4. MSTRKRFT - The Looks
5. Nathan Fake - Drowning In A Sea Of Love

Rock Albums van 2006:
1. CSS - Cansei De Ser Sexy
2. Morningwood - Morningwood
3. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not

Hip Hop album van 2006:
1. Outkast - Idlewild

Zie trouwens google "albums 2006 arena51".

Prodigy
08-01-2007, 12:17
Cansei De Ser Sexy
Ferme schijf idd en gelijk de award voor Beste Naam Ooit.

Oransj
08-01-2007, 12:51
Idd... had deze thread op oude forum aangemaakt, maar die's nu uiteraard weg!
Thx for remembering!

Zodus, hieronder opnieuw mijn selectie...

ALBUM TOP 5 2006

Eervolle vermelding: Mogwai - Mr. Beast
>>> Live was het gewoon zovééél beter!

#5: Sonic Youth - Rather Ripped
#4: Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones
#3: Bonnie Prince Billy - The Letting Go
#2: Band of Horses - Everything All The Time
#1: Joanna Newsom - Ys

CONCERTEN TOP 5 2006

Eervolle vermelding: Sonic Youth (Hallen van Schaarbeek - Brussel - 2de optreden)
>>> Had hoger gestaan indien ze niet gestopt waren met 20min arty-farty noise!

#5: Fence (Genk On Stage - Festival) / Dear Leader (Viva Velinx - Festival @ Velinx Tongeren)
#4: Broken Social Scene (Pukkelpop - Festival)
#3: Yeah Yeah Yeahs (Pukkelpop - Festival)
#2: Arab Strap (Dour - Festival)
#1: Mogwai (Koninglijk Circus - Brussel)

operator
08-01-2007, 13:19
Sonic Youth (2de optreden)
Had hoger gestaan indien ze niet gestopt waren met 20min arty-farty noise!
Net als op Feest i/h Park enkele jaren geleden.
Ditmaal heb ik hun laatste noise uitbarsting overgeslaan om mijn trein te halen, ik zou het haast een voordeel noemen.

onbewust
08-01-2007, 13:20
Man, de enige reden waarom ik nog naar SY concert zou willen gaan is die noise! Veel mensen waren trouwens teleurgesteld
omdat het nogal poppy was. Ach jah, zal iets old vs new zijn of zo. Op T/W 2002 waren ze in ieder geval super. :love:

Bardo Pond gezien ? Vraag mij af hoe die waren. Iedereen zwijgt erover. :-/

operator
08-01-2007, 13:26
Man, de enige reden waarom ik nog naar SY concert zou willen gaan is die noise!
Gestructureerde noise... graag, maar Thurston die zijn gitaar 10 minuten over de zijkant van het podium wrijft, dat kennen we ondertussen wel.

onbewust
08-01-2007, 13:52
lal, 'gestructureerde noise'. Je wil dus gewoon songs horen, geen noise.

Prodigy
08-01-2007, 15:02
Marcelo D2 - Meu Samba é Assim

moby1kenobi
08-01-2007, 15:15
thom yorke - the eraser

LtPudding
08-01-2007, 15:38
In 2006 ben ik volledig gestopt met het actief indiesnobisme. Het werd tijd om te luisteren naar mijn muziekcollectie in plaats van die continu te blijven uitbreiden met nieuwe artiesten waar ik een week nadien nooit meer iets van speelde.
Daarom heb ik dit jaar maar een top 2, al de rest heb ik ofwel gemist of kon me echt niet meer boeien (wtf is dat met die Joanna Newsom???):

1: Mogwai - MrBeast
2: Thom Yorke - The Eraser

Live:
1: Mogwai (Koninklijk Circus)
2: Mogwai (AB)
3: Calexico & Iron&Wine (Koninklijk Circus)

operator
08-01-2007, 16:47
lal, 'gestructureerde noise'. Je wil dus gewoon songs horen, geen noise.
Muzikaj Perspektivoj, Hidros 3 (met Mats Gustafssons) en consoorten zijn nochtans nauwelijks 'songs' te noemen.
En toch fantastisch. De LP van Goodbye 20th Century beluister ik nog steeds elke maand.

onbewust
08-01-2007, 16:54
;) Ik zal het ook eens beluisteren.

Theremin
08-01-2007, 18:40
In 2006 ben ik volledig gestopt met het actief indiesnobisme. Het werd tijd om te luisteren naar mijn muziekcollectie in plaats van die continu te blijven uitbreiden met nieuwe artiesten waar ik een week nadien nooit meer iets van speelde.
Daarom heb ik dit jaar maar een top 2, al de rest heb ik ofwel gemist of kon me echt niet meer boeien (wtf is dat met die Joanna Newsom???):

1: Mogwai - MrBeast
2: Thom Yorke - The Eraser

Live:
1: Mogwai (Koninklijk Circus)
2: Mogwai (AB)
3: Calexico & Iron&Wine (Koninklijk Circus)
Joanna Newsom is inderdaad duidelijk een accuut geval van indiesnob-muziek. Then again, YS is wel een gazzilioen keer beter dan die teleurstellende plaat die Mogwai dit jaar afgeleverd heeft. :)

ChildeRoland
08-01-2007, 19:23
Hear, hear :)
wtf is dat met die Joanna Newsom???
"The milk-eyed mender" vond ik destijds nogal overgewaardeerd - nu al die antifolk/new folk/freak folk toestanden zijn sowieso meestal niet zo aan mij besteed - maar "Ys" vind ik een redelijk magisch plaatje.

Mijn lijstjes: www.childeroland.be (albums sffs nog online gooien met wat tekst erbij)

Theremin
08-01-2007, 19:29
Newsom's stemgebruik in the milk-eyed mender is echt té vreemd, lijkt bij momenten wel een kat die op het punt staat om overreden te worden door iets heel erg zwaars. Dank de Goden dat ze op Ys toch iets 'normaler' klinkt.

Leen
08-01-2007, 19:46
Was Damaged van Lambchop eigenlijk nog van 2005 of vinden jullie er gewoon niets aan? Die zie ik nu in geen enkel lijstje opduiken, en ik vond 'm toch best ok.

Voor mij komt Ys ook met voorsprong op nummer één, maar voor de rest op te stellen ben ik te lui. Last.fm doet het werk wel in mijn plaats :).

gABBY
08-01-2007, 19:50
Er zijn toch nogal veel mensen die zweren bij het optreden van mogwai in het Cirucus, terwijl dat in de ab toch mucho's beter qua setlist.

Helicon 1 ftw! Alhoewel, hoeveel keren krijgen we zo'n versie van my father my king?

Anyway!

CD:

1; The letting go - Bonnie Prince Billy
2, Damien Rice - 9
3 Regina Spektor - Begin to hope

LIVE:

Radiohead - Pukkelpop
Sigur Ros - Werchter
Hrsta - 4AD
The Silver Mount Zion - 4ad (die in april terugkeren)

ChildeRoland
08-01-2007, 20:35
"Damaged" was van september 2006 dacht ik. Probleem is dat ik het maar 1 keer vluchtig kunnen beluisteren heb. Daarnaast ben ik van sommige artiesten net iets te veel hun sound gewend waardoor ik ze wat beu ben gehoord. Zo zal een Bonnie Prince Billy of een Bright Eyes bijvoorbeeld een tijdje aan de kant blijven liggen tot ik er weer wat zin in heb.

El Marto
08-01-2007, 21:05
Ik zal er gewoon 5 zeggen, want er zijn zo veel goeie CD's.

1. Axamenta - Ever-Arch-I-Tech-Ture
2. Scar Symmetry - Pitch Black Progress
3. In Flames - Come Clarity
4. Communic - Waves Of Visual Decay
5. Trivium - The Crusade

Jack The Ripper
08-01-2007, 21:17
van de cd's die ik beluisterd heb van 2006 zijn dit toch de beste(niet op volgorde ):
Amon Amarth - With Oden on Our Side
In Flames - Come clarity
Ahab - The Call of the Wretched Sea
Axamenta - Ever-Arch-I-Tech-Ture
Ancient Rites - Rvbicon

kan wel zijn dat ik er nog ben vergeten te vernoemen

onbewust
08-01-2007, 23:17
Er zijn toch nogal veel mensen die zweren bij het optreden van mogwai in het Cirucus, terwijl dat in de ab toch mucho's beter qua setlist.

Helicon 1 ftw! Alhoewel, hoeveel keren krijgen we zo'n versie van my father my king?
Ik zou een moord plegen om My Father, My King live te horen.
Ik moet de kerel die zei:"Ach, ze gaan My Father, My King toch weer niet spelen." nog steeds eens in elkaar slaan. Nujah, 3x Mogwai op één jaar
was misschien toch iets teveel van het goede en naar't schijnt was de rest van de set inderdaad niet zo goed. (Mezelf een beetje troosten jah. :-/)

De Joanna Newsom discussie is al genoeg gevoerd op meer elitaire fora dan deze. You love it or you don't. Naar mijn mening heeft ze zichzelf overtroffen met Ys,
wat op zich al geen makkelijke taak was. Ook al zingt ze als donald duck of een kat die anaal verkracht wordt, The Milk-Eyed Mender is een prachtplaat. :-x

gABBY
09-01-2007, 14:37

Ik zou een moord plegen om My Father, My King live te horen.
Ik moet de kerel die zei:"Ach, ze gaan My Father, My King toch weer niet spelen." nog steeds eens in elkaar slaan. Nujah, 3x Mogwai op één jaar
was misschien toch iets teveel van het goede en naar't schijnt was de rest van de set inderdaad niet zo goed. (Mezelf een beetje troosten jah. :-/)

De Joanna Newsom discussie is al genoeg gevoerd op meer elitaire fora dan deze. You love it or you don't. Naar mijn mening heeft ze zichzelf overtroffen met Ys,
wat op zich al geen makkelijke taak was. Ook al zingt ze als donald duck of een kat die anaal verkracht wordt, The Milk-Eyed Mender is een prachtplaat. :-x

Een moord is idd het gepaste antwoord! Wat een pracht en praal, en dit vor 22 minuten aan een stuk!

Fieldy
09-01-2007, 16:28
2. Scar Symmetry - Pitch Black Progress

Vond ik ook een goed album, met soms steengoede nummers. Maar ik vond het niet niet goed genoeg om te kopen. Ergens in het midden van de plaats is er wel een zeer storend inspiratieloos lied.

Ik ga ze in ieder geval zeker in't oog houden voor hun volgend album.

Emogi
15-01-2007, 18:18
36 Crazyfists - Rest Inside The Flames
Zalig album gewoon! :love:

Maniac
15-01-2007, 22:30
Niet veel 'nieuwe cd's' uit 2006 zelf gekocht.

Wel de heruitgave van Johnny Cash live at Folsom prison / San Quentin (geniaal werk uiteraard) en Trespassers William - Having, wat ik ook wel een aanrader vind voor fans van het genre.

Oh ja, ook nog erg genoten van The pipettes - We are the pipettes.

Disabled
15-01-2007, 22:59
Ik kan nooit herinneren welke albums nu juist weer van 2006 zijn, hé. Maar met een beetje hulp van LoM's Lijst van 2006 heb ik dit persoonlijk lijstje samengesteld, niet helemaal in volgorde, maar er staan toch toppertjes bovenaan:

Riot – Army Of One
Joe Satriani – Super Colossal
Blind Guardian – A Twist In The Myth
Ancient Rites - Rvbicon
Iron Maiden - A Matter Of Life And Death
Tenacious D – The Pick of Destiny
Slamer - Nowhere Land
Korpiklaani - Tales Along This Road
Agalloch – Ashes Against The Grain
Peeping Tom - Peeping Tom
Luca Turilli – The Infinite Wonders Of Creation
Luca Turilli's Dreamquest – Lost Horizons
Negurã Bunget – Om
Jorn - The Duke
...

Veel goed spul in 2006. :)

BtB
16-01-2007, 20:16
Zonder pretenties om onderstaande te rangschikken (hell, ik weet zelfs niet eens of ze allemaal uit 2006 zijn, ik ga af op wanneer ik ze voor het eerst heb beluisterd):

Toumani Diabatés Symmetric Orchestra - Boulevard de l'Independance
Johnny Cash - American V
Mogwai - Mr. Beast
Ali Farka Touré - Savane
God is an Astronaut - A moment of stillness
Bruce Springsteen - We shall overcome: the Seeger sessions
Woven Hand - Mosaic
Beirut - Gulag Orkestar

Disabled
16-01-2007, 20:24
Ben overigens "Thé Lau - Tempel der Liefde" vergeten. :$

Gilgamesh
17-01-2007, 14:08
Allerbeste plaat van 2006 was voor mij zonder twijfel "We Are Night Sky" van Deadboy & the Elephantmen. Andere eervolle vermeldingen, in willekeurige volgorde:
# Soil - True Self
# Godsmack - IV
# Eagles of Death Metal - Death By Sexy
# Seether - One Cold Night

Disabled
18-01-2007, 11:27
NOG eentje vergeten: Laibach - Volk. Zéér sterk album!

HerCule
18-01-2007, 17:24
Dit jaar heb ik wel wat minder muziek leren kennen dan in 2005 ... Dus er zal veel voorbijgegaan zijn aan mijn alziend oog ...

Wat ik zeker al pareltjes vind:

Psychedelic
D-Tek - Broken Disk (http://www.discogs.com/release/848693) - Vette full-on psytrance. Niet erg psychedelisch maar doet zijn werk op de dansvloer.
Freq - Gosub 20 (http://www.discogs.com/release/720858) - Hele aardige progressive productie. Best verkocht album ooit op Iboga Rec.
Tech-house/Electro/House
Booka Shade - Movements (http://www.discogs.com/release/684196) - Lekkere minimal house. Net niet te minimal om bij iedereen in de smaak te vallen.
The Knife - Silent Shout (http://www.discogs.com/release/717368) - Welgekend door ieder van jullie precies :-)
Nathan Fake - Drowning in a Sea of Love (http://www.discogs.com/release/632580) - Glitch, IDM, Electro ... met heerlijke melodiën

Moet nu door, lijstje is nog niet compleet...

Metal
18-01-2007, 20:27
Vind het persoonlijk vreemd dat nog maar 1 persoon Trivium - The Crusade heeft vermeld, dat vond ik persoonlijk een van de beste albums van 2006, eigenlijk zelfs het beste.

Anyway:

Trivium - The Crusade
Bullet For My Valentine - The Poison
Iron Maiden - A Matter Of Life and Death
Lacuna Coil - Karmacode
Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium
Stone Sour - Come (What)ever May
Evergrey - Monday Morning Apocalypse
Black Label Society - Shot to Hell
Evanescence - The Open Door
Godsmack - IV
Sepultura - Dante XXI
Nightwish - End of an Era (CD & DVD)

Eagle`
20-01-2007, 08:07
Dit jaar heb ik wel wat minder muziek leren kennen dan in 2005 ... Dus er zal veel voorbijgegaan zijn aan mijn alziend oog ...

Wat ik zeker al pareltjes vind:

Psychedelic
D-Tek - Broken Disk (http://www.discogs.com/release/848693) - Vette full-on psytrance. Niet erg psychedelisch maar doet zijn werk op de dansvloer.
Freq - Gosub 20 (http://www.discogs.com/release/720858) - Hele aardige progressive productie. Best verkocht album ooit op Iboga Rec.
Tech-house/Electro/House
Booka Shade - Movements (http://www.discogs.com/release/684196) - Lekkere minimal house. Net niet te minimal om bij iedereen in de smaak te vallen.
The Knife - Silent Shout (http://www.discogs.com/release/717368) - Welgekend door ieder van jullie precies :-)
Nathan Fake - Drowning in a Sea of Love (http://www.discogs.com/release/632580) - Glitch, IDM, Electro ... met heerlijke melodiën

Moet nu door, lijstje is nog niet compleet...

like you style, Iboga & Digital Structures (Son Kite, Vibrasphere, Jaïa, ..) de 2 toplabels op het gebied van prog-psy & progress

Flowjob - Support Normality vond ik heel goed op iboga dit jaar

Disabled
20-01-2007, 11:44
Black Label Society - Shot to Hell
Aha, dat vond ik ook een vette plaat. Niet beste van 2006, maar zeker een vet schijfje.

HerCule
20-01-2007, 13:52
Dit jaar heb ik wel wat minder muziek leren kennen dan

like you style, Iboga & Digital Structures (Son Kite, Vibrasphere, Jaïa, ..) de 2 toplabels op het gebied van prog-psy & progress

Flowjob - Support Normality vond ik heel goed op iboga dit jaar

Die laatste eens rap checken dan, Minilogue addict. Son Kite blijft rocken natuurlijk, alhoewel ik ze niet meer speciaal vind. Over de productiekwaliteit hoor je me natuurlijk niet klagen. :-)

Ga mijn post sowieso nog wat moeten aanvullen als ik de tijd heb straks of morgen...

Eagle`
20-01-2007, 15:00
Son Kite blijft rocken natuurlijk, alhoewel ik ze niet meer speciaal vind. Over de productiekwaliteit hoor je me natuurlijk niet klagen. :-)

Dunno das persoonlijk i guess ik vind ze nog steeds magisch, ze zijn imo
één van de meest veelzijdige artiesten uit de EDM scene, blijven bounderies breken.

Soit met Catch als hun laatste wapenfeit onder Son kite guise hadden Seb & Marcus toch een serieuze belter te pakken naar mijn gevoel.

Dunno of je die ooit gehoord hebt, is verschenen in 2005 op een iboga compilatie cd, set: 5 nl. Hoewel deze gesigned was door us label nooit proper release gehad buiten die compilatie, onbegrijpelijk dat deze eigelijk niet meer airtime gekregen heeft want het is een beest van een tune imo ! Ook beschikbaar op Beatport ondermeer

Sample:

Son Kite - Catch (http://217.160.71.18/f/ibo/ibo1cd031t2.m3u)

Veel opkomst van seb & marcus komende maanden, artist album onder hun Minilogue alias is af en ze zijn ook aan het werken aan een nieuw Son Kite album :love: