PDA

View Full Version : Britain's got talent: operazanger

Maniac
15-06-2007, 14:24
Operazanger verbaast Britse tv-kijkers

Een gsm-verkoper in een ietwat sjofel pak en een bijpassend kapsel. Het is niet meteen een verschijning waar de jury van een talentenjacht op televisie onmiddellijk wild van wordt.

Paul Potts leek dan ook niet veel kans te maken in 'Britain's Got Talent', het Engelse 'Supertalent', zeg maar. Zijn grootste probleem was bovendien een schrijnend gebrek aan zelfvertrouwen, zei hij zelf.

Toen hij tot overmaat van ramp aankondigde een stukje opera te willen zingen, leek de jury dan ook meteen op zoek te gaan naar een aangepaste versie van 'bedankt en tot ziens' om de Welshman uit te wuiven. Gewoon afwachten op welke manier het gevreesde jurylid Simon Cowell de brave man de grond zou inboren, dacht het publiek.

Tot Paul Potts begon te zingen. Nessun Dorma, een aria uit de opera Turandot van Puccini. Al bij de eerste noten ging het publiek helemaal uit de bol. Zelfs bij de kritische jury maakte de verveling onmiddellijk plaats voor enthousiasme. Twee minuten later was Potts de grote favoriet om deze wedstrijd te winnen.

Bron: De Standaard site (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF15062007_026)

:o Respect voor die kerel, met zo'n stem zal hij wel niet lang gsm-verkoper blijven.

Fragment (http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA)

lapino
15-06-2007, 14:35
Jagoewere! Awel, van zo'n muziek krijg ik een krop in de keel. Prachtig.

Bavo
15-06-2007, 14:48
Iedereen die dit zo uitzonderlijk vindt moet eens naar een opera gaan. De zalen blijven leeg terwijl er blijkbaar genoeg mensen enthousiast over zijn.

Mr. Santa
15-06-2007, 15:04
http://www.youtube.com/watch?v=rDB9zwlXrB8

Halve finale van de kerel. Hij heeft een zalige stem en vooral ook zalig om te zien hoe hij (in het eerste filmpje dan) totaal onverwacht het publiek omver blaast. :) 't Is lijk een kikker die een prins wordt.

@Bavo: natuurlijk is dit niet zo uitzonderlijk in de wereld van de opera en zijn er genoeg zangers die dit overtreffen. Maar het gaat er gewoon om dat het zo'n zelfonzekere, slecht geklede sociale paria is, waarvan zowat iedereen zal gedacht hebben dat hij op een vernedering afstevende, maar in tegendeel het publiek en de jury totaal verbaast.

Bavo
15-06-2007, 15:18
Ik dacht eerder in de richting van een mongooltje :)

BuiZe
15-06-2007, 15:32
Zijn neefje deed het iets minder goed @ http://www.youtube.com/watch?v=rm9jBH7ufRU&eurl=

Nieker
15-06-2007, 15:33
Iedereen die dit zo uitzonderlijk vindt moet eens naar een opera gaan. De zalen blijven leeg terwijl er blijkbaar genoeg mensen enthousiast over zijn.

Opera stelt dan ook niet veel voor. Ik ga er geregeld (nu ja, max 2 keer per jaar denk ik) naar gaan kijken met mijn ouders en dat komt zelfs niet in de buurt van die Paul Potts. Ik heb het nog niet vaak meegemaakt dat een operazanger zoveel emotie kan steken in zijn stem. Die vent is echt een natuurtalent.

Matthias
15-06-2007, 16:20
De zalen blijven leeg terwijl er blijkbaar genoeg mensen enthousiast over zijn.

Misschien moet jij eens naar de opera gaan. Lege zalen? Je moet in Gent de eerste dag van de ticketverkoop kakvroeg opstaan om goeie plaatsen te vinden :'(

Bavo
15-06-2007, 16:34
Als het zwaar gesponsord is, misschien wel ja. De hoogdagen zijn in elk geval voorbij.

Nieker
15-06-2007, 16:35
Op de site van de vlaamseopera kan je toch makkelijk kaarten bestellen?

Al heb ik het zelf wel nog nooit gedaan... :)

Maniac
15-06-2007, 17:57
http://www.youtube.com/watch?v=rDB9zwlXrB8

Halve finale van de kerel. Hij heeft een zalige stem en vooral ook zalig om te zien hoe hij (in het eerste filmpje dan) totaal onverwacht het publiek omver blaast. :) 't Is lijk een kikker die een prins wordt.

Ik vind het gewoon aandoenlijk: die kerel met zijn droopy ogen die dan toch wel een prestatie neerzet om U tegen te zeggen... + het is weer eens wat anders dan de rock of pop-wannabees.

DeathKnight
15-06-2007, 20:03
:o

Miljaar. Kiekevel.

Sepulfly
15-06-2007, 20:26
Hij heeft blijkbaar al wel eens opera gedaan, maar nu wilt ie er een carrière van maken. Impressemundo. Alhoewel ik denk dat ik dat ook wel kan. Zo in de douche om 7 uur 's morgends. Huize Sepul is al jaren verstoken van een wekker-alarm. Zo goed ben ik.

Wolf
15-06-2007, 22:38
http://www.druivensuiker.be/2007/06/15/ruwe-diamant/

DUR0N
16-06-2007, 19:34
Opera is een beetje gelijk bavo. Leuk voor een kwartier, maar daarna begin je je af te vragen waneer hij verdomme zijn muil gaat houden.

Harlequin
16-06-2007, 20:15
Turandot is daarentegen wel een heel mooie opera.

Jaak
16-06-2007, 20:39
:o

Miljaar. Kiekevel.

en zwaar. zelfs zwaar een krop in de keel.

^Kristof^
17-06-2007, 00:24
Voor zo'n dingen volg ik die shows :)
Al moet ik zeggen dat het dit jaar een beetje slapjes is in de Amerikaanse versie...

Verder heeft deze kerel toch wel serieus wat concurrentie :)
Oa. van dit klein meisje:
http://www.youtube.com/watch?v=7zBxt_w8_zQ&v3

Nieker
17-06-2007, 00:46
Dat was best wel ongelofelijk van dat meisje, maar ik zou toch veel liever onze Potts zien winnen...

Zijn er trouwens al afleveringen geweest waar die Amanda niet aan het wenen is? Dat is nu het derde filmpje dat ik zie van die show en ook de derde keer dat ik haar zie wenen.

Kolb
17-06-2007, 00:47
Ze is wel heet. Ter compensatie kan dat tellen.

Kermit
17-06-2007, 00:52
Serieus, die valt toch in het niets ivm Paul Potts. Enige reden dat die daar staat is omdat het een schattige 6-jarige is. En een schattige 6-jarige met de grond gelijk maken is not done op nationale TV. Ik vind het ergens zelfs schandalig dat kinderen aan zo'n dingen mogen meedoen, overlaats met een gelijkaardige shop op vt4 was het ook al van dat.

Nieker
17-06-2007, 00:55
Op vt4 was het wel nog een stuk erger. Dat meisje in Engeland heeft effectief een talent (dat kan je nu niet ontkennen), dat meisje op vt4 kon niets.

CyberMonkey
17-06-2007, 10:15
Toch wel mijn twijfels bij dat verhaaltje. Je zingt niet zomaar opera zonder deftige training, en dan moeten de lesgevers toch ook wel ontdekt hebben dat hij talent heeft. Maar dan gaat hij telefoons verkopen? Zit imo meer dan een beetje manipulatie van de makers tussen.
Het moeilijkste aan opera zingen schijnt trouwens voldoende volume uit je stem te krijgen zonder microfoon.
Wat niet wegneemt dat het wel serieus goed gezongen was, natuurlijk.

Kermit
17-06-2007, 11:41
Dit valt zo courant te vinden op het inet:

For all those that seem to think Paul is a pro in disguise, please realise the following. (or maybe just unfamiliar with what an opera singer or opera company is).

- Bath Opera is an amateur opera company staging a small number of productions a few times each year.
- Paul has attended some masterclasses in Italy. These courses are designed for talented amateurs. All of these are paid for by those attending.
- A few masterclasses, even one with the great man do not constitute "a formal opera training" by any stretch of the imagination.
- Professional opera singers earn their living by treading the boards night after night week-in week-out, year after year with professional opera companies.
- Paul, has never earned a single penny from opera performance, other than winning a tv talent show in 1999 - the winnings funding masterclasses.
- Paul has not performed since 2003.
- He is not a professional opera singer pretending to be a mobile phone sales man, but rather he is a mobile phone salesman aspiring to be an opera singer.
- An operatic voice IS a trained voice.

Hij heeft dus wel degelijk een training genoten, maar dat neemt niet weg dat het een groot talent is. Het is niet omdat je zo'n masterclass volgt dat je het daarmee ook goed kan he. Nogal logisch dat je zo'n stem moet oefenen, niemand ontdekt plotseling tijdens het douchen dat hij perfect aria's kan zingen. Het lijkt me gewoon de perfecte persoon om zo'n show te winnen. Iemand met een doordeweekse job die eigenlijk een groot talent heeft, maar er weinig mee doet. Ik betwijfel dat het zo makkelijk is om in de opera wereld binnen te raken, zeker met zijn overduidelijk gebrek aan zelfvertrouwen.

Zwaplat
17-06-2007, 13:27
Uiteraard heeft hij zanglessen gehad. Zelfs als hij zichzelf die teksten kon aanleren, zou hij binnen de kortste keren zijn stem kapotzingen door een verkeerde techniek.

Mensen die geen opleiding hebben gehad van het een of ander, vallen in zo'n show gewoon door de mand. Het klinkt misschien goed in huiselijke kring, maar vergeet het maar on stage.

Irmo
17-06-2007, 13:35
Op vt4 was het wel nog een stuk erger. Dat meisje in Engeland heeft effectief een talent (dat kan je nu niet ontkennen), dat meisje op vt4 kon niets.

wasdat die ballerina?

TheLegacy
17-06-2007, 13:48
http://youtube.com/watch?v=77MxN0VC3QU

Who cares about belgisch talentenshows anyway, tis een goedkoop afkooksel van het geen we in UK en US te zien krijgen, met een hele hoop wannabes en juryleden die kak voorstellen (except for bertje ofc).
En zo indrukwekkend vond ik dat ballet totaal niet, den Bert zit ook maar verveeld met zijn stylo te spelen.

Unzip Attack
17-06-2007, 13:55
Opera-zanger is subliem. Geweldig filmpjes trouwens

Teki
17-06-2007, 14:02
Bwa dat meisje zingt wel toonvast, oke ze heeft geen volume en brengt er geen ziel in, maar dat ligt dan weer aan de leeftijd. Ik ben toch ook niet echt onder de indruk.

Terwijl ik dat van Bianca Ryan wél was. Die paul is idd de perfecte persoon om zoiets te winnen.

Garantie dat we die zouden gepest hebben op school, de mens heeft zen looks absoluut niet mee, maar zie het verschil eens tov het begin van de week?

Steek em in een deftig pak, strikje, tanden wat bijwerken, en dat verschil is direct dag en nacht, zo'n muurbloempje die zen hele leven zich als een mislukkeling heeft gedragen, en dan ineens zo zingt. Je ziet em tijdens die halve finale gewoonweg zelfvertrouwen krijgen. Waarschijnlijk mede dankzij de hype van engelse kranten en dat engelse publiek.

Het lijkt inderdaad wat dramatisch, zeker in die filmpjes over hem, zijn verhaal enzo, maar ik denk niet dat je zoiets kan spelen, die mens zijn reacties voor en na zen eerste optreden spelen boekdelen.

*edit* Tiens die laatste youtube link, das felice en gertje en jambers en prenen? Is dat hier op tv geweest?

Die amanda is trouwens heet, en blijkbaar is die haar pa gestorven tijdens de opnames van die week, dermee dat ze elke keer blijt. Hoewel ik toch ook kippevel kreeg.

TheLegacy
17-06-2007, 14:07
Het lijkt inderdaad wat dramatisch, zeker in die filmpjes over hem, zijn verhaal enzo, maar ik denk niet dat je zoiets kan spelen, die mens zijn reacties voor en na zen eerste optreden spelen boekdelen.
Id, het was alsof hij nog steeds verwachtte dat ze hem gingen bashen na zo'n prestatie, alsof hij het toch al gewoon was. Hij moét winnen. Die kleuter, ok, kan heel mooi zingen en was cute², maar zoals gezegd, het is aframmelen, ze begrijpt de kloten van dat lied.

*edit* Tiens die laatste youtube link, das felice en gertje en jambers en prenen? Is dat hier op tv geweest?
Ja, maar niemand kan/kon het schelen, en terecht.

Teki
17-06-2007, 14:13
Tiens, normaal ben ik best wel mee met hypes die de eerste keer op tv komen, of moet je daar toch iets over lezen in de krant of via reclame? Of vooral via internet.

Hoe kan ik nu een volledig programma gemist hebben? Wie is er gewonnen?

Het zit em ook wel grotendeels in de montage hoor van dat filmpje, zijn spraak, de reactie van die piers, etc. Je verwacht niets, en dan trekt die zijn mond open.

Nuja, Turandot eens een keertje downloaden om iets van referentie te hebben. Ik heb de 3 tenoren al live gezien een paar jaar terug in Portugal, en dit lijkt met toch van dezelfde kwaliteit te zijn hoor.

Nieker
17-06-2007, 14:17
Het heeft maar een paar weken geduurd denk ik, ik heb de eerste aflevering gezien en kort daarna was het al direct de laatste... de winnaars waren 3 wijven die een cover konden zingen.

ROFFEL LOL

http://forum.shrimprefuge.be/showthread.php?t=1361&highlight=supertalent

Teki
17-06-2007, 14:30
Tiens, lap, hoe heb ek dat voor elkaar gekregen om daar niets over te weten.

Dat is al de 2e keer dit jaar dat me zoiets overkomt, een paar maand terug aan het leuteren tegen de vriend van een vriendin die ook verplicht meemoest naar een feestje.

De kerel bleek ook geregeld te zingen, kon het ook best wel en luisterde graag naar clapton en bowie enzo. Die kende daar ook blijkbaar wel wat grietjes die hem ook kenden, vertellen ze mij de dag erna dat die kerel gewonnen had met een of andere versie van Idool. Een zekere wouter de clerck, nog nooit van gehoord.

Tis trouwens niet echt vergelijkbaar, pavarotti staat net een trapje hoger :)

http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4

TheLegacy
17-06-2007, 14:43
Tiens, lap, hoe heb ek dat voor elkaar gekregen om daar niets over te weten.

Dat is al de 2e keer dit jaar dat me zoiets overkomt, een paar maand terug aan het leuteren tegen de vriend van een vriendin die ook verplicht meemoest naar een feestje.

De kerel bleek ook geregeld te zingen, kon het ook best wel en luisterde graag naar clapton en bowie enzo. Die kende daar ook blijkbaar wel wat grietjes die hem ook kenden, vertellen ze mij de dag erna dat die kerel gewonnen had met een of andere versie van Idool. Een zekere wouter de clerck, nog nooit van gehoord.

Die fag heeft wel nie gewonnen eh :).

Trouwens, al die "winnaars" van idool en co eindigen stuk voor stuk bij TMF of Jim, en hoorde een jaar of 2 later geen klop meer van.

ChildeRoland
17-06-2007, 16:33
Trouwens, al die "winnaars" van idool en co eindigen stuk voor stuk bij TMF of Jim, en hoorde een jaar of 2 later geen klop meer van.
Which is nice.

ReV
17-06-2007, 23:36
Ie heeft ook de finale gewonnen: http://www.youtube.com/watch?v=K_5W4t_CBzg

EDIT: bekendmaking + encore: http://www.youtube.com/watch?v=qwkVnyfdGYQ

Jaak
18-06-2007, 01:16
tjezus. mijn rughaar komt elke keer opnieuw gewoon overeind bij bepaalde stukken. :)

Teki
18-06-2007, 01:35
idd, en bij mijn weten had ik dat niet toen domingo, carreras en pavarotti dat live zongen.

Hopelijk produceren ze dat niet plat op zen cd. Je moet voor de lol die cd van die bianca ryan eens downloaden. Alleen milc inc prutst meer met de audio denk ik.

ReV
18-06-2007, 01:43
Terechte winnaar. Maar toch lol:

he's got worse teeth than the 6 year old...maybe this is what swung it for him

Peephole
18-06-2007, 02:16
Die fag heeft wel nie gewonnen eh :).

De winnaars niet, nee. Maar de rest van die zooi hebben wel allemaal succes. :(

Sepulfly
18-06-2007, 14:01
We lijken hier allemaal wel eventjes te vergeten wie de échte ontdekking was van deze talentenjacht:

http://icelebz.com/celebs/amanda_holden/thumbs/wallpaper_1000_2.jpg (http://icelebz.com/celebs/amanda_holden/wallpapers1.html)
Is nize.

Cakeman
18-06-2007, 14:32
Is dat dat jurylid? Is nize indeed.

Cali
19-06-2007, 18:30
Met zo'n naam en na het eerste filmke gezien te hebben flitste er steeds een cartoon door mijn hoofd telkens zijn naam viel.
"AAAAARG IT'S PAUL POTTS! HE'S GOING TO KILL US ALL WITH HIS VOICE!"

Awoujol
19-06-2007, 18:51
Jagoewere! Awel, van zo'n muziek krijg ik een krop in de keel. Prachtig.

Niet dat zijn prestatie er niet mag wezen want omg wat een stem, maar de compositie doet in dit geval ook wel enorm veel. Dijk van een song.

Robin
19-06-2007, 18:58
idd, en bij mijn weten had ik dat niet toen domingo, carreras en pavarotti dat live zongen.

http://www.youtube.com/watch?v=MDtcidMR_6I. Deze vind ik anders behoorlijk de moeite, en komt een stuk beter over dan die versies van Paul Pott, misschien ook omdat het publiek daar niet de behoefte heeft om telkens de muziek wat aanzwelt ook even hard te roepen. Ook leuk hoe je bij de finale (zo tegen 2.54) een schok door het orkest ziet gaan, tesamen met de muziek :).

Teki
20-06-2007, 02:18
Nu doe je mij twijfelen welke ik heb gezien....

Het was in 2001 in Portugal, in de Algarve, maar ik kan er nergens iets van terugvinden of ze dat alledrie toen waren. Ik vrees eigenlijk dat ik er maar een van de 3 heb gezien, en dat het zo toen werd geafficheerd als "een van de 3".

Nu goed, wat ik ook wel weet is dat het me toen niet zoveel kon schelen en dat ik maar meeging om het eens gezien te hebben.

quantrias
20-06-2007, 06:57
De eerste keer dat ik daar van hoor, heeft echt een schitterende stem, nie normaal, kreeg ook kippevel en dan nog in de vroege ochtend... schitterend.

CyberT
20-06-2007, 10:25
Ik was ook onder de indruk. De jongeman heeft het verdiend de finale te winnen.