PDA

View Full Version : eBay perikelen

Holly Martins
10-09-2007, 10:14
Ik zit zowaar met een GI-GAN-TI-SCH dilemma.

Op eBAy enkele weken geleden stond een Fender '78er Jazz Bas te koop. Omdat het huidige bod zo laag was plaatste ik een bod van 126,99 euro. Ik wist dat ik onmiddelijk overboden zou worden, maar een mens mag toch wat stille hoop koesteren, niet? Enkele dagen later keerde ik terug om de stand van zaken te bekijken en zag dat het huidige bod al boven de 1000 euro stond. Spijtig maar helaas. Sindsdien heb ik er niet meer naar gekeken.

Gisteren ontvangde ik een mail van de bieder met de melding dat de koper financiele problemen heeft en dus de basgitaar niet meer kan aankopen. Even de mail erbijzetten voor de duidelijkheid:

Hello Dear Buyer,

I saw that you have bidded on Fender '78er Jazz Bass

Hello, You have a bid on my auction from eBay. Are you still interested? I need to sell it and the winning bidder said that he is not interested anymore. So i am willing to sell it to you for your last bid price. Let me know if you want to purchase it. Please contact me as soon as possible for more details directly at kakapipi at pipikaka.com ! Respectfully yours

IMPORTANT: When you e-mail us please include this message.

Waiting for your answer!

Best regards!

Waarop ik hem terugmail met was elementaire vraagjes. Hij stuurt dan terug:

Hi there ,
I issued this offer because the winning bidder was unable to complete the transaction due to some financial problems he had and all the other bidders had the chance to participate at this transaction . Because of your high rated eBay activity you became the lucky winner of my auction and you have the opportunity to buy my item at your bidding price
To start this buy it now transaction , reply with your name and address, so I can contact eBay to set up this deal.As soon as I'll receive your info, I'll start the official procedure, and eBay will notify you about this.

In order to proceed with this purchase , I will need the following informations to start the Deal procedure :
* your complete name
* your complete address

I will need your full name and address to proceed with the shipping .
Looking forward hearing from you
Best wishes

Note: The deal will be closed through ebay system !

'De max!' Zou ik zo zeggen, alleen zaten er nog meer dan genoeg andere bieders tussen mij en de afsluiter.
Ik zou dolgraag die basgitaar in mijn bezit hebben, maar het lijkt mij raar dat er iemand zo'n schatje voor slechts 126 euro weggeeft (want dat is het, weggeven).

Iemand enige tips zodat ik zeker ben van een veilige koop?
Bepaalde gegevens die ik moet checken en dubbelchecken?

Snelheid en tips zullen u dankbaar aangenomen worden.

frenzal
10-09-2007, 10:40
smells fishy, ik zou het niet doen
hoeveel sterren heeft de verkoper?

Holly Martins
10-09-2007, 10:44
Feedback Score: 157
Positive Feedback: 100%

Members who left a positive: 157
Members who left a negative: 0

All positive Feedback: 165

Holly Martins
10-09-2007, 10:45
Mijn grootste zorg is eigenlijk of de mailer en de verkoper wel dezelfde persoon zijn. Enige manieren om dat te checken? Ik kan geen bericht nalaten bij de verkoper omdat ik zelf nog niets gekocht/verkocht hebt.

Random
10-09-2007, 10:49
Because of your high rated eBay activity you became the lucky winner of my auction and you have the opportunity to buy my item at your bidding price

Yeah right... ik zou ervoor bedanken, het lijkt mij veel te mooi om waar te zijn. Het feit dat je er zo'n gigantisch voordeel mee doet, maakt het alleen maar verdachter. Je zou van oplichters sowieso verwachten dat ze op je zin voor opportunisme spelen. Hoe meer je mensen belooft, hoe meer ze willen geloven dat er niets aan de hand is. Waarom zet hij zijn gitaar niet gewoon opnieuw in aanbieding om een veelvoud van je bod op te strijken?

Qua identiteit kan je het IP uit de mailheaders afleiden en zo eventueel de verblijfplaats van de auteur van de mail controleren. Niet zeker dat dat iets oplevert natuurlijk, maar de kans zit erin.

Deff
10-09-2007, 17:57
Iemand wil u iets verkopen dat 1000+ euro waard is voor een tiende van de prijs? Kvind het al stoer dat ge dat hier nog durft posten, ook de berichten van die kerel tonen echt wel dat het om een oplichter gaat imo.

Potenza
10-09-2007, 19:21
Het gebeurt vaak dat verkopers zelf tegenbieden (via een ander account) om een zo hoog mogelijk eindbod te realiseren. Niet weinig gebeurt het dan de koper zijn aanbieding op die manier zelf, niet geheel gewild, koopt. Ofwel zet hij/zij het spul opnieuw te koop, ofwel wordt de feitelijke hoogst biedende gecontacteerd - zoals wat er nu in jou geval is gebeurd. Op zich is deze situatie dus niet echt heel vreemd.

Wél vreemd is het enorm prijsverschil. Zoals je zelf zegt, dit is ronduit belachelijk. Anderzijds, mocht het toch kloppen laat je iets fameus liggen. Daarom kan je altijd eBay contacteren en hen op de hoogte brengen van je toch wel bizarre verhaal. In het slechtste geval moeit eBay zich niet, maar de kans is evengroot dat men een onderzoek instelt, en/of zich garant stelt mocht je het toch kopen.

lapino
10-09-2007, 19:25
Biedt Ebay geen kopersgarantie tot bepaald bedrag?

Trojan
10-09-2007, 19:51
Ge kunt er eens over nadenken om via een escrow dienst te werken. Of laten opsturen onder rembours.

BlaCkBirD
10-09-2007, 20:06

paypal tot 200 euro dacht ik

Potenza
10-09-2007, 23:03
Yup, kopersbescherming heet dat. Het variëert echter sterk. eBay is voor zover ik weet redelijk correct in die dingen, daar niet van, maar elk object wordt anders behandeld op dat vlak. Het is dan ook geen wonder dat eBay liever niet volledig en altijd instaat voor haar objecten - maar het bestaat zeker.

eBay biedt geen speciale verzekering. Zowel eBay als PayPal bieden hun leden voor de meeste aankopen echter uitgebreide programma's die bescherming bieden tegen niet-geleverde objecten of onjuiste beschrijvingen.

Opmerking: of u in aanmerking komt voor kopersbescherming hangt af van de betalingsmethode die u gebruikt en de eBay-site waar u het object hebt gekocht. Op de objectpagina kunt u nagaan hoe uw aankoop wordt beschermd.

Bron (http://pages.benl.ebay.be/help/tp/questions/protection-program.html)
Met andere woorden, elk object is anders. Wanneer deze garantie geldt en wanneer niet hangt af van heel wat zaken. Wel is het zo dat indien deze kopersbescherming geldt voor het object dit duidelijk vermeld staat. Maar de grote voorwaarde is dus dat je als winnende bieder om te beginnen al aan een hele rits voorwaarden (http://pages.benl.ebay.be/help/tp/esppp-process.html) voldoet. Als je het erop wil wagen moet je die pagina's zeker voldoende uitpluizen, én voor alle zekerheid eBay contacteren.

Mr.E
11-09-2007, 20:05
Dit is een scam, komt de laatste tijd vaak voor. Zoek maar even op muziekfora, je vindt er zeker verschillende dergelijke threads.

Als je toch twijfelt: stel de verkoper voor de gitaar online te zetten met een BIN van €250. Relisting heeft geen effect op zijn reputatie of zo, dus hij kan er enkel voordeel mee doen. En/of contacteer de originele verkoper via ebay.

Holly Martins
12-09-2007, 00:27
Merci voor alle hints en meningen.
Ik heb mij er al bij neergelegd dat het waarschijnlijk niets zal zijn en als Mr. E beweert dat zo'n gevallen de laatste tijd wel vaker voorkomen dan slinkt dat enkel nog mijn petieterige hoop.

Ik heb nog een mail gestuurd naar die man om te zeggen dat ik het hele zootje niet echt vertrouw en heb hem om een degelijke uitleg gevraagd waarom hij de basgitaar voor zo'n spotprijs verkoopt. Ook nog zijn telefoonnummer gevraagd. Eigenlijk wel vrij benieuwd naar zijn respons.

En eBay contacteren was ik ook van plan, maar eerst de volgende mail eens afwachten en dan oordelen of ik er mijn tijd verder ga insteken of niet.

SkY
12-09-2007, 13:17
Doet mij hieraan denken P-P-P-P-Powerbook (http://www.zug.com/pranks/powerbook/)!

B0Yke
12-09-2007, 18:05
Doet mij hieraan denken P-P-P-P-Powerbook (http://www.zug.com/pranks/powerbook/)!

Funny as hell ;D

The one and only Buffalo
14-09-2007, 15:57
Posrep!:worship:

Cueball
14-09-2007, 18:35
zwijgt van ebay, ik doe daar niets meer mee, heb er mij eens serieus laten opleggen.
Ik wilde een projector verkopen, had een koper gevonden maar die wilde via een escrow service werken, ik gerust, ja antwoord van die service dat ie het geld gestort had, den boel opgestuurd en 1 week later was die escrow service foetsie. Geen website, niets meer, geen geld, geen projector. 1500 euro naar de zak.
Mijn eigen schuld, kweet het maar ja é, achteraf......

Funny catch, (alhoewel funny nie echt) mocht nog eens 40 euro commissie betalen aan ebay omdat mijn projector verkocht was :o:o

frenzal
14-09-2007, 19:57
da heeft niks met ebay te maken, das gewoon gij die gescamd werd
als je dan toch via een escrow service zou werken kijk na of die wel degelijk bestaat

het is ook de norm op ebay om eerst als verkoper betaald te worden

vovi
14-09-2007, 20:11
Ik heb alleen nog maar positieve dingen met Ebay meegemaakt, maar je moet het wel volgens het boekje doen :)

Holly Martins
17-09-2007, 09:41
Ik heb nog een mail gestuurd naar die man om te zeggen dat ik het hele zootje niet echt vertrouw en heb hem om een degelijke uitleg gevraagd waarom hij de basgitaar voor zo'n spotprijs verkoopt. Ook nog zijn telefoonnummer gevraagd. Eigenlijk wel vrij benieuwd naar zijn respons.

En dat respons kwam er dus niet...