PDA

View Full Version : Mr. Jack

Fidoh
20-05-2008, 13:00
Titel: Mr. Jack
Spelers: 2
Prijs: 30-35 euro
Duur: 20-30 minuten

http://giochinscatola.it/catalog/images/MrJack_box.GIF

Een week of twee geleden kwam ik nog eens in De Bannier, de "chirowinkel". Ze hebben daar blijkbaar ook heel wat bordspellen, die daar zelfs vrij goedkoop zijn. Ik heb Mr. Jack meegenomen.

In Mr. Jack speelt een speler Jack the Ripper, terwijl de andere de detective is. Het doel van het spel voor Jack is om te ontsnappen uit de wijk Whitechapel, terwijl de detective moet uitzoeken wie Jack is en hem moet proberen te vangen.

Er zijn 8 personages. Op voorhand wordt willekeurig bepaald welke van de 8 de echte Jack is. Per spelronde worden 4 spelfiguren verplaatst. Op het einde van die ronde moet de speler die Jack speelt, vertellen of er een getuige is die de moordenaar kan zien of niet. Er is een getuige als de moordenaar in het licht van een lantaarn staat of als een ander personage recht naast hem staat. De detective kan zo dus afleiden wie onschuldig is en wie niet. Een bijkomend punt is wel dat Jack natuurlijk alleen kan ontsnappen uit Whitechapel als er geen getuige is!

Elk personage heeft een speciale eigenschap of vaardigheid. Iemand kan bijvoorbeeld door huizen bewegen, terwijl iemand anders wegblokkades kan inroepen. Een beetje zoals in Machiavelli moet je het juiste personage kiezen voor wat je op dat moment wil bereiken. Elk personage kan ook door de riolen, die als "teleporters" werken, bewegen. Dat zorgt ervoor dat het bord helemaal kan veranderen in een ronde en dat het spel erg dynamisch is.

http://images.boardgamegeek.com/images/pic167380_md.jpg

De tekeningen zijn grappig en alles is van goede kwaliteit. Er is wel niet veel speciaals aan de componenten. Er zijn geen coole plastic figuurtjes bij of zo. Het is gewoon stevig karton en hout. Alles is wel van goede kwaliteit en zal zeker niet snel verslijten.

Het spel duurt niet erg lang en kan erg snel afgelopen zijn als de kaarten meezitten voor Jack. Dat er een kanselement in het spel zit, is hier echter niet zo storend. Het spel duurt sowieso niet lang, dus het voelt niet alsof je veel tijd verloren hebt als het spel eens in de tweede beurt al voorbij is. Het gelukselement is ook niet zo opvallend. Het hangt gewoon een beetje af van hoe de kaarten geschud zijn en wie van de personages de moordenaar is. Andere spellen duren soms 3 uur om dan de winnaar bepaald te laten worden door één dobbelsteen. Zo erg is het gelukkig niet in Mr. Jack. Als het spel hier snel voorbij is, kan je gewoon nog eens spelen en de rollen omdraaien. Het gebeurt wel vaak dat we twee spelletjes spelen, zodat elke speler een keer Jack en een keer detective kan zijn.

Dit spel werkt erg goed met mijn vriendin. Het doet wat denken aan Cluedo, wat herkenbaar is. Het spel duurt niet te lang en je moet nooit 5 minuten nadenken over een zet. Het spel heeft langs de andere kant wel genoeg diepgang, dus het is niet zo dat de beste zet altijd overduidelijk is en je nooit moet nadenken. Er zijn altijd meerdere opties beschikbaar voor elke speler. Ik denk dat ik dit nog vaak met haar zal kunnen spelen.

Ik vind dit een erg goed spel. Het thema is fijn; detective spelen is tof en de andere speler op het verkeende been zetten is altijd plezant. De components zijn van goeie kwaliteit. Een minpuntje is dat geluk echt wel een grote hulp kan zijn, maar dat is niet zo'n groot probleem, omdat het spel niet lang duurt en je gewoon opnieuw kan beginnen.

Een aanrader!

8/10

Alegis
20-05-2008, 16:52
Doet inderdaad denken aan Cluedo, dit wil ik wel eens uitproberen :).

Sine Metu
20-02-2009, 08:54
Wij hebben het ook thuis! Het is niet alleen een tof spel, maar ik vind het ook een heel mooi spel! Al halen we het zo snel niet uit als andere 2persoonsspellen, omdat de voorbereiding iets langer duurt. Maar dat kan ook zijn omdat we de rollen nog niet genoeg kennen...

OmegaII
07-11-2009, 04:07
Om ouwe jacks uit het licht te halen... Iemand de uitbreiding hier al van gespeeld ?