PDA

View Full Version : Barema's

Oban
17-09-2008, 18:30
Situatie: iemand met licentiaat psychologie solliciteert bij Slachtofferhulp (Centrum Algemeen Welzijn, opvoedingstehuis), zij vragen een graduaat menswetenschappen. In welke loonschaal valt ze dan? Is dat wettelijk bepaald, kan dat gekozen worden door het centrum zelf?

Verlicht me

Eposhark
17-09-2008, 18:53
... vraag je nu of het mogelijk is dat ze meer betaald wordt omdat ze een licentiaat heeft?

Nee. Overkwalificatie heet zoiets.

Oban
17-09-2008, 18:58
Had ergens het vermoeden dat er op diploma werd betaald bij de overheid, maar waarschijnlijk is dat omdat de functies per diploma zijn dan?

deev´
17-09-2008, 19:13
In het onderwijs word je alvast op je diploma betaald. Ik, als bachelor, verdien al snel een 200 euro netto minder dan een startende licentiaat. Terwijl we beiden in de 2e graad staan en evenveel uren lesgeven.

The_Imagizer
17-09-2008, 19:24
als ik mij niet vergis moet je een universitair diploma altijd meer betalen, de reden waarom ze voor sommige functies lager opgeleide mensen zoeken :-)

deev´
17-09-2008, 19:46
Moeten? Haha, rite :-)

Freddie Wasbak
17-09-2008, 20:06
In het onderwijs word je alvast op je diploma betaald. Ik, als bachelor, verdien al snel een 200 euro netto minder dan een startende licentiaat. Terwijl we beiden in de 2e graad staan en evenveel uren lesgeven.
Een licenciaat heeft dan ook 4 + 1 = 5 jaar gestudeerd (hogere kost) dan een graduaat (3 jaar).

Ferrex
17-09-2008, 20:09
Als je 200 euro per maand netto meer verdient, dan ga je dat zeker terugverdienen in een paar jaar, volgens het denken dat je alles zelf hebt betaald tijdens je studies. Wat meestal NIET is. (Ouders die de huur + studies betalen)

Niet echt een valabele reden dus, zeker niet bij zoiets als leerkracht (zelfde uren, zelfde vak)

Eposhark
17-09-2008, 20:11
Wat hield deev dan tegen om ook voor licentiaat te gaan? Het is niet meer als normaal dat ze meer betaald worden, iedereen heeft gelijke kansen.

Net zoals je niet moet zagen op leerkrachten "die teveel verdienen". Waarom heb je zelf dan niet voor leerkracht gestudeerd?

(Niet op iemand persoonlijk bedoeld)

starman
17-09-2008, 20:14
Als je 200 euro per maand netto meer verdient, dan ga je dat zeker terugverdienen in een paar maand en dat is dan nog ruim genomen. Bij de meeste worden trouwens de kosten van het kot enzo toch door de ouders betaald.

Niet echt een valabele reden dus, zeker niet bij zoiets als leerkracht (zelfde uren, zelfde vak)

Gij die een jaar handelswetenschappen hebt gedaan. Ge stelt me teleur.
Zegt de term opportuniteitskost u nog iets? :)

Oban
17-09-2008, 20:18
Wat hield deev dan tegen om ook voor licentiaat te gaan? Het is niet meer als normaal dat ze meer betaald worden, iedereen heeft gelijke kansen.
Net zoals je niet moet zagen op leerkrachten "die teveel verdienen". Waarom heb je zelf dan niet voor leerkracht gestudeerd?
(Niet op iemand persoonlijk bedoeld)

Ik ben toch voor het idee dat je betaalt wordt naar werk, niet naar diploma. Dat is eveneens de moderne visie op de zaak. Als je werk doet die zo een diploma wezenlijk vereist, dan is dat verdient. Als je werk doet onder dat niveau, en zodoende op hetzelfde niveau presteert als een minder geschoolde, hoor je te verdienen zoals hem. Met de nuance erbij dat een fucntie vor een hger diploma niet noodzakelijk meer moet verdienen als een voor een lager, als de prestatie van die laatste één is waar minder aanbod voor is.

Ben principieel dus tegen barema's, maar niet geheel tegen diploma-vereisten waar het past. Nu, in het licht van deze vrag, maak ik natuurlijk graag een uitzondering.

Ferrex
17-09-2008, 20:19
@Starman: Edit gedaan en dan nog. Alle oppurtuniteitskosten van langer studeren worden teniet gedaan in een heel korte tijd (paar jaar?), in een geval van leerkracht en alle ambtenarenfuncties, waardoor er na een paar jaar een duidelijke oneerlijke balans komt in loon.

Zeker als je juist hetzelfde werk en dezelfde uren doet.

deev´
17-09-2008, 20:30

Deev had door dat 5 jaar studeren iets teveel van het goede was. Bovendien wou ik 'meteen' in het onderwijs en verschillende vakken kunnen geven. Ik heb 'maar' een drie jaar opleiding gevolgd, maar wel eentje bomvol stages, werksessies, .... . Als ik dan hoor hoe crap de GPB opleidingen vaak zijn (dit moet je een jaar volgen als je als lic, wilt gaan lesgeven). Verhalen van zeer slechte voorbereiding op het lesgeven, amper stages, ...

Het is niet meer als normaal dat ze meer betaald worden, iedereen heeft gelijke kansen.

Waarom is het normaal volgens jou?
Dat ze langere en 'zwaardere' studies hebben gedaan? Maar dat gaat toch niet op tegen het voorbeeld waarin een licentiaat krakhetzelfde doet als een bachelor. Als je dan eens kijkt naar de opleiding zelf, klopt het al helemaal niet meer (zie boven).

Nog een voorbeeld: ik stond vorig jaar in 3 en 4 Handel, een collega ook. Beiden gaven we er economie, evenveel uren, zelfde lesinhoud etc. Toch kreeg zij meer geld dan ik. Vree logisch!
Lang leve de overheid.

Ik begrijp best dat ze de licentiaten moeten lokken met 'een hoog loon', omdat ze anders in de prive zouden gaan/blijven. Maar je moet op z'n minst toegeven dat het eigenlijk zeer unfair is tov de bachelors.

Freddie Wasbak
17-09-2008, 20:51
Als je een jaar studeert kost je (/je ouders) dat een aardige pak geld. Ik denk dat de reeële kost voor een jaartje studeren in de buurt van de €5000-€10000 ligt per jaar. Je moet als licenciaat twee jaar meer studeren in vergelijking met een bachelor dus die twee jaar kost je €10.000-€20.000.

Als je graduaat doet ben je er na 3 jaar vanaf. Je kan dan gaan werken en tegen dat de licenciaat is afgestudeerd heb je twee jaar arbeid op je cv staan. Je verdient ondertussen zo'n €15.000 netto per jaar. Maal twee geeft dat +€30.000.

Kortom, tegen dat de licenciaat is afgestudeerd, heeft hij pakweg €10.000 kosten gemaakt. Onze bachelor heeft tegen dan al €30.000 verdiend. Dat is een verschil van €40.000.

Beiden staan dan op gelijke voet op de arbeidsmarkt. De licenciaat zal €200 netto meer verdienen dan de bachelor. Om zijn €40.000 verschil bij te benen moet hij daarvoor dus zoveel jaar werken

€40.000/€200 per maand/12 maand per jaar = 16,6 jaar

De licenciaat moet dus zestien jaar werken om die twee jaar extra studeren te compenseren. Tegen het eind van zijn loopbaan - 40 jaar werken - heeft hij €50.000 meer verdiend dan een bachelor die 42 jaar gewerkt heeft.

Oban
17-09-2008, 20:56
Als je onder je niveau gaat werken is dat wel je eigen keuze dan, niet? Je vergeet ook de kosten aan de gemeenschap ;-)

deev´
17-09-2008, 20:58
Hoe kom jij aan zotte cijfers als + 5000 euro per jaar?

Dat buiten beschouwing gelaten, ik heb geen kosten ofzo? Ik eet en woon gratis? Een verschil van € 40 000. Zot.

Freddie Wasbak
17-09-2008, 21:24
Een zuinige student kost wel degelijk €5000 per jaar aan zijn ouders. Inschrijvingsgeld: €500 + boeken €100-300 + transport + eten + kot (12 x 200 = €2400), en dan leeft hij nog zuinig.

Dit jaar heb ik met mensen in de klas gezeten die na 10 jaar op de arbeidsmarkt hun werk hadden opgezegd om nog een master na master te doen, en dat kostte hen ongeveer €10.000-15.000 op dat jaar - gezien het verschil in bankrekeningsstand tussen september 2007 en nu (september 2008).

Maarrr, je hebt een punt ivm de berekening. het is niet fair dat de kosten van een student worden meegerekend en de kosten van een werkmens niet. Laten we zeggen dat je van de €15.000 die je verdient er €10.000 verdwijnen aan kosten.

Na twee jaar te werken heeft een graduaat dus (€15000-€10000 = €5000) x 2 = €10.000 verdiend.

Om het deftig te vergelijken moet de licenciaat even hoge levenskosten moeten hebben als de werkende graduaat: dus ook €10.000 per jaar. Het verschil is dan €30.000 en op 12 jaar terugbetaald.

Je kan nu wel zeggen de student moet maar zuinig zijn en op een goedkoop kot gaan zitten, en dan pakweg €5000 per jaar opdoet. In dat geval is het verschil €20.000 en heeft de licenciaat het op 8 jaar terugbetaald maar zit je met een vergelijking die niet opgaat.

deev´
17-09-2008, 21:32
Om deftig te vergelijken zou die licentiaat-student dan ook iedere dag even hard moeten werken als de reeds werkende bachelor.

Don't think so.

Freddie Wasbak
17-09-2008, 21:42
Om deftig te vergelijken zou die licentiaat-student dan ook iedere dag even hard moeten werken als de reeds werkende bachelor.

Don't think so.
Je onderschat de unief. Een richting als biologie heeft ongeveer 8 uur les per dag gedurende 4 jaar ( elke dag van 8.30-13.00 en van 14.00-18.00 labo, geen springuren, geen vrije dagen, geen vrije voor- of namiddagen).

Andere richting hebben wat minder les, maar wat meer taakjes en groepswerken denk ik.

deev´
17-09-2008, 22:10
Tiens, wie zijn al die mensen dan op td's, facbars, café, ... tot een kot in de nacht, tijdens de week?
Zeker allemaal bachelors!

Freddie Wasbak
17-09-2008, 22:20
Tiens, wie zijn al die mensen dan op td's, facbars, café, ... tot een kot in de nacht, tijdens de week?

Nou, niet elke richting is even intensief. Een student burg. ingenieur architect zul je niet hele dagen op café zien hangen, een student pol en soc heeft al wat meer speling imho.

De meeste van de studenten die tijdens de week zwaar feesten compenseren dat tijdens het weekend of buizen en blokken tijdens de herexamens. Hoedanook zul je moeten werken voor je studies.

Daarmee is trouwens niet gezegd dat een bacheloropleiding licht is. het is een reactie op je stelling dat een werkende bachelor veel meer moet werken dan een gemiddelde student. Niet correct, volgens freddie.

Freddie Wasbak
17-09-2008, 23:30
http://img227.imageshack.us/img227/9839/loonschaalonderwijsih4.th.png (http://img227.imageshack.us/my.php?image=loonschaalonderwijsih4.png)

Een beginnend regentaat start aan €1130
Een beginnend licentiaat heeft €1330

Verschil: €200

na 40 jaar werken verdient een regentaat €1630
een licentiaat verdient dan €2050

Verschil: €420

Ok, dus na 40 jaar werken is er een nettowinst voor de licentiaat van ongeveer (300€ per maand x 12 maand per jaar x 30 jaar (dus -kosten studie)) = €100.000

dus €100.000 verschil

Als beiden hetzelfde werk doen dan is dat in feite wel oneerlijk.

De Doortastende
18-09-2008, 00:18
Ik heb 'maar' een drie jaar opleiding gevolgd, maar wel eentje bomvol stages, werksessies, .... . Als ik dan hoor hoe crap de GPB opleidingen vaak zijn (dit moet je een jaar volgen als je als lic, wilt gaan lesgeven). Verhalen van zeer slechte voorbereiding op het lesgeven, amper stages, ...

Lol, als ik hoor wat voor stages, opdrachtjes, ... de meeste bachelors heel het jaar door moeten doen heb ik ook zo mijn bedenkingen. Maar het is begrijpelijk dat dit soort opleidingen tot zulk een opdrachtjesstroom geëvolueerd zijn. Anders zou je er immers bijna geen moeite voor moete doen om zo'n bachelor diploma te halen (de theorie kan je moeilijk zwaar noemen, nietwaar?).

Nog een voorbeeld: ik stond vorig jaar in 3 en 4 Handel, een collega ook. Beiden gaven we er economie, evenveel uren, zelfde lesinhoud etc. Toch kreeg zij meer geld dan ik. Vree logisch!
Lang leve de overheid.

Ik ben het volledig met je eens dat als een master soliciteert voor een bachelor job hij zijn recht op een masterloon zou moeten verliezen. Toch ben ik overtuigd dat zeker in het 5de en 6de middelbaar (aso) masters onmisbaar zijn en terecht meer betaald worden.

Ik begrijp best dat ze de licentiaten moeten lokken met 'een hoog loon', omdat ze anders in de prive zouden gaan/blijven. Maar je moet op z'n minst toegeven dat het eigenlijk zeer unfair is tov de bachelors.

Idd, moesten ze mij als master met hetzelfde loon als een bachelor tevreden willen stellen zou ik eens hard lachen en op een ander gaan.

Die bachelors moet trouwens niet wenen, ipv voor 3 jaar de makkelijke weg te gekozen te hebben (hierbij heb ik het over kwalitatief moeilijker; niet kwantitatief moeilijker met al die onnozel werkjes/opdrachtjes/stages die bachelorrichtingen lijken te kenmerken), zou hij immers ook een master hebben kunnen gaan studeren.

Een triestig fenomeen in het onderwijs is trouwens dat de degenen, die vroeger de idioten van de klas waren, of in handel of stw zaten onnozel te doen, nu degenen (bachelors) zijn die voor het onderwijs kozen en nu voor een klas moeten staan en de jeugd de leerstof moeten bijbrengen :'(.

Toen ik vroeger in't middelbaar leskreeg van bachelors/a2's dacht ik vaak van: :rolleyes:.
Mijn respect tov de licenciaten was immens groter, aan die mannen/vrouwen merkte je tenminste dat ze een grijze massa hadden en je veel konden bijbrengen...

Freddie Wasbak
18-09-2008, 00:31
Ik heb nooit het verschil gemerkt tussen een licentiaat of een regentaat in t middelbaar moet ik zeggen, buiten misschien dat er wat meer seuten rondliepen bij de licentiaten :p

Mr.Black
18-09-2008, 00:37
Mijn respect tov de licenciaten was immens groter, aan die mannen/vrouwen merkte je tenminste dat ze een grijze massa hadden en je veel konden bijbrengen...
Of vakidioten die geen les konden geven.

Ik heb altijd de indruk gehad dat de meeste licentiaten ongemotiveerd voor de klas stonden, omdat het min of meer hun tweede keus was. Die licentiaten mogen dan ook nog eens les geven terwijl ze een cursus "les geven" volgen. Grijze massa hebben is allemaal best, als je de kennis niet kan overbrengen blijf je een slechte leerkracht. Dan heb je ook nog de licentiaat die een verbitterde man of vrouw is, die de laatste vijftien jaar van zijn loopbaan uitkijkt naar het pensioentje. Die mijmert dan ook nog vaak over hoeveel geld hij/zij zou hebben kunnen verdiend in de privé.

De uitzonderingen op de regel zijn de geschiedenis- en taalleerkrachten, die blij zijn dat ze überhaupt werk vinden met hun diploma.

Rufus
18-09-2008, 07:57
http://img227.imageshack.us/img227/9839/loonschaalonderwijsih4.th.png (http://img227.imageshack.us/my.php?image=loonschaalonderwijsih4.png)

Een beginnend regentaat start aan €1130
Een beginnend licentiaat heeft €1330

Verschil: €200

na 40 jaar werken verdient een regentaat €1630
een licentiaat verdient dan €2050

Verschil: €420

Ok, dus na 40 jaar werken is er een nettowinst voor de licentiaat van ongeveer (300€ per maand x 12 maand per jaar x 30 jaar (dus -kosten studie)) = €100.000

dus €100.000 verschil

Als beiden hetzelfde werk doen dan is dat in feite wel oneerlijk.
Oneerlijk tov wie?
Als ze beiden hetzelfde werk doen moeten ze beide hetzelfde verdienen simple as that.

Wannes
18-09-2008, 07:59
overheid weetwel. Niet alleen betalen die naar diploma, het bepaalt ook nog eens 100% of je wel of niet de ladder kan beklimmen.
Zonder diploma ga je in de overheid nooit van z'n leven een carriere kunnen maken, zelfs al ben je den beste die ze ooit gezien hebben. Om bij het voorbeeld onderwijs te blijven: een regentaat kan bv nooit directeur worden. Zelfs al staat ie 30 jaar in dezelfde school en wordt hij door heel het team op de handen gedragen. Geen diplom is geen diplom en daarmee basta

zal wel veranderen, ooit, maar dat ding beweegt nogal log

Matthias
18-09-2008, 08:19
zal wel veranderen, ooit, maar dat ding beweegt nogal log

Je bent wel een erg grote optimist :)

Anton
18-09-2008, 12:10
Om bij het voorbeeld onderwijs te blijven: een regentaat kan bv nooit directeur worden. Zelfs al staat ie 30 jaar in dezelfde school en wordt hij door heel het team op de handen gedragen. Geen diplom is geen diplom en daarmee basta
Jawel toch? (al moeten ze wel een soort examen voor directeurs afleggen dacht ik)

Wannes
18-09-2008, 12:15
nee enkel licentiaten (of masters zoals dat tegenwoordig heet zeker) kunnen directeur worden. en ja dan moeten ze nog een examen afleggen.

Anton
18-09-2008, 12:35
Is dat ook bij lagere scholen, want ik ben vrij zeker dat ik een regentaat ken die directeur is in 't lager.

Fieldy
18-09-2008, 12:38
Is dat ook bij lagere scholen, want ik ben vrij zeker dat ik een regentaat ken die directeur is in 't lager.

Da's straf. Is het niet normaal dat een van de leerkrachten op een lagere school het uiteindelijk tot directeur schopt? Op mijn lagere school zijn de laatste 3 directeurs daar zelf ooit leerkracht geweest. Ik ging er vanuit dat de gewoonte was :-).

Farnsworth
18-09-2008, 12:50
nee enkel licentiaten (of masters zoals dat tegenwoordig heet zeker) kunnen directeur worden. en ja dan moeten ze nog een examen afleggen.
Je kan ook een niveau stijgen d.m.v. een examen. Mijn grootvader heeft dat toch gedaan.

Anton
18-09-2008, 13:15
Da's straf. Is het niet normaal dat een van de leerkrachten op een lagere school het uiteindelijk tot directeur schopt? Op mijn lagere school zijn de laatste 3 directeurs daar zelf ooit leerkracht geweest. Ik ging er vanuit dat de gewoonte was :-).Awel ja, ik ken die omdat ze eerst mijn lerares was in 't lager en daarna directrice was geworden.

deev´
18-09-2008, 16:03
...niet kwantitatief moeilijker met al die onnozel werkjes/opdrachtjes/stages die bachelorrichtingen lijken te kenmerken)...

Yeah, sessies bijwonen over hoe omgaan met probleemleerlingen, belachelijk!
Werkstukken maken over leerstoornissen, overbodig!
Stages, zo lijk echt leren les geven, hoe onnozel maat!

De Doortastende
18-09-2008, 17:41
Yeah, sessies bijwonen over hoe omgaan met probleemleerlingen, belachelijk!
Werkstukken maken over leerstoornissen, overbodig!
Stages, zo lijk echt leren les geven, hoe onnozel maat!

Ik zeg niet dat het allemaal overbodig of nutteloos is.
Wel dat de grote moeilijkheid aan bachelorrichtingen de hoeveelheid werkjes/stages/blabla is. De grote hoop haakt immers niet af omdat de leerstof zo moeilijk is, maar omdat ze de moeite niet kunnen opbrengen om 3 jaar aan een stuk constant groepswerkjes en taakjes te maken/ met school bezig te zijn.

Wannes
19-09-2008, 07:21
of misschien omdat ze daar leren dat ze niet geschikt zijn om voor een klas te staan? Dat is namelijk niet voor iedereen weggelegd en dat kom je niet te weten door in een aula naar een prof te luisteren

Fieldy
19-09-2008, 07:43
Awel ja, ik ken die omdat ze eerst mijn lerares was in 't lager en daarna directrice was geworden.

Ha, ok, ik was verward. Een regentaat is eigenlijk iemand die enkel les geeft van het 1ste tot het 4de middelbaar. :)

Guns
19-09-2008, 10:56

Een beetje een laat antwoord misschien, maar je onderschat denk ik toch wel een beetje hoeveel van dat volkje eeuwige bissers zijn. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar er zijn echt wel niet zoveel richtingen waar de meerderheid slaagt door heelder dagen op café te hangen. Hangt natuurlijk ook af van het individu.

herbstnebel
22-09-2008, 07:41
diploma is één, uw geslacht is twee. Bedrijven genoeg te vinden waar de vrouwen minder kansen krijgen dan de mannen en dan nog es minder betaald worden ook.
En het feit of je een lief snoetje hebt of een paardemuil kan ook veel verschil uitmaken.

Freddie Wasbak
22-09-2008, 19:52
diploma is één, uw geslacht is twee. Bedrijven genoeg te vinden waar de vrouwen minder kansen krijgen dan de mannen en dan nog es minder betaald worden ook.
En het feit of je een lief snoetje hebt of een paardemuil kan ook veel verschil uitmaken.Zoals een maat van mij daarnet zei; vrouwen zijn de nieuwe negers.

Een quote om boven je bed te hangen

Oban
22-09-2008, 19:55
Niet toegeven aan die emancipatie dan!

Prodigy
23-09-2008, 20:37
Een beetje een laat antwoord misschien, maar je onderschat denk ik toch wel een beetje hoeveel van dat volkje eeuwige bissers zijn. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar er zijn echt wel niet zoveel richtingen waar de meerderheid slaagt door heelder dagen op café te hangen. Hangt natuurlijk ook af van het individu.
Klopt volledig. Het voelt eerlijk gezegd wel fantastisch om een van de uitzonderingen te kunnen zijn :)

Jonah
23-09-2008, 21:47
Ik zeg niet dat het allemaal overbodig of nutteloos is.
Wel dat de grote moeilijkheid aan bachelorrichtingen de hoeveelheid werkjes/stages/blabla is. De grote hoop haakt immers niet af omdat de leerstof zo moeilijk is, maar omdat ze de moeite niet kunnen opbrengen om 3 jaar aan een stuk constant groepswerkjes en taakjes te maken/ met school bezig te zijn.

Je vergelijking rammelt gewoon nogal. 't Is niet dat een regentaatopleiding (of hoe dat in het nieuwe systeem ook heet) een lerarenopleiding is voor mensen die geen zin hebben in een universitaire master, he. Of beter: een universitaire master is langs geen kanten opgevat als een lerarenopleiding. De SLO is, ook al is ze nu uitgebreid naar een volledig jaar, nog altijd een lachertje, en ik ben ervan overtuigd dat er uit unief een pak meer incompetente leerkrachten de wereld worden ingestuurd dan uit de regentaatopleidingen.

Prodigy
24-09-2008, 23:46
Absoluut. Maar imo is het loonverschil vooral als incentive bedoeld: je kan als universitair sowieso meer verdienen in de privé dus om dergelijke mensen in het onderwijs te krijgen moet je ze een aantrekkelijk loon kunnen aanbieden. Dat het loonverschil met een regent oneerlijk is is daar een onvermijdbaar neveneffect van.

Fraeco
30-09-2008, 11:02
Mijn inziens (en ervaring als leerling) zijn de meeste Masters die in het onderwijs staan, mensen die in de privé geflopt zijn wegens onbekwaam. Die krijgen een D-cursus en zetten ze voor de klas.

Er zijn echter wel uitzonderingen op deze regel, maar ze zijn zeldzaam!

Wannes
30-09-2008, 11:40
lol nice one

de meeste collega's die Master zijn hebben nooit in de privé gestaan. meer zelfs, het grootste deel van de leerkrachten die ik ken kennen niets anders dan het onderwijs

silence
30-09-2008, 11:42
Ik ben toch voor het idee dat je betaalt wordt naar werk, niet naar diploma. Dat is eveneens de moderne visie op de zaak.
Maar dat is een visie die niet gedeelt wordt in de meeste Vlaamse bedrijven. In Vlaanderen is er een echte fetisj als het komt op papieren. Kan zo voorbeelden geven die recht uit een dilbert strip zouden kunnen komen.

silence
30-09-2008, 11:42
Ik ben toch voor het idee dat je betaalt wordt naar werk, niet naar diploma. Dat is eveneens de moderne visie op de zaak.
Maar dat is een visie die niet gedeelt wordt in de meeste Vlaamse bedrijven. In Vlaanderen is er een echte fetisj als het komt op papieren. Kan zo real life voorbeelden geven die recht uit een dilbert strip zouden kunnen komen.

Bij buitenlandse bedrijven en buitenlandse multinationals ligt dat heel anders naar mijn ervaring. Mensen zijn daar sowieso ook veel gemotiveerder heb ik zo het gevoel, ik was het toch alvast.