PDA

View Full Version : Hoe piano leren spelen? (gedoemd om te falen)

Wapi
31-12-2008, 16:40
Ik wil al heel lang een instrument leren spelen, maar geef het meestal vrij snel op. Vorig jaar heb ik een gitaar geleend van iemand, maar dat was duidelijk niet mijn ding. Mijn voornemen voor 2009: piano leren spelen. Nu, ik heb weinig doorzettingsvermogen omdat ik niet snel genoeg vooruitgang boek. Daarom ben ik van plan om Synthesia (https://www.synthesiagame.com/) te gebruiken om op een speelse manier wat vertrouwd te geraken met de pianotoetsen. (Een soort van Guitar Hero, maar dan voor piano, waar je gewoon een simpele midi file moet loaden) Voordeel daarvan is dat het ook de partituren kan weergeven, waardoor je toch ook een beetje noten leert lezen. Ik weet ook wel dat het niet de juiste manier is, maar het helpt denk ik wel om me in het begin gemotiveerd te houden.

Wat raden jullie overigens nog aan als studiemateriaal? Liefst een stapsgewijze manier die notenleer combineert met piano spelen tegelijkertijd. Op een ander forum werd G Major Music Theory (http://www.gmajormusictheory.org/) aangeraden. Zijn er nog andere/betere online cursussen of boeken? Waar ik voor het begin vooral naar op zoek ben, is hoe ik mijn handen juist moet plaatsen, zodat ik daar tenminste al niet te veel fouten op maak. Moet ik nog ergens anders op letten?

Ik heb het volgende besteld:
M-audio Keystation 61es
http://www.sweetwater.com/images/items/750/Keystation61es-large.jpg
Heeft semi-weighted keys en is velocity sensitive. Het is bedoeld als een goedkope manier om te zien of het mij ligt. Als dat zo blijkt, dan schaf ik mij uiteraard wel iets beter aan (dus kom niet zeuren PsychoScout).

Pleun
31-12-2008, 16:53
Hoeveel kost dat ding? Ook wel interesse in

Wapi
31-12-2008, 17:09
120 euro incl verzending op http://www.gear4music.com/ (dankzij de lage pond - kost tegen de 180-200 euro in de rest van Europa). Staat ook nog een 88 keys versie voor 150 euro, maar die vond ik net iets te groot voor op mijn kot. Via https://www.quidco.com/ naar de site gaan en je hebt nog eens 4% korting erbovenop :) Schijnt voor zijn prijs toch één van de betere te zijn (maar ik ken er zelf niets van).

Guns
31-12-2008, 17:25
't Zit hier sebiet vol met conservatoriummuzikanten, 'k zal dan eens informeren. Alhoewel die waarschijnlijk gaan zeggen: volg muziekschool. Aangezien dat altijd wel de beste methode is (buiten privéles, maar dat kost nóg meer). Aan de theorie ga je alleszins niet kunnen ontsnappen, en als je eerst eens gaat zien "of u dat ligt", dan gaat ge rap opgeven. Instrumenten worden pas na een paar jaar écht plezant (alhoewel ge met gitaar en piano meestal wel rap een paar akkoordekens kunt plingelen).

Wapi
31-12-2008, 17:31
't Zit hier sebiet vol met conservatoriummuzikanten, 'k zal dan eens informeren. Alhoewel die waarschijnlijk gaan zeggen: volg muziekschool. Aangezien dat altijd wel de beste methode is (buiten privéles, maar dat kost nóg meer). Aan de theorie ga je alleszins niet kunnen ontsnappen, en als je eerst eens gaat zien "of u dat ligt", dan gaat ge rap opgeven. Instrumenten worden pas na een paar jaar écht plezant (alhoewel ge met gitaar en piano meestal wel rap een paar akkoordekens kunt plingelen).
Muziekschool of privéles zie ik echt niet zitten :p Het zal zelfstudie worden. Ik weet dat ik niet aan theorie ga kunnen ontsnappen, maar er moeten toch manieren zijn waarbij de theorie leuk aan te leren is?

PsychoScout
31-12-2008, 19:09
hmz... ik ben ook van mening dat je best voor muziekschool gaat... goedkoop en efficient (gesteld dat je er voldoende energie in steekt buiten de les) en je kan er ook meteen samenspelen met anderen, en da's toch 1000 keer leuker dan in je eentje thuis wat deuntjes te zitten spelen

Wapi
31-12-2008, 19:33
Zal eens rondkijken. Misschien dat het mij toch wel iets zegt om muziekschool te volgen. Kent iemand een aanrader in Leuven? En hoe zit dat als je geen notenleer hebt gehad? Moet je een diploma notenleer hebben om aan die lessen deel te nemen of combineren ze ook notenleer met piano spelen?

PsychoScout
31-12-2008, 19:51
als volwassene kan je van t eerste jaar ook instrument volgen naast notenleer, als je geen notenleer gehad hebt komt je in de lagere 1, vanaf middelbare 1 kan je kiezen tussen klassiek en jazz/lichte muziek en kan je ensemble volgen (maar ik denk dat ze vaak nogal flexibel omgaan met die regels)

als je meteen pop/jazz wil volgend kan je naar de pop-jazz-academie in grimbergen, maar da's al een eindje van leuven....

Potenza
02-01-2009, 15:42
Niet om je te ontmoedigen, integendeel, maar stel jezelf serieus de vraag wat precies je verwachtingen zijn. Wil je echt een goede pianist worden, eentje waarvan mensen op z'n minst zeggen "die kan spelen"? In dat geval, schrap zelfstudie. Er zijn autodidacten, zonder twijfel. Echter, die beschikken ofwel over hopen talent, ofwel blijft het bij amateurisme. Muziekschool is er in voldoende maten en vormen. Het mag je zeker ook niet afschrikken, als je ervoor wil gaan kunnen muzieklessen erg leerrijk en plezierig zijn.

Als je toch tevreden bent met wat amateurisme en eigen hobby: zelfstudie zonder probleem. Verdiep je op zoveel mogelijk manieren in het onderwerp door boeken te kopen, dvd's te bekijken, anders naar muziek te luisteren, het internet af te schuimen,... Oefen wanneer je maar kan en vraag feedback van mensen die er iets van kennen. Enkel zo bereik je iets via zelfstudie.

Vind je ook dat te hoog gegrepen? Steek er dan meer niet teveel geld en tijd in. De kans wordt in dat geval bijzonder groot dat na enkele weken alles verloren moeite blijkt geweest te zijn. Wat je ook doet, doorzettingsvermogen en gezonde ambitie is alles voor een muzikant in wording. Ten slotte, wees bovenal eerlijk met jezelf, het kan je veel frustraties besparen.

Wapi
02-01-2009, 17:04
Momenteel leg ik mijn doelstellingen nog niet te hoog. Ik zal wel zien. Ik zou al blij zijn als ik na een tijdje eenvoudige herkenbare muziek kan naspelen. Daarom dat ik toch eerst ga proberen met zelfstudie. Ik vind het nogal nutteloos om die theoretische basis bij een muziekschool te leren. Na een half jaar dan misschien eens een bezoekje brengen aan muziekschool en zien waar er verbetering mogelijk is.

Galeo
02-01-2009, 17:09
Als ge uw pianospel al iet of wat onder de knie hebt, dan moet je toch wel een keyboard kopen met meer keys, anders ben je gedoemd om eeuwig irritante eenvoudige melodietjes te spelen.
Een lied dat iets of wat te betekenen heeft, al speel je op gehoor, moet je toch (voornamelijk met de linkerhand) van een baslijn voorzien op de lage noten, anders is het maar flauw.
Ik heb hier boekjes liggen uit m'n beginjaren van de muziekacademie, ik zal eens naar ze op zoek gaan, dan kan ik je alvast van enkele titels voorzien. Dat zijn dan meestal wel de easy en dikwijls ook childish melodietjes, maar geef de moed niet op want voor de beginnende pianospeler bestaan er zeker ook bekende popmelodietjes in diverse boeken in vereenvoudigde versies.
Good luck!
Als je nog iets nodig hebt, pm maar.

KingSix
03-01-2009, 11:55
Vanaf de basics: http://www.digischool.nl/mu/noten/

Verder zou'k beginnen met akkoorden en toonladders te leren en vooral de relatie tussen de verschillende tonen begrijpen.

Abdallah
03-01-2009, 13:00
Daarom dat ik toch eerst ga proberen met zelfstudie. Ik vind het nogal nutteloos om die theoretische basis bij een muziekschool te leren. .

Ik zou het net omgekeerd doen. Leer in een muziekschool of via een deftige leraar de basis en zorg dat je die goed onder de knie hebt. Daarna kun je naar eigen inzicht/talent/goesting verder experimenteren.

Of wat Potenza zei.

Wapi
03-01-2009, 13:13
Bedankt voor reacties. Zal binnen een maand eens binnenstappen in muziekschool en zien of het me bevalt.

MeRVy
03-01-2009, 13:15
Ik kan alleen de rest maar gelijk geven: muziekschool volgen + deftige piano huren/aanschaffen.

Als je piano wilt kunnen en vanaf nul begint moet je wel noten kunnen lezen en een zeker techniek aanleren. Piano spelen is niet gewoon een koppel toetsen indrukken. Het vergt heel wat oefening tegen je iets deftig kunt spelen.

Tenzij je alleen maar dingen wilt achterspelen. Dat kan iedereen :)
Maar ik vind het toch leuker om gelijk welke partituur te kunnen spelen.

Abdallah
03-01-2009, 13:21
_gelijk_ welke partituur? :-)

MeRVy
03-01-2009, 13:25
_gelijk_ welke partituur? :-)
Relatief natuurlijk. Uiteraard komt er bij ieder stuk wel oefenwerk kijken. Maar je kan er tenminste zelf aan beginnen. Een moeilijke chopin of rachmaninoff kun je uiteraard niet op één twee drie.

Abdallah
03-01-2009, 13:54
Dus wacht, jij kunt een 'moeilijke Rachmaninov' spelen?

MeRVy
03-01-2009, 14:43
Dus wacht, jij kunt een 'moeilijke Rachmaninov' spelen?
Ik kan makkelijke Rachmaninovs spelen :p Moeilijke, zoals de concerto's: nope. Daar zou ik veel te veel tijd in moeten steken om zelfs maar een deeltje onder de knie te krijgen.

PsychoScout
03-01-2009, 15:04
Ik kan makkelijke Rachmaninovs spelen :p Moeilijke, zoals de concerto's: nope. Daar zou ik veel te veel tijd in moeten steken om zelfs maar een deeltje onder de knie te krijgen.
de eerste maten van de rach 3 zijn nochtans te doen :p

MeRVy
03-01-2009, 18:01
de eerste maten van de rach 3 zijn nochtans te doen :p
Meerbepaald de eerste 26 maten denk ik ;)

witte
06-01-2009, 02:22
Mijn buurman is autodidact. Hij heeft zelfs een stenen kot opgetrokken in de tuin waar zijn synthesiser aangesloten is op veel te veel luidsprekers. Zijn kunnen beperkt zich tot "Sjarel ik em aa gat gezien", "De marie louise gaat op en neer" en dergelijke meer. (Vooral te beluisteren op zondagochtend als zijn vrouw naar de markt is en hij de volumeknop kan opendraaien).

M.a.w. Muziekschool is een goede optie :) . Maar als je weinig doorzettingsvermogen hebt zou ik het nu al opgeven (no offence). Ik heb het 8 jaar gedaan en dan begonnen er pas leuke stukken te komen imo. De eerste jaren is het vooral vingerzetting, akkoorden leren nemen, 2 handen afzonderlijk van elkaar leren bewegen, en toonladders spelen met Czerny (teh horror).

gABBY
06-01-2009, 03:06
Niet echt op de pianothread verder maar,

Voor kerst had ik verleden jaar een elektrische gitaar gekregen van mijn vriendin. Nou had ik wel eens laten vallen dat ik mij er wel eens zou willen in verdiepen, maar dan niet met notenleer, lessen, etc..

Gewoon leren kampvuur dingskes spelen etc..

Heb het een maand of twee laten slabakken, zo met boek en inet leren akkoorden spelen, ritme leren, vond er geen zier aan.

Tot ik van een vriendin een boek kreeg met bekende nummers, dewelke werden herschreven naar makkelijke akkoorden. En ffs! Sedert een maand of 4 nu mag ik zeggen, kan ik toch al uiterst vlot weg met de meeste basisakkoorden, zowel slag en vingerzetting zitten uiterst snor.

Via youtube leer ik dus verschrikkelijk veel bij. Zeker de makkelijke nummers gaan er als zoete broodjes in ze.

Laten we nu es beginnen met dat klote F akkoord en het G # akkoord teneinde nu toch es true love waits by radiohead eens volledig te kunnen spelen.

PsychoScout
06-01-2009, 10:25
kampvuur liekes speel je met een akoestische gitaar :p

speel je met tabs of weet je effectief welke noten je speelt?

bij een piano ist wel handig om noten te kunnen lezen eigenlijk....

Potenza
06-01-2009, 10:46
bij een piano ist wel handig om noten te kunnen lezen eigenlijk....
Klopt. Meteen de voornaamste reden waarom muziekschool zéker voor piano aan te raden is.

Drennargh
06-01-2009, 14:02
Als je autodidact werkt, loop je het gevaar onbewust slechte gewoontes en technieken aan te leren. Daar moet je met héél veel concentratie op werken om die achteraf uit te zuiveren, veel meer dan wanneer je het van de eerste keer goed aanleert. Bij eenvoudige liedjes zal dit zich niet tonen, maar van zodra je druk uitoefent op een 'onbedachtzame techniek', zal het snel tegenwerken. Als je dan reeds een jaar ver bent, moet je fameuze toeren uithalen om dàt nog recht te zetten. Piano is echter 'symmetrisch handwerk' -in de zin van het instrument bespelen- en je hebt geen technische drempel om er een aanvaardbare noot uit te krijgen, i.t.t. blazers en strijkers. Dat is al een groot voordeel.

Bovendien is geen noten kennen inderdaad een vrij grote handicap, voor gelijk welk instrument, omdat je dan niet eens de simpele leerboeken kan gebruiken. Het is nochtans niet moeilijk, elk kind kan het leren. Dus als je de discipline hebt om, al is het maar de naam van elke noot boven de noot te schrijven en op je pianotoetsen te plakken, zal je binnen afzienbare tijd eenvoudige stukjes kunnen ontcijferen en van daaruit verder gaan. Natuurlijk afhankelijk van hoeveel moeite je erin steekt.

Wapi
07-01-2009, 19:02
Keyboard vandaag toegekomen en even wat via Syntesia geprobeerd. Het is duidelijk dat lessen noodzakelijk zijn :)

Erik701
23-12-2012, 11:52
Threadnecro!

Ik heb ook al een tijdje een keyboard staan, speel er regelmatig op, maar ben een beetje inspiratieloos rond nieuwe nummertjes. Ik zoek bekende, poppy nummers, die niet te moeilijk zijn voor beginners. Online zijn veel tutorialsites te vinden als onlinepianist.com die veel leuke nummers aanbieden, maar praktisch nooit als sheet music. Gezien ik 9 jaar klassieke trompet en gitaar gespeeld heb is noten lezen geen probleem, en werk ik dus liefst met sheet music.

Iemand suggesties van sites die leuke, herkenbare nummers aanleren adhv klassieke bladmuziek ? Of gewoon relatief eenvouige losse nummers ?

Fidoh
23-12-2012, 16:38
Wapi, kunt ge al supergoe piano spelen ondertussen?

Teus
23-12-2012, 17:08
Ik heb het volgende besteld:
M-audio Keystation 61es

ik kocht die van 88 toetsen
zou eens een boek moeten zoeken, of partituren afprinten.
piano leren spelen terwijl je op een scherm moet turen is toch nie echt alles

lapino
23-12-2012, 17:47
Serieus? Meen nochtans dat jij het wat belachelijk vond toen ik midi keyboard verkocht voor aparte piano net omdat ik het niet handig vond om altijd via pc geluid te krijgen.

Teus
23-12-2012, 18:56
bwa, je piano regel je af via de computer. ik laad gewoon mijn template in, en klaar is kees. op een scherm je boek lezen is iets anders, dat bevalt me niet.