Shrimp Refuge Forums

Shrimp Refuge Forums (https://forum.shrimprefuge.be/index.php)
-   Hardware & Software (https://forum.shrimprefuge.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   De grote vraag-potenza-om-hulp-bij-hardwaregevallen thread (https://forum.shrimprefuge.be/showthread.php?t=19866)

Prophex 14-06-2014 09:37

De grote vraag-potenza-om-hulp-bij-hardwaregevallen thread

We hadden even terug al een "random hardware vragen thread" van Dodgy, maar die geraakte precies in onbruik. En daar Potenza hier toch wel de persoon van doen is, waarom dan geen thread zoals Disabled's geluidsproblemen thread opstarten? :)

Hier alvast een vraag waar ik geen antwoord op vind: (Zie echt de bomen niet meer door het bos.) Hoe kies je geheugen, met de gedachte te OC'en in de toekomst? En heeft dat er überhaupt iets mee te maken?

Potenza 14-06-2014 11:29

Charmante titel!

Wat betreft je vraag: ben je van plan je CPU te overclocken of het geheugen zelf? In het eerste geval speelt dat geen enorme rol, in het tweede geval wordt het wat ingewikkelder. RAM overclocken gebeurt niet al te veel, vooral omdat het voor veel gebruikers niet enorm zinvol is en wel wat risico op een instabiel systeem inhoudt.

Het is een heel technisch onderwerp, hoor. MoBo's bieden vaak allerlei opties aan om automatisch te laten overclocken, waardoor het bord autonoom opzoekt hoe ver het (veilig) kan gaan met je CPU. Dit betekent soms dat ook het geheugen een kleine boost krijgt - wat niet altijd interessant is. Indien de CAS Latency (of CL) aan de hoge kant is, bijvoorbeeld, kan het instabiel worden. Deze waarde drukt de tijd uit die nodig is voor het geheugen om de door de CPU gevraagde data vrij te geven. Een lagere waarde is in principe beter, bij het overclocken van RAM verhoog je immers de frequentie (doorgaans 1333MHz of 1600MHz, tegenwoordig) waardoor een hoge CL-waarde alles kan blokkeren. Zonder verder in detail te treden: een geheugenset die geschikt is om te overclocken heeft bij voorkeur hoge frequenties, lage CL en/of een laag voltage. Een bondig en duidelijk artikel kan je hier vinden.

Indien je blijft bij het eerste scenario - enkel een CPU OC - is er geen probleem. Dat staat volledig los van je geheugen. Geheugen kiezen is zelfs betrekkelijk eenvoudig. Je begint bij DDR3 en kiest een geschikte memory clock frequency. Hoe hoger deze waarde, hoe sneller je RAM (net zoals een CPU). In deze guide krijg je een goed idee van wat wel en niet nodig is. Kortweg: 1333MHz is een goede basis, 1600MHz volstaat vrijwel altijd. Enige uitzonderingen zijn zwaar geheugengebruik (foto- en videobewerking, VMWare,...) en AMD APU's. Daarna bekijk je hoeveel GB je nodig hebt: 4GB is een prima start, met 8GB komt vrijwel iedereen zonder specifieke eisen toe. Vervolgens kan je absoluut op prijs kiezen. Een lagere CL-waarde is zoals gezegd beter, maar 99% van de gebruikers zal nooit een verschil merken. Ik raad altijd de goedkoopste op moment van kopen aan. Een heatspreader is een zinvolle extra (betere warmtegeleiding en -verspreiding, wat stabiliteit verbetert) en eventueel kan je kiezen voor een merk dat je extra vertrouwt.

Hopelijk beantwoordt dit min of meer je vraag. :-)

Prophex 14-06-2014 23:49

Zeker. Geheugen overclocken zit er niet echt in. Wou eerst voor een "2133 MHz PC3-17066" setje gaan. Maar "1866 MHz PC3-14900" lijkt me dan veel beter geschikt en scheelt toch ook enkele euro's.

Heb je toevallig ook een goede vuistregel of tooltje voor het bepalen van je PSU?

Potenza 15-06-2014 12:18

2133 is slechts in uitzonderlijke gevallen zinvol, zelfs 1866 is nog steeds steviger dan gemiddeld. Welke specifieke taken plan je dan? 1600MHz is nog een stuk goedkoper en volstaat bijna altijd.

Het bepalen van een geschikte PSU is ook niet zo moeilijk eenmaal je een paar basisprincipes snapt. Primair is een geschikte hoeveelheid wattage bepalen. Een standaard systeem (office, web,...) is doorgaans gespijsd met 300W à 400W. Een PC die wat polyvalenter is - denk vooral aan een flinke GPU - is tevreden met 400W à 600W. Alles daarboven is niche, denk aan high-end GPU's in crossfire. Wil je het toch eens berekenen: deze tool geeft een behoorlijk beeld. Het is niet zaligmakend, maar geeft zeker gedegen info. Eentje kopen met overdreven veel wattage om 'safe' te zijn is trouwens best idioot. Je geeft veel geld uit voor capaciteit die je nooit zal gebruiken. Je koopt evenmin een Ferrari om boodschappen te doen.

Eenmaal je dat bepaald hebt kijk je naar de efficiëntie - momenteel uitgedrukt in 80plus < Bronze < Silver < Gold < Platinum < Titanium. Hoe hoger, hoe efficiënter stroom wordt omgezet en verdeeld naar je onderdelen. Maar ook duurder, dat spreekt. Of dit erg belangrijk is moet je zelf een beetje weten. Het scheelt op je elektriciteitsrekening en je koopt meestal een beter product. Gold is momenteel de beste prijs/kwaliteitsverhouding in het segment voor enthousiastelingen.

Tot slot kan je modulair overwegen - wat wil zeggen dat je niet gebruikte kabels kan uitpluggen om zo de airflow te optimaliseren en installeren te vergemakkelijken. Een zinvolle extra die niet altijd veel moet kosten. Eenmaal dat allemaal beslist is, kijk je naar het aanbod bij betrouwbare merken. Mijn aanraders: Seasonic, Corsair, Nexus & BeQuiet. Is de rest brol? Niet noodzakelijk, maar met deze merken werk ik vrijwel altijd. Vooral Seasonic.

Potenza 24-06-2014 08:09

Op Tom's Hardware verscheen een uitstekend artikel dat alle basics aangaande een pc samenstellen nog eens netjes op een rij zet.

A-star 25-06-2014 09:55

Ik heb thuis een server staan met volgende hardware:
  • Intel Celeron G1610 Boxed
  • MSI B75MA-P45 Moederbord
  • Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
  • WD Black WD3200BEKT, 320GB
  • WD Black WD5000BPKX, 500GB
  • WD Green WD20EZRX, 2TB (2x)
  • be quiet! Pure Power L7 350W

Nu vraag ik me af of die voeding wel voldoende is als ik de kleinere schijven vervang door grotere en er nog een paar schijven bijsteek?

Potenza 25-06-2014 13:06

Dat hangt af van het type schijven dat je kiest. Een klassieke 3.5" HDD verbruikt 6 tot 9W, 'Groene' (iets tragere) schijven zoals een WD Caviar Green verbruiken dus best weinig stroom. Gegeven dat er verder geen stroomverbruikers zijn in je server (wat onwaarschijnlijk is), zou ik me geen zorgen maken. 350W is ruimschoots voldoende, daar mag je gerust 10 schijven aan hangen. De grootte van een schijf speelt trouwens weinig of geen rol voor het stroomverbruik.

In geval van twijfel kan je altijd deze PSU calculator eens invullen. Met een beetje kennis van zaken is dat geen werk en je krijgt een behoorlijk accurate schatting. Ik heb het even gedaan met de info die ik had over je server, en kom met 10 'Green SATA' schijven op 178W als min, 228W als aan te raden. 350W is dus, opnieuw, absoluut voldoende.

A-star 26-06-2014 09:29

Bedankt voor de info.
Dan kan ik dat alvast schrappen op mijn upgrade lijst van dit jaar.

MrBabache 30-06-2014 22:47

Ben op zoek naar een nieuwe ultrabook: vorige was een Samsung Series 5 Ultra touch (i5, 4gb, 13,3") en daar was ik relatief tevreden over. Ben op zoek naar iets soortgelijks maar hoop dat nu voor wat minder geld te vinden. Budget dus max €800 (de vorige betaalde ik 1,5j geleden €1000)? Vereisten zijn: 'snel' voor surfen, office, normaal computergebruik. Photoshoppen gebeurt af en toe, maar zeker niet frequent. Harde schijf liefst SSD, max 13,3" en touchscreen. Oh, en vlot verkrijgbaar in België (fysieke winkel of webshop). Heeft er iemand aanraders?

Potenza 01-07-2014 11:35

Een goed aanbod en dito overzicht kan je vinden op CoolBlue. Op de Belgische markt ben je doorgaans het beste gesteld bij hen. Je eisen zijn evenwel best streng, alle gevraagde eigenschappen onder €800 vinden wordt moeilijk. De enige optie (op CoolBlue) is deze Samsung ATIV Book 9 (€779). 13,3", 128 SSD, touchscreen en voldoende potent om dagelijkse taken vlot af te werken. Ook Photoshop moet lukken. Dit is alleszins een degelijk toestel voor geen gekke prijs. Ik ben geen echte liefhebber van Samsung, in vergelijking met concurrenten betaal je vaak meer voor gelijkwaardig materiaal. Maar in dit geval is er geen model dat rechtstreeks kan concurreren, andere toestellen met gelijkwaardige functies zijn onmiddellijk een stuk krachtiger en daardoor ook duurder.

MrBabache 01-07-2014 15:21

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1270526)
Een goed aanbod en dito overzicht kan je vinden op CoolBlue. Op de Belgische markt ben je doorgaans het beste gesteld bij hen. Je eisen zijn evenwel best streng, alle gevraagde eigenschappen onder €800 vinden wordt moeilijk. De enige optie (op CoolBlue) is deze Samsung ATIV Book 9 (€779). 13,3", 128 SSD, touchscreen en voldoende potent om dagelijkse taken vlot af te werken. Ook Photoshop moet lukken. Dit is alleszins een degelijk toestel voor geen gekke prijs. Ik ben geen echte liefhebber van Samsung, in vergelijking met concurrenten betaal je vaak meer voor gelijkwaardig materiaal. Maar in dit geval is er geen model dat rechtstreeks kan concurreren, andere toestellen met gelijkwaardige functies zijn onmiddellijk een stuk krachtiger en daardoor ook duurder.

Dat was inderdaad de enige die ik kon vinden die iets of wat aan mijn eisen voldoet. Potenza bevestiging => laptop besteld :). Bedankt!

Tjahzi 04-07-2014 11:40

Ik wist niet waar ik dit moest posten, maar dit is toch een interessant artikel over alle grafische opties op PC's, en wat je kan aan-/uitschakelen. Voor velen waarschijnlijk overbodig, voor sommigen (zoals mijzelf) handig.

Disabled 25-08-2014 17:10

http://i57.tinypic.com/290ssya.png

Misschien TOCH proberen van zelf iets in elkaar te flansen. Wat denken we van dit? Zit er iets in dat écht niet kan? Ik heb bewust voor een AMD-systeem gekozen omdat ik eigenlijk altijd een AMD game pc heb gehad, en wegens budget redenen, uiteraard.

Misschien andere koeler voor de processor?

(Oh, ik zie dat de totaalprijs er niet bij staat, die is dus momenteel 790 euro)

Magnum_ 25-08-2014 21:39

Neem een andere SSD
http://azerty.nl/0-1990-634348/samsu...-mb-cache.html

Ik zou er zeker ook eens een intel i5 systeem naast configgen.

Dodgy 25-08-2014 21:53

Nice thread. :)

Intussen ook eens een vraag maar ik weet niet of Potenza hier veel van afweet. Mijn nieuwbouw is in het elektriciteit stadium gekomen en nu ben ik mij aan het afvragen wat er zowat de tech van de toekomst is en wat ik daarvoor moet voorzien. Ik leg bijvoorbeeld nog ethernet in bepaalde kamers maar ga ervan uit dat wifi toch volledig gaat overnemen.

Wat zou ik nog moeten voorzien? Elektriciteit klaarsteken voor draadloze boxen voor domotica-muziek etc?

Disabled 25-08-2014 23:24

Quote:

Originally Posted by Magnum_ (Post 1282454)
Neem een andere SSD
http://azerty.nl/0-1990-634348/samsu...-mb-cache.html

Ik zou er zeker ook eens een intel i5 systeem naast configgen.

Enkel omdat ze groter is, of is die Samsung ook beter?

Centurio 26-08-2014 08:19

Die Samsung 840 reeksen worden (hier?) de laatste jaren steeds als de standaard voorgesteld. Heb er zelf 2 (een Pro in laptop en Evo in desktop) en ben er absoluut tevreden over.

128GB lijkt me sowieso al wat krap.

Potenza 26-08-2014 08:32

Quote:

Originally Posted by Disabled (Post 1282404)
Misschien TOCH proberen van zelf iets in elkaar te flansen. Wat denken we van dit? Zit er iets in dat écht niet kan? Ik heb bewust voor een AMD-systeem gekozen omdat ik eigenlijk altijd een AMD game pc heb gehad, en wegens budget redenen, uiteraard.

Misschien andere koeler voor de processor?

(Oh, ik zie dat de totaalprijs er niet bij staat, die is dus momenteel 790 euro)

Dit zou werken, behoorlijk zelfs. Maar het kan wel beter, volgens mij. Nog voor ik in detail treed: dit zijn geen goedkope prijzen. Waar heb je ze vandaan? Bestellen in Nederland (of Duitsland, desgewenst) blijft stukken goedkoper. De verzendkosten haal je er snel uit op zo'n grote bestelling. Azerty.nl, Afuture.nl en 4Launch.nl zijn mijn favoriete adressen.

Je keuze voor AMD is niet helemaal gefundeerd. De FX 8350 is een prima CPU, op voorwaarde dat je deze kan inzetten naar behoren (multi-threaded applicaties etc.) en eventueel gebruikt maakt van de overclockruimte. Indien dit niet het geval is, kan je net zo goed voor de goedkoopste i5 gaan (i5 4430 €160). In deze prijscategorie is AMD absoluut geen budgetkeuze meer. Plan je eerder standaardgebruik, is Intel de betere keuze. De prestaties per individuele core zijn simpelweg beter (link en link).

Aansluitend een handvol tips die tot interessante verbeteringen kunnen leiden.

- GPU: goede keuze, enkel het merk (en dus de koeler) kan beter. De modellen van MSI zijn goedkoper en stukken stiller.
- PSU: zou ik niet nemen, te budget. Een kwalitatieve voeding garandeert een stabieler en zuiniger systeem. Deze G550 van Seasonic is wat duurder (€85), maar op alle mogelijke vlakken heel wat beter. En modulair.
- Behuizing: die is wat verouderd en erg basic. Indien je hier wil besparen zijn de kasten van BitFenix veel beter (Comrade €39, Neos €40, Outlaw €52).
- SSD : wat Magnum zal zei, Samsung is beter. De controller is beter en betrouwbaarder. Bovendien is 250GB een pakje aangenamer.
- HDD : de Greens van Western Digital zijn niet duurder en iets stiller.

Disabled 26-08-2014 11:55

Prijzen kwamen van Alternate.be. Maar heb wat reviews gelezen en dat blijkt toch niet de beste webshop te zijn. Soit, ik shop dus beter op die links die je hebt gegeven, dat is genoteerd!

CPU: Naast Games gaat de PC moeten gaan dienen als opnamestudio-machien. Geen idee of voor geluidsbewerking en opnames het beter is van voor de AMD te gaan, dan voor de Intel, maar ik kijk zeker eens rond naar een systeem rond de i5 4430 dan!

GPU: Dat MSi beter blijkt heb ik inderdaad ondertussen ook gelezen.
PSU: Thanks, goede tip!
Behuizing: Dit vind ik erg moeilijk, er is zovéél keuze, en ik weet niet goed wat een deftige behuizing typeert. Ik ga dus gewoon op je woord geloven daar!
SSD & HDD : Check, genoteerd!

Disabled 26-08-2014 12:22

Even rondgeklikt op Azerty:

Intel systeem
http://i60.tinypic.com/2ptqt6g.png

Totaalprijs verschilt ongeveer 25 euro met een AMD systeem geconfigureerd met de eerder geconfigureerde Mobo van ASUS en FX8350.

Dus in dat geval kan ik best kiezen voor het i5 systeem, vermoed ik?
Trouwens, waarom de i5 4430 en niet 4440 (zelfde prijs op Azerty)

A-star 26-08-2014 12:27

Tip om pc samen te stellen:
Maak een wenslijst op Tweakers.net.
Daar kan je direct zien dan welke shop het goedkoopste is.

Disabled 26-08-2014 12:30

Het hoeft voor mij niet hét goedkoopste, als de service maar goed zit.

Potenza 26-08-2014 14:57

Over de service van Azerty zijn hier al heel wat tegenstrijdige berichten geplaatst geweest. Geen enkel bedrijf is heilig maar al mijn ervaringen waren tot nader order positief (ik plaats een tiental bestellingen per jaar).

De keuze voor AMD zou geen vergissing zijn, laat dat duidelijk zijn (ik heb zelf al jaren AMD). De FX8350 en i5 4430 zijn aan elkaar gewaagd. Ik zou vooral bekijken of de specifieke software die je zal gebruiken (voor geluidsopnames etc.) multi-core en multi-threading naar waarde ondersteunt en dus AMD een meerwaarde maakt. Zoniet is kiezen voor Intel ietsje verstandiger. Al is het eerder een detail, beide zullen voldoen aan je wensen.

Niets mis met een i5 4440 trouwens, die is ietsje hoger geclockt. Neem gerust die, mocht het Intel worden. De prijsfilosofie is niet altijd even transparant bij onlineshops als Azerty, het gebeurt wel vaker dat een iets krachtiger type evenveel kost of zelfs goedkoper is.

En wat betreft een behuizing: de keuze kan inderdaad overweldigend zijn. Zoek gerust op design en looks, het verschil in kwaliteit is zelden enorm binnen een bepaalde prijscategorie. BitFenix vind ik een prima budgetkeuze omdat hun kasten - ondanks de lage prijzen - stevig aanvoelen en goed afgewerkt zijn (geen scherpe randjes, alles netjes gelakt, kabels zijn ingepakt, eventuele bijgeleverde fans zijn behoorlijk,...). Ter info: verder ben ik enorm tevreden over Fractal Design (hun Define R4 is een topper, maar zit wel in een totaal andere prijsklasse), Corsair en Lian Li indien het uiterlijk primeert.

Fidoh 02-09-2014 08:41

Ik heb een tweedehands pc gekocht van een kennis. Hij werkt als programmeur. Jonge gast. Vertrouw wel dat hij goed gerief koopt en goed voor zijn gerief zorgt. Soit.

De CPU is een AMD Phenom II X4 980. Ik heb de cooler op de CPU vervangen door Coolermaster Hyper TX3, omdat de (stock) cooler wat veel lawaai maakte.

Nu draait die CPU op 55° à 60°, gewoon in Windows. Is dat niet belachelijk warm?

OmegaII 02-09-2014 10:56

Jup, dus ge zult hem opnieuw moeten plaatsen.
Koelpasta er volledig afhalen. En nieuwe aanbrengen. Er zat ofwel nog residu van de vorige op. Of luchtbellen in de nieuwe pasta, als het niet met een kussen was.

Fidoh 02-09-2014 13:46

Zal dat eens doen.

Verder nog, er zit twee keer een ATI Radeon 6870 GPU in, in Crossfire.

Maar met crossfire:

(tv stond op :') )

Enig idee? :/ Zelfde probleem in andere games, btw.

Magnum_ 02-09-2014 14:56

Die koelpasta mag je maar heel dun toepassen, meestal zit er te veel op. En die CPU is ook gewoon hot, als je geen deftige airflow in de case hebt mag je er nog op zetten wat je wil qua koeler.

Potenza 02-09-2014 15:24

Wat betreft de koeler: zoals gezegd, dat is inderdaad te warm. Begin alvast met een herinstallatie en let op het aanbrengen van de koelpasta. Er zijn twee degelijke methodes, in beide gevallen komt het er op neer om zo weinig mogelijk te gebruiken. Gebruik bij voorkeur iets kwalitatiefs, ik werk al lang met Arctic Cooling. Er is vaak discussie over het nut van duurdere pasta's, tests wijzen echter uit dat het wel degelijk enkele graden kan schelen.

> Methode A: klein dropje in het midden, met een flexibel kaartje (klantenkaart van 't één of 't ander) een heel fijn laagje maken/plamuren over de CPU. Hoe dunner, hoe beter. Dit is wat ik altijd doe. Het vraagt wat oefening, maar eenmaal onder de knie heb je immer een perfecte spreiding.

> Methode B: opnieuw een klein dropje in het midden en simpelweg de koeler bevestigen. Dit is makkelijker, dat spreekt voor zich. Een nadeel is evenwel dat je de koeler zo strak mogelijk moet bevestigen, in het vorige scenario is dat iets minder van belang. Te strak aanspannen staat garant voor hardwareschade, te los en je koelpasta wordt onvoldoende verspreid.

Tot slot haalt Magnum een minstens zo belangrijk punt aan, controleer of de hete lucht wel degelijk kan ontsnappen.

Wat betreft de Crossfire-storing: ik vind je voice-over keigeil, Fidoh. Poepn? Daarnaast een eenvoudige eerste stap: alle drivers (MoBo en GPU's) volledig up to date? Heb je dit in elk spel en eventueel ook in andere toepassingen?

Fidoh 02-09-2014 16:38

'k Ben vrij zeker dat ik die koelpasta er goed op heb gesmeerd. Een half erwtje erop in't midden en wat uitgesmeerd met een wattenstaafje, dat het ook in de hoekjes komt. Zeker niet te veel, zou ik denken. Dan koeler erop en wat heen en weer gewiebeld om het nog wat beter te verspreiden. Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt.

De kabels heb ik allemaal herschikt en langs het achterpaneel gestuurd. Was eerst een dikke hoop kabelspaghetti.

't Zal aan de case liggen dan, zeker? :/

Re: Crossfire
In elk spel, en ook met de nieuwste beta drivers. Ik zal vanavond eens proberen met oudere drivers.

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1284081)
Poepn?

Als ik een euro had voor elke keer iemand dat vroeg...

OmegaII 02-09-2014 16:51

Het wattenstaafje kan wel voor lucht gezorgd hebben, daarom een plastiek spatel/kaart om het strak uit te smeren. Al doe ik altijd methode B.

Als het echt luchtophoping is, dan zou met case open uw temp drastisch moeten zakken. Ik denk niet dat het dat is.

Fidoh 02-09-2014 17:17

Case open daalt de temperatuur lijk ne graad of vijf.

Zal straks nog eens proberen, for what it's worth.

edit: haalt niks uit

Prophex 02-09-2014 20:22

Neef van me had zelfde probleem. Splinternieuwe koeler en toch hoge temps bij idle. Bij het gamen viel zijn pc zelfs uit.

Bleek dat hij een kleine beschermfolie die aanwezig was op de koeler niet had verwijderd. Was moeilijk te zien dat dit er op lag, maar zorgde voor grote problemen. Misschien ligt er ook nog zoiets op? You never know...

Fidoh 02-09-2014 22:23

Haha. Nee, 'k had dat wel degelijk verwijderd. :)

vAmP 02-09-2014 22:32

Ik weet er niks van maar ik ga toch iets zeggen! Zat er niet al koelpasta op de koeler zelf? En dat je er door zelf extra toe te voegen teveel hebt?

Edit: ok blijkbaar als aparte tube.

Potenza 02-09-2014 23:14

Op aftermarket-koelers zit nooit koelpasta, enkel boxed-koelers zijn voorzien van een prefab laagje. Enfin, volgende optie: is er voldoende raakvlak tussen CPU en koeler? Het is niet onmogelijk dat je koeler een kleine afwijking heeft waardoor minder warmte wordt afgevoerd (en je dus om vervanging mag vragen). Dit kan je controleren door methode B toe te passen en de koeler er onmiddellijk terug af te halen. Een goede bevestiging, net voldoende pasta en correct geproduceerde koeler moet onderstaand resultaat geven. Elke anomalie duidt op a) te veel/weinig pasta, b) onvoldoende/te veel tensie of c) een productiefout.

http://www.silentpcreview.com/files/...01-ar03/16.jpg

Waarom trouwens de TX3? Dat is 92mm, eender welke fatsoenlijke 120mm koeler zal ongetwijfeld beter en/of stiller kunnen koelen.

A-star 03-09-2014 08:20

potenza, uw foto is niet zichtbaar.

Jack The Ripper 03-09-2014 11:31

Meestal zit er toch wel zo'n tubetje koelpasta bij als je een koeler koopt. Je moet er dat dan zelf wel op doen idd.

Potenza 03-09-2014 13:44

Quote:

Originally Posted by A-star (Post 1284210)
potenza, uw foto is niet zichtbaar.

Mjah, vreemd, de link en code zijn correct. Alleszins, hieronder nog andere voorbeelden.

http://assets.vr-zone.net/12939/pictures/IMG_9151.jpg
Dit is geen goed resultaat. Het kan aan de koeler liggen (oneffen vlak), waarschijnlijker is een ongelijke drukverdeling (te veel druk langs links en rechts). Er is ook ietsje te veel pasta op de CPU gesmeerd.

https://xbox-experts.com/tutorial/hy...1082009395.jpg
Schandalig veel te veel koelpasta, zo'n brei is erg inefficiënt en kan snel 10° slechter koelen.

http://www.powerguru.org/wordpress/w...pplication.jpg
Het onderschrift spreekt voor zich.

http://www.xbitlabs.com/images/coole...0_oczfrzon.jpg
Een perfect laagje. Flinterdun, volledig en gelijkmatig verspreid.

deronny 09-09-2014 19:39

Wat is de goedkoopste manier om mijn borked GeForce 8800gt te vervangen zonder veel prestaties te verliezen?

Potenza 10-09-2014 11:07

Een 8800 GT plaats je naast een 9800 GT, GT 545, GT 640 of GT 740 wat betreft nVidia, of een HD 4830, HD 5670, HD 6670 of HD 7730 inzake AMD. Het goedkoopste is om tweedehands iets uit dit lijstje te zoeken, het eenvoudigste is om het recentste model uit deze lijst nieuwe aan te kopen. Een beter model kan eveneens, maar dat is duurder en misschien niet nodig.

Ik heb nog twee HD 5670-kaartjes liggen, tussen haakjes (zie verkoopforum). Voor €25 ben je gesteld.

ExReey 16-12-2014 13:02

Kan er iemand mij een goeie bluetooth kb/mouse combo aanraden voor mijn HTPC? Het allerbelangrijkste is goeie bluetooth ontvangst, zit meestal toch zo'n 3m van mijn tv (als dat bestaat).

Oh en nog een 2de vraag:

ik probeer via mijn PC mijn HTPC te accessen, maar krijg dit schermpje:

http://i.imgur.com/83UwvWT.png

Nochtans heb ik lokaal op mijn HTPC geen paswoord ingesteld (logt automatisch in).
Beide PC's zijn Win 8.1
Ik vermoed dat het iets met dat domain te maken heeft? Heb nochtans nergens nooit een domain moeten instellen, alleen een workgroup.

http://i.imgur.com/VaaB3KD.png

Sintendo 16-12-2014 19:51

Denk dat je voor remote desktop gewoon een paswoord zal moeten instellen.

OmegaII 17-12-2014 05:06

Jup, paswoord nodig voor RDP

DM 17-12-2014 10:06

Ben eindelijk aan het kijken voor een SSD, maar heb eigenlijk geen idee hoe daar aan te beginnen :)

Ik weet dat ik moet zorgen dat het dezelfde aansluiting heeft als mijn huidige HDD, maar ben niet zeker hoe ervoor te zorgen dat die SSD dan mijn primary wordt met het OS op ? :)

Waarschijnlijk werken met een recovery disk zeker ?

Potenza 17-12-2014 10:17

Wat wil je exact bereiken? Een nieuwe installatie of wil je een image van je huidige schijf op die SSD? Dat laatste scenario is meestal af te raden, niet altijd makkelijk/efficiënt. Een SSD installeer je hoe dan ook gewoon zoals een klassieke HDD, gewoon aansluiten via SATA en in je bios instellen als primary schijf (of je oude HDD even ontkoppelen). Daar kan je dan een nieuwe OS op installeren en dan later je vorige HDD bijvoegen en instellen (opnieuw, via BIOS) als secundaire schijf.

DM 17-12-2014 11:07

Eerder gewoon een SSD waar ik dan m'n OS op kan zetten zodat het sneller boot (en enkele games uiteraard), en over het algemeen ook gewoon meer opslagruimte natuurlijk (waar ik dan m'n originele HDD voor kan gebruiken denk ik ?) :)

Ik kan wel een nieuwe versie van Windows bemachtigen hier, dat is geen probleem maar het gaat hem vooral over mijn oude HDD waar nu reeds Windows 8.1 op staat, moet die gewist worden of wat ?

De laatste keer dat ik een PC in elkaar heb gestoken is meer dan 10 jaar geleden, ben echt niet meer mee met zulke zaken, daarom dat ik het vraag.

Potenza 17-12-2014 12:51

Als je vlot over een nieuwe Windows-licentie kan beschikken, is de eerste stap alvast eenvoudig: oude HDD afkoppelen, SSD monteren en aansluiten (zoals een klassieke HDD, kinderspel). Bij heropstarten zal dan gevraagd worden om 'boot media' te voorzien, je installeert m.a.w. Windows via usb of dvd. Resultaat: een volledige clean install, wat de beste resultaten garandeert.

Je oude HDD kan je nadien simpelweg terug aankoppelen en in je BIOS instellen als een secundaire schijf. Zo kan je die simpelweg gebruiken als een extra dataschijf. Voordeel: easy-peasy. Nadeel: veel ruimte zal nodeloos ingenomen blijven op die schijf (Windows, software, games,...). Het kan dus interessanter zijn om ook die schijf, na een back-up van de te bewaren bestanden, te formatteren.

DM 18-12-2014 14:50

Aight, dan ga ik dat eens proberen :)

Sloefke 23-12-2014 16:52

Aan het zien om CPU te upgraden. Volgens tweakers.net zijn er 2 keuzes in mijn budget: de AMD X4 860K aan +-70 euro, of de i5 aan +-170 euro. Beiden quad-core, AMD iets hoger geclockt en unlocked, TDP iets hoger wel. Waar zit het verschil voor de rest? Warmte waarschijnlijk, maar qua prestaties?

In principe hoef ik niet op 100 euro meer of minder te kijken, maar ik heb een hekel aan te veel geld uitgeven ;)

Potenza 23-12-2014 17:17

Een i5 is stukken beter, punt. Op CPUboss werden ze nog niet naast elkaar geplaatst, de data spreekt echter voor zich. Zoals de Tweakers-)ids aangeeft is AMD een degelijke budgetoplossing, i5 een toekomstgerichte allroundkeuze. Wat betreft singlethreaded prestaties loopt de i5 toertjes rond de X4.

Indien je het budget hebt, is het een no-brainer.

Sloefke 23-12-2014 18:28

Merci :)
Aanrader qua chipset op mobo? Geen overclock ambities whatsoever.
Was aan het zien naar H81's van 50 euro met alle aansluitingen die ik nodig heb, goed genoeg?

Potenza 23-12-2014 19:22

Absoluut, aan een MoBo heb ik nog nooit opmerkelijk veel geld uitgegeven. En ik raad het ook niemand aan. De passende chipset + aansluitingen die je nodig hebt volstaat. H81 is inderdaad voldoende voor de meeste gebruikers. B85 kan evenwel iets interessanter zijn vanwege PCIe3.0 (tegenover PCIe2.0). Niet noodzakelijk, de verschillen zijn beperkt, maar zullen groter worden doordat nieuwe kaarten steeds beter gebruik maken van deze bescheiden verbetering.

Tyrael 28-12-2014 13:46

Zucht. Laptop (Dell XPS 9530) geeft aan dat hij "plugged in, not charging" is. Wanneer ik de stroomkabel uitrek, valt hij uit en gaat hij niet meer aan tenzij die stroomkabel er terug insteek.

Wordt morgen bellen naar Dell, 't is al het zoveelste probleem (nadat mijn scherm al 3x is vervangen). Eens horen of ze hem terug kunnen nemen.

Japisee 30-12-2014 10:19

dan kunt ge u weer verheugen aan de dell customer service tyrael!

Mr. Santa 30-12-2014 15:00

Dat lijkt me eigenlijk gewoon een defecte voeding te zijn.

Tyrael 30-12-2014 15:35

Dell gaat hem volledig omruilen voor een nieuwe. Heb het nu ook gehad met Windows en ga terug naar OSX.

Mr. Santa 31-12-2014 13:03

Beste excuus ooit om € 2000 uit te geven. (y) :picobello:

A-star 02-01-2015 08:08

Een nieuw jaar, dus tijd voor een upgrade van mijn pc.
De oude gaat nu 2 jaar mee, en sommige dingen zijn dus aan een upgrade toe.
Momenteel heb ik dit:
  • AMD A8-3850 CPU
  • Asrock A75M-HVS Motherboard.
  • Kingston KHX1600C9D3K2/8GX (8gb geheugen).
  • MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC.
  • Scythe Katana 4 koeler.
  • Seasonic S12II-Bronze 520W voeding.
  • Sharkoon MS120 behuizing.
  • 2 schijven van 500 gb.

Ik zou dit vervangen door:
  • Intel Core i5-4590 Boxed.
  • MSI H97M-G43 Moederbord.
  • Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU (8gb geheugen).
  • Fractal Design Define Mini behuizing, (moet rekening houden met een maximum van 44,5 cm hoogte, want anders past deze niet meer waar hij moet staan).
  • Scythe Mugen 4 koeler
  • Crucial MX100 512GB
  • Eventueel een 2TB harde schijf als vervanging voor die 2 schijven van 500gb.
  • Videokaart en voeding ga ik hergebruiken.
  • Paar extra fans voor behuizing.

Zou uitkomen op een dikke 700€.
Suggesties of opmerkingen zijn meer dan welkom!

vAmP 02-01-2015 11:43

Voor een prijsje heb ik wel interesse in je oud geheugen dan :)

A-star 02-01-2015 12:07

Quote:

Originally Posted by vAmP (Post 1310394)
Voor een prijsje heb ik wel interesse in je oud geheugen dan :)

Dat is eigenlijk hetzelfde geheugen dus.
Dan kan ik dat beter ook hergebruiken.

Weer kosten bespaard.

Pleun 02-01-2015 13:39

Die Scythe Katana 4 bolt trouwens ook op die i5.

Tevens zorgen dat je 760GTX in je case past. Kan problematisch worden gezien die MSI's vrij lang zijn.

A-star 02-01-2015 13:49

Die kaart zou in principe in die kast moeten passen.
Die ondersteunt kaart tot 260mm als je een hardddisk tray niet verwijdert, en tot 400mm als die verwijderd is (en dan hou je nog 3 plaatsen over om schijven te steken).

Die koeler ga ik vervangen.
Die oude onderdelen gaan dienen voor een pc'tje voor de kinderen.
Dan houden ze de mijne niet in gebruik.

Potenza 02-01-2015 15:43

Geen opmerkingen, prima samenstelling. De Define Mini is tegenwoordig wat minder makkelijk leverbaar, waarschijnlijk omdat een vervanger zou klaargestoomd worden. Officiële bevestiging ontbreekt evenwel.

A-star 03-01-2015 10:58

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1310444)
Geen opmerkingen, prima samenstelling. De Define Mini is tegenwoordig wat minder makkelijk leverbaar, waarschijnlijk omdat een vervanger zou klaargestoomd worden. Officiële bevestiging ontbreekt evenwel.

Kan ik mijn huidige geheugen blijven verder gebruiken of moet ik dat ook vervangen?

Japisee 03-01-2015 11:50

Gewoon efkes ertussen:
Windows 8.1 op mijn dra zes jaar oude laptop gezet. Er stond altijd Windows 7 32 bit op maar er zat wel 4gb RAM in, beetje stom want 32 bit kan max 3gb gebruiken. Enfin, nu pas ontdekt dat ik een 64 bit processor heb dus nu nen extra gig aan RAM erbij, olé.
Classic Start direct geïnstalleerd, heb dus totaal geen last van Metro. Shit boot rechtstreeks op het bureaublad. Voelt aan als een iets gestroomlijndere versie van Windows 7 (gradients zijn zo 2008) en is geen resource hog, kan niet klagen.

Potenza 03-01-2015 14:18

Quote:

Originally Posted by A-star (Post 1310515)
Kan ik mijn huidige geheugen blijven verder gebruiken of moet ik dat ook vervangen?

Absoluut, 8GB DDR3 1600Mhz is voldoende. 8GB volstaat, DDR4 zal nog een poosje te duur blijven (en zou een duurder MoBo noodzakelijk maken) en hogere timings betekenen zelden een echte meerwaarde.

Magnum_ 04-01-2015 18:40

Ik ben op zoek naar wat tweedehands hardware. Welke sites frequenteren jullie daarvoor? Ik ben al wat aan het rondkijken op 9lives.be, tones.be hardware forum, kapaza, 2dehands.be, ...
Zijn er nog die interessant zijn om te volgen?

Potenza 05-01-2015 10:46

Ik denk dat je de meest interessante opties hebt opgesomd. Tweedehands hardware vind ik enkel aan te raden indien je de persoon enigszins kent (via een forum, bijvoorbeeld) of indien je wat kan teren op gebruikersfeedback.

Wat zoek je trouwens? Ik heb geregeld wel wat liggen.

jakkerd 05-01-2015 21:48

Ik ben de laatste tijd aan het peinzen over een upgrade (om te gamen :p)

Mijn systeem op de moment:
i5 3350p
8GB DDR3-1333
Radeon HD 6870
Asrock H77M-ITX mobo.

Ik vermoed dat alles nog wel meevalt, buiten misschien de graka.
Dus wat raadt u aan Potenza-Goeroe?

Potenza 06-01-2015 11:55

De GPU is inderdaad de zwakste schakel, ook al overklast die nog steeds huidige budgetkaarten zoals een R7 250. Vanaf een R9 270 (eventueel X) is een upgrade zinvol. Verwacht evenwel geen wonderen in die prijscategorie (€150 ~ €200), je HD6870 schurkt daar tegenaan. Mocht je het budget hebben en ineens flink willen upgraden: een GTX 970, of zelfs 980, is the way to go in het hogere segment.

De andere onderdelen zijn best oké, eender welke i5 blijft voldoende evenals 8GB geheugen. Wanneer het over gaming gaat, zou ik die zaken voorlopig ongemoeid laten.

jakkerd 06-01-2015 17:37

Merken die aan te raden zijn voor een gtx 970? Vooral een stille koeler krijgt pluspunten.

A-star 06-01-2015 19:26

Quote:

Originally Posted by jakkerd (Post 1311141)
Merken die aan te raden zijn voor een gtx 970? Vooral een stille koeler krijgt pluspunten.

MSI heeft deftige koelers die ook stil zijn.

Potenza 06-01-2015 20:22

De GTX 970 is sowieso danig zuinig dat producenten amper hun best moesten doen om er respectabele koelprestaties uit te halen. MSI is inderdaad dik in orde, toch wat betreft hun Gaming-reeks. De Twin Frozr Gaming is al enkele maanden een veilige keuze op zowat elke kaart. Asus heeft, wat betreft de GTX 970, een nog beter model. De STRIX haalt belachelijk goede scores in elke review.

jakkerd 07-01-2015 00:36

Mmkay.
En dan nog een laatste vraag.
Is een HD 6870 nog iets waard?

Potenza 07-01-2015 10:45

Natuurlijk, ze presteert ongeveer als een GTX 750, net iets beter dan een R7 260 en net iets minder dan een R7 260X. Mensen die niet geven om recent materiaal kan je er ongetwijfeld mee interesseren. De genoemde kaartjes kosten nieuw doorgaans iets meer dan €100, afhankelijk van het type koeler en de staat van je HD6870 lijkt €50 ~ €70 me makkelijk haalbaar.

jakkerd 07-01-2015 12:29

Tis een reference model van ati, nooit overclocked geweest ofzo. On sale it goes.

dweezil 09-01-2015 18:35

nu ik mijn Logitech T650 standalone touchpad aan de praat heb gekregen in Linux ben ik van plan mijn laptop te vervangen door een desktop.

Gezien ik er zelf geen ineen meer kan steken en ik geen eigen vervoer heb ben ik van plan om er gewoon hier bij de pcboer om de hoek om te gaan. Zo moet ik niet ver gaan moest er iets aan schelen.

Daar hebben ze deze: http://www.pcmediaworld.be/product/intel-ultimate-pc

tl,dr:
Corsair Carbride 230T + Side Window Case
Xilence Performance PSU 730W
INTEL i7-4790 3,6Ghz 8MB
MSI H97 / Z87 GAMING Mainbord
16GB DDR3
HD 1TB Western Digital Blue
SSD 140GB Kingston
nVidia GeForce 970GTX GAMING 4GB DDR5 VGA Graphics

Dat ziet er volgens mij wel ok uit. Zou dat stil genoeg zijn om in de living te staan of is er daarvoor een custom koeler nodig? Voor een grotere ssd zal ik ook zorgen.
Zouden er nog aanpassingen nodig zijn?

Potenza 09-01-2015 20:03

Vreselijk ongebalanceerd en duur, helaas.

De kast is eerder basic, voor die prijs mag je iets verwachten dat solide en geluidsdempend is. De PSU is cheap en niet kwalitatief. Een i7 is voor weinig gebruikers echt zinvol, voor gaming en doorsnee gebruik is een i5 altijd voldoende. Is het nu H97 of Z87? De 97-reeks is recenter, een Z-reeks is een trapje hoger i.v.m. H. Wat betreft opslag is een WD Blue minder aan te raden, een WD Green of Red is stukken logischer. Een SSD van 140GB voor die prijs is ronduit belachelijk. Welke GTX970 wordt het exact? Een Asus Strix is top, een MSI is uitstekend, al de rest staat in de schaduw. Zonder een degelijke CPU-koeler, kast, voeding, fans en GPU is dit sowieso te luid om in een rustige living te zetten.

Ik wil gerust iets op maat bouwen, voor die prijs is heel wat meer mogelijk. :-)
Hoe het in Oostende kan raken is een andere, maar niet onoverkomelijke zaak.

dweezil 09-01-2015 21:37

Dju, ik vreesde er al voor dat de kast en voeding niet goed genoeg gingen zijn. De meerprijs van een i7 ipv een i5 wil ik gerust betalen gezien ik veel compileer.

Ik heb ook al zitten bouwen met de pc-builder van alternate, maar ja, dat ligt in Aartselaar en als er dan iets mis is...

Potenza 10-01-2015 11:42

Goh, dat lijkt me allemaal niet onoverkomelijk. Ik bouw geregeld pc's voor mensen, en raad ze net aan om bij problemen naar een lokale winkel te gaan. Ik heb toch geen tijd/goesting voor allerlei reparaties (doorgaans is dat toch maar gepruts en eindeloos zoeken), zo'n winkels doen dat echter graag en het bouwen an sich doe ik dan weer met plezier. Op die manier kan je wel werken met die winkel om de hoek. Iedereen wint!

vAmP 10-01-2015 11:52

Ja, het is niet dat die winkel gratis je probleem oplossen he. Ze weten ook wel dat ze qua hardwareprijzen niet op kunnen tegen de online winkels, maar met een herstelling (zelfs met hardware die niet van hen is) of de occasionele software kun je toch een gewaardeerde klant zijn. Zo doe ik het ook, en ze zien me graag komen.

A-star 12-01-2015 09:15

Mijn pc is besteld:
  • Intel Core i5-4590 Boxed.
  • MSI H97M-G43 Moederbord.
  • WD 1TB red harde schijf (Ik heb een server staan waar de rest van de data opstaat).
  • Fractal Design Define Mini behuizing.
  • Scythe Mugen 4 koeler
  • Crucial MX100 512GB
  • Fractal Design Silent R2 120mm fan.
  • Kingston HyperX Cloud zwart Headset (oude headset en oude koptelefoon worden vervangen door deze).
Totale kost: 750€.
Kan niet wachten tot alles geleverd is.

Potenza 12-01-2015 10:01

Keurig. Waarom de extra fan? De Define Mini heeft er al twee, wat ruimschoots volstaat. Geen GPU?

A-star 12-01-2015 10:09

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1312596)
Keurig. Waarom de extra fan? De Define Mini heeft er al twee, wat ruimschoots volstaat. Geen GPU?

Extra fan is voor die case of voor mijn server ( nog niet helemaal beslist).
GPU recupereer ik uit oude pc (MSI GTX760). Deze wordt pas eind dit jaar, begin volgend jaar geupgrade.

Potenza 12-01-2015 10:33

Hmz, ik ben niet echt dol op de R2's van Fractal. Best stil en degelijke luchtverplaatsing, maar daar is alles mee verteld. Noctua, Nexus, Scythe en Noiseblocker hebben beter materiaal.

A-star 12-01-2015 11:21

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1312602)
Hmz, ik ben niet echt dol op de R2's van Fractal. Best stil en degelijke luchtverplaatsing, maar daar is alles mee verteld. Noctua, Nexus, Scythe en Noiseblocker hebben beter materiaal.

T'is nu toch te laat. :) Welke raad ge aan dan? Ik zou hem als 2de intake fan gebruiken vooraan.
Die pc staat in een kast waarvan alleen de voorkant open is.
Bij het gamen komt daar toch hete lucht uit. (er is genoeg plaats om die af te voeren.).

Potenza 12-01-2015 17:05

Tja, je doet ook geen miskoop hoor. Het hangt er bovendien vanaf hoe je ze wil aansturen (via PWM > moederbord regelt de snelheid of rechtstreeks op voeding, wat een gefixeerde snelheid betekent).

> Fix: Nexus Real Silent Fan 120mm, undervolted op 7V. Stil en voldoende geluidverplaatsing. Ik vrees echter dat het bedrijf failliet is, aanbod is alleszins schraal.
> Fix: Noctua Redux P-14s 900rpm (140mm) of S12B (120mm) 700rpm. Stil, oerdegelijk, en voor één keer niet de mottige Noctua kleuren.
> PWM: Noctua Redux P-14s PWM 1200rpm max. (140mm) of S12B PWM 1200rpm max. (120mm) Idem, maar dan PWM.
> Fix: Noiseblocker NB-BlackSilent Pro 120mm 900rpm, uitstekend model.
> Fix/PWM: Scythe Slipstream-reeks, allemaal goed.

vAmP 13-01-2015 14:53

Ik heb op dit moment een Antec Earthwatts 500 Watt ATX12V v2.2 met 2 PCI-e connectors met 6 gaatjes. Mijn nieuwe kaart die op weg is is een Gigabyte GV-R928XOC-3GD rev 2.0, die 1x6 en 1x 8 nodig heeft. Valt daar een mouw aan te passen zonder een nieuwe voeding te kopen? Er zijn nog enkele molex draden vrij. Kan ik daar een omvormer op steken?

Potenza 13-01-2015 16:54

Absoluut.

http://www.tomshw.it/forum/attachmen...molex_main.jpg

Het kan evenwel nog eenvoudiger.

vAmP 13-01-2015 17:03

Ideaal. Die molex omvormer zit er misschien zelfs bij als ik er een random unboxing op na sla. Fingers crossed dus. Geen zin om nog een nieuwe voeding te moeten zoeken.

Era 13-01-2015 18:51

Mijn desktop van enkele jaren heeft het opgegeven (RIP moederbord). Ik ben aan het kijken voor een nieuwe combo mobo + cpu + ram en zou dit kiezen.

Quote:

- Intel Core i5-4460 - 178,99
- Asus B85M-G - 65,99
- Corsair ValueSelect 1333-8GB (2x4GB) - 74,99
Kan ik de cheapskate uithangen, en de RAM uit mijn vorige PC recycleren? Ik heb nu 2x2GB DDR3 1333 zitten van Hynix. Dan moet ik maar 4GB bijkopen om aan 8 te komen. Alle memory-slots gaan dan wel volzitten op dat moederbordje. Zorgt dat voor een performance hit?

Ik recycleer mijn GTX560Ti, aangezien ik nog met een gigantische backlog zit. Die upgrade kan dan later komen.

Potenza 13-01-2015 19:14

Quote:

Originally Posted by vAmP (Post 1312952)
Geen zin om nog een nieuwe voeding te moeten zoeken.

Dat hoeft toch sowieso niet? Er zijn voldoende omvormers, en zoals ik onder de afbeelding linkte kan je één van de twee PCIe 6-pin-stekkers voor een handvol euro's omvormen.

Potenza 13-01-2015 19:17

Quote:

Originally Posted by Era (Post 1312975)
Kan ik de cheapskate uithangen, en de RAM uit mijn vorige PC recycleren? Ik heb nu 2x2GB DDR3 1333 zitten van Hynix. Dan moet ik maar 4GB bijkopen om aan 8 te komen. Alle memory-slots gaan dan wel volzitten op dat moederbordje. Zorgt dat voor een performance hit?

Dat kan en maakt niets uit. Voorts een degelijke update/upgrade.

vAmP 13-01-2015 19:22

Ik had me beter moeten uitdrukken: ik ben blij dat een nieuwe voeding niet nodig is en dat het simpel op te lossen valt, want ik had geen zin om me met de voeding bezig te houden :)

Era 13-01-2015 19:50

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1312981)

Dus 3x1333 (2x2 GB + 1x4GB) lukt perfect? Sweet :-) Thx!

Potenza 13-01-2015 20:20

Yes, het enige dat een "probleem" (lees verspild geld) kan vormen zijn de timings. Wanneer je latjes met verschillende timings laat samenwerken, gaan ze automatisch de traagste volgen. Je hebt 1333Mhz en je koopt opnieuw 1333Mhz, dat is dus in orde.

Je zou trouwens ook één latje van 8GB kunnen kopen, mocht je nog een slot vrij willen houden. RAM van hetzelfde type (DDR3, in dit geval) mengen gaat doorgaans zonder al te veel complicaties.

A-star 15-01-2015 10:15

Onderdelen van pc zijn gisteren aangekomen dus was het bouwtijd.
Begonnen met moederbord en backplate voor de koeler.
Daarna geheugen + cpu geinstalleerd.
Dan de koeler zelf, was wel een een verschoten van hoe groot dat dat ding eigenlijk is.
Installatie ging redelijk gemakkelijk.
Daarna videokaart, tussen die koeler en de kaart is er amper plaats.
Een halve centimeter gok ik. Ik heb wel 1 van de harddisk cages moeten verwijderen. Maar dat was al een beetje ingecalculeerd.

De voeding volgde daarna, meeste problemen waren daar de kabels op een nette + goede manier weg werken.
Gelukkig was er plaats tussen de zijkant van de kast en de tray waar het moederbord op zit.
Maar dan nog was het lastig om alles weg te werken.

Harde schijven kwamen als laatste aan bod.

Dan de grote test: alles werkte van de eerste keer. Tot ik in de bios een paar dingen aanpaste en hij niet meer wou opstarten.
Moest de BIOS resetten alleen zat dat jumper onder de koeler. Videokaart er terug uit en dan kon ik er juist bij.

Daarna was alles ok. Mijne huidige schijven heb ik gecloned naar de 2 nieuwe.
Duurde een tijdje, maar als het eenmaal gedaan was, starte pc zonder problemen op.
Performantie verschil was enorm.
Ben tevreden van de upgrade.
Straks nog wat meer testjes doen.

frenzal 15-01-2015 11:33

cool story, would read again

Pleun 15-01-2015 14:26

ik wacht wel op de verfilming

CSM 24-01-2015 16:24

Quote:

Originally Posted by frenzal (Post 1313292)
cool story, would read again

STOP MET TE VERTELLEN OVER HARDWARE IN EEN THREAD OVER UW NIEUWE COMPUTER HARDWARE IN HET HARDWARE SUBFORUM

vAmP 26-01-2015 22:49

Mogelijks een beetje een overbezorgde vraag, maar ik wil zo'n busje perslucht kopen om PC vanbinnen te kuisen. Zijn er dingen waar ik op moet letten zoals samenstelling van die lucht of de mogelijkheid dat er uit sommige merken druppels vloeibare lucht/condenswater zullen vallen en mijn hardware kapot maken?

En nog eentje: ik heb 3 soorten ventilatoren in mijn systeem: deze van mijn Corsair Carbide 200R, die van mijn gigabyte 280x en de stock koeler van mijn i5 3750. Ben ik correct in mijn veronderstelling dat het geluid (idle) voornamelijk van die CPU koeler komt? En is zo'n koeler een beetje makkelijk te vervangen (als in, mobo en videokaart moeten niet los)? Welke budgetvriendelijke opties zijn er? Ik zoek zeker geen fluisterstil systeem, maar het is nu wat te opvallend.

OmegaII 26-01-2015 23:23

Als't effectief uw CPU is zo een thermaltake of corsair closed system watercooling.

Potenza 27-01-2015 00:11

Quote:

Originally Posted by vAmP (Post 1315520)
Mogelijks een beetje een overbezorgde vraag, maar ik wil zo'n busje perslucht kopen om PC vanbinnen te kuisen. Zijn er dingen waar ik op moet letten zoals samenstelling van die lucht of de mogelijkheid dat er uit sommige merken druppels vloeibare lucht/condenswater zullen vallen en mijn hardware kapot maken?

Dat is inderdaad overbezorgd. Hardware gaat heus niet stuk bij een druppeltje van 't één of of een samenstelling van 't ander. Ik zou sowieso gewoon beginnen met een stofzuiger. 100% akkoord dat uitblazen altijd beter is, maar een doorsneegebruiker/amateur kan net zo goed het voornaamste stof wegzuigen en nadien wat artisanaal blazen met longkracht.

Quote:

En nog eentje: ik heb 3 soorten ventilatoren in mijn systeem: deze van mijn Corsair Carbide 200R, die van mijn gigabyte 280x en de stock koeler van mijn i5 3750. Ben ik correct in mijn veronderstelling dat het geluid (idle) voornamelijk van die CPU koeler komt?

Je veronderstelling is alvast verkeerd. Of op z'n minst voorbarig. Geheel toevallig specialiseer ik me in fluisterstille computers, ervaring leert dat het zelden zo eenvoudig is als simpelweg je CPU-koeler als schuldige aan te duiden. Een aftermarketkoeler is altijd interessanter (zowel qua geluid als koelprestaties), ga er echter niet vanuit dat je daar alles mee kan oplossen.

> Stock CPU-koeler is niet stil, maar indien aangesloten via PWM (moederbordgestuurd op basis van temperatuur, 4-pin, variabele snelheid) en niet enorm energieopslorpend (zoals een i5) valt dat wel mee.
> Stock fans van een case idem dito, indien aangesloten via PWM gaan die zelden echt blazen. Bovendien staan de stock fans van een 200R niet bekend als uiterst stil, evenmin als uiterst luid.
> GPU lijkt me eerder de schuldige, een R9 280X is niet zuinig en de koeler van Gigabyte blinkt niet uit in de subtiliteit. Een krachtige GPU is doorgaans berdachte nummer één.

Enfin, slechts één manier om er makkelijk achter te komen: even je kast open smijten en voorzichtig maar kordaat fan na fan blokkeren met je vinger. Oefen geen overdreven druk uit, gewoon even tegenhouden. Geen angst, tenzij je vingers van gelatine zijn ga je jezelf niet bezeren. Evenmin de ventilatoren. De GPU kan je trouwens ook controleren via CCC, via manual fan-control kan je even verhogen/verlagen om te controleren of het geluid vooral daar ontstaat.

Quote:

En is zo'n koeler een beetje makkelijk te vervangen (als in, mobo en videokaart moeten niet los)? Welke budgetvriendelijke opties zijn er? Ik zoek zeker geen fluisterstil systeem, maar het is nu wat te opvallend.

Zonder ervaring is het relatief spannend - een goede aftermarket-koeler installeren lukt zelden zonder het moederbord even te verwijderen, hetzelfde geldt voor de GPU. Geen waanzinnig moeilijke werkzaamheden, de eerste keer kan echter wat lastig zijn. Zeker indien de nieuwe koeler geen al te vriendelijk installatiemechanisme heeft, je geen verstand hebt van koelpasta en je nooit eerder met hardware geprutst hebt. Opnieuw: niks onoverkomelijks, mits goede raad en degelijke YouTube-tutorials, supereenvoudig is het echter evenmin als leek. Welke oplossing je ook kiest.

Quote:

Originally Posted by OmegaII (Post 1315523)
Als't effectief uw CPU is zo een thermaltake of corsair closed system watercooling.

Nope, stukken duurder in vergelijking met degelijke luchtkoelers én veelal luidruchtiger. De pomp om water te verplaatsen maakt immers heel wat meer herrie dan een fluisterstille fan. Bijzonder interessant is de Scythe Kotetsu (€30); compact, prima koelblok én een stille fan. Ook de Mugen 4 is aan te raden (€37), iets groter en derhalve lichtjes betere koelprestaties voor een bescheiden meerprijs. Fan is evengoed. In het betere/duurdere segment is Noctua de beste keuze.

vAmP 27-01-2015 00:32

Goeie tips, goeie tips. De videokaart maakt inderdaad ook wel wat lawaai, maar het geluidje dat me stoort blijkt toch van de CPU fan te zijn. Alles is laag blazend geluid, behalve de CPU die een hoger -dus irritanter- geluid maakt. Dus globaal ga ik het waarschijnlijk niet enorm veel stiller krijgen, maar ik denk dat ik dan toch maar die CPU fan ga vervangen. 30-40 euro was inderdaad wat ik daaraan dacht uit te geven. Mijn CPU is geen 'K' versie dus overclocken zal niet gebeuren, dus ik denk dat 'licht betere koelprestaties' het verschil niet gaan maken. Die koelers zullen zeker ook wel te gebruiken zijn bij een volgende CPU als ik die in de toekomst wil upgraden?

Potenza 27-01-2015 00:42

Normaliter wel, LGA 1150 gaat al eventjes mee en voorlopig lijkt dat niet te veranderen. Idem voor AMD, AM3+ is al lange tijd present. De Kotetsu gaat je alleszins niet teleurstellen.

vAmP 27-01-2015 00:54

Ok bedankt, dan wordt het waarschijnlijk die kotetsu en een random bus lucht waar ik die tegenkom :-)

Potenza 29-01-2015 22:25

Hihi, dikke fu naar nVidia van AMD.

http://www.techpowerup.com/img/15-01-29/150a.jpg

http://www.techpowerup.com/209412/am...90x-price.html

Bourgi 30-01-2015 17:28

damn ik zit met zo'n gtx 970 opgescheept met slechts 3,5 gigabyte ram

jakkerd 30-01-2015 19:45

Ik ook, op aanraden van Potenza dan nog.
De klootzak.

Sni waar ze, ik ben er wel content van.

Potenza 31-01-2015 08:51

Ach, het is een storm in een glas water. 90% van de gebruikers gaat dat nooit merken, wat niet wegneemt dat het dom en lelijk is van nVidia. Een vorm van compensatie lijkt me aangewezen om de imageschade te beperken. Maar verder een prima kaartje, ik denk er nog steeds over na om mijn R9 270 er door te vervangen. Uiterst zuinig (en dus heerlijk stil) en nog steeds een prima prijs/kwaliteitverhouding.

CSM 31-01-2015 16:49

jelliuz 31-01-2015 17:16

holy shit :') comedy gold datte

Magnum_ 02-02-2015 15:04

Hoe traag is te traag?

http://www.alternate.be/html/product...e=tweakers.net
Is zoiets icm 4 of 8gb ram en een last-gen SSD aangenaam om mee te surfen/office/... , of kijk ik toch beter uit naar iets sneller?

Potenza 02-02-2015 15:42

Goh, die dingen zijn vooral bedoeld als mediacenter. Streamen, decoden, renderen,... Niet echt taken die aansluiten bij wat surfen en kantoorwerk. Bovendien is dit het eenvoudigste model in de BRIX-reeks. Anderzijds is de kostprijs bijzonder laag en zullen de prestaties evenmin schandalig zijn. Zeker niet met een SSD en extra geheugen - wat de kostprijs echter opnieuw gevoelig verhoogt.

Moeilijk, al zou ik het durven proberen gezien het schappelijke prijskaartje. Alternatieven gaan beter, maar net zo goed altijd duurder, zijn.

Japisee 02-02-2015 19:33

Quote:

Originally Posted by CSM (Post 1316473)

al zes keer naar gekeken ondertussen, magisch goed

Era 21-02-2015 12:01

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1312981)

De upgrade ondertussen al eventjes doorgevoerd. Werkt heel erg vlot, thx :-)

Clipper 23-02-2015 08:35

Ben hier bezig met een zes jaar oude pc wat op te frissen voor mijn vader (nieuw moederbord/processor/geheugen en een SSD). Idealiter kan hij er nog eens zo lang mee verder.

Is het dan nu het moment om preventief de case fans en voeding ook al te vervangen of zijn dat zotte kosten en kan ik beter wachten tot die effectief tekenen van slijtage beginnen te vertonen? 't Is trouwens een computer die bijna 24 op 24 heeft opgestaan, maar 'k weet zelfs niet of dat nu goed of slecht is voor de fans.

Bonbon 23-02-2015 09:50

als het werkt blijft er af zou ik zeggen
blaast de voeding eens uit mbv een compressor

Potenza 23-02-2015 13:47

Wat naar behoren functioneert kan je laten zitten, hé. Iets preventief vervangen is behoorlijk overbodig. Er kan hoogstens normale slijtage optreden bij intensief gebruik, alleszins niet echt iets om je zorgen over te maken. Een fan is pas versleten eenmaal die opvallend veel lawaai maakt of simpelweg niet meer draait. Idem voor een PSU: overdreven lawaai, uitvallen of gewoon geen actie meer zijn signalen om iets nieuws te zoeken. Eerder niet.

Clipper 23-02-2015 20:04

't Is waar, voeding die er in zit lijkt me nog een vrij goeie ook (Corsair HX520W), ik ga het nu zo goedkoop mogelijk houden voor hem door zo veel mogelijk onderdelen te hergebruiken, en als er binnenkort spullen beginnen te verslijten zien we wel. Er zit bijvoorbeeld ook een 1 TB WD Green van zes jaar oud in, dus als ik dat allemaal moet gaan vervangen zitten we praktisch aan de prijs van een hele nieuwe configuratie, beetje dwaas. Merci voor de geruststelling in ieder geval.

Potenza 24-02-2015 09:08

Dat was indertijd zelfs een uitstekend model (modulair, 5 jaar garantie, best stil,...), laten steken die handel.

Bourgi 24-02-2015 09:30

Ik denk eraan om mijn computer een serieuze boost te geven door een voeding van 1200watt te kopen.

BlackRabbit 24-02-2015 13:37

Ik zou voor 2000W gaan.

(not sure if serious)

Potenza 24-02-2015 13:59

wtf

Bourgi 24-02-2015 16:18

https://www.alternate.nl/LEPA/MaxPla...8?tk=7&lk=9531

141 ampère op de 12v lijn! Genoeg om een heel dorp in Afrika mee te verlichten.

Potenza 24-02-2015 19:46

Zo zot is dat niet.

Jack The Ripper 25-02-2015 15:18

Quote:

Originally Posted by Bourgi (Post 1320418)
Ik denk eraan om mijn computer een serieuze boost te geven door een voeding van 1200watt te kopen.

Wat ga je daar dan allemaal aanhangen?

Dodgy 26-02-2015 10:58

Weet niet echt of het een hardware probleem is maar bij het aansluiten van mijn monitor net blijken ineens mijn icoontjes en de tekst eronder er slecht uit te zien. Resolutie is native 2560 x 1440 en voor de verhuis zag dat er allemaal prachtig uit.
monitor heeft wel even aan het moederbord gehangen van een andere pc met maximaal res 1650 x 1080 of zoiets. Hoe kan ik dit terug goed krijgen?

Potenza 26-02-2015 11:07

Eventjes controleren of alle settings correct staan is stapje één.

- Resolutie controleren.
- Beeld op 100%.
- ClearType in- of uitschakelen (naar wens, kan soms enorme verschillen geven).
- DPI controleren (100%).

Vervolgens kan een update van je GPU-drivers nooit kwaad.

Dodgy 26-02-2015 11:31

Res is 2560 x 1440 (aanbevolen)
Grootte items is 100% (kleiner staat er bij)
Cleartype maakt geen enkel verschil. (Pa's wijze lynx? Wtf)
Dpi waar doe ik dat?

En kan geen update doen wegens geen Internet.

Dodgy 27-02-2015 18:10

GeForce update gedaan, er waren nieuwe drivers, maar geen enkele verbetering.

kar 27-02-2015 19:10

Quote:

Originally Posted by Bonbon (Post 1320213)
als het werkt blijft er af zou ik zeggen
blaast de voeding eens uit mbv een compressor

opletten dat ge geen stukskes losblaast van uw moederbord. Zo een luchtspuitbuske is idealer.

Dodgy 01-03-2015 13:54

Krijg het dus niet in orde. Mijn scherm blijft die low res tekst tonen en pictogrammen. Ook tekst ingame, bij Diablo 3 bijvoorbeeld, is op deze manier slecht te lezen. Vroeger bij CRT's kon je zo je scherm eens pingen of hoe je het ook moet noemen, heb het gevoel dat dat hierbij ook gedaan moet worden.
Mijn tweede, veel oudere scherm, heeft er geen enkel probleem mee maar heeft wel een andere resolutie. Indien ik mijn groter scherm z'n resolutie verlaag blijft het beeld nog altijd die mankementen vertonen weliswaar...

Sintendo 01-03-2015 17:58

Hoe is dat scherm aangesloten? En kan je een screenshots nemen van het probleem?

Dodgy 01-03-2015 19:37

DVI kabel is de aansluiting. Hierbij een screenshot. Linkse + rechtse monitor.

https://c1.staticflickr.com/9/8619/1...c72ebefe_k.jpg

EDIT: je kan het blijkbaar niet goed genoeg vergroten. Kunnen jullie het hier goed zien?

https://farm9.staticflickr.com/8619/...61ba9f98_s.jpgProbleem monitor by dodgy242, on Flickr

Magnum_ 01-03-2015 20:42

Dual link dvi kabel?

Dodgy 01-03-2015 20:54

Twee keer deze:

http://www.onlineonderdelenshop.be/o...0d%20kabel.jpg

Bourgi 02-03-2015 09:39

Moeilijk om te oordelen wanneer je JPG compressie hebt op die foto.

Heb je je scherm al eens (1) met een andere kabel en (2) op een laptop aangesloten?

Vroeger had je vaak een 'Auto' functie op schermen om de uitlijning van het beeld te doen. Dat was nodig voor een 1:1 pixel mapping. Zit dit nergens in het menu van je scherm?

Dodgy 02-03-2015 21:22

Ga ik zeker proberen. Ben weg voor m'n werk voor een paar dagen. Al bedankt!

DyNaRaX 08-03-2015 19:32

Heb ook een vraagje, ik zou in 2 notebooks Lenovo T60 en HP 2240S een ssd'ke willen steken, 120GB.

Twijfel wat tss de Samsung 850 Evo, de Kingston V300 en de Mushkin Chronos G2.

De Evo is iets duurder maar ik vraag me af of het wel de moeite is om de duurdere en iets snellere Evo te nemen.
Beide laptops hebben geen SATA3 dus de ssd's gaan toch nooit op hun max speed werken.
Laptops worden vooral gebruikt voor surfen en wat office.

Potenza 08-03-2015 19:44

Dan mag je gewoon voor de goedkoopste optie gaan, al kan het ook geen kwaad om de levensduur in acht te nemen. Samsung maakt haar eigen controller en software, iets dat op alle vlakken (en vooral op termijn) interessanter is. Ik zou ook eens kijken naar Crucial: de MX-100 reeks stootte de Samsung-EVO reeks terecht van de troon. Deze lijn wordt echter vangen door de BX-100 (budget) en MX-200 reeks. De MX-100 lijn gaat dus uit assortiment en is absoluut aan te raden. De BX-reeks kost voorlopig evenveel en is niet beter, MX-200 is dat wel maar kost dan ook wat meer.

> MX-100 128GB (€68)
> BX-100 120GB (€69)

DyNaRaX 08-03-2015 20:31

thx, ik had die Crucial links laten liggen omdat de schrijf snelheid zoveel lager is dan de andere en ze zijn zelfs duurder dan de Kingston of Mushkin (alternate.be)

Mss toch eens wat reviews lezen dus.

Potenza 10-03-2015 09:21

http://www.techpowerup.com/reviews/C...250_GB/15.html

Tyrael 16-03-2015 12:12

Even een vraagje: in mijn MBP heb ik een 256gb SSD en 16gb Ram. Zie volgende screenshot voor een grafiek van mijn memory. Is het de moeite om te upgraden naar 32gb? Soms zit de memory tegen zijn limiet aan als ik bvb in Netbeans werk en ik de indruk heb dat mijn MBP wat trager loopt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...memoryload.png

Jack The Ripper 16-03-2015 12:32

Is 16GB niet het maximum?

Tyrael 16-03-2015 14:59

True, niet op gelet :)

Dodgy 16-03-2015 20:21

Quote:

Originally Posted by Dodgy (Post 1320842)
Weet niet echt of het een hardware probleem is maar bij het aansluiten van mijn monitor net blijken ineens mijn icoontjes en de tekst eronder er slecht uit te zien. Resolutie is native 2560 x 1440 en voor de verhuis zag dat er allemaal prachtig uit.
monitor heeft wel even aan het moederbord gehangen van een andere pc met maximaal res 1650 x 1080 of zoiets. Hoe kan ik dit terug goed krijgen?

Quote:

Originally Posted by Dodgy (Post 1320852)
Res is 2560 x 1440 (aanbevolen)
Grootte items is 100% (kleiner staat er bij)
Cleartype maakt geen enkel verschil. (Pa's wijze lynx? Wtf)
Dpi waar doe ik dat?

En kan geen update doen wegens geen Internet.

Quote:

Originally Posted by Dodgy (Post 1321177)
GeForce update gedaan, er waren nieuwe drivers, maar geen enkele verbetering.

Quote:

Originally Posted by Dodgy (Post 1321398)
Krijg het dus niet in orde. Mijn scherm blijft die low res tekst tonen en pictogrammen. Ook tekst ingame, bij Diablo 3 bijvoorbeeld, is op deze manier slecht te lezen. Vroeger bij CRT's kon je zo je scherm eens pingen of hoe je het ook moet noemen, heb het gevoel dat dat hierbij ook gedaan moet worden.
Mijn tweede, veel oudere scherm, heeft er geen enkel probleem mee maar heeft wel een andere resolutie. Indien ik mijn groter scherm z'n resolutie verlaag blijft het beeld nog altijd die mankementen vertonen weliswaar...

Quote:

Originally Posted by Bourgi (Post 1321524)
Moeilijk om te oordelen wanneer je JPG compressie hebt op die foto.

Heb je je scherm al eens (1) met een andere kabel en (2) op een laptop aangesloten?

Vroeger had je vaak een 'Auto' functie op schermen om de uitlijning van het beeld te doen. Dat was nodig voor een 1:1 pixel mapping. Zit dit nergens in het menu van je scherm?

Nog altijd niet opgelost. Hopelijk nu een duidelijker screenshot?

https://www.flickr.com/photos/644586...n/photostream/

EDIT: :o Op die screenshot zie je het niet, énkel op mijn scherm hier. WTF.

Potenza 16-03-2015 21:24

Quote:

Originally Posted by Dodgy (Post 1324290)
EDIT: :o Op die screenshot zie je het niet, énkel op mijn scherm hier. WTF.

Dat is doodnormaal, dat bewijst alvast dat het probleem aan je monitor (of GPU) ligt. Van een grafisch probleem, zoals ghosting of wazigheid, kan je enkel een foto nemen, geen screenshot.

Jack The Ripper 16-03-2015 23:16

Heb je het scherm al eens proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen?

Dodgy 17-03-2015 11:10

Quote:

Originally Posted by Jack The Ripper (Post 1324317)
Heb je het scherm al eens proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen?

Net gedaan, werkt niet.

Moet ik een foto nemen?

Tyrael 17-03-2015 11:36

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1324301)
Dat is doodnormaal, dat bewijst alvast dat het probleem aan je monitor (of GPU) ligt. Van een grafisch probleem, zoals ghosting of wazigheid, kan je enkel een foto nemen, geen screenshot.

Denk dat het eerder ligt aan zijn monitor als de GPU een goed beeld doorgeeft (waarvan je overigens een screenshot kan nemen).

Potenza 17-03-2015 11:39

Niet noodzakelijk. Wanneer een GPU incorrecte signalen verstuurt, zijn deze niet noodzakelijk zichtbaar wanneer je een screenshot neemt. Ghosting kan bijvoorbeeld zowel aan GPU als monitor liggen en is amper te capturen.

Jack The Ripper 17-03-2015 11:47

Je kan altijd eens een andere aansluiting van de monitor proberen (DVI / Displayport / HDMI) en er een laptop op aansluiten. Als je in het laatste geval nog hetzelfde probleem hebt op native resolutie aan 60Hz dan zal het wel aan de monitor liggen.

Bourgi 17-03-2015 16:21

De meest elementaire test is toch om eerst eens te kijken of dat scherm hetzelfde gedrag vertoont bij aansluiting op een andere pc met dezelfde kabels? Ik vermoed dat het probleem zal blijven, en dus de oorzaak bij het scherm moet gezocht worden. (defect scherm, slechte kabel/aansluiting of simpelweg scherm instellingen)

Magnum_ 18-03-2015 15:26

Hoeveel zou dit systeem nog waard zijn 2dehands?

Sea Sonic S12II-430 Bronze
Fractal Design Core 1000 - Towermodel
Crucial Ballistix Sport - Geheugen - 8 GB
Crucial M500 - Solid state drive - 240 GB
Asus B85M-E - Moederbord - Micro ATX
Intel Core i3 4130T - 2.9 GHz
Scythe Mugen 4
WD 500 GB 2.5" HDD (ik denk een black)

Aankoopdatum FEB2014

Potenza 18-03-2015 15:59

Dat is nog steeds een heel degelijke allrounder, stuk voor stuk kwaliteitsonderdelen. Alle onderdelen zijn bovendien nog altijd vrij courant. Nieuw (of met gelijkaardige onderdelen) zou dit systeem een €550 kosten. Gegeven dat alles in goede staat is en perfect functioneert zou ik hier €350 à €400 voor vragen. Een eerlijke prijs voor beide partijen.

Magnum_ 18-03-2015 19:41

Cool. Het systeem is in goede staat. Enige gebrek is dat die mugen eigenlijk nét niet in de kast past. Daardoor staat het zijpaneel er maar half tegen. Er zit ook nog dit ding in : http://www.tones.be/product/interne-...terconnect-pro
De HDD is wel degelijk een WD scorpio black, 7200rpm dus.

Anyway, van zodra de vervanging hier is, mag deze weg. 350 lijkt me wel OK voor shrimp, kzal dat elders als minimum instellen. Garantiebewijs bij azerty.

Potenza 18-03-2015 20:45

Een Kotetsu is kleiner en koelt vrijwel evengoed. Een klein wonder, eerlijk gezegd.

Cage 22-03-2015 16:27

Geen idee of dit hier de juiste thread voor is, maar misschien kan iemand mij hier wel helpen.

Ik heb een 2 jaar en half oude Asus N73SM laptop waar ik nu de laatste maanden een super irritant probleem heb met de batterij.
Hij staat altijd op 98%, plugged in, charging maar zodra ik hem niet langer laat chargen valt hij binnen de 20-30 seconden uit. Ik heb geen idee wat ik kan doen om dit te fixen.
Op het internet lees ik dingen als een nacht in de ijskast steken en wat dingen aanpassen in de BIOS maar daar wil ik toch nog wel even mee wachten.

Iemand een goede tip?

A-star 22-03-2015 17:06

Batterij waarschijnlijk kapot. Gewoon ergens een nieuwe halen. Die is sowieso niet meer onder garantie dus je gaat die moeten aankopen.

Potenza 22-03-2015 17:28

Aye, batterij is waarschijnlijk stuk. Op eBay kan je doorgaans voor geen zotte prijs een (weliswaar anonieme) vervanger vinden.

Cage 22-03-2015 17:45

:( Thanks guys.

Potenza 01-04-2015 12:23

www.TechPowerUp.com

:')

Dodgy 02-04-2015 22:26

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1324377)
Niet noodzakelijk. Wanneer een GPU incorrecte signalen verstuurt, zijn deze niet noodzakelijk zichtbaar wanneer je een screenshot neemt. Ghosting kan bijvoorbeeld zowel aan GPU als monitor liggen en is amper te capturen.

Heb een "oplossing" gevonden. Ik zet m'n resolution op 1600 x 1200 ipv 2560 x 1440 en ik heb er geen last meer van. Wel moeilijk om op te gamen, maar kom, dat doe ik nu op m'n kleinere scherm.

Archangelus 04-04-2015 21:53

Mijn Radeon HD 6970 is ondertussen aan een update toe, zeker met het oog op GTA 5 en Witcher 3 die de volgende maanden gaan uitkomen.
Ik heb wat rond gekeken en in de prijsklasse van 300-400€ lijkt de Nvidia GTX 970 op dit moment de favoriete kaart van veel mensen. Lijkt me een goede zet als ik weer 3-4 jaar verder wil?

Potenza 06-04-2015 09:16

Zeker, een krachtige en zuinige kaart waar je zonder zorgen even mee verder kan. De Asus Strix en MSI Gaming varianten zijn aan te raden, die koelen het stilst.

De R9 290- en R9 290X-reeksen kan je ook even bekijken. R9 290 presteert ietsje minder, sommige modellen zijn echter flink goedkoper. R9 290X presteert gelijkaardig tot iets beter, sommige modellen zijn ongeveer even duur als een GTX 970. Hou er enkel rekening mee dat deze AMD-generatie beduidend minder goed koelt en efficiënt is i.v.m. nVidia.

Archangelus 09-04-2015 18:30

Merci Potenza!
Ik heb gisteren mijn MSI GTX 970 geïnstalleerd en dat ding is inderdaad stil, te stil zelfs. De fans draaien niet of amper bij lage load, mijn PC is nog nooit zo stil geweest :)

vAmP 10-04-2015 00:57

Ik heb me onlangs op 2dehands een Mugen 4 koeler gekocht voor de pc van mijn broer en die lijkt goed te draaien. Alleen, sinds de installatie is die pc bij het gamen zeer onstabiel geworden. Zowel Rome 2 total war (wanneer ik een battle zelf uitvecht, en crasht vaker naarmate er meer troepen op het slagveld zijn), als Cities Skylines crashen zeer regelmatig. Soms met een melding over iets met het geheugen, soms gewoon ' Rome 2 werkt niet meer', soms wordt het scherm zwart en duurt het even voor ik op het bureaublad wordt gesmeten, soms crasht chrome mee, soms niet, soms wordt ik direct naar het bureaublad gebracht. Een andere lijn dan 'hoe meer mannekes op het slagveld, hoe zekerder dat het gaat crashen' kan ik er niet in trekken. Maar soms crasht zelfs een groot gevecht niet, soms zelfs een klein gevecht wel. En Cities Skylines zal ook wel zo zwaar niet zijn. In elk geval werkt alles vlot, tot het opeens toch crasht en hoeft de crash niet per se opnieuw, noch op dezelfde manier, te gebeuren na een reload naar hetzelfde gevecht. Nu lijkt het me meest waarschijnlijk een slechte installatie van die Mugen te zijn. Ik heb lang moeten prutsen om de fans vast te clippen op het koelblok en zou daar mogelijk:
-teveel neerwaartse druk hebben uitgeoefend op de cpu,
-of eventueel toch teveel koelpasta (maar ik heb van de pasta die er bij zat slechts 2/3 gebruikt.),
-of mogelijk andere hardware geraakt tijdens de installatie (moederbord heb ik er niet uitgehaald, dat beklaag ik me nu wel...)
-of heel misschien een interferentie van luchtstroom tussen de uitlaat fan van mijn case en de fan die lucht het koelblok blaast tegen die casefan? (De koeler heeft 2 fans, een vooraan, die ik lucht in het koelblok laat blazen, en een tweede fan aan de achterkant van het koelblok, die ik lucht uit het koelblok laat trekken. De casefan zit dan nog 2 cm van de achterste koeler en blaast aldus de lucht die uit de koeler komt helemaal uit de kast. Ik dacht zo de stevigste luchtstroom te genereren, maar misschien werkt luchtkoeling zo niet? De casefan is kleiner dan de cpu fan...)

Nu vind ik het vreemd dat de crashes zo onvoorspelbaar zijn. Het is niet zo dat de gamesessie al lang moet duren voor het spel crasht, En echt hoge temperaturen heb ik nog niet opgemerkt (maar zal ik nog eens beter voor kijken).
Op dit moment loopt voor de zekerheid memtest eens, maar er zijn geen fouten na 2/4 passes...

Intred 10-04-2015 08:46

Zou volgende maand eens upgraden, is dit een beetje deftig?

be quiet! Shadow Rock Slim, Actieve CPU koeler
ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5, grafische kaart
Intel® Core™ i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
be quiet! Power Zone 650W, 650 Watt voeding
Corsair Force LS CSSD-F240GBLS, 240 GB SSD
MSI B85-G43 Gaming, socket 1150 moederbord
Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

Bourgi 10-04-2015 09:42

Zeker dat de fan in uw kast past? (hoogte 161mm)
Voor de rest zie ik wel een gebalanceerd systeem.

Potenza 10-04-2015 11:44

@ Vamp: gegeven dat je verder niets hebt veranderd, zou het inderdaad aan je installatie van de Mugen moeten liggen. Het voornaamste dat kan misgaan is een slecht contact waardoor je CPU te warm wordt. Dat is echter snel getest: http://www.techpowerup.com/realtemp/ Voer wat tests uit en je weet snel of er voldoende gekoeld wordt. Ter informatie: een goed geïnstalleerde Mugen 4 houdt een CPU, onder stress, makkelijk onder 50°. Zelfs passief (zonder fan) kan deze flink wat hitte afvoeren. Gegeven dat je airflow goed zit, maar als ik je uitleg goed volg zit dat wel oké: < Casefan < CPUfan1 < Mugen < CPUfan2 <.

Iets beschadigen zou kunnen, eender welke koeler - zeker als het zo'n stevig ding betreft - installeren zonder het moederbord te verwijderen is gevaarlijk (serieus, prutser). Iets ferm beschadigen is echter uitzonderlijk, in dat geval zou je veel vaker problemen ervaren, niet enkel tijdens één spel. Memtest is trouwens enkel zinvol om je geheugen te testen, daar zou ik het probleem voorlopig niet zoeken. Te veel koelpasta zou wel kunnen, en daardoor slechte koelprestaties. 2/3de is nog steeds veel te veel, hoe dunner de laag pasta hoe beter. Ik gebruik één dikke druppel, met deze tube bouw ik 10 tot 20 computers.

@ Intred:

be quiet! Shadow Rock Slim
Uitstekende koeler, wel duur tegenover de concurrentie. Een Scythe Kotetsu is goedkoper, iets compacter maar koelt zeker zo goed en is minstens zo stil.

ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Prima.

Intel® Core™ i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
Goede keuze.

be quiet! Power Zone 650W
Degelijke voeding maar niet top. Deze is slechts Bronze, een Gold model is weinig duurder en bespaart je wel wat elektriciteit. Bovendien is 650W redelijk ruim, een GTX970 is best zuinig. nVidia raadt een PSU van 500W aan, wat al ruim is (max. verbruik van 145W). Een Seasonic G550 PCGH-edition lijkt me de perfecte kandidaat: tikje goedkoper, Gold, modulair, voldoende wattage en heerlijk stil.

Corsair Force LS CSSD-F240GBLS, 240 GB SSD
Deze zou ik afraden, momenteel kan je niet buiten Crucial, eventueel Samsung. Een Crucial BX100 256GB (€95) - top prijs/kwaliteit, Crucial MX100 256GB (€105) - iets duurder/sneller, gaat uit assortiment of Samsung 850 EVO 256GB (€119) - nog ietsje sneller, de prijs is navenant. Ik zou Corsair links laten liggen en één van de twee Crucials kiezen. Veel meer voor minder geld.

MSI B85-G43 Gaming, socket 1150
Okay, wel opletten met het suffix 'Gaming'. Dikwijls betreft het voornamelijk marketing en ben je met een reguliere versie goedkoper af zonder wezenlijk verschil.

Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
Goed.

Intred 10-04-2015 13:13

Bedankt voor de feedback!

Teki 11-04-2015 22:55

Thread Hijack! (aangezien toch iedereen hier zit met wat verstand van pc's)

Grote kuis, inclusief nieuwe case, alles ne keer geupdate, en ook bios geupdate...
En nu zijn men overclock settings weg natuurlijk.

4670K
8GB ram Crucial Ballistix ram
http://www.crucial.com/usa/en/blt4g3d1608et3lx0

1. Hoe maak ik die nu zo snel mogelijk? Het is K processor, dus ik kan gewoon multiplier op 38-42 zetten et voila. (grote corsair case, allemaal 120mm fans, ninja4 op cpu, heeft een jaar op 40 gedraaid)

1b. of verhoog ik de FSB? Die ram is 1600Mhz... dus dat gaat ook. Wat is het snelste van de 2?

2. XMP stond uit, dat staat nu aan, moet dat uit of niet? Ik weet dat ik daar problemen mee had, en dat ram op 1333mhz draait ipv 1600 zonder XMP aan

3. FSB:DRAM staat op 1:6 in CPUZ, moet dat niet 1:1 staan? Of zit ik nu dingen te verwarren met die DDR en het aantal mhz. Dram staat op 800 (*2 is dat dus 1600Mhz) 8-8-8-24 timings.

Als ik zie in de gigabyte easytune app, staat mem frequency op 13.33, dat moet toch ook op 16 dan niet?

Teki 11-04-2015 23:11

Zie, dat snap ik dus niet

Als ik gewoon alles reset staat er dit:
3.4GHz (34*100)
DRam 666MHz 1:5 met 9-9-9-24-107-1T timings

Als ik dan die XMP enable, staat er
3.4Ghz
DDR 1600 met 8-8-8-24-36-2T timings (die 2T of 1T was vroeger belangrijk)

Maar als ik dan multiplier op 42 zet, staat er:
4.2GHz
DRam 666MHz 1:5 met 9-9-9-24-107-1T timings

Ik kom niet aan die XMP, en door gewoon multiplier te verhogen verander ik toch niets aan mem settings???

Teki 11-04-2015 23:24

Fuck newb tweaker tools, als ge van die easytune dingen gebruikt, zet die die settings niet 'agressief'.

Ik ga ervanuit dat ram met XMP timings, ook effectief gewoon kan werken aan die timings?

8-8-8-24-36-2T is nu ook niet zo spectaculair.

*edit* Vcore gaat wel naar 1.4V dan.. beetje veel niet?

vAmP 12-04-2015 11:36

Quote:

Originally Posted by Potenza (Post 1328887)
@ Vamp: gegeven dat je verder niets hebt veranderd, zou het inderdaad aan je installatie van de Mugen moeten liggen. Het voornaamste dat kan misgaan is een slecht contact waardoor je CPU te warm wordt. Dat is echter snel getest: http://www.techpowerup.com/realtemp/ Voer wat tests uit en je weet snel of er voldoende gekoeld wordt. Ter informatie: een goed geïnstalleerde Mugen 4 houdt een CPU, onder stress, makkelijk onder 50°. Zelfs passief (zonder fan) kan deze flink wat hitte afvoeren. Gegeven dat je airflow goed zit, maar als ik je uitleg goed volg zit dat wel oké: < Casefan < CPUfan1 < Mugen < CPUfan2 <.

Iets beschadigen zou kunnen, eender welke koeler - zeker als het zo'n stevig ding betreft - installeren zonder het moederbord te verwijderen is gevaarlijk (serieus, prutser). Iets ferm beschadigen is echter uitzonderlijk, in dat geval zou je veel vaker problemen ervaren, niet enkel tijdens één spel. Memtest is trouwens enkel zinvol om je geheugen te testen, daar zou ik het probleem voorlopig niet zoeken. Te veel koelpasta zou wel kunnen, en daardoor slechte koelprestaties. 2/3de is nog steeds veel te veel, hoe dunner de laag pasta hoe beter. Ik gebruik één dikke druppel, met deze tube bouw ik 10 tot 20 computers.

Hmmm
De CPU is tijdens eens gamesessie niet boven de ~53 geweest, maar toch is de game tot tweemaal toe gecrasht. Echter, sinds ik daarna mijn case heb geopend om te zien of alles toch werkelijk bleef draaien, is mijn game niet meer gecrasht. Weird. Ik zoek het verder uit dus.

Roswell 12-04-2015 14:29

Mijn 'server' heeft nood aan een upgrade. Mobo, cpu+koelblok en ram.
Welk mobo met minstens 8 sata poorten is aan te raden? Of neem ik toch beter een standaard mobo met dan een sata kaart?
http://www.alternate.be/html/product...r_2=&filter_1=

Magnum_ 13-04-2015 09:23

http://www.alternate.be/ASRock/C2550...9?tk=7&lk=6148

Potenza 13-04-2015 09:27

8 SATA-poorten is weinig courant (4 of 6 is dat wel). Eenvoudigere, ergo goedkopere, chipsets zal je mogen schrappen, enkel relatief dure borden zijn danig uitgerust. Voor zover ik weet moet je dan al uitwijken naar de Z97 chipset - wat de meest geavanceerde en dus nogal onnozele keuze is voor iets dat op een server moet lijken. Anderzijds zijn SATA-PCI kaarten niet bijzonder goedkoop, eentje met twee SATA 6 poorten kost snel €35 en meer (bijvoorbeeld). Toch zal dat nog steeds heel wat goedkoper zijn, eender welk eenvoudig bord van een betrouwbaar merk (ik werk meestal met Asus of ASRock, regelmatig met Gigabyte en MSI) van om en bij de €50 kan volstaan. Terwijl een goed uitgerust Z97-bord mét 8 SATA-poorten snel €150 kost.

Let er enkel op dat het PCI-kaartje wel degelijk SATAIII/6/6GBs is, heel wat van die kaartjes zijn verouderd (SATA I, ofwel 1,5GB per seconde).

Roswell 13-04-2015 12:01

Ok, thanks. Ik was via tweakers pricewatch (waar je op sata poorten kan filteren) op deze uitgekomen, maar dat is inderdaad 145 euro en is al 2j oud.
http://tweakers.net/pricewatch/33600...specificaties/

Welk mobo kan je dan aanraden?
Is ASRock deftig? Voor zover ik mij kan herinneren was dat vroeger een 'budget' merk.
Zoiets dan bv?
http://tweakers.net/pricewatch/33391...-b85-pro4.html
Standaard 6 sata poorten on-board (2x sata2, maar de meeste van mijn schijven zijn dat ook, dus geen probleem)
56 euro en kan ik zelf gaan afhalen in Nevele.

Langs andere kant, als ik dan een 4poort controller bij koop (76 euro), zit ik ook al aan 130 euro.
http://tweakers.net/pricewatch/42702...xsat34rh).html

Potenza 13-04-2015 12:54

ASRock kan ik zeker aanraden, ondertussen moet dat het merk zijn waar ik het vaakst mee heb gewerkt doordat ze doorgaans net iets goedkoper zijn dan de concurrentie. Tot enkele jaren geleden was dit inderdaad het budgetmerk van Asus, ondertussen is het dat budget-label al lang kwijt en verkoopt het dochterbedrijf meer borden dan het moederbedrijf.

Het bord dat je voorstelt is een prima startpunt, de B85 chipset is ideaal. Zelfs H81 zou volstaan, maar die bestaan enkel met 4 SATA-poorten voor zover ik weet. De controller maakt het inderdaad niet goedkoop, maar je hebt toch genoeg aan twee extra poorten? En als je dan toch schijven hebt die SATAII zijn, is dit model van €30 al voldoende.

Magnum_ 13-04-2015 12:55

Zo'n sata controllers zijn makkelijk te vinden op 2dehands sites, met meer poorten.
http://www.2dehands.be/computer-game...ml#top-of-page

Als het een "altijd aan" server is voor bij je thuis, zou ik ook het bordje uit mijn link op de lijst laten staan. 12xSATA, passief gekoeld, laag verbruik, en toch krachtig genoeg. Daar zitten trouwens ook 2x gbit en IPMI op, zodat je hem van op afstand kan aanzetten als hij af staat, en remote kan managen zonder scherm.

Roswell 13-04-2015 13:30

@Potenza: thanks again. Zou eigenlijk eens moeten kijken, kan zijn dat ik nog wel een 2- of 4-poort sataII controller heb, maar dan op gewone pci, maakt niet veel uit veronderstel ik?
@ Magnum: dat mobo is al 300 euro op zich. Die extra functionaliteiten zijn interessant, maar rechtvaardigen die prijs niet.

Het doel van de server is van eender waar (bij klanten bv) te kunnen connecteren en vrij te surfen + als (remote) Plex server. Momenteel 7 schijven in gebruik, dus met 8 kom ik feitelijk wel toe. Volgende schijf kan dan direct een 4 of 6tb worden.

Volgende vraag dan: memory & cpu
Is de goedkoopste i5 goed genoeg of volstaat een i3 voor mijn doeleinden?
http://tweakers.net/pricewatch/40489...160-boxed.html
http://tweakers.net/pricewatch/38575...specificaties/
Ik veronderstel dat de boxed koeler goed genoeg is? Machine staat op zolder, dus geluid maakt niet uit.

Potenza 13-04-2015 13:51

Wat ik voorstelde werkt ook gewoon op PCI, geen enkele controller van die soort werkt op PCIe, hoor. Vervolgens is een i3 ruimschoots voldoende, een i5 is absolute overkill in dit geval. Je kan gerust nog lager gaan, prestaties zijn in dit geval niet waanzinnig belangrijk, energieverbruik en efficiëntie wel. Een model uit de Celeron- of Pentium-reeks zou je bijvoorbeeld ook al van dienst kunnen zijn.

Boxed-koelers volstaan vanzelfsprekend, anders zouden ze die er niet bijsteken.

jack828 18-04-2015 09:19

zoals ik in de hardware thread zei heb ik echt geen idee wat er op de markt is... mijn budget is ongeveer 1000€ en de pc moet nieuwe games (zoals withcer 3) vlot kunnen draaien. Ik weet niet of dit helpt maar ik heb op gebied van grafische kaart altijd nvidia gebruikt en op gebied van processor amd. Ik ben van beide wel content ;-)

Potenza 18-04-2015 10:21

Okido, een mooi budget om iets fatsoenlijks samen te stellen. Ik neem aan dat alle randapparatuur (scherm, boxen, muis,...) niet van tel is dat we het enkel over de PC zelf hebben?

Een eerste, vrij gebalanceerd voorstel. (Ik werk meestal Azerty.nl vanwege het ruime aanbod en de lage prijzen, enkel de verzendkosten moet je incalculeren.)

> Kast: nog steeds de referentie in het enthousiaste segment: stevig, ruim, koelt goed, strak ontwerp en stil. Een goedkoper model zou evenwel meer ruimte geven voor een betere GPU.

> PSU: 550W is ruimschoots voldoende, de huidige nVidia-kaarten zijn toch bijzonder zuinig. Deze voeding is bovendien modulair, Gold (zuinig/efficiënt) en fluisterstil.

> CPU: deze i5 is bijzonder populair, hier kan je - zeker als gamer- nog lange tijd mee voort en is best betaalbaar. AMD zou ik niet overwegen met dit budget, Intel is simpelweg superieur tot nader order.

> MoBo: dit is maar een voorstel, bekijk vooral wat je zelf verwacht van een moederbord. Dit bord is simpelweg heel compleet voor die prijs (Z97 chipset is de meest uitgebreide).

> CPU-koeler: niet noodzakelijk, de boxed-koeler werkt ook maar doet dat met meer kabaal. Deze Scythe koelt uitzonderlijk goed, muisstil en is relatief goedkoop.

> Geheugen: 8GB moet volstaan, deze set is momenteel de goedkoopste (met heatspreader).

> SSD : onontbeerlijk in een modern systeem, deze SSD is 256GB groot, wat kan volstaan indien je op tijd selecteert. Een grotere SSD zou het te duur maken, een extra HDD van 1 of 2 TB kan je overwegen voor dataopslag. Reken in dat geval op zo'n €60 extra, Western Digital Green is perfect.

> GPU: het meest essentiële aan een game-PC. De GTX 960 past prima binnen dit budget, presteert goed, is stil en koel. Goedkoper hoeft niet met dit budget, je zou wel iets duurders kunnen overwegen. Een R9 280X doet het iets beter, het verschil is niet enorm wel voelbaar. Reken dan op zo'n €250 à €275 en kies enkel MSI Gaming of ASUS Strix (de enige koelers die de kaart een beetje stil kunnen houden). Indien je helemaal goed wil zitten op grafisch vlak, is een GTX 970 aangewezen - maar dan zit je aan een flinke hap uit je budget (€385). Niet onhaalbaar, maar dan zal je op verschillende vlakken toegevingen moeten doen (rudimentaire kast, simpele voeding, geen aftermarket CPU-koeler, kleinere SSD,...).

Vergeet tot slot niet om wat budget te voorzien voor een DVD-lezer (naar wens) en de eventuele verzendingskosten.

Tjahzi 18-04-2015 13:10

Kan ik een GTX 970-980 draaien met een voeding van 650W (Seasonic)? Dacht het wel, maar beter safe than sorry.

Potenza 18-04-2015 18:30

Absoluut, de TDP van die kaarten is - gezien hun prestaties - waanzinnig laag: GTX 970 = 145W, GTX 980 = 165W. Een efficiënte voeding van 450W zou al kunnen volstaan.

Tjahzi 18-04-2015 19:04

Nice. Na de zomer zal ik waarschijnlijk investeren in een nieuwe kaart om toch The Witcher 3 met alle toeters en bellen te kunnen draaien.

Dodgy 18-04-2015 21:21

Zit nog altijd met dat schermprobleem, maar door een nieuwe grafische kaart te steken is mijn probleem veranderd. :)

Tekst zie ik nu zuiver en iconen ook, alles ziet er goed uit.

ALLEEN zit hij vast op 1920 x 1080 resolutie terwijl het een groot scherm is dat normaal gezien 2560 x 1440 heeft. Alles ziet er dus zeer groot uit nu...

Oplossing voor dit oh grote Potenza of anderen? :)

Jack The Ripper 18-04-2015 22:41

Hoe is uw scherm aangesloten?

Dodgy 18-04-2015 22:45

HDMI.

Sintendo 19-04-2015 10:17

Was dat daarvoor ook aangesloten via HDMI? Zeker dat er nergens iets van overscan aanstaat?

Dodgy 19-04-2015 17:25

Nee, daarvoor was het DVI.

Hoe kan ik dat zien van die overscan? En waar kan ik zoiets wijzigen? Bij GeForce experience staat er daar nergens iets van op.

jack828 25-04-2015 17:24

ik ken er natuurlijk niets van maar is 8gb Ram niet een beetje weinig? ik heb in mijn huidig systeem al zo veel zitten en dat is al een paar jaar oud...

OmegaII 25-04-2015 18:07

Zoveel is er dan ook niet veranderd tussen nu en een paar jaar geleden...
Voor gewoon gebruik is 8 GB voldoende. Meer is altijd beter, maar of het effectief gebruikt gaat worden is maar de vraag.

Jack The Ripper 26-04-2015 13:50

Wie een nieuwe pc koopt zou ik toch aanraden om 16GB te steken. RAM is nu de kost niet. Hebt ge 8GB en is uw pc nog snel genoeg, dan moet ge niet upgraden. Alles meer dan 16GB is overkill tenzij je (meerdere) VM's draait.

jelliuz 26-04-2015 15:00

En als ge chrome gebruikt best 128gig ram steken D:

Potenza 26-04-2015 16:11

8GB is meer dan voldoende, zelfs 4GB volstaat in heel wat gevallen. De prijzen van geheugen zijn de afgelopen jaren danig gekelderd dat er veel meer overschot mogelijk was. Elke enthousiasteling kon zonder blozen het dubbele steken van wat nodig was, dat is nog steeds niet veranderd. Tel daarbij dat er op dit vlak al enige tijd geen opvallende evoluties zijn gebeurd - geen specifieke ontwikkelingen die beduidend meer RAM eisen - en je komt op een fijne status quo.

Uitzonderingen niet meegeteld (zoals VMware) is 4GB voldoende, 8GB prima, 16GB luxe. Dat is al even zo, en het zal dus niet onmiddellijk veranderen.

jelliuz 26-04-2015 16:15

Ik vind (dikke imo) dat 8gb echt niet meer volstaat.

Als ik hier chrome open heb staan op een scherm met heel wat tabs, een stream, mijn tools die ik dagelijks gebruik om mijn werk te doen en dan nog eens een game wil starten dan zit mijn 8gb tegenwoordig vol. Onlangs wou ik en chrome en gta 5 tegelijk lopen en ik kreeg een melding dat er geen geheugen meer over was.

Hebt ge een multi screen setup en veel apps open tegelijk, dan is 16gb geen overbodige luxe meer.

All times are GMT +1. The time now is 17:49.