Shrimp Refuge Forums

Shrimp Refuge Forums (https://forum.shrimprefuge.be/index.php)
-   Hardware & Software (https://forum.shrimprefuge.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   The Official Apple Thread (https://forum.shrimprefuge.be/showthread.php?t=10316)

quantrias 20-10-2009 22:22

The Official Apple Thread

The Official Apple Thread

frenzal 20-10-2009 22:31

groter scherm is een antwoord op windows 7?

quantrias 20-10-2009 22:35

Quote:

Originally Posted by frenzal (Post 481249)
groter scherm is een antwoord op windows 7?

Toch niet alleen groter scherm éh?
Heb daarnet alles gelezen over hun nieuwe iMac.
En die muis is toch ook wel geniaal...

Twake 20-10-2009 22:37

Wat heeft dit nu in godsnaam te maken met windows 7?

iMAC hw upgrade tov een OS?!

lapino 20-10-2009 22:47

Win7 zal wel voor boost in pc sales zorgen en dan is deze zet van Apple niet slecht hoor. Ik heb in elk geval gigantisch zin in een iMac (maar geen geld meer, dus zal beetje moeten wachten). Die muis is een no-brainer, haal ik direct op indien binnen bij Apple store.

quantrias 20-10-2009 22:49

Zo van stapel lopen...

Ik bedoel gewoon dat Apple die aankondiging even goed kon doen op hun conferentie en nu doe ze dit op de lancering van de nieuwe Windows, een beetje raar.

Moet zeggen de laatste 2 jaar ben ik fan geworden van Apple products... heb een MacBook Pro, maar heb nog geen iMac, maar dit kan mij wel overhalen tot een aankoop en de prijzen vallen nog redelijk mee.

EDIT: ik bedoel hetzelfde als lapino.

Mahershalalhash 20-10-2009 22:50

... Nieuwe muis? Really?

richba5tard 20-10-2009 23:03

Aangezien die vorige serieus kaka was is dat idd goed nieuws, ja. ; )

Die nieuwe iMac ziet er idd interessant uit.

Jack The Ripper 20-10-2009 23:57

Nieuwe imacs zien er idd de moeite uit, enkel spijtig wel dat er nog geen grafische kaart van de nieuwe generatie in zit (HD5850/HD5870)

richba5tard 21-10-2009 00:17

Ik denk niet dat ze ooit een last-gen high end videokaart in zo'n smalle, stille behuizing gaan proppen. Niet dat het veel uitmaakt, wie gamed er nu (zwaar) op een mac?

Geef mij maar een basis iMac (9400M) + PS3. Onbezorgd werken en gamen voor 3-5 jaar. :)

blumcole 21-10-2009 02:11

Ach ja, ge kunt nog altijd goe gamen op ne mac denk ik, zolang ge u eisen qua resoluties ni te hoog stelt.

Die nieuwe muis ziet er anders wel knap aan, maar heeft geen exposé nemeer :(
En das wel balen want kgebruik dat wel vaak :) Ook geen centrale klik?

lapino 21-10-2009 07:20

Enige minpuntje/gemis bij de nieuwe iMac: geen hdmi aansluiting, zou perfect zijn voor veel studenten ed om ook hun consoles op iMac aan te sluiten, zeker nu het een 16:9 scherm is.

Talos 21-10-2009 07:57

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 481357)
Enige minpuntje/gemis bij de nieuwe iMac: geen hdmi aansluiting, zou perfect zijn voor veel studenten ed om ook hun consoles op iMac aan te sluiten, zeker nu het een 16:9 scherm is.

Youre wrong :-)

Quote:

What's really incredible is a new feature for the iMacs 27" models that allows them to act as external monitors or HDTVs. You'll be able to attach DVD players, Blu-Ray players, gaming consoles, or even other computers, and display them on the bright, clear, iMac display. Update: The 27" will handle DisplayPort-based input, with adapters to be announced. The 21.5" model will not support video input, based on the spec page.
Geen hdmi, maar der valt een mouw aan te passen.

*edit*
En fuck, gisteren filmpjes over de nieuwe iMac zitten zien en nu wil ik dat ding echt wel, allee vooral de vriendin die jaloers is op mijn MacBook en haar Dell kwijt wilt :-)
Enkel moet ik mij nog een paar maanden inhouden weet niet welke kosten mij nog te wachten staan :-)

Takeshi 21-10-2009 09:31

Ja, tzal wel zijn 'attach blu-ray players'
Sony had in zijn top-VAIO's een BR, ik dacht 4 jaar geleden.
Dat zo een spelertje er nu nog inzit snap ik niet.

Voor de rest, design is nog steeds knap (veel is er niet veranderd), en een groter scherm is altijd leuk, maar niet echt de innovatie van het jaar :)

Hier wordt het in alle waarschijnlijkheid een L-SERIE van Sony. Betere specs, 24inch en multitouchscreen. Ik had nog getwijfeld op gebied van SW, maar Win7 is nu voldoende :)

Jerre_31 21-10-2009 09:45

ah, ze hebben "eindelijk" een core i7 in het aanbod *lol*
en een 4850 voor 'superieure graphics' kuch...

de apple-tax zal wel weer er iets mee te maken hebben ;)
ah ja: $1,999.00 ... voor een core i5?
doe er 200$ bij voor de i7 - oei, geen tripple channel geheugenmodules

wat filmpjes bewerken en extra HD er in: hupla, 250 € voor 1 TB extra...
Beetje video-fotobewerken vraagt véél ram: 200 € opleg voor 8 gig (waar zit de tripple channel, ah ja, hebben ze niet in aanbod...)

Vanuit hardware-standpunt een gemiste kans, en hun apple tax hebben ze nog niet aangepakt :'(

enige pluspunt is het scherm...

Talos 21-10-2009 09:46

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481391)
ah, ze hebben "eindelijk" een core i7 in het aanbod *lol*
en een 4850 voor 'superieure graphics' kuch...

de apple-tax zal wel weer er iets mee te maken hebben ;)
ah ja: $1,999.00 ... voor een core i5?
doe er 200$ bij voor de i7 - oei, geen tripple channel geheugenmodules

Beetje video-fotobewerken vraagt véél ram: 200 € opleg voor 8 gig (waar zit de tripple channel, ah ja, hebben ze niet in aanbod...)

Vanuit hardware-standpunt een gemiste kans, en hun apple tax hebben ze nog niet aangepakt :'(

enige pluspunt is het scherm...

Tripple channel kan gewoonweg niet want er zit mobile-hardware(of toch zeker mobile-ram, SODIMMs maw) in. Nog geen laptop gezien met meer dan 2 latjes ram...

Jerre_31 21-10-2009 09:55

ergo: op hardware-vlak gemiste kans...

Jerre_31 21-10-2009 09:58

met een beetje mooie kast, een ATI 5770, SSD en 1 tb hd zit ik met gelijkaardig Win7-systeem voor 1400 € (socket 1156 - core i5) core i7 100€ opleg... gelijkaardig: zal wel snel zijn dankzij ssd :) optie die Apple nog niet heeft...

Takeshi 21-10-2009 09:58

...en waarom geen multitouch monitor?
HP, Sony en Asus oa. hebben hun versie al op de markt.

Geeft toe dat een 27inch multitouch imac dik de max moet zijn.

Matthias 21-10-2009 10:06

Lijkt me een bijzonder idioot iets, met je vettige poten aan een monitor moeten komen.

A-star 21-10-2009 10:08

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481403)
met een beetje mooie kast, een ATI 5770, SSD en 1 tb hd zit ik met gelijkaardig Win7-systeem voor 1400 € (socket 1156 - core i5) core i7 100€ opleg... gelijkaardig: zal wel snel zijn dankzij ssd :) optie die Apple nog niet heeft...

Behalve dat ge dan met een aparte computerkast en scherm zit + alle bijhorende kabels.

Bij mij thuis 3 kabels op mij imac: stroom, muis en toetsenbord.
Normale pc: 2 stroomkabels, schermkabel, muis toetsenbord, geluid eventueel.
Als ge een draadloos toetsenbord/muis hebt vallend ie weer weg.
ff voorbeeld:
http://frommypointofview.info/images/new_imac.jpg

Takeshi 21-10-2009 10:09

Je merkt nochtans aan Snowleopard (en ook aan Win7) dat het er zit aan te komen. Zowat elke desktopproducent heeft een touch model in de line-up.
Heel handig om wat foto's te bekijken, muziek te bedienen, snel iets op te zoeken (osk is best ok voor even) en ondertussen kan het keyboard uit zicht blijven.

Ik vind het wel jammer dat er geen 24inch model is. 27 vind ik veel te groot. Geen zin om 42inch LCD TV en 27inch LCD MAC in dezelfde kamer te hebben, is er wat over :) 21 inch vind ik te klein. Helaas, want ik was zo goed als zeker toch voor de nieuwe iMac te gaan :(

Talos 21-10-2009 10:27

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 481393)
Tripple channel kan gewoonweg niet want er zit mobile-hardware(of toch zeker mobile-ram, SODIMMs maw) in. Nog geen laptop gezien met meer dan 2 latjes ram...

Ik was fout blijkbaar:

Quote:

- In its hands-on review, Gizmodo highlights the fact that the expanded chassis compared to the previous 20-inch and 24-inch models allowed Apple to double the number of RAM slots to four, allowing the new iMac to accept up to 16 GB of RAM.
- Gizmodo also notes that the larger chassis allowed Apple to upgrade the audio performance on the new models, yielding a "noticeable difference".
- The use of quad-core Intel Core i5 and i7 processors at the high end of the 27-inch model marks Apple's first use of desktop class processors in its "thin" iMac designs. Apple has traditionally used mobile processors in its iMac line for their lower thermal output, but the large chassis of the 27-inch model apparently allows for sufficient ventilation to permit the use of desktop processors.
- The 27-inch iMac supports video input via its DisplayPort connector, allowing the machine to be used as a display for external sources.
4 latjes ram en dekstop-cpu's :-)

silence 21-10-2009 10:36

Quote:

Originally Posted by richba5tard (Post 481322)
Geef mij maar een basis iMac (9400M) + PS3. Onbezorgd werken en gamen voor 3-5 jaar. :)

27" kunnen nu ook opereren als een tweede scherm en die displayport (mits een adapter) kan ook audio/video ontvangen en is hdpc compliant. Kunt ge op uw iMac met uw PS3 gamen.

Quote:

met een beetje mooie kast, een ATI 5770, SSD en 1 tb hd zit ik met gelijkaardig Win7-systeem voor 1400 € (socket 1156 - core i5) core i7 100€ opleg... gelijkaardig: zal wel snel zijn dankzij ssd optie die Apple nog niet heeft...
Inclusief een LED screen met IPS panel van 27" ? Windows 7 is voor mij een stap terug dus met een self build windows 7 systeem ben ik eigenlijk niets. Maar in dat scherm heb ik wel interesse.

lapino 21-10-2009 10:37

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 481359)
Youre wrong :-)

Dus wél mogelijk om PS3 / XBox aan te sluiten? En ondersteunt die Displayport>HDMI dan ook geluid? Anders echt super.

silence 21-10-2009 10:40

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 481434)
Dus wél mogelijk om PS3 / XBox aan te sluiten? En ondersteunt die Displayport>HDMI dan ook geluid? Anders echt super.

Quote:

The iMac has a new trick, too—its DisplayPort can turn it into a second screen, receiving video (and audio, pending availability of 3rd party adapters) input from DVD players or a MacBook. Apple said it was HDCP compliant so it should be fine for watching Blu-rays on, via the port, via a separate player.
http://gizmodo.com/5385841/apple-imac-hands-on

rastaman 21-10-2009 10:41

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 481404)
...en waarom geen multitouch monitor?
HP, Sony en Asus oa. hebben hun versie al op de markt.

Geeft toe dat een 27inch multitouch imac dik de max moet zijn.

Voor alledaags gebruik is een multitouch monitor echt een killer voor je armen en polsen he. Daarom dat een multi-touch muis net zo goed gevonden is. Heel innovatief is het natuurlijk niet: dat is gewoon een bewegende multi-touchpad, maar het is toch de eerste keer dat ik iemand het in praktijk zie brengen.

lapino 21-10-2009 10:47

Heb toch ook meer interesse in zo'n muis dan in een multitouch scherm. Heb die muis dan ook al besteld, zal handig zijn om fotobewerking op laptop te doen (met trackpad is dat toch écht lastig soms). Zal me toch enorm moeten inhouden om geen 27" iMac te bestellen, vooral ook omdat madam Lapino die ook zeer graag zou hebben (eigen pc/mooi design/weinig kabels). Zeker feit dat ik het scherm dan ook als monitor kan gebruiken voor mijn Macbook Pro is echt dubbele win.

silence 21-10-2009 10:50

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481391)

Daarom dat quasi iedereen dan ook via FW (die snel genoeg is voor videobewerking) een externe schijf gebruikt voor die zaken. Koop je een FW craddle voor een tiental euro's en de goedkoopste TB hdd die je kunt vinden... .

Trouwens qua verbruik kun je niet de vergelijking maken met een Windows systeem. Ik heb slechts 320Gb en dat ding is nog niet eens voor de helft gevuld. En daar staat op Office, Flash, Photoshop, Illustrator, Ilife 09 en dan nog eens Logic 9 inclusief audio samples en jam packs. Plus nog een hele andere zak aan software.

Quote:

Of je doet dat heel toegankelijk klepje onderaan open en je zet er zelf wat geheugen bij. Heel de procedure staat netjes beschreven op de Apple site.

Iedereen weet dat Apple te hoge prijzen vraagt voor die zaken. Ik heb het geheugen van mijn mac kunnen verdubbelen vorig jaar voor 80 euro ofzo en het was al bij al 10 minuten werk.

lapino 21-10-2009 11:00

Hardware van Apple IS duur, discussie is dan ook onnozel, je betaalt bij Apple voor design, voor afwerking, voor de naam enz. En een pc die je zélf in elkaar steekt zal voor dat geld én sneller én beter én groter enz zijn. So what? Ik werk tegenwoordig enorm graag op Apple, heb totaal geen behoefte om Windows te installeren (of het zou voor het occassionele spelletje zijn) en zo'n iMac in de living staat gewoon héél mooi én is handig door weinig kabels ed. Mocht ik een apart bureau hebben dan zou het me niet kunnen schelen hoe groot/mooi/lomp mijn computer is, maar hier bij ons staat dat ding pal in zicht en dan is zo'n mooi design best goed meegenomen.

silence 21-10-2009 11:04

Die "premium" betaal ik eigenlijk ook met plezier hoor. Mijn tijd en productiviteit kost namelijk ook wat. En vind (trouwens heb dat nog van meer collega's gehoord) dat die laatste er echt is op vooruitgegaan. En dat qua development, fotobewerking en muziek want het ding zit vol met kleine handige features.

Heb zelf mijn linux box nu aan mijn zus gegeven want hoef zelf geen 2 aparte systemen meer te hebben. *nix dingen kan ik nu even goed op die ene mac doen.

Jerre_31 21-10-2009 11:07

met 23 inch monitor aan 2048 x 1152 pixelsize.

doe er 250 € bij voor 27 inch monitor met 2048 x 1152. of doe er 3x 200 € voor in eyefinity te werken met 3 monitors van 19 inch of zo...

en wat is het nut van een 2500x1400 als uw graka te zwak is om in die resolutie games te spelen? Of anders gezegd: de i-mac is niet gebalanceerd genoeg om ten volle gebruik te maken van de 27 duims monitor... temeer daar het ook maar de 512 mb versie is van de 4850... probeer dan maar eens in de native resolutie te gamen met wat detail aangezet.

En waarom 'maar' een 4850, waarom geen 5750 of 5770?

En dat ze zich als "game-pc" profileren is wel duidelijk op de homepage (NFS carbon)

mits wat kabelmanagement hebt ge van al dien brol geen last meer, en is helemaal geen argument pro mac - contra pc... :p

tknomel 21-10-2009 11:16

Waarom die fucktards geen HDMI op de Mini willen steken blijft me toch een raadsel. Dat ding zou zo ongelofelijk ideaal zijn om op de tv aan te sluiten, basic te kunnen surfen, mails checken, HD streamen,...

Voor de rest niet meteen onder de indruk van de iMac, (ziet er mij een gigantische spiegel uit) Magic mouse ziet er wel tof uit. Alleen snap ik niet meteen wat het nut ervan is als je het niet samen met een iMac gaat gebruiken, multitouch heb je zowiezo op een trackpad. Heeft niet zoveel meer voordelen dan bvb een Performance Mouse en ziet er niet erg ergonomisch uit.

silence 21-10-2009 11:16

Ik heb lang moeten zoeken om die screen te vinden want op het gros van de screens toont ment applicaties zoals iMovie. Dus vraag mij af hoe je dan kunt stellen dat ze zich profileren als een "game pc". Je zult er waarschijnlijk wel een game op kunnen spelen. Maar wie speelt er nu in godsnaam games op een mac, er komen er mss 5 uit ofzo op een jaar.

Het gaat mij trouwens niet om de resolutie het gaat omwille van de panel (IPS) en het feit dat het led schermen zijn. En ja als ge wat foto bewerking doet of multimedia dan is dat van groot belang. Vind het zelf een van de grootste tekortkomingen van de huidige iMac generatie (oneven schermen).

silence 21-10-2009 11:17

Quote:

Originally Posted by tknomel (Post 481455)
Waarom die fucktards geen HDMI op de Mini willen steken blijft me toch een raadsel. Dat ding zou zo ongelofelijk ideaal zijn om op de tv aan te sluiten, basic te kunnen surfen, mails checken, HD streamen,...

Euh er zijn veel die dat doen hoor, koop je een mini dvi -> hdmi adapter op ebay voor enkele euro's en sluit het ding gewoon aan. Enige klote is de audio daar zul je met optical out moeten werken.

tknomel 21-10-2009 11:46

Quote:

Originally Posted by silence (Post 481458)
Euh er zijn veel die dat doen hoor, koop je een mini dvi -> hdmi adapter op ebay voor enkele euro's en sluit het ding gewoon aan. Enige klote is de audio daar zul je met optical out moeten werken.

voila, dat is het dus, 2 kabels. aangezien ik (nog) geen reciever heb valt dat nogal moeilijk aan te sluiten op de tv...

silence 21-10-2009 11:50

Dat is idd jammer. Ze zouden beter hun AppleTV ding afstoten want volgens mij koopt geen kat dat. Iedereen die een mac gebruikt als HTPC gaat voor een mac mini.

Talos 21-10-2009 11:50

Quote:

Originally Posted by tknomel (Post 481477)
voila, dat is het dus, 2 kabels. aangezien ik (nog) geen reciever heb valt dat nogal moeilijk aan te sluiten op de tv...

Mac mini heeft ook een Mini DisplayPort. Kan je naar hdmi omzetten. En dat is dan een kabel voor u geluid en beeld :-)

tknomel 21-10-2009 12:07

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 481483)
Mac mini heeft ook een Mini DisplayPort. Kan je naar hdmi omzetten. En dat is dan een kabel voor u geluid en beeld :-)

Mini DisplayPort stuurt toch geen audio door?

Talos 21-10-2009 12:08

Quote:

Originally Posted by tknomel (Post 481489)
Mini DisplayPort stuurt toch geen audio door?

Dacht het wel eigenlijk maar:
Quote:

While the DisplayPort specification is capable of supporting digital audio, the current MacBook and MacBook Pro range is unable to provide an audio signal through the Mini DisplayPort, and only does so over USB or the audio line out port instead. This can present a problem to users who intend to connect their computers to HDTVs using a Mini DisplayPort to HDMI adapter. To work around this issue, some third-party manufacturers have created an adapter that plugs into both the Mini DisplayPort (for video) and a USB port (for audio), and terminates with a single female HDMI connector, allowing both video and audio to be channeled over the one HDMI cable.[14]. Two companies are planning to start shipping their "Mini DisplayPort to HDMI adapter with audio" in early October.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort

silence 21-10-2009 12:17

Klaarblijkelijk zo'n adapter dan

Quote:

Connect this adapter to your Mac's Mini DisplayPort and your viewing and audio capabilities are endless! Output both video and audio with this one-solution adapter. USB ports are conveniently located next to the Mini DisplayPort which allows easy access to both ports.

You may connect your Mac to a projector, view your computer's display on an HDTV, extend your display onto a second monitor, and much more. With this new and improved adapter, you can watch your movies from your Mac and receive audio and video with the convenient use of one adapter. This adapter offers a unified, scalable, and cost effective interface for embedded and external display and analog audio application.

The Mini DisplayPort USB adapter combines the Mini DisplayPort video and USB audio signal from the Apple Macbooks. This adapter works by integrating the mini DisplayPort video source and the USB audio source of into HDMI output through a special USB Audio Decoding Chip.

Features:
Supports Mini DisplayPort 1.1a input, USB 2.0 input
Supports HDMI video resolution up to 1080p
Supports HDMI 165mhz/1.65Gbps per channel (4.95Gbps all channel) bandwidth
Supports HDMI 8 bit per channel (24 bit all channel) deep color
Supports uncompressed 2 channel audio such as LPCM
Powered from Mini DisplayPort and USB Port
USB supports the audio analog signal
Length: 1.0m
ROHS, CE, FCC
*Switching from i to p mode may create interference on some Apple notebook models. Please switch back from 480p to 1080p if signal interference occurs to resume normal 1080p resoultion.*

*Sound Output setting on Macs must be changed to "USB Sound Device/USB Type" to have the adapter operating correctly.
http://www.kanexlive.com/products/item.aspx?id=3323

tknomel 21-10-2009 12:27

was ook net op die Kanex gekomen, thx!
feest!

eens rondzien voor een intel MacMini dan, de huidige lijkt me nogal overkill voor HTPC en basic intarwebz functies.

Jerre_31 21-10-2009 12:42

heeft mac mini dan al 5.1 audio??? of was het de mac-tv die geen 5.1 audio had? essentieel als htpc

Jack The Ripper 21-10-2009 12:49

Prachtig scherm, maar blu ray (desnoods optioneel) had toch aanwezig mogen zijn. Zo een combidrive voor PC (DVD-RW + blu ray lezer) kost misschien nog 100 euro.

blumcole 21-10-2009 13:20

Quote:

Originally Posted by Jack The Ripper (Post 481521)
Prachtig scherm, maar blu ray (desnoods optioneel) had toch aanwezig mogen zijn. Zo een combidrive voor PC (DVD-RW + blu ray lezer) kost misschien nog 100 euro.

Ge kunt toch nog een externe blu ray speler of een ps3 aan de mac hangen via de video in :-)

Jerre_31 21-10-2009 13:29

*lol*

maar dan gaat ge met extra kabels zitten en dat was nu net een argument contra pc :)

en blijkbaar wel 5.1 op mac mini maar dan hebt ge een adapterke nodig (signaalverlies :s) en wat zitten frullen in instellingen blijkbaar. Staat ook niet in manual :s

en bij nieuwe iMac: geen Bluray, geen SDD, ... allez ja, loopt wat achter hè, bij pc kan je bluray inbouwen en hebt ge geen extra kabelkes ;p

Talos 21-10-2009 13:37

Een iMac draait écht niet rond de beste en nieuwste hardware hebben hoor. En ik kan mij eigenlijk niet inbeelden waarom ik in godsnaam een bluray-speler in een pc nodig zou kunnen hebben.

Jerre_31 21-10-2009 13:38

dus even samenvatten:
imac: scherm ingebouwd en 3 standaard kabels (stroom muis keyboard)
dan een FW-setup voor HD uitbreiding => max 2 kabels bij (FW en stroom?)
geluid: adapterkabel voor op AV-receiver/speakerset
externe blu-ray speler: extra kabel + stroomkabel
dan zit ik al op 8 kabels

PC: ingebouwde bluray
geluidskaart met standaard kabel naar AV-receiver/speakerset
ingebouwde HD's
dan kom ik op 2 stroomkabels, display-kabel, geluid, muis en keyboard => 6 kabels => PC is kabelvriendelijker als ge blurayke wilt zien op AV/speakerset en zonder adapterkabelke voor 't geluid...

Dus het prenteke klopt niet hè :-)

Jerre_31 21-10-2009 13:41

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 481551)
Een iMac draait écht niet rond de beste en nieuwste hardware hebben hoor. En ik kan mij eigenlijk niet inbeelden waarom ik in godsnaam een bluray-speler in een pc nodig zou kunnen hebben.

http://www.apple.com/imac/performance.html: "faster processors - faster graphics"

volgens hun marketeers wel :p

silence 21-10-2009 13:41

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481545)
en blijkbaar wel 5.1 op mac mini maar dan hebt ge een adapterke nodig (signaalverlies :s) en wat zitten frullen in instellingen blijkbaar. Staat ook niet in manual :s

Serieus signaalverlies op een digitaal signaal... Die adapter is weliswaar digital out, hoe je daar signaalverlies op wil hebben is mij een raadsel. Of ben je ook zo ene die 100 euro neerlegt voor hdmi kabels ?

Quote:

en bij nieuwe iMac: geen Bluray, geen SDD, ... allez ja, loopt wat achter hè, bij pc kan je bluray inbouwen en hebt ge geen extra kabelkes ;p
Je valt wat in herhaling. Blu Ray kijk ik eerlijk gezegd nog het liefst vanuit mijn luie zetel op een (grote) HDTV. Zoals de meeste mensen vermoed ik.

En dat er geen SDD aanwezig is... Als je avontuurlijk genoeg voelt kun je altijd zelf eentje inbouwen. Maar ik heb dan liever veel meer opslag dan snelheid, zoals de meeste van hun klanten vermoed ik. Heb namelijk ook niet te maken met een OS die op zich al een vertragende factor is.

silence 21-10-2009 13:45

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481552)
imac: scherm ingebouwd en 3 standaard kabels (stroom muis keyboard)

1 standaardkabel... Ooit gehoord van wireless toetsenborden en muizen.

Quote:

dan een FW-setup voor HD uitbreiding => max 2 kabels bij (FW en stroom?)
Meeste mensen komen ferm toe met de standaard schijfruimte... .

Quote:

geluid: adapterkabel voor op AV-receiver/speakerset
Hier is het niet aangesloten op een AV-receiver/speakerset

Quote:

externe blu-ray speler: extra kabel + stroomkabel
dan zit ik al op 8 kabels
Hier niet aanwezig

Mijn setup heeft dus maar 1 kabel.

Voor blu ray trouwens is er maar 1 superieure oplossing en dat is geen pc of zelf een imaginaire mac met br speler, maar namelijk een PS3.

silence 21-10-2009 13:50

Quote:

Originally Posted by Jerre_31 (Post 481557)
http://www.apple.com/imac/performance.html: "faster processors - faster graphics"

volgens hun marketeers wel :p

Ja best dat er dan ook dit staat op die pagina

Quote:

This boosts application performance up to 2x over the previous-generation iMac.
En wat is er fout dan om te stellen bij het nieuwe model dat ze snellere processoren aan boord hebben en faster graphics ? Eigenlijk heel die pagina waar je nu verwijst maakt vergelijkingen ivm met aperture, iworks, Final Cut studio pro ivm vorige generaties.

Jerre_31 21-10-2009 13:51

yup, maar maakte vergelijk met eerder aangehaald prentje:
http://frommypointofview.info/images/new_imac.jpg

silence 21-10-2009 13:55

Is achterhaald een standaard setup heeft nu maar 1 kabel meer, de stroomkabel.

Jerre_31 21-10-2009 16:25

nieuwe iMac heeft geen keypad :?
wel een sd-kaart lezerke, maar ik heb een compact flash => kabeltjes...
soit, muggenziften hè, zowel mac als PC heeft voor- en nadelen...

Irmo 21-10-2009 16:43

edit-knop!!!

Jerre_31 21-10-2009 16:49

Quote:

Originally Posted by Lijkkist (Post 481652)
edit-knop!!!

tuttuut: quick reply-knop ;)

Takeshi 21-10-2009 17:08

Euh, zijn we niet al teveel verwend? 27inch TV was vroeger al ferm groot, en ik kan mij best inbeelden dat voor veel mensen dit meer dan voldoende is. BluRay vind ik dus een onbegrijpelijk gemis, aangezien de lezertjes (schrijven vind ik ook niet nodig) al heel goedkoop zijn. Bovendien zijn externe lezers wel vrij duur.

Kan mij bvb. best voorstellen dat het voor een student ferm handig is op kot zo een iMac te zetten en meteen TV, computer en BLuRay speler combineert.

Verder niets op aan te merken, design is mooi, quasi zelfde als vorige en dat was ook mooi :)
Ik vind het alleen wat jammer, voor mij persoonlijk dan, dat er geen 24inch versie, gewoon omdat ik 27 teveel vind.

Stijn 21-10-2009 18:33

Eindelijk, displays met meer ppi. De muis is ook pretty sweet, en als het klopt dat ze de grotere afmetingen gebruikt hebben om de audiokwaliteit te verhogen... dan is dit de eerste iMac in jaren die er echt knal op zit. Enige minpunt is dat SSD's voorbehouden blijven voor laptops. Heb nu een Postville in mijn MacBook Pro zitten, en dat ding vliegt.

lapino 21-10-2009 21:41

Ik ben echt benieuwd naar dat scherm. Een 24" Apple Cinema Display kost 800 euro, en een 27" Imac zou best eens even goed scherm kunnen hebben en dan heb voor redelijke meerprijs nog zeer goede desktop pc ook.

richba5tard 21-10-2009 22:49

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 481779)
Ik ben echt benieuwd naar dat scherm. Een 24" Apple Cinema Display kost 800 euro, en een 27" Imac zou best eens even goed scherm kunnen hebben en dan heb voor redelijke meerprijs nog zeer goede desktop pc ook.

M'n broer heeft het 27" model besteld, 'k zal laten weten wat voor kwaliteit het is.

silence 22-10-2009 00:23

Quote:

Originally Posted by richba5tard (Post 481804)
M'n broer heeft het 27" model besteld, 'k zal laten weten wat voor kwaliteit het is.

Oeh dat zou neat zijn. Ik ben echt benieuwd of deze schermen dat vervelende gradient probleem oplossen waar veel iMacs last van hebben.

http://www.trick77.com/2008/01/13/uneven-imac-displays/

Morgen ga ik eens naar de MM (die van bij ons - roeselare - is een APR) om te zien of ze de nieuwe modellen al binnen hebben.

blumcole 22-10-2009 00:34

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 481662)
Euh, zijn we niet al teveel verwend? 27inch TV was vroeger al ferm groot, en ik kan mij best inbeelden dat voor veel mensen dit meer dan voldoende is. BluRay vind ik dus een onbegrijpelijk gemis, aangezien de lezertjes (schrijven vind ik ook niet nodig) al heel goedkoop zijn. Bovendien zijn externe lezers wel vrij duur.

Kan mij bvb. best voorstellen dat het voor een student ferm handig is op kot zo een iMac te zetten en meteen TV, computer en BLuRay speler combineert.

Verder niets op aan te merken, design is mooi, quasi zelfde als vorige en dat was ook mooi :)
Ik vind het alleen wat jammer, voor mij persoonlijk dan, dat er geen 24inch versie, gewoon omdat ik 27 teveel vind.

Vergeet niet dat het nu 16:9 monitors zijn. Zo'n 27 inch zou in het huidige formaat van de macs waanzinnig groot zijn, maar in 16:9 lijkt mij dat nog mee te vallen? Zou dat geen bredere en iets grotere 24 zijn? Ik heb wel zin in zo'n 27 eigenlijk :-) Moest ik hier nu geen perfect werkende 20 inch imac hebben staan é... Of is het mss toch tijd voor een upgrade :love:

BOERteun 22-10-2009 00:45

Met een IPS paneel zou de beeldkwaliteit toch dik ok moeten zijn. Maar vooral de resolutie is interessant, hopelijk is dit het begin van een trend, hoge resolutie displays zijn schaars.

De muis, daar ben ik weinig enthousiast over, wat kan dit meer dan deftige muizen al eeuwigheden kunnen? Daarenboven is er geen tacticle feedback en kan klik+scroll wel? Geef mij ook maar back/forward met één duimknop ipv een vermoeiende veeg beweging, ze hadden op z'n minst een paar nieuwe gestures kunnen verzinnen. Dit lijkt op de zoveelste stijlvolle, maar erg onpraktische muis van Apple.

Talos 22-10-2009 08:04

Quote:

Originally Posted by BOERteun (Post 481852)
Met een IPS paneel zou de beeldkwaliteit toch dik ok moeten zijn. Maar vooral de resolutie is interessant, hopelijk is dit het begin van een trend, hoge resolutie displays zijn schaars.

De muis, daar ben ik weinig enthousiast over, wat kan dit meer dan deftige muizen al eeuwigheden kunnen? Daarenboven is er geen tacticle feedback en kan klik+scroll wel? Geef mij ook maar back/forward met één duimknop ipv een vermoeiende veeg beweging, ze hadden op z'n minst een paar nieuwe gestures kunnen verzinnen. Dit lijkt op de zoveelste stijlvolle, maar erg onpraktische muis van Apple.

Denk dat de muis wel klikt, als ik de filmpjes moet geloven. Ik ga pas zeggen dat deze muis even hard zuigt als de mighty mouse als ik ze eerst getest heb :-)

blumcole 22-10-2009 12:31

Ik ben eigenlijk minder negatief over de mighty mouse geworden. Tis een mooie muis en ge kunt er in knijpen (y)
Maar oooh god, dat scrollballeke! :'( Gelukkig werkt dat scrollballeke nog van mijne wireless

Dienen touch lijkt me wel nice te werken, maar spijtig dat ge der nemeer kunt in squeezen :(

silence 22-10-2009 14:29

Quote:

Originally Posted by BOERteun (Post 481852)
Daarenboven is er geen tacticle feedback en kan klik+scroll wel? Geef mij ook maar back/forward met één duimknop ipv een vermoeiende veeg beweging, ze hadden op z'n minst een paar nieuwe gestures kunnen verzinnen. Dit lijkt op de zoveelste stijlvolle, maar erg onpraktische muis van Apple.

Er zit naar wat ik gelezen heb wel tactile feedback op, maar was ook eerst in de wijs dat het ontbrak toen ik het zag.

Klick + scroll zie ik niet direct, ook niet tussen de voorbeelden. Hoe ik het zou implementeren is klikken met je wijsvinger, vasthouden en dan met de midden vinger scrollen.

Met die veeg beweging heb ik zo het gevoel dat qua mapping ietsje te ver zijn gegaan.

Maar ik wil het eerst eens proberen. Als ik mijn nieuwe iMac over een maand koop zit het er bij, maar vanuit mijzelf zou ik ook geen Apple muis meer kopen na mijn mighty mouse ervaringen om heel eerlijk te zijn.

blumcole 22-10-2009 17:20

Kben mezelf aant hypen :'(

Kwil diene 27 :(

lapino 22-10-2009 17:28

Same here, zit er al continu over te fantaseren. Erg hé :) Aan andere kant ideaal moment om eindelijk te beslissen om mijn 15" Macbook te verkopen en die te vervangen door een 13" + 27" iMac. Dus als iemand een 15" Macbook Pro wil... let me know :)

silence 22-10-2009 20:09

Quote:

Originally Posted by blumcole (Post 482150)
Kben mezelf aant hypen :'(

Kwil diene 27 :(

Ik zit mijzelf te hypen om toch voor die quad core (i5) te gaan :( Mits dat ik ook nog wat 3d stuf doe kan ik die extra cores eigenlijk wel goed aan het werk zetten.

Soit moet sowieso wachten op de belastingen dus heb nog tijd ;D

BOERteun 22-10-2009 20:31

Quote:

Originally Posted by silence (Post 482051)
Er zit naar wat ik gelezen heb wel tactile feedback op, maar was ook eerst in de wijs dat het ontbrak toen ik het zag.

Enkel voor links/rechts klikken, maar dat lijkt me het minst van de mogelijke problemen. Dat heel het multitouch gedoe kan worden uitgeschakeld is misschien een teken aan de wand.

silence 22-10-2009 20:59

Quote:

Originally Posted by BOERteun (Post 482260)
Enkel voor links/rechts klikken, maar dat lijkt me het minst van de mogelijke problemen. Dat heel het multitouch gedoe kan worden uitgeschakeld is misschien een teken aan de wand.

Vraag mij sowieso af of de "surface" wel voldoende groot is om lekker te werken. Overal lees ik dat de muis ietsje kleiner is dan zijn voorganger.

lapino 22-10-2009 21:25

Quote:

Originally Posted by silence (Post 482241)
Ik zit mijzelf te hypen om toch voor die quad core (i5) te gaan :( Mits dat ik ook nog wat 3d stuf doe kan ik die extra cores eigenlijk wel goed aan het werk zetten.

Soit moet sowieso wachten op de belastingen dus heb nog tijd ;D

Maakt die quad veel uit in Mac OSx (vooral dan voor Photoshop en videobewerking). Ging eigenlijk voor het lichtste 27" model gaan maar twijfel nu of die quad de meerprijs waard is. Videokaart interesseert me iets minder.

silence 22-10-2009 22:39

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 482290)
Maakt die quad veel uit in Mac OSx (vooral dan voor Photoshop en videobewerking). Ging eigenlijk voor het lichtste 27" model gaan maar twijfel nu of die quad de meerprijs waard is. Videokaart interesseert me iets minder.

Voor videobewerking twijfel ik er geen moment aan. Bij photoshop dacht ik dat het eerder afhing van filter tot filter. Niet alles kun je namelijk gaan paralleliseren.

Grand Central Dispatch (die in Snow Leopard geïntroduceerd werd) zou er ook voor moeten zorgen dat de meerdere cores beter benut worden en dat het ook voor de developer gemakkelijker is om applicaties te schrijven met multicore support. En naar wat ik gelezen heb in een thread op slashdot waren er toch heel wat mensen positief erover. En dat qua eenvoud van implementatie tot de extra performance dat het opleverde.

OpenCL is ook zoiets maar dan met betrekking tot de videokaart. Dus die zwaardere (al is dat relatief natuurlijk :) ) videokaart die je hebt bij het i5 model, kan mss op dat vlak dan ook weer interessant zijn. Dacht dat Photoshop CS4 voor bepaalde doeleinden al de GPU gebruikte ?

Zie ook http://www.apple.com/macosx/technology/

Bovenstaande dingen mogen dan misschien vandaag nog niet gemeengoed zijn, maar in de toekomst lijkt mij dat wel. En ik ben ook niet van plan om elk jaar een nieuwe iMac te kopen, deze moet toch 3 jaar meegaan.

lapino 23-10-2009 07:52

Hm dan misschien toch maar voor de i5 gaan.

blumcole 23-10-2009 08:57

Kmoet eerlijk gezegd zeggen dat ik nog nooit het gevoel heb gehad dat m'n core duo 2 Ghz te zwak was om bepaalde photoshop of iMovie-taken snel uit te voeren. Kzal maar wachten met ne nieuwe te kopen. Kheb toch ook maar net 6GB in mijne 2007 gestoken. :-)

Takeshi 23-10-2009 09:16

Apple heeft volgens mij de ideale "photoshopbak" gemaakt :)
Straks eens gaan kijken naar de grootte irl, ik ben toch nog wat bang dat het te groot is voor wat ik ermee van plan ben en wat teveel in het oog gaat springen in een stadsappartementje.

lapino 23-10-2009 09:21

Heb gisteren foto gezien van een 24" Imac naast de nieuwe 27" en eigenlijk zijn die quasi even groot, behalve dat de 27" iets breder is. De 27" is hier al een zekerheid, enkel nog twijfel tussen de i5 en core2duo (scheelt toch weer 300 euro).

silence 23-10-2009 10:26

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 482418)
Heb gisteren foto gezien van een 24" Imac naast de nieuwe 27" en eigenlijk zijn die quasi even groot, behalve dat de 27" iets breder is. De 27" is hier al een zekerheid, enkel nog twijfel tussen de i5 en core2duo (scheelt toch weer 300 euro).

65cm breed dacht ik dat de 27" is. Heb al met een lintmeter staan zeulen :p Neemt toch hier de helft in van mijn bureau.

Die 27" i5 en i7 komen trouwens ook maar op de markt eind november heb ik gelezen.

silence 23-10-2009 10:27

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 482416)
Apple heeft volgens mij de ideale "photoshopbak" gemaakt :)
Straks eens gaan kijken naar de grootte irl, ik ben toch nog wat bang dat het te groot is voor wat ik ermee van plan ben en wat teveel in het oog gaat springen in een stadsappartementje.

Heb gisteren trouwens gezien dat Apple een 27" compatible Vesa mount adapter heeft geïntroduceerd om het scherm aan de muur te hangen. Deed mij aan uw topic denken.

http://store.apple.com/us/product/MC434ZM/A

Jerre_31 23-10-2009 16:30

nu even iets anders: is de garantie van Apple wel conform wetgeving? Op hun site zie ik dat ze maar 1 jaar geven, maar hier lees ik http://www.eccbelgium.be/NL/infocent...p?h=10&nID=356 dat de consument 2 jaar garantie heeft...
eventjes klacht indienen bij ministerie van economie :)
Bijkomend: welke garantie heb je op de schermen? Op eentje van 27 duim en die pixelhoeveelheid kan er al wel is eentje kapot: Dell geeft dacht ik al garantie op hun IPS schermpjes vanaf 1 pixel

Takeshi 23-10-2009 16:44

Nogmaals, garantie is een moeilijk iets.

Die EU regel van 2 jaar is enkel geldig voor defecten bij aankoop!
Dus je moet kunnen aantonen dat het defect er bij de aankoop reeds was.

Uw link zegt het zelf:

Quote:

De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor je de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.
Dus eigenlijk zegt Apple dat ze niet gaan ambetant doen het eerste jaar (ipv 6 maanden) en defecten die niet te wijten zijn aan verkeerd gebruik kostenloos zullen repareren.

En dan hebben we het nog niet over EU richtlijn-effectief een wet in de lidstaat shizzle.

Jerre_31 26-10-2009 10:34

in praktijk is het 2 jaar hoor: voorbeeld: bij m'n laptop is eens het scherm goed onder handen genomen op 1,5 jaar na aankoop...

wat er niet onder viel was de batterij.

Dus 1 jaar garantie is dus maar poverkes imo. Voor die prijs verwacht ik toch een standaard garantie van 2 jaar - minimum - andere merken geven langere garantie-periode en duidelijker garantievoorwaarden.

De garantievoorwaarden van de apple-schermen al is gelezen?

Takeshi 26-10-2009 10:36

Zijn er zoveel andere merken die meer dan 1 jaar geven?
Meestal zit er dan een of andere carepack of andere garantiebundel in de prijs doorgerekend.

Dell
http://i.dell.com/images/emea/servic...ini_nov_nl.jpg

HP ook 1 jaar, Sony ook.

Enige die ik weet afwijken is Lenovo.

Maar goed, hoe je het ooit draait of keer, als je Apple koopt, betaalt je Appletax, meestal rond de 500 EUR.
Dat is een bedrag dat je meerbetaalt voor het merk, voor de look&feel, design of OS. Het heeft absoluut geen tastbare waarde en dikke kassa kassa voor Apple, maar als mensen er tevreden mee zijn, waarom ook niet.

Ik heb trouwens gehoord dat het niet mogelijk is de nieuwe imac te gebruiken als monitor/TV zonder de mac (computer gedeelte) ook aan te zetten? Vind ik wel serieus minpunt.

Jerre_31 27-10-2009 16:08

volgens dell:

Takeshi 27-10-2009 16:33

Klopt, op monitors geeft men courant 3 jaar garantie omdat de failure rate veel lager ligt dan bij een PC/notebook.
De iMac is een scherm + computer dus ik vrees dat Apple op zo een combinatie geen 3 jaar durft te geven.

Deffe 01-11-2009 02:47

Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien? Is de performance via Bootcamp wat in orde / gelijk met die van een native Windows-omgeving?

frenzal 01-11-2009 02:59

dan zit je gewoon met een veel te duur pc :)

Scientist 01-11-2009 09:17

Quote:

Originally Posted by Deffe (Post 486252)
Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien? Is de performance via Bootcamp wat in orde / gelijk met die van een native Windows-omgeving?

Bootcamp is native windows omgeving. Parallels, VmWare enz zijn niet native/virtualisatie. Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware? :)

Disabled 01-11-2009 11:54

Quote:

Originally Posted by Scientist (Post 486271)
Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware? :)

In de tijd van Vista werd de Macbook Pro uitgeroepen tot beste/vlotste Windows Vista PC.

Matthias 01-11-2009 22:39

Quote:

Originally Posted by frenzal (Post 486253)
dan zit je gewoon met een veel te duur pc :)

iMac was deze maand de Beste Koop volgens Test Aankoop binnen het segment "alles-in-één-pc". :)

blumcole 02-11-2009 04:00

De kans is best klein dat mac os u niet zal aanstaan. In mijn ogen heeft het vele gelijkenissen met Windows. Sommige dingen zijn beter, andere zijn slechter. Het is ook een andere manier van werken op een mac maar Gé kunt hetzelfde gedaan krijgen.

Aristide 02-11-2009 09:50

Quote:

Originally Posted by Scientist (Post 486271)
Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware? :)

Ah, ik heb op GoT anders wel gelezen dat Windows niet perfect draait op een MacBook, de batterijduur is iets lager dan in MacOS X, sommige speciale functieknoppen werken niet, er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop, de koeling heeft minder intelligent gedrag dan in MacOS X, etc.

Disabled 02-11-2009 11:29

Quote:

Originally Posted by Aristide (Post 486559)
...er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop

Ja, want het is zo moeilijk van even een Windows toetsenbordje en muis aan te sluiten.

Tyrael 02-11-2009 11:39

Rechtermuisknop werkt hier perfect :), delete is er inderdaad niet maar dat is niet ononverkomelijk. Ik heb enkel win7 op mijn MBP staan om wat games te kunnen spelen als ik thuis ben

BOERteun 02-11-2009 20:37

Quote:

Originally Posted by Disabled (Post 486305)
In de tijd van Vista werd de Macbook Pro uitgeroepen tot beste/vlotste Windows Vista PC.

Grapjas.

Als ik de Test Aankoop zie zal ik de argumenten eens moeten bekijken en de alternatieven die ze bespreken.

Deff 02-11-2009 21:06

Macbook Pro heeft dat wel gewonnen omdat dat sowieso een clean install was, terwijl zowat alle toestellen van HP, Dell... meestal geleverd worden met bloatware die paar procenten van de prestaties afdoen. Dus niet de meest faire test als ik mij niet vergis.

BOERteun 03-11-2009 00:09

Sorry, als er een internationale autoriteit is die de Macbook Pro dat label heeft gegeven, dan ken ik die niet.

Disabled 03-11-2009 09:26

Astublieft:

http://www.pcworld.com/article/13664...s_of_2007.html
http://www.pcworld.com/reviews/produ...cbook_pro.html

silence 03-11-2009 14:53

Quote:

Originally Posted by Aristide (Post 486559)
Ah, ik heb op GoT anders wel gelezen dat Windows niet perfect draait op een MacBook, de batterijduur is iets lager dan in MacOS X, sommige speciale functieknoppen werken niet, er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop, de koeling heeft minder intelligent gedrag dan in MacOS X, etc.

ATI drivers waren ook niet dat van dat.

Ik had wat OpenGL stuff ontwikkeld en toen ik het via bootcamp naar Windows wilde porten was de performance erbarmelijk slecht. Basis extensies die half of zelf niet werkten, lage performantie, het trok echt op niets.

Nu ik heb sowieso een slechte smaak als het gaat over ATI en OpenGL zelf toen ik nog op Windows werkte.

Hou al mijn hart vast voor die ATI Kaarten in die 27" iMac's en Blender (waar de GUI compleet in OpenGL wordt gerendered, mijn 2600 XT doet het vandaag ook niet zonder problemen)

Quote:

Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien?
Als je niet vasthoud aan het feit dat alles moet werken zoals je het gewoon bent in een Windows wereld zie ik eigenlijk weinig reden waarom je dat OS zou haten. Het is te zien hoe open je staat om nieuwe dingen te leren of een andere manier van werken wil aanvaarden.

Het is geen perfect OS, maar voor mij benaderd het toch wel. Grootste pluspunt is voor mij dat het eigenlijk het beste is van 2 werelden. Een *nix omgeving maar toch nog met de toegang tot bepaalde commerciële pakketten. Met Wine en Codeweavers zou je dat waarschijnlijk ook wel kunnen op andere platformen maar heb echt geen gezin in gepruts of veroordeeld te worden om oudere versies van software te gebruiken.

Gisteren probeerde ik een oud python project (msnlib, pyaiml, pyOpenSSL,...) terug leven in te roepen en ter vergelijking hoe een ramp het was op windows om sommige dingen in gang te krijgen, was dat gisteren toch echt wel een "walk ik the park".

Windows 7 schijnt heel goed te zijn, maar ik zie mij toch niet snel terugkeren.

BOERteun 03-11-2009 21:56

Quote:

fastest Windows Vista notebook we've tested
En dat voor de volle 3 maanden. Nu als je punt enkel was dat Windows er wel goed op zal werken, kan ik er in komen, de rest is uiteraard complete onzin.

]as]e 03-11-2009 23:31

Delete op een macbook pro is trouwens Fn + backspace.
Ergens wel logisch, backspace doet delete naar links, fn doet het omgekeerde.

Disabled 04-11-2009 00:41

Quote:

Originally Posted by BOERteun (Post 487492)
Nu als je punt enkel was dat Windows er wel goed op zal werken, kan ik er in komen, ...

Welja...

Stijn 04-11-2009 11:17

Boerteun, stop met zagen :)

Aristide 04-11-2009 11:55

En maccers moeten stoppen met seks te hebben met hun macs. :(

tknomel 04-11-2009 12:00

nah daar zijn ze te stil en te snel voor :)

blumcole 04-11-2009 12:01

Gelle ze gewoon allemaal jaloers

silence 15-11-2009 15:43

Iemand de benches gezien van de i7 t.o.v de i5/C2D. Nu twijfel ik weer :'(

http://www.macrumors.com/2009/11/14/...-improvements/

.fanny 15-11-2009 16:46

dat 27" scherm ownt toch wel een pak. in de fnac eens een website opengetrokken daarop, dat was net goed voor 1/3 van het scherm.

blumcole 15-11-2009 17:17

Ik lees veel problemen op macrumors en de apple forums ivm flikkerende schermen. Een kameraad van mij heeft het probleem ook, en ik vermoed dat het zit bij de ATI-kaarten. Misschien nog een klein maandje wachten?

silence 15-11-2009 19:49

Quote:

Originally Posted by .fanny (Post 493581)
dat 27" scherm ownt toch wel een pak. in de fnac eens een website opengetrokken daarop, dat was net goed voor 1/3 van het scherm.

Yep, was gisteren een site aan het designen en het viel mij ook opeens te binnen dat op zo'n 27" ik simultaan safari, textmate en cyberduck op 1 dezelfde scherm zou kunnen gebruiken.

Nu niet dat ik uren verlies met het switchen tussen applicaties maar "flow" is everything ;D

Stijn 15-11-2009 20:12

Of je zou ook kunnen overschakelen naar Coda zodat je geen drie programma's meer nodig hebt :)

lapino 20-11-2009 11:01

Is het verschil tussen de Core i5 en een Core2Duo 3.06ghz echt de moeite? Als ik een 3.06ghz Core2Duo 27" iMac configureer met een 4850 videokaart, dan kom ik toch 160 euro goedkoper uit.

ecko 20-11-2009 11:18

http://www.geek.com/articles/news/ge...imac-20091116/

lapino 20-11-2009 11:22

Jaja allemaal goed die benchmarks, maar ik bedoel dan vooral in dagelijks gebruik en meer specifiek voor games in bootcamp.

ecko 20-11-2009 11:40

Als ge de 4850 hebt denk ik niet dat er veel verschil gaat zijn op gebied van games.

lapino 20-11-2009 11:57

Had al zo'n vermoeden.

blumcole 20-11-2009 12:14

Quote:

Originally Posted by blumcole (Post 493590)
Ik lees veel problemen op macrumors en de apple forums ivm flikkerende schermen. Een kameraad van mij heeft het probleem ook, en ik vermoed dat het zit bij de ATI-kaarten. Misschien nog een klein maandje wachten?

Die kameraad heeft afgelopen week zijn nieuwe iMac gekregen naar dat z'n eerste model een flikkerend scherm had. Zijn nieuwe mac heeft een gele plek en het scherm binnenin is precies te hoog gemonteerd want er loopt beneden een zwarte lijn door. Apple is aant knoeien. Dit is trouwens niet een alleenstaand geval. Ik lees heel veel flikkerende schermen, prestatieproblemen (wrs wel opgelost met de nieuwe update), gele vlekken, etc... Hoe groot is de kans dat je twee keer een defecte imac geleverd krijgt? Het moet zijn dat de eerste batchen van iMac's verre van inorde zijn.
Check the macrumors en officiele Apple forums

lapino 20-11-2009 12:16

Oei? Is het zo erg? Dan misschien beter toch nog even wachten.

blumcole 20-11-2009 12:36

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 496484)

Zo'n forums geven altijd een vrij slecht beeld. Iedereen met problemen gaat klagen natuurlijk. En daar zitten veel zeikstralen tussen (pc fanboys) Maar het zijn telkens dezelfde problemen die terugkomen. Anderzijds, Apple neemt ze terug zonder zagen en geeft u een nieuwe. Maar tblijft vervelend.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=808339
enkele voorbeeldjes van 'het' probleem :

Er is nog geen officieel nieuws van Apple zelf.

silence 20-11-2009 14:52

Quote:

Originally Posted by Stijn (Post 493728)
Of je zou ook kunnen overschakelen naar Coda zodat je geen drie programma's meer nodig hebt :)

Al veel over gehoord, maar tot schande moet ik toegeven dat ik er nog niet naar heb gekeken. Zal het zeker eens bekijken !

silence 20-11-2009 14:53

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 496484)

Het is alleszins een van de redenen waarom ik deze maand geen iMac koop. Dat en dat die i5's/i7's heel aantrekkelijk zijn.

silence 20-11-2009 23:02

Weer wat nieuwe benches

http://www.macworld.com/article/1439...re15_imac.html
http://www.macrumors.com/2009/11/20/...ormance-gains/

Wel cool dat die nieuwe iMacs nu de (veel duurdere) mac pro's voorbijsteken. Al zal dat waarschijnlijk wel verleden tijd zijn als de nieuwe mac pro's volgend jaar uitkomen.

Magnum_ 24-11-2009 16:16

http://www.applenieuws.com/nieuws/17...s.com+:+Nieuws)

Black friday
This friday
Hmkay.

Laat je maar even gaan pino.
Ik ga eens kijken hoeveel er van de 15" mbp af gaat, wie weet (h)

lapino 24-11-2009 18:29

Wat is dat? Moet blijkbaar geregistreerd zijn om te kunnen lezen.

Magnum_ 24-11-2009 19:16

Korting op online mac stores, 100$ op een macbook ofzo vorige jaren. Blijkbaar doen ze dat ook in de europese stores.

http://guides.macrumors.com/Black_Friday
http://www.intermactivity.be/forum/s...d.php?p=893927

Dat ik jou die zaken moet uitleggen :o :)
Als je je 13" mbp en je imac koopt bespaar je misschien een kleine 200 euro :D

lapino 24-11-2009 20:12

ALS ik een imac en 13" koop, dan zal het toch pas zijn als ik mijn huidige 15" kwijtraak. Anders niet genoeg geld :)

blumcole 25-11-2009 11:09

Ondertussen heeft die kameraad een nieuwe iMac gekregen en met deze lijkt (voorlopig) alles goed te zijn. En hij is er weg van :-) Dus in weze moet je gewoon wat geduld hebben :-)

silence 26-11-2009 14:54

Morgen klaarblijkelijk ook op de Europese stores ook black friday aanbiedingen.

http://store.apple.com/be-nl/browse/..._friday_teaser

EDIT: stond boven mij , niet gezien sorry

lapino 26-11-2009 15:01

En ik heb een koper voor mijn Macbook Pro, alleen ziet de madam het niet direct zitten om stuk op te leggen voor een iMac, vooral omdat we dan ook zonder laptop zitten en terug desktop hebben. Keuzes! :)

silence 26-11-2009 15:46

In "real world" tests lijkt dat verschil tussen de i5 en i7 nog mee te vallen. Maar dat heb je wel altijd met die synthetische tests.

Als ik morgen een i5 kan oppikken voor 1700 euro dan denk ik dat de sprong ga wagen.

blumcole 26-11-2009 15:53

Mmmm, een Macbook Pro zou'k ook wel graag willen :(
Spijtig da'k er geen nut voor zou hebben

lapino 26-11-2009 16:01

Is toch ferm twijfel of ik wel tevreden ga zijn met een desktop alleen, ik gebruik mijn Macbook toch heel regelmatig in de zetel, op de baan en op reis. Desktop alleen is ook weer zo vast en ik vrees op een wife-problem als ik beide ga willen.

tknomel 26-11-2009 16:09

27" iMac voor u
13" MB(P) voor de wife

problem solved

edit: ge gaat spijt krijgen als ge een portable wegdoet, niks zo zalig als in de zetel wat prullen terwijl de rest van familie ook in de zetel hangt. anders zit je zo asosciaal alleen aan je bureau, voor je gigantische 27"...

blumcole 26-11-2009 16:17

Daarom dat ik nog altijd pleit voor een apart scherm met daaraan een portable. Het moet daarvoor geen mac display zijn.

Anderzijds, ik denk dat een desktop duurzamer is. Ge laat die shit niet vallen, dat moet niet constant verhuist worden, etc... En in een zetel zitten met een laptop terwijl er anderen bij zijn... dan kunde toch beter met die anderen bezig zijn :-)

Intred 27-11-2009 08:34

Ben na twee jaar ook van portable terug naar desktop gegaan en nog geen moment spijt van eigenlijk. Ongelooflijke snelheid, grotere display en beter beeld, beter geluid, enz enz.

Maar mijn laptop heeft wel bijna een jaar op dezelfde plaats gestaan dus mobility was geen issue meer voor mij.

Disabled 27-11-2009 14:36

Best of both worlds hier, alles staat klaar voor de MBP in te pluggen achter de bureau, en in die opstelling zit ik meestal. Maar als ik voor freelancing ergens naartoe moet gaat de MBP de laptoptas in en zijn we vertrokken. Super handig.

Deffe 28-11-2009 00:44

Ik heb enkele dagen terug mijn 27" iMac aangekregen (jaja, heb hem toch besteld uiteindelijk) en moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben. OS X is echt geweldig om mee te werken, het scherm is gigantisch en het de mooie lettertypes met aliasing op Mac zijn echt een streling voor het oog. Kortom: zeer tevreden! MAAR: wel een klein probleem dat ik al 2x heb gehad met m'n iMac: een flikkerend scherm dat af en toe uitvalt voor een halve seconde. Gebeurt ongeveer 30 tot 45 minuten na het booten, duurt enkele minuten en verdwijnt dan met de noorderzon. Daarbuiten kan ik m'n iMac perfect gebruiken (zoals nu, hehe). Geen groot probleem dus, maar toch maar DOA laten verklaren door AppleCare en binnenkort vertrekt er een nieuwe vanuit Shanghai naar hier.

silence 28-11-2009 15:58

Kijk dat is het nu het geld staat klaar op een aparte rekening en was gisteren gezet om te bestellen maar die problemen die sommigen hebben houden mij wat tegen.

Jack The Ripper 28-11-2009 17:52

Spijtig dat er zo geen losse 27" schermen bestaan met dezelfde resolutie van die imac.
1920x1080 is nl niet echt interessant op een 27 inch monitor, dan zitte gewoon met grotere pixels...

lapino 28-11-2009 19:04

Vandaag in Gent nog eens met zo'n 27" staat prullen, zalig toestelletje. Zit hier echt af te tellen tot er voldoende geld beschikbaar is om me die aan te schaffen, al doen alle problemen me ook wel beetje afwachten. Aankoop zal vermoedelijk toch pas januari of maart zijn.

Deff 29-11-2009 12:55

Die problemen zullen wel snel verdwijnen. Iedere keer als Apple intern wat wijzigingen aanbrengt die groter zijn dan het veranderen van een onderdeel durven er al eens kinderziektes opduiken bij hun hardware.

blumcole 29-11-2009 13:03

In ieder geval stelt apple geen vragen meer. Ge kunt in principe blijven ruilen tot ge ne goeie hebt :-) Plezant is anders, maar hoe dan ook gaat ge nooit lang met een defect apparaat opgescheept zitten.

lapino 29-11-2009 13:10

Dedju, koper macbook haakt af. Beetje langer wachten dus. Ben er wel al uit: als de macbook weg is, wordt het een 27" iMac + een Acer Aspire One voor het surfen in de zetel.

Magnum_ 29-11-2009 13:15

0_o

Erhilion 29-11-2009 14:16

Waarom kiezen weinig mensen om een aparte 27" monitor te kopen? Hang daar een MacBook of Mini aan en je spaart zo al snel 700 euro uit. Tenzij je echt de rekenkracht nodig hebt natuurlijk, of het esthetische belangrijk is.

Is geen uitval naar iemand, was gewoon een bedenking die ik mezelf maakte.

lapino 29-11-2009 14:21

Het esthetische is hier 70% van de reden, wil gewoon geen lompe bak meer onder bureau. Bovendien heb ik toch wel nood aan iets meer snelheid dan wat ik op een laptop krijg en fotobewerking/video gaat toch wel beter op een 27". Uiteraard kan ik een 27" extern scherm kopen+muis+toetsenbord maar dan wordt het weer een hele boel kabeltjes hier op bureau en dat wil ik nu net vermijden.

Als je de prijs rekent van een Core i5 pc met een degelijke videokaart, alles draadloos én een 27" LED scherm met die resolutie/kwaliteit (zoek maar!), dan is zo'n iMac niet eens zo duur.

silence 29-11-2009 14:50

Quote:

Originally Posted by Erhilion (Post 501330)
Waarom kiezen weinig mensen om een aparte 27" monitor te kopen?

Kun je mij eens een goedkope IPS panel met LED backlight in die grote voorstellen en dat zodat ik toch nog een dikke 700 euro uitspaar ? En gezien ik ook veel photoshop werk doe (ook professioneel) vind ik dat wel een belangrijk iets.

Dat is namelijk echt iets wat ik minder vind aan mijn huidige iMac, het scherm.

Quote:

The closest existing panel for comparison, spec-wise, is the 30” IPS panel that Apple uses in their Cinema Display. It has the ultra-high resolution and size, but doesn’t compete with the 27” iMac’s panel for brightness, contrast, power efficiency, or color range. It’s overpriced by today’s standards at $1800, but not by much — Dell’s original 30” monitor with the same panel is $1200, and a newer version with better specs (although still not as good as the new iMac’s) is $1700.

A standalone monitor with the new iMac’s panel would be perfectly reasonably priced at about $1500. From Dell. Apple’s only charging $200 more than that for theirs, and there’s an entire high-end computer stuck to the back of it.

BOERteun 29-11-2009 15:01

Enkel het scherm zal lastig zijn, dat panel wordt helaas enkel gebruikt in de nieuwe iMac. LED vs CCFL is voornamelijk marketing trouwens, en plaats besparing, voor beeldkwaliteit is het panel veel belangrijker.

Als je echt een scherm met die resolutie nodig hebt is een iMac inderdaad niet duur. Het goedkoopste 2560x1600 scherm (vs 2560x1440) kost al meer dan 1000 euro. Een Core i5 + 4850 (low end) PC op zich hoeft echter niet veel meer dan 600 euro te kosten.

Erhilion 29-11-2009 15:24

Quote:

Originally Posted by silence (Post 501350)
Kun je mij eens een goedkope IPS panel met LED backlight in die grote voorstellen en dat zodat ik toch nog een dikke 700 euro uitspaar ? En gezien ik ook veel photoshop werk doe (ook professioneel) vind ik dat wel een belangrijk iets.

Dat is namelijk echt iets wat ik minder vind aan mijn huidige iMac, het scherm.

Als je professioneel bezig bent met beeldbewerking is dat natuurlijk een mooi totaalpakket aan een interessante prijs.

Maar de gemiddelde gebruiker, die gaat toch echt niet klagen als er bvb een goed scherm met S-PVA panel voor zijn neus staat. Ik ging hier dan ook van uit.

Takeshi 29-11-2009 15:34

Is de grafische kaart in een iMac 27inch up te graden of niet?

blumcole 29-11-2009 15:49

Quote:

Originally Posted by Erhilion (Post 501365)
Als je professioneel bezig bent met beeldbewerking is dat natuurlijk een mooi totaalpakket aan een interessante prijs.

Maar de gemiddelde gebruiker, die gaat toch echt niet klagen als er bvb een goed scherm met S-PVA panel voor zijn neus staat. Ik ging hier dan ook van uit.

Kheb hier een 25,5 inch voor mijnen neus staan. Mooi scherm maar totaal niet op de resolutie van de iMac 27. Tis niet alleen de grootte maar ook die geweldige resolutie die de iMac zo'n must-buy maakt.

BOERteun 29-11-2009 16:16

Je kan ook meer dan 1 scherm gebruiken, nog meer plaats en veel goedkoper. Voor dat soort scherm is het een deftige prijs, de vraag is of je dat soort scherm nodig hebt en het de prijs waard is.

Takeshi 29-11-2009 16:56

Kan iemand mij ook concreet uitleggen hoe het nu precies werkt als je de iMac 27inch enkel als monitor wil gebruiken? Ik heb gehoord dat de mac altijd compleet met aanstaan (dus ook geboot, bij de Sony L series kan je het monitorgedeelte apart bedienen)
Dus, is die boot nodig enkel en alleen omdat er maar 1 aan/uit knop is en fungeert het voor de rest als een zuivere externe monitor, of moet je via MacOS vanalles prullen om de als monitor aan te sturen met eventueel kwaliteitsverlies?

De reden is simpel: ik MOET nu iets gaan kopen met overuren (ontslag) dus zal geen tijd hebben op de VAIO te wachten. Maar ik zou het doodzonde vinden dat ik later een nieuwe gamePC wil en dat kwalitatief macscherm niet als gewone monitor meer zou kunnen gebruiken.

lapino 29-11-2009 17:02

Scherm gebruiken als pc scherm is voor zover ik weet inderdaad niet mogelijk zonder dat de iMac zélf aanstaat.

Takeshi 29-11-2009 17:15

Heb ik ook gehoord, maar kan het scherm dan rechtstreeks aangesproken worden door een andere PC/console/... zonder dat je in het OS vanalles moet uitsteken. Dat het OS op de achtergrond draait vind ik minder belangrijk, zolang het scherm maar rechtstreeks als monitor kan aangesproken worden.

Goofy666 29-11-2009 17:28

http://support.apple.com/kb/HT3924

Over die Target Display mode zou je meer gedetailleerde, technische info moeten vinden. Volgens sommige artikels zou het verder 'net zijn alsof een gewone externe monitor aangesloten wordt'. Merk ook op dat het allemaal via DisplayPort moet (al dan niet met een tussenstuk).

Takeshi 29-11-2009 17:33

Exact wat ik zocht, thx.
Best wel ok zo, kan je later makkelijk een gamepctje erbij hangen als de iMac het niet meer kan trekken.

blumcole 29-11-2009 18:52

Quote:

Originally Posted by lapino (Post 501292)
Dedju, koper macbook haakt af. Beetje langer wachten dus. Ben er wel al uit: als de macbook weg is, wordt het een 27" iMac + een Acer Aspire One voor het surfen in de zetel.

zeg pino :-) voor hoeveel gaat die macbook weg en wat voor model is het?

lapino 29-11-2009 20:43

Check uw pm

R3b00t 01-12-2009 15:09

Ik opteer de aankoop van een Mac Mini in combi met een 40" Bravia als monitor. Met HDMI als beeldoverdrachts medium.

- Iemand die in dergelijke config problemen ziet. (ja dat Sony Panel is zwart van kleur, care... )

silence 01-12-2009 15:16

Was gisteren in illustrator bezig en het constante gezoom en gesleep met al die panels werkten zodanig op mijn zenuwen dat ik deze morgen dan maar de i5 heb besteld op de apple store. Even getwijfeld met die Core Duo maar het lijkt mij wat onnozel om nu geld te investeren in old tech ook al betwijfel ik er niet aan dat het nog heel goed meekan.

Talos 01-12-2009 15:17

Quote:

Originally Posted by R3b00t (Post 502622)
Ik opteer de aankoop van een Macbook Mini in combi met een 40" Bravia als monitor. Met HDMI als beeldoverdrachts medium.

- Iemand die in dergelijke config problemen ziet. (ja dat Sony Panel is zwart van kleur, care... )

Macbook mini bestaat niet + Macs hebben geen HDMI aansluiting.

blumcole 01-12-2009 15:18

Quote:

Originally Posted by R3b00t (Post 502622)
Ik opteer de aankoop van een Macbook Mini in combi met een 40" Bravia als monitor. Met HDMI als beeldoverdrachts medium.

Wat is een Macbook Mini?
Een Macbook? Of een Mac mini?

Volgens mij gaat zo'n monitor een low-res aanvoelend beeld hebben. Goed voor films en games, maar toch niet aangenaam voor word processing denk ik.

edit : er zijn wel tussenstukken om Mac Mini's aan te sluiten op tv's via HDMI

tknomel 01-12-2009 15:23

Mac Mini lijkt me idd niet ideaal als main pc op een 40", als htpc/media center of wat surfen en mails checken is dat nog wel te doen.

R3b00t 01-12-2009 15:24

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 502632)
Macbook mini bestaat niet + Macs hebben geen HDMI aansluiting.

Mac Mini uiteraard en je kan een Display Port to DVI convertor krijgen bij Apple die je dan naar HMDI omzet! Zo simpel als pompwater.

R3b00t 01-12-2009 15:26

Quote:

Originally Posted by tknomel (Post 502636)
Mac Mini lijkt me idd niet ideaal als main pc op een 40", als htpc/media center of wat surfen en mails checken is dat nog wel te doen.

Ding moet zelf ook niks doen hé. Is gewoon leuke omgeving om te werken. Echte werk is via RDP & SSH. De straffe beestjes zitten in ESX en het merendeel aan de applicatie's is toch voorzien van een web-based front-end. Dus all you need is Firefox.

silence 01-12-2009 15:31

Quote:

Originally Posted by R3b00t (Post 502637)
Mac Mini uiteraard en je kan een Display Port to DVI convertor krijgen bij Apple die je dan naar HMDI omzet! Zo simpel als pompwater.

Voor zo'n dingen moet je niet op de Apple store zijn.

http://cgi.benl.ebay.be/Original-App...item3ca69ffa7b

Betwijfel of het een officiële kabel is maar hier werkte hij perfect om mijn iMac aan mijn plasma pana aan te sluiten :)

Je hebt ook display port naar hdmi maar ik had nog wat dvi kabels liggen dus heb ik zelf voor deze opzet geopteerd.

R3b00t 01-12-2009 15:32

Thnx for the tip dude!

ecko 02-12-2009 08:40

Heb sinds maandag de 21,5" iMac en hij ziet er super uit :) Het scherm lijkt zo op het eerste zicht helemaal in orde. Ik heb jammer genoeg nog niet genoeg tijd gehad om er wat mee te werken, maar daar zal ik zo snel mogelijk verandering in brengen.

lapino 02-12-2009 14:08

De 27" iMac is blijkbaar heel moeilijk leverbaar, laat staan uit stock te vinden, zeker de i5 niet. Damn.

Takeshi 02-12-2009 14:12

Strange, nochtans in stock bij de leverancier :)

silence 02-12-2009 14:13

Apple lijkt eerst haar online orders te voldoen daarom heb ik ook gekozen om hem online te bestellen ipv naar een apple premium reseller te trekken. Geen enkele switchstore heeft de i5 op voorraad liggen en mensen die half november ene besteld heb bij lab9 schijnen nog altijd te wachten. 27" Core 2 Duo's vind je daarentegen heel makkelijk, heb ze zien staan in de mediamarkt in Roeselare.

Status is echter hier nog altijd

Quote:

Under Review
Product / Part No.

IMAC 27"/2.66QC/2X2GB/1TB/4850-512MB-FRA
MB953FN/A
Ohwell heb er nog goeie hoop in, het is geen BTO dus zal ook wel zijn invloed hebben :-)

lapino 02-12-2009 15:44

Mja, misschien toch maar online bestellen dan. Nog efkes wachten op storten van eindejaarsgeld, het jeukt :)

Talos 02-12-2009 15:58

Niet te vergeten dat switch een jaar extra garantie geeft bovenop het jaar dat je sowieso van Apple krijgt.

silence 03-12-2009 12:05

Dinsdag (1 december) besteld en betaald per overschrijving en mijn order status is net geupdate

Quote:

Not yet shipped
Ships: 17 Dec, 2009
Delivers: 21 Dec, 2009
Product / Part No.
Unit Price

IMAC 27"/2.66QC/2X2GB/1TB/4850-512MB-FRA
Toch wel wat langer dan die 7 a 10 dagen. Ohwell als het voor de kerstvakantie ben ik content :p

EDIT: zijn werkdagen en dan lijkt het te kloppen

Matthias 03-12-2009 12:09

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 503362)
Niet te vergeten dat switch een jaar extra garantie geeft bovenop het jaar dat je sowieso van Apple krijgt.

Je krijgt de ballen extra bij Switch, het enige dat ze doen is de wettelijke termijn voorstellen als iets bijzonders. Wat zelfs eigenlijk niet eens mag, maar soit.

Talos 03-12-2009 12:44

Quote:

Originally Posted by Matthias (Post 503949)
Je krijgt de ballen extra bij Switch, het enige dat ze doen is de wettelijke termijn voorstellen als iets bijzonders. Wat zelfs eigenlijk niet eens mag, maar soit.

Ja maar moet niet denken dat je je hardware nog gratis kan laten fixen bij Apple nadat er 1 jaar verstreken is.

Deff 03-12-2009 12:44

Mja, het zou niet mogen maar de meeste Apple Premium resellers zullen je echt laten zitten indien er na 12 maanden iets mis is met je hardware. Dus het feit alleen al dat Switch dit niet doet is toch al iets waard. Verder heb ik op hun site gezien dat Switch een eigen switchcare pakket verkoopt dat toch al heel wat redelijker geprijsd is dan het AppleCare programma. Moest ik nieuwe Mac hardware kopen, het zou in een Switch of Media Markt / Fnac zijn. (die geven ook sowieso 2 jaar garantie, no questions)

*edit* Talos ninja :p

silence 03-12-2009 21:31

Quote:

Originally Posted by Deff (Post 503971)
Mja, het zou niet mogen maar de meeste Apple Premium resellers zullen je echt laten zitten indien er na 12 maanden iets mis is met je hardware. Dus het feit alleen al dat Switch dit niet doet is toch al iets waard.

Ik heb op intermactivity toch ook al andere verhalen gelezen over die switch stores. Zaken die onder een extended warranty vielen maar ze toch probeerden de klant een factuur onder hun neus te schuiven, geloof dat er nu nog een recent verhaal is gepost .

Dat van die mediamarkt kan ook nog lelijk misvallen. Heb meestal zelf wel goeie ervaringen met hun support maar als het zo is dat de fabrikant zelf telefonische pickup & return garantie (alla Xbox 360) organiseert dan geven ze bij Mediamarkt u enkel maar dat telefoonnummer naar waar je moet bellen als je bij hen aanklopt.

Eigenlijk moet Apple gewoon 2 jaar garantie geven, al is het niet de enige die de regels ombuigt. Heb gelezen dat het Nederlandse Kassa een item erover aan het voorbereiden is.

Aristide 06-12-2009 16:17

Quote:

Originally Posted by Matthias (Post 503949)

http://tweakers.net/nieuws/64171/con...epalingen.html

silence 06-12-2009 17:01

Het is trouwens niet de enige leverancier die het doet. Probeer maar eens bij Sony een PS3 na een jaar te herstellen, toen ik er voor belde vroeg men 300 euro (zonder eigenlijk te weten wat er aan kapot was) Wat was ik blij toen het ding opeens terug begon te werken, kon voor dat geld een nieuwe kopen.

Dell ? 1 jaar garantie maar je kunt upgraden naar PREMIUM voor 2,3,4 jaar.

De overheid zou beter eens een campagne starten want echt over die 2 jaar garantie heb ik al zoveel diverse interpretaties gehoord dat ik het eigenlijk zelf niet weet. De ene spreekt over de eerste 6 maanden, de andere heeft het over de verwachte levensduurte van goederen en de andere heeft het gewoon over 2 jaar.

Zwaplat 06-12-2009 17:08

Quote:

Originally Posted by Talos (Post 503970)
Ja maar moet niet denken dat je je hardware nog gratis kan laten fixen bij Apple nadat er 1 jaar verstreken is.

Nog een reden om Apple helemaal links te laten liggen. Het is nu al, wat, drie jaar? dat het wettelijk verplicht is twee jaar garantie te geven.

Iedere keer ze weigeren te fixen de ombudsman op hun dak gooien. 't Zal rap gedaan zijn met die zever.

silence 06-12-2009 17:11

Quote:

Originally Posted by Zwaplat (Post 505338)
Nog een reden om Apple helemaal links te laten liggen. Het is nu al, wat, drie jaar? dat het wettelijk verplicht is twee jaar garantie te geven.

Maar dan moet ik terug naar een Microsoft wereld :'(

Quote:

Iedere keer ze weigeren te fixen de ombudsman op hun dak gooien. 't Zal rap gedaan zijn met die zever.
Schijnt te helpen met de talloze bedrijven die slechts 1 jaar garantie geven. Maar of ze daardoor hun policy gaan aanpassen ... nope. Heb je Sony zich zien aanpassen, Dell , ... je krijgt daar ook slechts 1 jaar garantie, wat trekken zij zich daar iets van aan ?

Er zijn er te veel die hun rechten als consument niet kennen en niet benutten.

Trojan 06-12-2009 17:36

Quote:

Originally Posted by silence (Post 505334)
Het is trouwens niet de enige leverancier die het doet. Probeer maar eens bij Sony een PS3 na een jaar te herstellen, toen ik er voor belde vroeg men 300 euro (zonder eigenlijk te weten wat er aan kapot was)

Mijn ps3 was 2 maanden uit garantie en ze hebben kosteloos een nieuw exemplaar opgestuurd en uncharted 2 omdat er een dvd in vast zat.

Awoujol 06-12-2009 18:48

Quote:

Originally Posted by silence (Post 505339)
Maar dan moet ik terug naar een Microsoft wereld :'(

Schijnt te helpen met de talloze bedrijven die slechts 1 jaar garantie geven. Maar of ze daardoor hun policy gaan aanpassen ... nope. Heb je Sony zich zien aanpassen, Dell , ... je krijgt daar ook slechts 1 jaar garantie, wat trekken zij zich daar iets van aan ?

Er zijn er te veel die hun rechten als consument niet kennen en niet benutten.

Bij mijn weten stelt die 2 jaar garantie regel ook niet veel voor. Uiteindelijk krijg je 1 jaar volledige garantie. In het 2de jaar valt een herstelling onder garantie als jij als consument kan aantonen dat het defect al aanwezig was bij de aankoop van je toestel. Good luck, have fun. Denk dat je er best van kan uitgaan dat je 1 jaar hebt.

Aristide 06-12-2009 21:26

Quote:

Originally Posted by Awoujol (Post 505399)
Bij mijn weten stelt die 2 jaar garantie regel ook niet veel voor. Uiteindelijk krijg je 1 jaar volledige garantie. In het 2de jaar valt een herstelling onder garantie als jij als consument kan aantonen dat het defect al aanwezig was bij de aankoop van je toestel. Good luck, have fun. Denk dat je er best van kan uitgaan dat je 1 jaar hebt.

Dat willen bedrijven laten uitschijnen, maar volgens de EU-wetgeving zijn de bedrijven verplicht om een klant de eerste twee jaar volledige garantie te geven, het tweede jaar even volledig en makkelijk als het eerste jaar. Dat is net het punt waar het hier over gaat, het feit dat bedrijven dat niet doen en er toch mee wegkomen. Al is er een positieve trend gezet door dat gedrag aan te klagen, zoals te zien in de link die ik hierboven heb gepost.

Awoujol 06-12-2009 23:28

Uw link gaat over de commerciële garantie, niet te verwarren met de fabrieksgarantie

2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?
De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor u de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.

De commerciële garantie
De verkoper of de fabrikant kan een commerciële garantie geven die meer moet bieden dan de wettelijke garantie. De commerciële garantie moet enkele belangrijke elementen vermelden zoals de duur van de garantie, haar geografisch toepassingsgebied, de naam en het adres van wie de garantie biedt. Indien je geen schriftelijk bewijs van deze garantie krijgt bij het aankoopcontract, dan moet je vragen dat het je wordt geboden op een “duurzame drager”. Dit is bijvoorbeeld op papier, op fax, of informatie op de website die je kan afdrukken.
Wat mag je eisen bij een gebrek?
De verkoper is verplicht het goed kosteloos te herstellen of te vervangen. Is dit niet mogelijk, dan moet hij je een prijsvermindering bieden of de volledige aankoopsom teruggeven (niet voor een gering gebrek).
Na herstelling of vervanging loopt de reeds begonnen termijn van 2 jaar gewoon voort. De periode wordt wel geschorst voor de duur van de herstelling of vervanging.
Een gebrek is niet enkel het slecht functioneren van een toestel, maar ook als het product niet overeenkomt met wat op de verpakking of in de reclame staat.

Wat moet je doen?
Bewaar goed alle documenten die betrekking hebben op de garantie.
Wanneer het probleem zich voordoet, moet je zo snel mogelijk de verkoper op de hoogte brengen.
Hou alle bewijzen bij zodat je de opschorting van de garantieperiode kan aantonen.

En elders in Europa?
Sommige landen bieden een betere bescherming dan opgelegd door de Europese Richtlijn op de garantie.
In de Tsjechische Republiek en in Luxemburg moet de verkoper de herstelling of vervanging uitvoeren binnen de 30 dagen, anders mag de consument de terugbetaling eisen.
In Estland wordt een periode van ongeveer twee weken genoemd als redelijk voor de uitvoering van de herstelling.
Na twee pogingen om het goed te herstellen gaat men in Duitsland ervan uit dat het goed niet kan hersteld worden.
In Finland wordt er geen tijdslimiet gezet op de duur van de garantie. De duur hangt af van de levenscyclus van het product.
Ook in Griekenland houdt men rekening met de levensduur van het product. Bovendien moet de verkoper gedetailleerde informatie over de garantie op papier leveren bij producten die een lange levensduur hebben, zoals elektrische toestellen.
In Letland mag het contract worden herroepen indien het gebrek zich voordoet tijdens de eerste 6 maanden.
In Nederland wordt de periode van 2 jaar niet vernoemd en kan dus langer zijn.
In Portugal bestaat gedurende de volledige 2 jaar het vermoeden dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering. De bewijslast ligt voor de hele 2 jaar bij de verkoper.
In Zweden beschik je dan weer over een periode van 3 jaar, terwijl die periode in het Verenigd Koninkrijk zelfs oploopt tot 6 jaar. Hier mag je zelfs de terugbetaling eisen als je de goederen snel na levering verwerpt omwillen van hun gebrek.
In IJsland krijgen dure producten met een lange levensloop ook een periode van 5 jaar.

Aristide 07-12-2009 09:16

Dat komt dus van de site van testaankoop.

Volgens deze brochure wordt er gesteld dat de eerste 6 maanden alle gebreken verondersteld worden al aanwezig te zijn bij de levering, daarna niet meer. Er wordt niet direct gesproken over bewijslast, zoals wél het geval is in dat stuk van testaankoop. In hoeverre is het mogelijk dat de fabrikant de bewijslast bij de consument legt na die 6 maanden, en wat zou dat kunnen inhouden?

edit: hier wordt dan weer letterlijk gesteld dat de bewijslast na 6 maand bij de consument ligt.

Matthias 07-12-2009 10:16

Ik krijg alleszins het vliegend schijt van verkopers die doen alsof het wegvallen van het onweerlegbaar vermoeden van de eerste zes maand opeens betekent dat je garantie niets meer waard is. FFS, twéé jaar heb je, en geen dag minder, dàt is de regel en die eerste zes maand (en het eerste jaar) zijn een formele uitzondering om het voor de consument wat makkelijker te maken. Nu zit je met een hele hoop winkels en bedrijven die de facto maar zes maand geven omdat ze er van uit gaan dat de consument toch niet naar de rechter zal stappen voor zo'n prul.

Puur machtsmisbruik, als je het mij vraagt.

Takeshi 07-12-2009 11:17

De regels verwarren alleen maar.

Zo zal Sony binnen het eerste jaar zonder problemen defecte VAIO PC's kosteloos repareren (zolang er geen fysieke schade natuurlijk) ipv die 6 maand.

Als je HDD na 1,5 jaar crasht is dat geen kosteloze reparatie, aangezien het defect er niet van bij het begin was.

Aristide 07-12-2009 11:54

Jamaja, het is niet omdat het er niet van in het begin was, dat ze niet moeten garanderen dat het vanaf dan niet meer moet blijven werken. Nietwaar?

Of is garantie enkel maar garantie dat het werkt als ge het koopt? Het is te hopen dat veel bedrijven hier even een pijp gezet wordt met hun misbruik.

Ik wil maar zeggen dat Sony er niet van mag uit gaan dat het uw fout is dat een hdd na 1,5 jaar kapot gaat, terwijl ze dat wél doen.

Takeshi 07-12-2009 12:14

Quote:

Originally Posted by Aristide (Post 505684)
Jamaja, het is niet omdat het er niet van in het begin was, dat ze niet moeten garanderen dat het vanaf dan niet meer moet blijven werken. Nietwaar?

Niet waar.

Een fabrikant is enkel wettelijk verplicht die 2 jaar garantie te geven voor fabrieksfouten, dus problemen die er bij van bij de aankoop waren.

Stijn 07-12-2009 12:35

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 505658)
Als je HDD na 1,5 jaar crasht is dat geen kosteloze reparatie, aangezien het defect er niet van bij het begin was.

Mja, dat kan je ook interpreteren zoals je wil. Misschien is de reden van die crash na 1,5 jaar wel dat je met een minderwaardige HD zit omdat er niet voldoende QA is gebeurd. Fabricagefouten kunnen lang verborgen blijven. Is "aanwezig bij aankoop" niet gewoon de manier waarop de wetgever zegt dat je geen garantie hebt op dingen die je zèlf stukmaakt?

Aristide 07-12-2009 12:52

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 505704)
Niet waar.

Een fabrikant is enkel wettelijk verplicht die 2 jaar garantie te geven voor fabrieksfouten, dus problemen die er bij van bij de aankoop waren.

Dus alles dat goed uit de fabriek komt blijft normaal gezien goed werken tot tenminste wanneer de garantie van 2 jaar verloopt? Alle mankementen zijn de oorzaak van de gebruiker? Tzal wel.

Takeshi 07-12-2009 14:01

Tuurlijk niet, maar het is onmogelijk aan te tonen na anderhalf jaar dat de fout reeds aanwezig was bij de aankoop. Maw ben je dan "gejost"

Aristide 07-12-2009 16:35

Persoonlijk zou ik het fijn vinden als de bewijslast over de gehele commerciële garantieperiode bij de fabrikant ligt, zodat zij de klant niet meer kunnen intimideren door met hun macht, ook al is het bedrijf niet in zijn recht. :)

Zwaplat 07-12-2009 19:57

Quote:

Originally Posted by Takeshi (Post 505704)
Niet waar.

BS, als ze die garantie geven op fabrieksfouten, dan wilt dat rechtstreeks zeggen dat dat product onder normaal gebruik twee jaar zal presteren zoals het hoort. Is dat niet het geval, dan is er een fabrieksfout of materiaalprobleem en valt dat onder de garantieperiode.

lapino 07-12-2009 19:59

Alhoewel het geld er is, denk ik dat ik toch nog even ga wachten met die iMac, ik lees gewoon véél te veel problemen met scherm (gele tint, flikkeringen).

silence 07-12-2009 21:49

Ik ben ook aan het twijfelen om mijn order te cancellen en het geld vast te zetten tot het moment dat die problemen opgelost zijn. Heb eigenlijk weinig zin om heel dat gedoe te ondergaan van terugsturen, nieuwe krijgen met mogelijk dezelfde problemen, ...

Het heeft veel weg van een loterij. Aan de andere kant vind ik het wat weird dat er heel weinig berichten (buiten macrumors) te vinden zijn.

All times are GMT +1. The time now is 17:30.