View Single Post
Old 16-09-2008, 20:42   #66   link
axel
Aaah. Ehh. Errr.

axel's Avatar

Send a message via ICQ to axel
Het proces gaat min of meer als volgt, erg gesimplifieerd - omdat ik er nu al weer een tijd niets over gelezen heb, ik het nog altijd niet volledig snap en het ook wel bijzonder kakingewikkeld wordt, hoe meer je erover leest

De eigenaar van de hypotheekleningen heeft eigenlijk gewoon een hoop schuldvorderingen, papieren die dus recht geven op de betalingen van alle mensen die geleend hebben. Die verkoopt hij door (bv. om snel over een hoop inkomsten te beschikken) aan een speciaal daarvoor gecreŽerd vehikel -special purpose entity. Deze zal een hele hoop van die schuldvorderingen groeperen en vervolgens effecten uitgeven op basis van die schuldvorderingen. M.a.w, de investeerders die deze effecten kopen, kopen waardepapieren die recht geven op een (deel van) de betalingen van de leningen. De verkoop van de schuldvorderingen van bank aan SPV is een zogenaamde 'true sale' of overdracht van schuldvorderingen in volle eigendom, waardoor de bank eigenlijk niets meer met de lening te maken heeft.

Maar uit praktische overwegingen, blijf je normaal sowieso aan de bank je lening afbetalen, ook al gaat je geld nu toevallig naar een of ander hedge fund in de VS of een bank in India.

Als je bank failliet zou gaan, zou dat normaal dus niets mogen uitmaken.

Sowieso zal het wel zo zijn dat je nooit je lening meteen zou moeten afbetalen, moest ze nog in handen zijn van de failliete bank. Ze komt dan gewoon in handen van de overnemers of schuldeisers van de bank, die gewoon de rechten van de bank overnemen en aan jouw contract niets kunnen doen.

Enfin. Denk ik. Fuck do I know