View Single Post
Old 21-06-2009, 12:48   #8   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Sky captain and the world of tomorrow'

1939. Enkele vooraanstaande wetenschappers verdwijnen op mysterieuze manier. Dan wordt New York aangevallen door vreemde vliegende robotten. Gelukkig is er Joe alias Sky Captain (Jude Law), een heldhaftige vrijbuiter die met zijn vliegtuig het luchtruim veilig houdt. Hij slaagt erin de aanval af te wenden. Polly Perkins (Gwyneth Paltrow), een nieuwsgierige journaliste die net aan een artikel over de verdwijning van de wetenschappers bezig was, zoekt contact met Joe, de man die ooit haar geliefde was. Ze sluiten een deal dat in ruil voor haar bewijsmateriaal ze Joe mag volgen tijdens de zaak. Alles lijkt verband te houden met de Duitse geleerde Dr. Totenkopf (Laurence Olivier). Wanneer Joe's vriend Dex (Giovanni Ribisi) door de handlangers van Totenkopf wordt gekidnapt zet hij meteen de achtervolging in.

'Sky captain and the world of tomorrow' is een film waar ik al een tijdje naar benieuwd was. Helaas heeft hij, zoals wel vaker het geval is met dergelijke gehypte films, de verwachtingen niet kunnen inlossen. Laat ik beginnen met wat wel te pruimen valt aan deze prent. De grootste verkooptroef zal wel zijn dat de hele film is opgenomen voor een blue screen en dat alle decors eigenlijk gewoon achteraf met de computer geïntegreerd zijn. Bij elke nieuw film die van dit procedé gebruik maakt valt telkens weer op hoe snel de technische evolutie wel niet gaat. De acteurs integreren goed met de omgeving in 'Sky captain and the world of tomorrow', alhoewel het zeker nog niet perfect is. Het geeft regisseur Kerry Conran de mogelijkheid om een rits prachtige decors te creëren die zich nog het beste laten omschrijven als een smaakvolle hommage aan de science-fiction uit de jaren '40.

De film zit ook vol met knipoogjes naar films uit die periode. Jude Law en Gwyneth Paltrow casten in de hoofdrollen was een goede zet. Ze hebben niet alleen een reputatie maar ook de glamour en karakteristieke uitstraling die de hollywoodsterren uit deze periode bezaten. De droge humor die af en toe de kop opsteekt sluit hier perfect bij aan. Anderzijds, wanneer er speciale effecten als ontploffingen aan te pas komen oogt het allemaal eerder knullig. Dit is een avonturenfilm en alles dendert aan een rotvaart voort. Je hebt nauwelijks tijd om te genieten van de knappe visuele stijl. Echt spannend wordt eht overigens zelden, en dat is wel jammer. Als het dat maar geweest zou zijn, had ik er gerust mee kunnen leven, maar er is iets wat mij veel meer stoorde bij 'Sky captain and the world of tomorrow'. En dat 'iets' was helaas het verhaal.

Als er één ding is wat 'Sky captain and the world of tomorrow' moet ontberen is het wel een degelijk verhaal. Het script is een rommeltje dat niet kan verdoezelen dat we hier met een flutverhaaltje te maken hebben, zelfs naar de normen van een gemiddelde avonturenfilm. Niet verwonderlijk als je weet dat dit project ooit startte als een kortfilm van 6 minuten die Kerry Conran achter zijn Macintosh had gemaakt. Wel, laat het mij zo stellen: de technologie is er op 10 jaar enorm op vooruit gegaan maar aan het verhaal heeft de man in die periode klaarblijkelijk niets toegevoegd. Daardoor zit je al snel te geeuwen in je stoel. Het helpt de film volledig om zeep. Er is geen ervaring te vinden in 'Sky captain and the world of tomorrow' waar je volledig in ondergedompeld wordt. De clichés stapelen zich op en vaak gaat het gewoon té snel. ik ga niet tegenspreken dat 'Sky Captain and the world of tomorrow' een grote technische prestatie is, maar een inhoudelijke is het allerminst.

1.5 ster op 4

Trailer

Maniac is offline