View Single Post
Old 21-06-2009, 13:31   #31   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Saw'

In een kamer worden twee mannen wakker. Dokter Gordon (Cary Elwes) en Adam (Leigh Whannell) kennen elkaar niet en weten niet waar ze zich juist bevinden. Twee zaken staan echter vast. Ze zijn beiden in een andere hoek van de kamer vastgeketend en tussen hen bevindt zich een lijk met een grote plas bloed. In hun broekzak vinden ze een envelop met een geluidsband in. Het is een boodschap van hun ontvoerder: de mannen hebben tot klokslag zes uur de tijd om elkaar te vermoorden, anders zal hun 'gastheer' hen beiden om het leven brengen. De toestand is uitzichtsloos, de klok tikt verder en slechts één van hen beiden kan de kamer levend verlaten.

'Saw' is een briljante horrorthriller. Voila, het hoge woord is er uit. Het is, en ik wik mijn woorden, de beste chiller die ik de laatste jaren heb gezien. En wie af en toe naar de bioscoop trekt weet dat er sinds 'Scream' het genre nieuw leven in blies behoorlijk wat chillers gepasseerd zijn. 'Darkness falls', 'I know what you did last summer', 'Jeepers creepers', 'Urban legend', de laatste Halloweens,... Er leek maar geen eind te komen aan de stroom middelmatigheid die vooral de amerikanen de laatste tijd op ons los hebben gelaten. 'Saw' is het godsgeschenk dat al die futiele pogingen in een klap van tafel veegt en de horrorthriller in ere herstelt. Ik dacht eerlijk gezegd dat het genre letterlijk en figuurlijk rustig aan het doodbloeden was, maar na het bekijken van deze film moet ik mijn mening toch drastisch herzien.

Niet dat het uitgangspunt van 'Saw' zo fundamenteel verschillend is van al die andere films. Ook hier loopt er een compleet gestoorde psychopaat rond die zijn slachtoffers aan de meest ziekelijke spelletjes onderwerpt. Ook hier maken de flikken vruchteloos jacht op hem. Ook hier is het aan enkele slimme slachtoffers-in-spe om de Jigsaw killer, want zo noemt het kwaad in 'Saw', te slim af te zijn. Maar waar al die andere films zich louter baseren op de clichés in het genre en zich enkel van elkaar onderscheiden doordat de hoofdpersonages andere 'coole' one-liners rondspuien, net daar onderscheidt 'Saw' zich door een fantastisch geschreven plot. Alleen al het uitgangspunt is enorm intrigerend en biedt genoeg ruimte om de hoofdpersonages van nabij te leren kennen. Via flash-backs kom je steeds meer te weten. Net wanneer je denkt een stapje op het verhaal voor te lopen blijkt dat James Wan en Leigh Wannell weer voor een fantastische twist hebben gezorgd waardoor het hele ding op de helling komt te staan.

Het siert James Wan dat hij zijn film ballen heeft gegeven. 'Saw' is redelijk extreem, donker en groezelig en er hangt ontegensprekelijk een smerig sfeertje rond, maar het is er nooit over. Het is stukken minder stereotiep dan de gemiddelde slasher maar grijpt je wel meteen bij je nekvel. De aggressieve montage, de eenvoudige set-up en de voor het genre behoorlijke vertolkingen van Cary Elwes en Leigh Whannell zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Ik durf te wedden dat enkele van de orginele wijzen waarop Jigsaw zijn slachtoffers tegen elkaar uitspeelt sommigen zelfs van die stoel zullen doen donderen. 'Saw' is dan ook voor mensen met stalen zenuwen. Van de eerste minuut tot de beestachtige, verrassende finale zit deze film er volledig op. De spanning scheert ongekend hoge toppen, het scenario is ronduit geweldig en de opbouw van de film uitstekend. Het zou mij verbazen als ik dit jaar nog een spannendere film te zien krijg. 'Saw' is binnen het genre een instant-klassieker. Onder geen beding te missen!

3.5 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline