View Single Post
Old 09-08-2011, 17:24   #72   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.E View Post
Ik vraag me af wie van de hier hoog pratende peten eigenlijk meer over economie weet dan een inleidingscursusje en wat meningen herkauwen van hun politieke of bloggende helden.
Ja en uw punt?
Quote:
Om mijn kritiek iets concreter te maken: principieel is het juist dat geld moet rollen, maar geld laten rollen "ten alle koste" is even idioot als het niet doen rollen.
Dat zegt toch niemand? Alleen dat het op dit moment mogelijk (en ook broodnodig) is voor bijvoorbeeld de Amerikanen om het wťl te doen.
Quote:
Besparingen zorgen er (in theorie) voor dat geld vloeit naar de zaken die voor de maatschappij het belangrijkste zijn, zodat er zich correcties kunnen voordoen.
Huh? Besparingen zorgen er voor dat er minder uitgaven of meer inkomsten zijn. Dus vloeit er net minder geld. Wat op een bepaald moment noodzakelijk is, maar niet in het midden van een crisis.
Quote:
De omstandigheden en methoden waren in de jaren '80 verschillend, maar het netto-effect was hetzelfde: massa's schulden = massa's consumptie = idiote uitgaven op kosten van zij die het gelag zullen moeten betalen. Te weten, onze (klein)kinderen.
Het grootste deel van de staatsschuld van toen is al afgebouwd he. Onze kinderen gaan daar niet meer van weten tenzij de boel nog eens uit de hand loopt.
Quote:
Als we nog een paar decennia doorgaan met schulden maken en consumeren zal het voor de andere economische machten in deze wereld een fluitje van een cent zijn om ons op te kopen en zonder boe of ba voor te schrijven wat het wordt (= controleren op vlak van arbeid en consumptie).
Ten eerste zegt er niemand dat er schulden moeten blijven gemaakt worden. Maar op korte termijn moet er dringend iets gedaan worden aan de hoge werkloosheid in Europa en de V.S. Dat er iets aan milieuvervuiling moet gedaan worden is een andere kwestie (maar kan net ťťn van die dingen zijn waar in geÔnvesteerd wordt).

Pleiten tegen verdere stimulans van deze economie is zo goed als pleiten voor een enorm hoge, structurele werkloosheid.
Quote:
Als uw budget jaar na jaar na jaar niet in orde is, gaat dat internationaal gevolgen hebben. Als we de euro niet hadden, had BelgiŽ als klein land met zeer hoge schuldgraad het risico gelopen op een aanval op de frank. En dan kan uw schuld op korte termijn heel sterk oplopen. En de euro is steviger want over een hoop landen gespreid (waaronder motorlanden als Duitsland), maar verre van onfeilbaar (voor bewijzen moet je maar de positie van de dollar over de laatste 10 jaar bekijken).
Japan zijn staatsschuld is 225.8% van het BBP.

Mocht BelgiŽ nog de Frank hebben, dan waren we veel beter gewapend geweest tegen een stijging van de rente. Het is louter en alleen omdat we deel uitmaken van de Eurozone dat er nu een probleem kan optreden.
Quote:
@CSM: kost van extra schuld laag? 5% is niet wat ik een fluitje van niets noem en zo ik me juist herinner maakt de rente op de Belgische overheidsschuld nu al iets van 6% uit van de uitgaven. Je vergeet ook dat dat de rechtstreeks financiŽle kost is. Die kost wordt elders wel verrekend (bekend met macro-economie?). Bijv. in de US is geld beschikbaar aan 0-0.25%; de effectieve kost vertoont zich in dollar depreciatie (niet zo duidelijk in euro, aangezien het bij ons van hetzelfde is, t.o.v. andere munten is het veel duidelijker. Ook niet enorm duidelijk t.o.v. yuan, aangezien China er alles aandoet om dollar hoog en yuan laag te houden => maar toevallig lieten ze deze week dat ze hun vertrouwen in de dollar opzeggen). Uitstel van executie m.a.w.
Intrestlasten waren 3,4% van het BBP in BelgiŽ vorig jaar. Zit al jaar na jaar in dalende lijn en was nog 6% in 1999. Ik veronderstel dat dat terug zal stijgen met de staatsschuld die nog niet terug aan het dalen is en de rente die een half en een volledig procent hoger ligt dit jaar.

Nu goed, ik had het niet op BelgiŽ maar op de Amerikanen, in BelgiŽ dat een al iet of wat redelijke economische groei heeft en geen hoge werkloosheid, kan ik mij goed voorstellen dat extra stimulus niks meer uithaalt, en dat het tijd is om te beginnen besparen. Alleen als onderdeel van een wijder Europees beleid zou BelgiŽ misschien nog een hoop geld naar stimulus kunnen doen gaan.

De Chinezen kwaken veel, maar doen niks. Zou niet weten of ze Łberhaupt iets kunnen doen dat niet tegen hun eigen belang ingaat.
CSM is offline   Reply With Quote