View Single Post
Old 29-05-2008, 20:59   #18   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Ik kon vroeger nooit begrijpen dat ten tijde van Windows XP, er mensen waren die nog steeds verkozen om geen GUI te gebruiken. Ik heb de pc leren gebruiken onder DOS maar toen 3.11 uitkwam, vond ik dat fantastisch. Gedaan met die vervelende code's, een muis om te klikken, multitasken, nothing easier. Het grootste deel van mijn computerleven heb ik doorgebracht met de muis in de hand. Hoe meer ik met Windows werkte, hoe meer ik taken vond om die te gebruiken. Rippen, muziek afspelen, surfen, emailen enz. Je gebruikt de Windows interface zodanig veel dat je niet langer denkt aan alternatieve methodes.
Door mijn werk heb ik die muis leren loslaten en ik gebruik die enkel nog om te surfen. Alle andere applicaties bedien ik met sneltoetsen en menu's even vlug of zelfs vlugger dan muisgebruikers. Ik zag ook het voordeel voor mijn leerlingen/klanten in gebruik van de commandline. Blinden gebruiken het computerscherm in 1 dimensie (lengte) terwijl wij dat in 2 dimensies (lengte en breedte) doen. Dus voor hen is een Command Line de perfecte inputmethode. Het enige dat ontbrak om tot dit inzicht te komen, is een visualisering van hoe die typische windowstaken zouden aangepakt worden op command line niveau. Ik heb ondertussen al geleerd hoe je (indien nodig) met meerdere terminals kunt werken zonder de X-Manager (of hoe noemt dat ding) op te starten. En toen ik zag hoe rubyripper de verwerking uitvoerde, was dat het laatste stuk dat ik nodig had om tot deze verlichte gedachte te komen.
Ik zie het nu wel in en zou indien nodig niet zoveel problemen hebben om om te schakelen maar enkel indien nodig. Ik hou nog steeds van een grafische schil en voel me er volledig thuis. Ik moet wel heel wat sneltoetsen opnieuw leren om bepaalde taken uit te voeren maar dat komt wel. Ik ben het gewoon om die dingen te gaan uitzoeken.