Thread: Wielrennerij
View Single Post
Old 21-04-2017, 17:22   #4588   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

In principe moet je training in overeenstemming met je doel zijn.

Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel je gaat fietsen, dus wat is de planning? Om een realistisch beeld te krijgen van hoe je lichaam reageert, kan je eens 3/4 daarvan aan eenzelfde intensiteit proberen ondernemen. Maar laat dan wel genoeg rust (tweetal weken) tussen de test en het evenement om te herstellen.

Geredeneerd vanuit hardlopen is het voor Usaine Bolt nodig om haast tot de dag voor zijn prestatie keihard te trainen om zijn spieren op punt te houden. Voor een marathonloper is daarentegen het kleine verlies aan spiercapaciteit vanwege een rustperiode voor de race minder doorslaggevend dan het voordeel van compleet uitgeruste spieren. Bij ultrasport is uithouding van nog groter belang, dus rust voor de race ook.

De grens tussen overbelasting en blessure wordt in die extreme situaties overigens vrij klein. Bij repetitieve sporten is een blessure immers meestal het gevolg van voortdurende overbelasting. Door ervaring met op het randje trainen leer je wel veel soorten pijn differentiŽren en dus ook aanvoelen wanneer iets de slechte kant opgaat.

Verdovende middelen zijn altijd een trade-off. Enerzijds heb je minder last van de pijn, anderzijds zorgt die pijn er dan weer voor dat je niet onbewust verkeerde dingen blijft doen die tot een blessure leiden. Ik heb het nooit gebruikt i.v.m. sport om die reden. Ik heb bv. een wedstrijd gelopen met een verrekte enkelband langs een kant door altijd op een schuin vlak langs de andere kant proberen te lopen zodat er zo weinig mogelijk druk op terechtkwam. Anderzijds heb ik tijdens het fietsen al zo'n last van mijn rug gehad dat de pijn helemaal geen doel meer diende en enkel tot last was. Daar was een pijnstiller misschien wel op z'n plaats.

Buh ik weet niet meer wat ik allemaal wou zeggen. Ge snapt mij wel.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote