View Single Post
Old 07-02-2018, 17:01   #354   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Ik concludeer dingen omdat ge niet direct de meest sportieve mens zijt.
je bedoelt gewoon dat ik dik en/of lui ben

Quote:
Mensen hebben de neiging om te dure fietsen te kopen.
haha, ja, maar zo ben ik niet. ik zou geen oudere fiets opkalefateren die ik in eerste instantie niet eens moest betalen

Quote:
Low-end onderdelen van nu zijn dikwijls beter dan mid-tier van jaren geleden.
Bvb: Shimano koers groepen: Sora < Tiagra < 105 < Ultegra < Dura Ace
Door trickle down van technologie is een Sora group van nu hetzelfde als een Tiagra groep van enkele jaren geleden. Ik heb bvb op mijn oude koersvelo een defecte Tiagra shifter vervangen door een moderne Sora shifter die er krak hetzelfde uit ziet.
o, da's wel goed om te weten.

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Is het een freewheel of een freehub (mijn early 2000 Trek MTB had nog een freewheel, is helaas in Gent gestolen)? Zie https://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Volgens inet heeft 8/9spd ook een andere cassette barrel dus die zou je moeten vervangen voor 9spd (ingeval van freehub; de splines zijn anders kennelijk). De barrel zou ook langer zijn, wat impliceert dat je de achteras zult moeten herpositioneren (niet zo moeilijk maar je moet wel conische sleutels hebben). Eventueel moet de dish van het achterwiel ook worden gefinetuned.

Andere punten waar ik aan denk bij een overhaul: hub bearings voor- en achterwiel repacken (eventueel vervangen), bottom bracket onderhouden (of vervangen, hangt af van het type; BBs met sealed bearings moet je doorgaans vervangen), rem+achterderailleur kabels vervangen, kabelomhuizingen vervangen, rim wear controleren + eventueel pedaalbearings onderhouden. Kunt eventueel een nieuw 9spd achterwiel overwegen (zie vorige paragraaf).
edit: er is trouwens niet mis met 7spd, als je gear range voldoende is. Dan nog kun je afhankelijk van derailleurs grotere sprockets monteren. Hoe meer gears, hoe dunner ook ketting en sprockets welke sneller zouden verslijten.
7 versnellingen is meer dan genoeg voor mij. iets met meer versnellingen kan moeilijk goedkoper zijn, en als het minder lang meegaat dan ben ik niet zo geneigd om een ombouw te doen. waarom schakelt men over naar belachelijk veel versnellingen, zelfs 10, 11 of 12? worden die zelfs niet gecombineerd met een crank van 1 of 2 versnellingen?

dingen zoals de juiste maten, assen, .. heb ik nog niet bekeken. maakt niet zo hard uit op dit moment. bedankt voor je lijstje met dingen om te bekijken. er komen nieuwe remblokjes op, het type waarvan je het rubber apart kunt vervangen. nu zit er standaard brol op. remleidingen zijn nog OK. controleren van de lagers en de rest zoek ik op, zodra ik er uit ben. ik ben toch niet meer zo geneigd om nog alles over te bouwen naar 9 versnellingen. aan roulementen heb ik al gewerkt, da's geen probleem.

mijn oudere Trek MTB remt heel slecht, die is wel toe aan nieuwe remkabels en nieuwe remblokjes. ik veronderstel dat het rubber van de remblokjes gaat uitdrogen en verharden, na verloop van tijd. ze zijn nog niet op, maar ik weet dat autobanden er OK kunnen uitzien en toch rijp zijn voor de vuilbak.