View Single Post
Old 10-01-2008, 13:01   #64   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

De oudste Suske & Wiske albums zijn onversaagde klassiekers. Willy Vandersteen wordt nog steeds vaak versleten voor een fantast die liever tekende dan werkte. In de stripwereld geniet hij uiteraard bakken respect, maar daarbuiten is het vaak huilen met de pet op. Dat is jammer, de impact van Sus&Wis is immens geweest voor het huidige striplandschap. Een klassieker als 'Het eiland Amoras' blijft geweldig om te lezen. Opvolger Paul Geerts heeft al die jaren erg zijn best gedaan, maar beter is het er nooit op geworden. Alles vanaf de eindperiode van Geerts tot nu vind ik pure rommel eerlijk gezegd. Laatst nog een recente Sus&Wis doorbladert... zielig.

Jommeke heb ik altijd een idiote serie gevonden, nu nog steeds eigenlijk. Hoewel ook die serie onmiskenbaar een stevige status van dienst heeft ben, en zal, ik er nooit fan van zijn. Flauwe verhalen (zelfs voor jeugdstrips), inspiratieloze tekenstijl,... Neen, alle respect voor Jef Nys maar Jommeke klasseer ik niet hoog. Over Nero kan ik niet veel vertellen daar het een reeks is die mij volledig gepasseerd is. Buiten dat handjevol heb ik thuis nooit veel Nero's gelezen. Later wel, maar ik heb er nooit veel affectie voor gevoeld honnestly. Kiekeboe is voor mij dan weer een echte klassieker, met die reeks ben ik echt opgegroeid...

@eye: join the club, Blacksad behoort tot het beste van wat je nu kan krijgen.

Gisterenavond nog even door deze reeks gesjeesd:

'Het Verbond der Opalen' - Corbeyran, Hamm, Grun - Dargaud

Opnieuw een historische serie, maar deze keer met een gezonde portie magie. De serie (3 delen verschijnen) lijmt Nostradamus, Richelieu de de vrijmetselarij op een spannende en vlotte manier samen. Vooral het eerste deel maakte een verpletterende indruk met een heel eenvoudige setting; drie totaal verschillende personnages blijken plots wel erg veel gezamenlijk te hebben. Vragen met hopen dus!

Kortgeleden verscheen het derde deel en ik kan alleen maar hopen dat het 4de deel snel het levenslicht ziet. De tekenstijl is erg keurig, vooral landschappen en grotere taferelen (Antwerpen!) worden erg mooi gebracht. De inkleuring is bovendien heerlijk schilderachtig. Het scenario is zoals gezegd spannend, intrigerend en behoorlijk vlot om volgen. Ook leuk; het verhaal kan nog alle kanten uit. De drie verschenen delen waren erg goed gevuld, maar er blijft meer dan voldoende onbeantwoord om nog een tijdje door te gaan op dit elan.