View Single Post
Old 21-06-2009, 12:14   #21   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Meet the Fockers'

De grote dag nadert voor Greg Focker (Ben Stiller) en zijn verloofde Pam (Teri Polo). Greg heeft zich intussen min of meer succesvol een weg naar binnen weten te werken in de vertrouwenskring van Pams oerconservatieve vader Jack (Robert DeNiro). Voor het huwelijk staat er voor Greg nog een gebeurtenis op het programma die hij het liefst van al zou willen mijden als de pest: de ouders van Pam en zijn ouders Bernie (Dustin Hoffman) en Roz (Barbra Streisand) gaan elkaar ontmoeten en samen een week-end doorbengen...

'Meet the parents' was een heerlijk onnozele komedie waarmee Jay Roach in 2000 vriend en vijand verraste. Het idee om Robert DeNiro als ex-CIA agent te koppelen aan het komisch talent van Ben Stiller bleek een schot in de roos. Ik schiet nog altijd in een lachkramp als ik terugdenk aan hoe Jack Greg aan een leugentest onderwerpt en Greg probeert uit te leggen hoe je een kat moet melken. Geniale momenten die het soort onderboekenlol opleverden waar ik met plezier voor naar de bioscoop trek. Nu zijn ze terug met 'Meet the Fockers' en die prent biedt in de eerste plaats vooral meer van hetzelfde. Meer platte humor, nog meer genante situaties en enkele nieuwe, vreemde personages. Dat is niet per se een slechte zaak, zolang de overdaad maar niet schaadt.

Dat is hier jammer genoeg wel een beetje het geval. Er worden vrij veel grappen in 'Meet the Fockers' gerecycleerd, komische scènes hernomen en bepaalde ideeën zo hard uitgemolken dat de film in herhaling valt voor hij om is. Een iets inventiever script had wat dat betreft wel gemogen. Als je de hoogtepunten van het eerste deel (Greg en Jack aan de leugendetector, de echte naam van Greg) op een rijtje zet zie je dat ze allemaal opnieuw in 'Meet the Fockers' zitten. Deze komedie voelt dan ook aan als een verplicht nummertje. De eerste bracht veel geld op, dus moest er wel een vervolg komen. De verse grappen komen, niet verwonderlijk, van de nieuwe personages Bernie, Roz en de kleinzoon van Jack.

De cast is voor een film als deze natuurlijk onwaarschijnlijk luxueus. Stiller en DeNiro zijn nog steeds goed op dreef en Barbra Streisand maakt een onwaarschijnlijke come-back. De echte giller vond ik echter Dustin Hoffman. Hoffmans personage Bernie is een hippie die nog steeds gelooft in vrije liefde, vrijzinnige opvoedingsmethodes en een geweldloze, vreedzame samenleving. Jack en Bernie jagen elkaar flink de gordijnen in wat enkele totaal absurde slapstickmomenten oplevert. Als film is 'Meet the Fockers' behoorlijk voorspelbaar maar ik moet bekennen dat ik toch ook enkele keren flink heb moeten lachen. Het ding duurt jammer genoeg te lang en bepaalde elementen zoals Jacks vriendin Pam lopen er maar voor spek en bonen bij. Liefhebbers van het eerste deel zullen hier ongetwijfeld hun hartje aan ophalen. Voor de anderen zijn er betere komedies voorhanden.

2 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline