View Single Post
Old 21-06-2009, 12:35   #33   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The ring two'

Rachel (Naomi Watts) en haar zoontje Aidan (David Dorfman) zijn na de gebeurtenissen in 'The ring' gevlucht om in een kleine stad een nieuw leven op te bouwen. Jammer genoeg voor hen duurt het niet lang eer ook in hun nieuwe woonplaats het eerste slachtoffer van de moorddadige videotape valt. Rachel ziet het lijk van de jongen en herkent in de verkrampte gelaatsuitdrukking meteen de oorzaak van zijn dood. Ondertussen krijgt Aidan dromen waarin hij terug de video en Samara (Kelly Stables), het meisje dat in de waterput werd gedumpt ziet. En deze keer is ze vast van plan om bezit van Aidan te nemen.

Een paar jaar geleden was ik toch wel onder de indruk van 'Ringu', een originele Japanse griezelfilm van ene Hideo Nakata die in eigen land een flink kassucces was geweest en ook in belgië al snel een cultstatus verwierf. Niet lang daarna volgde een amerikaanse remake van Gore Verbinski die het opnieuw zeer goed aan de box-office deed. Het was te verwachten dat de amerikanen ook van dit tweede deel een remake zouden maken. Wel verrassend was dat ze Nakata, de regisseur van het origineel, zo ver kregen om ook voor deze remake te tekenen. De goede man was beter in zijn thuisland gebleven want het resultaat is een grote soep waarin het moeilijk is om nog iets in terug te vinden van wat het origineel zo aangenaam maakte.

Een film als 'The ring two' staat of valt natuurlijk met het feit of er nog genoeg frisse ideeën over zijn om een sequel te rechtvaardigen. Op dat punt is het in 'The ring two' armoe troef. Het idee is opgebruikt, de spanning weg. Een urban legend blijft maar één keer griezelig, de tweede keer weet het publiek wat hij kan verwachten en ziet het allemaal van mijlen ver aankomen. Het is typerend dat de film het vooral moet hebben van enkele boe-effecten om de kijker toch enigzins wakker te houden. Rustig was ik aan het wegdommelen in mijn stoel maar zelfs dat werd mij niet gegund waardoor ik mij meer zat te vervelen in mijn stoel dan te slapen. Het is allemaal ook zo cliché, tot de muziek van de normaal zeer verdienstelijke Hans Zimmer toe.

Het grootste punt van ergernis waren wel de vertolkingen die zonder uitzondering irritant slecht waren. Naomi Watts is erbarmelijk, David Dorfman on een onuitstaanbaar knulletje die ze wat mij betreft op de bodem van de waterput hadden mogen achterlaten en zelfs de cameo van de anders zo grootse Sissy Spacek is niet meer dan een leuke knipoog. De dialogen zijn verschrikkelijk slecht en het verhaal raakt kant nog wal. Ik heb de eerste amerikaanse remake niet gezien en kon enkel uit deze sequel opmaken dat er enkele verschilpunten in het verhaal waren. Voor de rest scheen dit mij een onsamenhangend geheel van ongeloofwaardigheden. Af en toe pakt Nakato nog uit met een aardige shot (het omhoog sijpelende water in de badkamer is knap gedaan) maar het mag niet baten. Het is 'The ring two' niet gelukt om zijn ongeloofwaardigheden op een geloofwaardige manier te verkopen. 'The ring two' is een volstrekt overbodige, oninteressante griezelfilm die niets van de charme van 'Ringu' bevat. Het is de nieuwste in het rijtje japanse films die onder amerikaanse handen worden gepakt: 'The ring' en 'The grudge' waren er al, 'Shall we dance' en 'Dark water' (oorspronkelijk ook een uitstekende thriller van Nakata) volgen binnenkort. Ik weet niet wat mij het meest doet huiveren: de kwaliteit van deze film of het feit dat er waarschijnlijk nog een derde deel komt. Vreselijk.

0.5 ster op 4

Trailer

Maniac is offline