View Single Post
Old 09-07-2012, 15:21   #39   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Cinema: 'Spider-Man'

Peter Parker (Tobey Maguire) is al sinds zijn zesde heimelijk verliefd op zijn buurmeisje Mary Jane Watson (Kirsten Dunst), maar zij ziet hem niet staan. Peter is begaafd maar niet populair: zijn klasgenoten beschouwen hem als een freak. Enkel zijn tante May (Rosemary Harris) en zijn oom Ben (Cliff Robertson) waar hij sinds de dood van zijn ouders bij inwoont en zijn vriend Harry Osborn (James Franco) nemen hem zoals hij is. Wanneer hij tijdens een bezoek aan een laboratorium gebeten wordt door een genetisch gemanipuleerde spin krijgt Peter het bezit over krachten die normaal alleen spinnen bezitten. Plots kan hij enorm ver springen, op muren kruipen en spinnenweb uit zijn armen spuiten. Zijn oom Ben waarschuwt hem dat 'met grote kracht grote verantwoordelijkheid komt', maar Peter luistert niet. Een tragisch verlies voor Peter en de komst van Green Goblin (Willem Dafoe), een geschifte schurk die Spider-Man aanbiedt om aan zijn zijde de stad te doen beven dwingen hem echter met zijn nieuwe krachten en de daar bijhorende macht om te gaan.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar 'Spider-Man', de creatie van comiclegende Stan Lee is toch verfilmd geraakt. Na 20 jaar van juridisch gehakketak over wie de rechten nu eigenlijk in handen had heeft Amerika's favoriete superheld eindelijk de stap van wit blad naar wit doek gemaakt. Maar zelfs dan waren de problemen noch niet gedaan, want het WTC-incident dwong de makers de spectaculairste scène uit de film (Spider-Man die een gigantisch web tussen de twee torens weeft) te knippen. Dat is echt wel jammer, want naar verluidt was dat een geschift moment dat ons nu onthouden wordt. Hopelijk zal die scène het wel tot in de video- of DVD-versie halen.

Regisseur Sam Raimi lijkt op het eerste gezicht een wat vreemde keuze (zeker als je bedenkt dat lange tijd James Cameron aan het project verbonden was), maar een vlugge kijk op zijn c.v. stelt al snel gerust: hij was verantwoordelijk voor 'Darkman', een weliswaar minder bekende stripverfilming die er toch in slaagde enkele sequels voort te brengen. Bovendien had Raimi al met 'Evil Dead' en 'A simple plan' zijn kunde in uiteenlopende genres bewezen, dus dat zit wel snor. Wel heeft hij veel minder nadrukkelijk zijn stempel kunnen drukken op 'Spider-Man' dan Tim Burton dat destijds deed met 'Batman'. 'Spider-Man' is een veel bravere verfilming geworden die vrij nauwgezet de originele strip volgt. Op enkele kleine wijzigingen na is de kans groot dat indien je de comic gelezen hebt je héél veel zal herkennen.

Tobey Maguire is geknipt als spidey. Het is knap hoe je hem ziet evolueren van Peter Parker de nerd naar de zelfverzekerde extraverte Spiderman. Mary Jane was daarentegen een stuk minder. Dat lag niet zozeer aan Kirsten Dunst als wel aan het script van David Koepp. Door de situaties die ze krijgt toebedeeld wordt Mary Jane gedegradeerd tot een hulpeloze, zwakke figuur die keer op keer het slachtoffer van dienst is dat gered moet worden, terwijl ik mij meen te herinneren dat haar karakter in de comic veel pittiger was. Het is duidelijk dat men zich heeft willen concentreren op Spider-Man en zijn vijand Green Goblin. De amoureuze avontuurtjes van Peter Parker zullen voor een volgende keer zijn.

Green Goblin als slechterik van dienst verraste mij een beetje. Ik zou in de eerste plaats denken aan Kingpin of Venom, twee opperslechterikken uit het universum van de webslingeraar die toch wel tot de verbeelding spreken. De Goblin ziet er ook niet uit zoals zijn getekende versie, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het feit dat een vliegende slecterik in een paars-groen pak met veredelde kaboutermuts op zijn hoofd eerder lachwekkend dan imponerend zou overkomen. Willem Dafoe die Norman Osborn alias de Green Goblin vertolkt steelt show. Het is fantastisch om een geweldig acteur als Willem Dafoe de ene halsbrekende stunt na de andere zien uit te halen. Dafoe heeft er zichtbaar ook veel lol in, en dat werkt aanstekelijk. En na het zien van de briljante passages met de spiegel en het masker op de stoel waarin Norman Osborn door de Goblin wordt toegesproken bestaat er voor mij geen twijfel meer over: Willem Dafoe is de beste man voor de rol.

De film kent naast alle actie, spectaculaire stunts en effecten helaas ook een aantal minpuntjes die verhinderen dat 'Spider-Man' echt tot een klassieker in het genre uitgroeit. Alles wordt sterk in termen van wit/zwart uitgedrukt en doet erg Amerikaans aan. Als ik eraan denk dat de scène met het WTC moest sneuvelen en dat we nu in de plaats een spinnemans krijgen die op het einde hoog aan een gigantische wapperende Amerikaanse vlag hangt stel ik me toch vragen. Sommige dialogen klinken erg cliché en af en toe balanceert de film gevaarlijk op het randje van de meligheid. Maar globaal gezien is 'Spider-Man' een blockbuster die voor de verandering eens waar voor je geld geeft en zeker de moeite is om te gaan bekijken. Best wel de moeite.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline