View Single Post
Old 09-01-2018, 11:54   #11   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Vorig jaar inderdaad een thread opgestart maar dan compleet vergeten mijn eigen ervaringen neer te schrijven. In het kort: 2016 was een goed jaar met 147 sessies over 85 spellen. Scythe werd 10 keer gespeeld.

2017 is een nog beter jaar geworden:
- 324 sessies over 129 spellen
- 143 players
- H-index van 7 (7x7)

Top 10 volgens BG Stats:
1) Magic Maze (22x)
2) Kingdomino (17x)
3) Santorini (13x)
4) Flamme Rouge (11x)
5) Mechs vs Minions (10x)
6) Exploding Kittens (8x)
7) Clank! (8x)
8) Love Letter: Batman (7x)
9) Scythe (6x)
10) Unfair (6x)

Bovenstaande spellen zijn heel populair geweest omdat ze vrij makkelijk op tafel te leggen zijn. De medium spellen zijn Mechs vs Minions, Clank!, Scythe en Unfair die meerdere keren per jaar worden gespeeld. Al de rest zijn allemaal medium spellen of zware euro's.

Euro van het jaar: heel moeilijke keuze. Eigenlijk zijn veel spellen het vermelden waard maar ik kan ze niet allemaal vermelden, dus hierbij enkele favorieten - opvallend allemaal zware euro's met uitzondering van de laatste 2 titels:
- Anachrony
- Trickerion
- Food Chain Magnate
- Lisboa
- The Gallerist
- Terraforming Mars
- Yokohama

Ameritrash van het jaar: Mansions of Madness 2nd editie. Zonder twijfel. De app is heerlijk om mee te spelen en het maakt een overlord overbodig. Verbaasd dat ik die dit in 2017 slechts 1 keer heb gespeeld. In 2018 meer werk van maken. Voor de rest heb ik

Filler van het jaar: Azul. Met stip op 1. Erg leuk spel hoewel ik er helemaal niet goed in ben, makkelijk uit te leggen en zeer toegankelijk voor niet-bordspelers

Ontdekking van het jaar: Fog of Love. Nog maar 1 keer gespeeld maar ik vond hem leuk om te spelen en is toch totaal anders dan de gemiddelde euro of ameritrash. Een relatiesimulator/rollenspel als het ware

Kickstarter van het jaar: Anachrony (Euro) en Near & Far (Ameritrash)

Most Valuable Boardgame van het jaar: Kingdom Death Monster. In januari 2017 gekickstart, in november heb ik de 1.5 core game aangekregen. De progressie en ervaringen kunnen jullie hier volgen: https://forum.shrimprefuge.be/showthread.php?t=21773

Beurs van het jaar: Spiel Essen. Manmanman, ik ben er amper 2 dagen geweest en ik heb nog niet eens alles gezien. De Essen 2018 trip wordt op dit moment voorbereid, we gaan voor de volle 4 dagen. Meer demo's!

Teleurstelling van het jaar: New Angeles. Knap spel, maar ligt niet zo goed in onze groep door het vele onderhandelen. Voor de rest ben ik eigenlijk niet zo kritisch over spellen: ik speel zowel euro als ameritrash beiden graag.

Wat te verwachten in 2018:
- Meer spelen met Shrimpers. In 2017 heb ik 2 keer samen met Lijkkist gespeeld (Gloomhaven en The Others).
- Essen 2018!
- Kickstarters! In de pijplijn: de 1.0 expansies van Kingdom Death Monster, Feudum, Quodd Heroes, Rise To Nobility, Rising Sun, Grimm Forest, Petrichor, Brass, Lords of Hellas, Crusaders Thy Will Be Done, Charterstone NL, Roll Player, Argent The Consortium, Cerebria, Wasteland Express Delivery Service, Dinosaur Island en Joan of Arc. Batman en Hate worden binnenkort gekickstart, zijn beiden titels om in het oog te houden.