View Single Post
Old 09-01-2018, 21:10   #15   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Bon, in het kort:

Officieel gelogged: 108 plays, maar ik zie dat er een hoop niet is doorgekomen (mede omdat we met een 7x7 bezig waren). Met de baby staat het de laatste maanden sowieso op een laag pitje.

Meeste gespeeld casual: Santorini

Snel uitgelegd, veel diepgang/variatie en ziet er schitterend uit.

Meeste gespeeld gamers: Terraforming Mars

Met voorsprong mijn favoriete spel van 2017. Eens je voorbij de art-design kan kijken en de kaarten wat begint te kennen, heb je een fantastische tableaubuilder met wat interactie en thematisch 10/10.
2e meest gespeelde spel na Santorini en nog niet beu genoeg voor de uitbreidingen. Dat zegt ook veel.

Verrassing van het jaar oldie: Concordia

Vroeger af en toe gespeeld, maar nooit een blijvende indruk gemaakt.
Maar nu dus plots wel. Wat een elegant design. Veel diepgang, maar qua regels simpel genoeg om iedereen (na een paar beurten) mee te krijgen. Deze mag nog veel op tafel komen.

Verrassing van het jaar nieuw: Azul

Ik wist niet wat te verwachten. Zag er mooi uit, maar klonk als spel wat beperkt.
Tot na die eerste sessie, toen was ik direct verkocht.

Top 3 expert

1. Terraforming Mars: zie boven.
2. Clans of Caledonia: Terra Mystica is nu al een top-klassieker. Deze is iets toegankelijker qua regels/thema. Geen tempels of magie, maar wel een markt die fantastisch gepikt is van Navegador.
3. Great Western Trail: Was lang mijn nummer 1 in 2017. Pfister is sowieso (na lacerda) mijn favoriete designer geworden. Isle of Skye en Mombasa waren ook top.

Honourable mention:
- Yokohama: Ook een fantastisch design, maar te weinig op tafel gekregen voor meer waardering

Top 3 casual

1. Azul
2. Santorini
3. Kingdomino: blind gekocht na de Gouden Ludo en verbaasd hoe leuk domino kan zijn

Honourable mention:
- Berenpark. Voor dezelfde redenen als andere shrimpers. Heel simpel uit te leggen, chill puzzelspel met beperkte interactie en een beetje strategie. Ideale afsluiter of familiespel.

Flops van het jaar

- Century en Majesty (Marc André). Ik vond ze beiden initieel heel goed, maar die indruk was van korte duur. Zien er mooi uit, dat wel.
- Scythe. Voor mij een net-niet verhaal en de reden waarom ik Charterstone ook in de rekken laat atm.

Trend van het jaar
Kwaliteit over kwantiteit.
Minder spellen gekocht, meer spellen verkocht en vooral een spel minstens 5-6 keer spelen vooraleer naar een nieuw te gaan.
Hierdoor maar een beperkt aantal nieuwe releases gespeeld, maar wel veel meer plezier beleefd aan mijn collectie.
Zonder had ik Terraforming Mars wss nooit zo goed gevonden.

Te weinig gespeeld in 2017:

- Orléans: ik heb een fantastische deluxe editie en daarenboven de uitbreidingen gekocht. Helaas niet meer op tafel gekregen
- Viticulture: Deze is (met Tuscany) een favoriet, maar kwam weinig op tafel
- Trickerion: Ook qua spel en art schitterend, maar bijna niet op tafel gekregen.
- Alles van Lacerda. Zo heavy en duur in aankoop, maar voor de geoefende gamer toch wel top-tier

(Eigenlijk hebben we teveel GWT en Terraforming gespeeld )

Vooruitzichten 2018

- 7th Continent.
- Proberen geen boardgames te kopen, tenzij er echt steengoeie zaken komen boven drijven
- Mss toch eens Pax renaissance oppikken. Mega heavy game, maar in een doosje de grootte van Coup.
- Meer boardgame-avonden op het werk. Een proef-editie in september was alvast een schot in de roos.
- De dochter (3j) beginnen trainen. Boomgaard vind ze al heel tof (niet echt een spel, maar ze leren wel om beurten spelen/regels volgen/winst-verlies/rollen met de dobbelsteen en acties doen)
Als shrimpers met kinderen hiervoor nog aanraders hebben... (volgende aankoop wss carcassonne junior)

Edit: H-index 10. jeej.
Edit2: Eindelijk een "Duke" kunnen kopen na Deev zijn blijvende aanbeveling.

Last edited by Turtle; 09-01-2018 at 21:25.
Turtle is offline   Reply With Quote