View Single Post
Old 20-05-2017, 12:19   #12014   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Naar Lynch kijk je niet omwille van de plot (met uitzondering van lost highway; al is veel van zijn werk wel intrigerend omdat het verhaal een paar hoeken mist, of teveel heeft), noch omwille van de humor (die er vaak wel inzit, maar meestal eerder absurd of Brits is, met repetitieve/voorspelbare karakters). Dat is puur een ervaring voor de sfeer en unieke beelden. Om een voorbeeld te geven - in het eerste seizoen wordt de one-armed man geintroduceerd. Dat stond niet in het script, maar op een bepaalde shot stond de one-armed man (deel van de film-crew) per ongeluk in beeld, bij het monteren vond Lynch dat ene beeld zo goed, dat het plot prompt werd aangepast om de man een rol te geven. De scenes met de dwerg en met de reus. De dansscene. De "damn good coffee" scenes. Het kan heel goed zijn dat het je ding niet is (zoals firefly redelijk wat mensen niet aanspreekt). Maar er is een reden waarom dat goed was, en voor mij nog steeds. En in de mate dat je dat zelf goed kan inschatten, denk ik niet dat het nostalgie is voor mij Neem bijv. the straight story. Nul spanning, nul plot, het plot dat er wel is , is extreem straight-forward, uit te leggen in 1 zin en wat dat betreft niet eens erg realistisch. Toen ik die voor het eerst op TV zag, was het 23h s avonds, ik wist niet welke film het was, ik was aan het zappen toen de film 5 minuten bezig was, en bleef 2 seconden hangen, en dan 10 seconden, en dan een paar minuten en keek de film uiteindelijk volledig uit. Naast de cinematografie is het heel moeilijk uit te leggen *waarom* de film zo goed is. Maar als zo'n, in wezen, saaie en lege film iemand kan aanspreken die vrij zelden naar trage drama-films kijkt, dan zit er mijns inziens toch ergens iets in dat het zo anders maakt dan de andere trage drama's die ik geregeld afzet na 10 minuten.
Om op je vraag te antwoorden: neen, tweede seizoen is niet duidelijk beter dan het eerste, voor jou wellicht het omgekeerde. Plot gaat alleen nog meer alle kanten uit, en veel closure is er niet.

Last edited by Mr.E; 20-05-2017 at 12:27.
Mr.E is offline   Reply With Quote