View Single Post
Old 25-05-2016, 19:32   #1001   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Tijdelijke plint ja. Het is nu ook niet zo vloeibaar als water, het zou durven sijpelen maar zal snel vanzelf stoppen. Egaline is cementgebonden dus je krijgt die pint er makkelijk weer af. Maar het maakt wel vlekken (ahja, cement) als het iets raakt in een ander kleur, dus goed afplakken als je soms durft wat te geweldig zijn.

Nu, ik heb hier een living van 60 vierkante meter zelf met egaline gedaan. Er lag van vroeger al zavel, dampscherm, laag chape, daarop tegels. Daarop heb ik gewoon egaline gegoten, dampscherm daarop en dan fineerpakert (parky).

1. Maakt dat ge met genoeg man zijt. Egaline droogt heel snel, ge hebt geen tijd om egaline zelf te mengen, ermee rond te lopen, uit te gieten en vlak te leggen tot in alle hoekjes.
2. Maakt dat ge goed mengt zodat er geen, maar dan ook GEEN brokken meer in het mengsel zitten. Met schoon gerief starten. Anders hebde brokken in uwen vloer.
3. uitgieten en uitsmeren met een rakel of kam, om goed uit te spreiden.
4. bepaal welke dikte ge wilt en maak dat die dikte overal is. Niet te dun willen werken (1 of 2 mm werkt niet)
5. zeker een primer op de grond doen of em kleeft nie en komt later los

Ik maak hier nu mee dat de egaline op sommige plaatsen omhoog komt. Ze komt bol te staan, weet ik veel waarom. Waarschijnlijk iets te weinig primer op de vloer op die plaats, of een luchtbel, of te vochtig, of lokaal te dun, of lokaal te dik, of niet goed uitgesmeerd. Egaline zag er goed uit toen ze net gelegd was; een jaar later zit je op sommige plaatsen met een bubbel die omhoog komt. Egaline lost van de vloer zelf, lucht ertussen duwt de egaline omhoog. Cementgebonden, dus dat duw je onmogelijk terug naar beneden. Uitbreken van dat stuk en daar opnieuw gieten is mijn deel geweest.

Ik zou het niemand aanraden zelf te doen. Een spel van vocht, primeren, dikte etc waardoor het eigenlijk ervaringswerk is. Qua moeilijkheidsgraad vond ik het een beetje als zelf je muren pleisteren. Als een ander het doet kan je nog klagen en zagen tot ze het herdoen. Als je het zelf doet ...

edit: met knauf egaline

Last edited by ibaun; 25-05-2016 at 21:33.
ibaun is offline   Reply With Quote