View Single Post
Old 17-06-2016, 13:00   #1   link
makila
Senior Member

Reisbureau maakt een fout, wie draait op voor de kosten?

Mijn moeder had via het reisbureau een reis geboekt. Alles is vlot verlopen tot ze terug naar huis wilde vliegen. Ze had enkele dagen voor haar vlucht, de tickets verkregen van het reisbureau. Daarop stond dat ze op 15/06 terug naar Belgie zou vliegen, evenwel op de luchthaven bleek dat de vlucht reeds in maart (!) verplaatst was naar 16/06. Dat is vreemd want zelfs de nummer van de stoel in het vliegtuig die voor haar gereserveerd was, stond op het ticket. (met de foute datum aldus) Ik dacht altijd dat de stoel pas enkele dagen voor de reis kan gereserveerd worden? Hoe kan het dan dat er nog altijd een foute datum stond op het ticket?

Het reisbureau heeft dan aan de telefoon gezegd: 'Oei! We hebben dit nooit opgemerkt dat de vlucht verplaatst was!' Vermits het te laat was de reis om te boeken, heeft het reisbureau voor +-300 euro nog een last minute ticketje gekocht voor een andere vlucht, maar dan richting Amsterdam ipv Brussel. Nu moest de taxichauffeur (maar die chauffeur is ironisch genoeg tevens, de man van de eigenares van het reisbureau) dus naar Schiphol komen ipv naar zaventem.

Nu krijgt mijn moeder een EXTRA rekening van het reisbureau. 300 euro voor dat extra ticket + maar liefst 400 euro (!) voor de taxi! Want nu moest de taxi dus van Amsterdam helemaal tot in Belgie aan haar huis rijden. Normaal was de prijs van de taxi 80 euro. Wel ook straf dat de taxi keihard doorrekent terwijl de taxi zelf ook nog eens eigendom is van het reisbureau. Maw door een fout van het reisbureau zou mijn moeder maar liefst 620 euro (!) EXTRA moeten betalen (De ganse reis zelf koste zelfs minder!). In hoeverre is het reisbureau wettelijk hier in zijn recht? OK mijn moeder had online ook zelf kunnen controleren of de vlucht niet verschoven was, maar ja, ze is een leek op gebied van internet, vandaar dat ze ook via het reisbureau gegaan is.

Wat is het nut van een reisbureau als wanneer ze een fout maken, ze gewoon de extra gemaakte kosten aan jou aanrekenen? (Vooral de taxi is absurd, dat kost hen in praktijk geen 400 euro vermits ze zelfs eigenaar zijn van die taxi)

Last edited by makila; 17-06-2016 at 13:06.
makila is offline   Reply With Quote