View Single Post
Old 21-06-2009, 13:15   #22   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Hide and seek'

Na de zelfmoord van zijn vrouw (Amy Irving) besluit psycholoog David Callaway (Robert DeNiro) met zijn dochtertje Emily (Dakota Fanning) van New York naar het kleine Woodsland te verhuizen. Emily zag haar moeder met overgesneden polsen in haar bad liggen en heeft zich sindsdien grotendeels in haar eigen fantasiewereld gekeerd. David hoopt dat de verhuis een verbetering in de houding van Emily zal betekenen, maar hun vriendin Katherine betwijfelt dit. Wanneer ze in hun grote, nieuwe huis aankomen trekt Emily zich meteen terug in haar nieuwe kamer. Ze speelt er met haar nieuwen imaginaire speelkameraadje Charlie. Dan beginnen er vreemde dingen in het huis te gebeuren. David denkt dat het Emily is, maar zijn dochter verzekert hem dat Charlie achter de gebeurtenissen zit.

Robert DeNiro's afdaling in de middelmatigheid, aflevering 39. Wat voorafging: na zijn talloze komische avonturen dacht onze held er goed aan te doen een kleine vakantie in te lassen. De goden beslisten er echter anders over. Een gigantische tsunami verzwolg DeNiro's nieuwe hypermoderne, schandalig luxueuze jacht en Bob zag zich genoodzaakt om opnieuw aan de bak te gaan. Bij zijn laatste film was hij omringd door andere vedetten als Hoffman, Streisand en Stiller waardoor het minder opvallend was dat Bob eigenlijk gewoon een rol aan het spelen was die ver beneden zijn capaciteiten lag. Hopend om opnieuw te profiteren van dit effect zagen we aan het eind van de vorige aflevering hoe onze man toezegde om zijn naam te verbinden aan 'Hide and seek', een psycho-thriller van ene John Polson die eerder al 'Swimfan' op een nietsvermoedend publiek had losgelaten.

DeNiro wordt benadrukt dat hij niet in zwembroek hoeft op te draven. Gezien het feit dat de kleine Dakota Fanning zijn dochtertje speelt zou dat toch maar dubieus overkomen. Onze held slentert wat rond op de set. Ooh, een oud landhuis.. Hoe charmant! En kijk, daar heb je Famke Janssen! Mag ik met haar een naaktscène spelen? Nee? Jammer. Hé, enkele voorspelbare schrikeffecten? Effectief gedaan, Polson! Ah, Elizabeth Shue! Mag ik met haar een naaktscène spelen? Nee? Jammer. Wat zeg je Polson? Ik moet nog gevoellozer voor me uit staren? Geen probleem. Dan zet ik mezelf maar op automatische piloot. Verdorie, wat zijn dit soort B-films met A-acteurs dikke pret! Wie we daar hebben: Dakota Fanning. Mag ik met haar een... Acht, laat ook maar.

Weet je Polson, ik heb trouwens nog enkele fijne ideeën rond het verhaal. Je kan er misschien een aantal zaken van 'The shining' in verwerken. Of van 'Secret window'. Heb je dat al gedaan? Jij kan mijn gedachten lezen, Polson! Weet je, ik ben er zeker van dat het er bij ons publiek zal ingaan als zoete koek. De mensen willen niet teveel nadenken of geconfronteerd worden met originele, inventieve scripts, ze willen gewoon dezelfde oude zever in een nieuwe verpakking. Een verpakking met mijn hoofd erop, liefst. Hahahahahaha! Dat is een goede, al zeg ik het zelf! En vooral niet te spannend. Net griezelig genoeg om de mensen wakker te houden en de koppeltjes een paar keer in elkaars armen te laten vliegen. Wat zeg je, mijn agent belt? Zeg hem maar dat Scorsese en De Palma wachten, ik heb meer zin om hierna iets met Uwe Boll te doen. Zal onze held erin slagen nog dieper in de middelmatigheid te verzeilen? Wordt 'Hide and seek' een succes? En vooral: zal Bob de verleiding kunnen weerstaan om toch terug serieus te gaan acteren? Stay tuned!

1.5 ster op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 26-06-2009 at 13:14.
Maniac is offline