View Single Post
Old 21-06-2009, 13:17   #23   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Alexander'

Wie kent er Alexander de Grote (Colin Farrell) niet? Deze mythische leider wist in de vierde eeuw voor Christus een immens wereldrijk op te bouwen maar stierf op jonge leeftijd, lang voor hij al zijn aspiraties had kunnen waarmaken. We leren Alexander kennen als de zoon van de geslepen Olympias (Angelina Jolie) en de woeste Philippus (Val Kilmer), de toenmalige koning van Macedonië. Als jonge leerling van Aristoteles (Christopher Plummer) zoekt Alexander zich een weg naar de waarheid, maar zal na een tragische gebeurtenis naar Azië moeten vertrekken om er zijn lot te vervullen: de gebieden veroveren die zijn vader voor ogen had. Daar stopte het echter niet. Alexander ging verder oostwaarts en veroverde gebieden waar geen enkele westerse koning tot dan toe zijn hand had weten op te leggen.

Oliver Stone is op drift. 'Any given sunday' bleef beneden de verwachtingen, 'Commandante' kon maar op weinig aandacht rekenen en met 'Alexander', nota bene naar eigen zeggen zijn droomproject, bereikt hij een triest dieptepunt in zijn carrière. Deze film is één grote teleurstelling. Nochtans was de wil duidelijk aanwezig. De fascinatie die Stone voor de figuur van Alexander de Grote koestert druipt van het scherm. Er is duidelijk veel geld in deze productie gekropen, geld dat Stone waarschijnlijk nooit gaat terugzien. Er werd een resem sterren aangetrokken om de voornaamste rollen te vertolken. Met een speelduur van 173 minuten zou je verwachten dat Stone ruimschoots de tijd zou hebben om ons een goed inzicht in de figuur te geven. En zoals steeds koos Stone niet voor de gemakkelijke hapklare weg maar liet hij ook controversiële thema's zoals Alexanders bisexualiteit en dubbelzinnige relatie met zijn moeder in het verhaal staan. Het heeft allemaal niet mogen zijn.

De film faalt op zoveel vlakken dat het moeilijk is om met iets te beginnen. Misschien de acteurs, die stuk voor stuk als een gieter afgaan. Gevestigde namen als Christopher Plummer en Anthony Hopkins zijn belabberd in hun bijrollen. Angelina Jolie is ronduit slecht als Olympias, Jared Leto flets als Hephaistios en de grootste miskleun is natuurlijk Colin Farrell zelf in de titelrol. Wat een miscasting! Met zijn hilarische blonde pruik lijkt hij meer op een kruising tussen Claude François en George Michael in zijn Wham-periode dan op de Macedonische veldheer. Onbegrijpelijk dat Farrell deze rol heeft gekregen. Ik kan me wel tien gelijkaardige acteurs indenken die beter gestalte aan Alexander de Grote zouden geven. Nog erger is het dat ze Farrell omgeven hebben met acteurs die allemaal, bijzonder vreemd, met een Iers accent spreken. Pure waanzin.

De score van Vangelis, een flauw doorslagje van de soundtrack die hij voor '1492: Conquest of paradise' componeerde, is tenenkrullend slecht en totaal misplaatst. Belangrijke, epische momenten gaan vergezeld van adorerende deuntjes waarin Farrell met zijn blonde lokken als in een reclame voor Nivea voorbij komt rijden. Op zo'n momenten weet je echt niet of je moet lachen of huilen. De manier waarop het verhaal zich ontpopt is ook merkwaardig: de meeste belangrijke gebeurtenissen komen weliswaar aan bod, maar er zit allesbehalve eenheid in het verhaal. Het leek wel alsof ik naar de verfilming van een aantal teksten uit mijn vestibulumboekje uit de les Latijn van vroeger zat te kijken, maar de uitleg van de leraar ertussen ontbrak. Wat Alexander was (een groot veroveraar, een bisexuele Macedoniër, een sluwe generaal), dàt zit erin, maar wie hij was komt slechts heel sporadisch aan de oppervlakte.

Toch wel vreemd dat juist Stone, de man van de sterke biopics met zo'n zwakke weergave komt aanzetten. Misschien was de persoonlijke adoratie en fascinatie voor de figuur te groot en is hij de kritische kant van de zaak uit het oog verloren? Slechts eenmaal zag ik een flits van de briljantie van Stone terug: bij de slag tussen de troepen van Alexander en Darius is Stone in goede doen. De meeste gevechten zien er behoorlijk uit en de enscenering kan er zeker mee door maar dat is dan ook ver alles. Het jaar is nog geen week oud en we hebben nu al een serieuze kandidaat voor de weinig begeerde titel van teleurstelling van het jaar en met oprechte spijt in het hart moet ik vaststellen dat het van de hand van Oliver Stone is. Ik raad iedereen deze historische prent dan ook zwaar af. Deze 'Alexander' is maar een heel kleintje.

1 ster op 4

Maniac is offline