View Single Post
Old 25-01-2010, 11:37   #16   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Quote:
Originally Posted by FuNeo View Post
Er is in een standaard wolf al genoeg ruimte voor wolves om zand in de ogen te gooien.
Daar ga ik dus niet helemaal mee akkoord

Standaard wolf is fun, enkel als de groep spelers van gelijk niveau zijn. Slechte wolves worden er gewoon veel te rap uit gehaald door de goeie spelers en goeie wolves kunnen slechte villagers veel te makkelijk om de tuin leiden. Daar komt dan ook nog bij kijken dat eenmaal de rollen op de mensen geplakt zijn (iets dat ook sneller voorkomt bij groepen van verschillende niveau), het spel zo goed als over is, ook al zijn de overwinningscondities nog niet gehaald. Dat vond ik soms jammer aan vorige games (bv. Shrimp Oorlog).
De extra onzekerheid die het verbergen van rollen en aantallen met zich meebrengt probeert die discrepantie tussen sterkere en minder sterke spelers wat te overbruggen.

Ik heb wel het een en ander te zeggen over Shrimp Space, maar, begrijpelijk, dat zal voor na het spel zelf zijn. Wat ik wel wil meedelen is dat de onzekerheid het inderdaad moeilijker maakt, maar die onzekerheid komt ook voor een groot stuk uit het feit dat jullie/we nog niet volledig vertrouwd zijn met dit format.
Fidoh bracht met Bang een stukje extra ervaring met dit soort format naar dit forum. Jullie hebben er dingen uitgeleerd. Dit zal met Shrimp Space niet anders zijn. Uiteindelijk zal het wel duidelijk worden wat er nu wel en niet verwacht kan worden met dergelijke games. De maffia-mechanismen die in Shrimp Space zitten bijvoorbeeld, zijn misschien niet perfect, maar ze zijn er wel voor een reden. (Misschien dat dit nog als een hint kan dienen.)

Natuurlijk heeft ook de GM de taak om bij te leren en de mechanismes te verbeteren. Dergelijke games organiseren leert je in ieder geval veel bij over hoe wolf games in het algemeen verlopen en wat de delicatere punten zijn tijdens zo een spel. Als er ooit een vervolg komt op Shrimp Space zal het in ieder geval, zo hoop ik toch, een verbetering zijn op de huidige!
Mithror is offline   Reply With Quote