Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 16-07-2014, 20:55   #1   link
darkgreenleaf
Lurker from the shadows

darkgreenleaf's Avatar

ND filter

Iemand ervaring met een Neutral Density filter? Ik heb het altijd eens willen gebruiken en kan er nu een lenen van een vriend.
Ik ga hem gebruiken in combinatie met men 5D mark III en 24-70 2.8. Het is een variabele maar zou hem zoizo op de donkerste stand zetten om de belichting zo lang mogelijk te laten duren.

Iemand ervaring ermee? Het zou vooral voor landschap zijn om dan extreme sluitertijden te bekomen. Dus tips en tricks zijn welkom.
Thx
darkgreenleaf is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2014, 22:13   #2   link
Banaan
Senior Member

Banaan's Avatar

Ik heb er een aantal, vaste + variabele. Paar goedkope, en een paar duurdere (b+w)
Gebruik de variabele het meest, maar ik gebruik ze dan ook enkel voor video, en dan is de variabele het handigst.

Bij de goedkope variabele hebt ge soms last van een kruis dat zich vormt als ge hem aanpast tussen zacht en hard, dus daar wel voor opletten. Sommige geven ook wel een groene schijn af, maar dat is eenvoudig te fixen achteraf.
Old 16-07-2014, 23:30   #3   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

En zoek je ergens een chart zodat je makkelijk kan inschatten hoeveel stops je moet fixen.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2014, 09:57   #4   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Veel tips vallen er niet te geven. Zoals Lapino zegt zien dat je de chart voor die filter hebt, of ge gaat lang wachten op een mislukte foto.
En het meest belangrijke zien dat uw camera rock solid staat. Dus een super solide Tripod hebben. En best een zandzak of een zware beanbag er bovenop leggen. Zodat de wind niet schud met de camera.

Verder is een ND filter geen rocket science lijkt me
Old 17-07-2014, 10:30   #5   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Voor tripod kan ik de Vanguard Alta serie aanraden. Niet zo heel duur en enorm solide Ún licht.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 17-07-2014, 17:11   #6   link
darkgreenleaf
Lurker from the shadows

darkgreenleaf's Avatar

Merci voor de comments al!

Heb een redelijk stevige Manfroto die ik meestal gebruik en zal dan inderdaad zien of ik er niet een of andere zandzak kan aanhangen met een foto riem.
En heb anders nog bij men vader een zware Gitzo liggen, maar die werkt wel minder makkelijk.

Hetgeen ik me eerder afvraag is of er een manier is op de 5D om de shutter speed tijdens bulb een bepaald vaste periode te laten openstaan of iets gelijkaardigs.
Of er eventueel een instelling is om af te duwen zodat hij opengaat en opnieuw af te duwen om hem te sluiten.
Want wil daar niet echt bijvoorbeeld 5min op een knopje gaan staan duwen.
Geeft ook meer trilling als ik heel de tijd de sluiterknop moet induwen.

Het is deze die ik heb, Hoya 77mm variabele ND.
Die gaat dus van 1.5 tot 9 stops, zal hem wss wel meestal op de donkerste stand gebruiken.
En gezien het voor foto is zal ik dus ook geen aanpassing moeten doen tijdens het belichten, dus geen kruisvorming mogelijk.
darkgreenleaf is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2014, 18:42   #7   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zoek eens op mirror lockup
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mirror_lock-up

Old 17-07-2014, 19:05   #8   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Of een remote. Die dingen kosten niet super veel. Kan ook met de GSM of laptop. Maar om die dingen daar nu een half uur aan te laten hangen.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules