Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 26-08-2014, 11:27   #21   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
Tip om pc samen te stellen:
Maak een wenslijst op Tweakers.net.
Daar kan je direct zien dan welke shop het goedkoopste is.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2014, 11:30   #22   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Het hoeft voor mij niet hét goedkoopste, als de service maar goed zit.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2014, 13:57   #23   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Over de service van Azerty zijn hier al heel wat tegenstrijdige berichten geplaatst geweest. Geen enkel bedrijf is heilig maar al mijn ervaringen waren tot nader order positief (ik plaats een tiental bestellingen per jaar).

De keuze voor AMD zou geen vergissing zijn, laat dat duidelijk zijn (ik heb zelf al jaren AMD). De FX8350 en i5 4430 zijn aan elkaar gewaagd. Ik zou vooral bekijken of de specifieke software die je zal gebruiken (voor geluidsopnames etc.) multi-core en multi-threading naar waarde ondersteunt en dus AMD een meerwaarde maakt. Zoniet is kiezen voor Intel ietsje verstandiger. Al is het eerder een detail, beide zullen voldoen aan je wensen.

Niets mis met een i5 4440 trouwens, die is ietsje hoger geclockt. Neem gerust die, mocht het Intel worden. De prijsfilosofie is niet altijd even transparant bij onlineshops als Azerty, het gebeurt wel vaker dat een iets krachtiger type evenveel kost of zelfs goedkoper is.

En wat betreft een behuizing: de keuze kan inderdaad overweldigend zijn. Zoek gerust op design en looks, het verschil in kwaliteit is zelden enorm binnen een bepaalde prijscategorie. BitFenix vind ik een prima budgetkeuze omdat hun kasten - ondanks de lage prijzen - stevig aanvoelen en goed afgewerkt zijn (geen scherpe randjes, alles netjes gelakt, kabels zijn ingepakt, eventuele bijgeleverde fans zijn behoorlijk,...). Ter info: verder ben ik enorm tevreden over Fractal Design (hun Define R4 is een topper, maar zit wel in een totaal andere prijsklasse), Corsair en Lian Li indien het uiterlijk primeert.
Old 02-09-2014, 07:41   #24   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ik heb een tweedehands pc gekocht van een kennis. Hij werkt als programmeur. Jonge gast. Vertrouw wel dat hij goed gerief koopt en goed voor zijn gerief zorgt. Soit.

De CPU is een AMD Phenom II X4 980. Ik heb de cooler op de CPU vervangen door Coolermaster Hyper TX3, omdat de (stock) cooler wat veel lawaai maakte.

Nu draait die CPU op 55° à 60°, gewoon in Windows. Is dat niet belachelijk warm?
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2014, 09:56   #25   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Jup, dus ge zult hem opnieuw moeten plaatsen.
Koelpasta er volledig afhalen. En nieuwe aanbrengen. Er zat ofwel nog residu van de vorige op. Of luchtbellen in de nieuwe pasta, als het niet met een kussen was.
Old 02-09-2014, 12:46   #26   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Zal dat eens doen.

Verder nog, er zit twee keer een ATI Radeon 6870 GPU in, in Crossfire.

Maar met crossfire:

(tv stond op :') )

Enig idee? :/ Zelfde probleem in andere games, btw.

Last edited by Fidoh; 02-09-2014 at 12:58.
Old 02-09-2014, 13:56   #27   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Die koelpasta mag je maar heel dun toepassen, meestal zit er te veel op. En die CPU is ook gewoon hot, als je geen deftige airflow in de case hebt mag je er nog op zetten wat je wil qua koeler.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2014, 14:24   #28   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat betreft de koeler: zoals gezegd, dat is inderdaad te warm. Begin alvast met een herinstallatie en let op het aanbrengen van de koelpasta. Er zijn twee degelijke methodes, in beide gevallen komt het er op neer om zo weinig mogelijk te gebruiken. Gebruik bij voorkeur iets kwalitatiefs, ik werk al lang met Arctic Cooling. Er is vaak discussie over het nut van duurdere pasta's, tests wijzen echter uit dat het wel degelijk enkele graden kan schelen.

> Methode A: klein dropje in het midden, met een flexibel kaartje (klantenkaart van 't één of 't ander) een heel fijn laagje maken/plamuren over de CPU. Hoe dunner, hoe beter. Dit is wat ik altijd doe. Het vraagt wat oefening, maar eenmaal onder de knie heb je immer een perfecte spreiding.

> Methode B: opnieuw een klein dropje in het midden en simpelweg de koeler bevestigen. Dit is makkelijker, dat spreekt voor zich. Een nadeel is evenwel dat je de koeler zo strak mogelijk moet bevestigen, in het vorige scenario is dat iets minder van belang. Te strak aanspannen staat garant voor hardwareschade, te los en je koelpasta wordt onvoldoende verspreid.

Tot slot haalt Magnum een minstens zo belangrijk punt aan, controleer of de hete lucht wel degelijk kan ontsnappen.

Wat betreft de Crossfire-storing: ik vind je voice-over keigeil, Fidoh. Poepn? Daarnaast een eenvoudige eerste stap: alle drivers (MoBo en GPU's) volledig up to date? Heb je dit in elk spel en eventueel ook in andere toepassingen?
Old 02-09-2014, 15:38   #29   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

'k Ben vrij zeker dat ik die koelpasta er goed op heb gesmeerd. Een half erwtje erop in't midden en wat uitgesmeerd met een wattenstaafje, dat het ook in de hoekjes komt. Zeker niet te veel, zou ik denken. Dan koeler erop en wat heen en weer gewiebeld om het nog wat beter te verspreiden. Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt.

De kabels heb ik allemaal herschikt en langs het achterpaneel gestuurd. Was eerst een dikke hoop kabelspaghetti.

't Zal aan de case liggen dan, zeker? :/

Re: Crossfire
In elk spel, en ook met de nieuwste beta drivers. Ik zal vanavond eens proberen met oudere drivers.

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Poepn?
Als ik een euro had voor elke keer iemand dat vroeg...
Old 02-09-2014, 15:51   #30   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Het wattenstaafje kan wel voor lucht gezorgd hebben, daarom een plastiek spatel/kaart om het strak uit te smeren. Al doe ik altijd methode B.

Als het echt luchtophoping is, dan zou met case open uw temp drastisch moeten zakken. Ik denk niet dat het dat is.
Old 02-09-2014, 16:17   #31   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Case open daalt de temperatuur lijk ne graad of vijf.

Zal straks nog eens proberen, for what it's worth.

edit: haalt niks uit

Last edited by Fidoh; 02-09-2014 at 16:58.
Old 02-09-2014, 19:22   #32   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Neef van me had zelfde probleem. Splinternieuwe koeler en toch hoge temps bij idle. Bij het gamen viel zijn pc zelfs uit.

Bleek dat hij een kleine beschermfolie die aanwezig was op de koeler niet had verwijderd. Was moeilijk te zien dat dit er op lag, maar zorgde voor grote problemen. Misschien ligt er ook nog zoiets op? You never know...
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2014, 21:23   #33   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Haha. Nee, 'k had dat wel degelijk verwijderd.
Old 02-09-2014, 21:32   #34   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Ik weet er niks van maar ik ga toch iets zeggen! Zat er niet al koelpasta op de koeler zelf? En dat je er door zelf extra toe te voegen teveel hebt?

Edit: ok blijkbaar als aparte tube.

Last edited by vAmP; 02-09-2014 at 21:36.
vAmP is online now   Reply With Quote
Old 02-09-2014, 22:14   #35   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Op aftermarket-koelers zit nooit koelpasta, enkel boxed-koelers zijn voorzien van een prefab laagje. Enfin, volgende optie: is er voldoende raakvlak tussen CPU en koeler? Het is niet onmogelijk dat je koeler een kleine afwijking heeft waardoor minder warmte wordt afgevoerd (en je dus om vervanging mag vragen). Dit kan je controleren door methode B toe te passen en de koeler er onmiddellijk terug af te halen. Een goede bevestiging, net voldoende pasta en correct geproduceerde koeler moet onderstaand resultaat geven. Elke anomalie duidt op a) te veel/weinig pasta, b) onvoldoende/te veel tensie of c) een productiefout.

Waarom trouwens de TX3? Dat is 92mm, eender welke fatsoenlijke 120mm koeler zal ongetwijfeld beter en/of stiller kunnen koelen.
Old 03-09-2014, 07:20   #36   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
potenza, uw foto is niet zichtbaar.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2014, 10:31   #37   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Meestal zit er toch wel zo'n tubetje koelpasta bij als je een koeler koopt. Je moet er dat dan zelf wel op doen idd.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2014, 12:44   #38   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-star View Post
potenza, uw foto is niet zichtbaar.
Mjah, vreemd, de link en code zijn correct. Alleszins, hieronder nog andere voorbeelden.

Dit is geen goed resultaat. Het kan aan de koeler liggen (oneffen vlak), waarschijnlijker is een ongelijke drukverdeling (te veel druk langs links en rechts). Er is ook ietsje te veel pasta op de CPU gesmeerd.

Schandalig veel te veel koelpasta, zo'n brei is erg inefficiënt en kan snel 10° slechter koelen.

Het onderschrift spreekt voor zich.

Een perfect laagje. Flinterdun, volledig en gelijkmatig verspreid.
Old 09-09-2014, 18:39   #39   link
deronny
Propere Random

Wat is de goedkoopste manier om mijn borked GeForce 8800gt te vervangen zonder veel prestaties te verliezen?
Old 10-09-2014, 10:07   #40   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een 8800 GT plaats je naast een 9800 GT, GT 545, GT 640 of GT 740 wat betreft nVidia, of een HD 4830, HD 5670, HD 6670 of HD 7730 inzake AMD. Het goedkoopste is om tweedehands iets uit dit lijstje te zoeken, het eenvoudigste is om het recentste model uit deze lijst nieuwe aan te kopen. Een beter model kan eveneens, maar dat is duurder en misschien niet nodig.

Ik heb nog twee HD 5670-kaartjes liggen, tussen haakjes (zie verkoopforum). Voor €25 ben je gesteld.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules