Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-05-2015, 12:26   #1   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Radiator berekenen

Iemand kaas gegeten van hoe die berekening correct gebeurd?

Als ik de gemiddelde site bezie komt het allemaal neer op 13kW voor een ruimte van 7*12*2,5m ... Maar een radiator gaat maar tot max 3kW ofzo, en in zo'n kleine ruimte 4 radiators moeten zetten lijkt me overkill.

Als ik het dan via Radson bereken is het plots maar 5kW, wie heeft er nu gelijk ...

Sowieso moet het 90% van de tijd maar dienen als bij verwarming, tenzij de vloerverwarming het echt begeeft natuurlijk.
Old 16-05-2015, 13:25   #2   link
Deff
!= Deffe

7*12m is nu toch echt geen kleine ruimte meer? Das de volledige grondoppervlakte van mijn huis. En op heel onze benedenverdieping hangen 5 radiatoren. De combinatie met vloerverwarming maakt het natuurlijk complexer, dus zoek u iemand met verstand van zaken. (geloof dat er hier wel iemand zit met professionele sanitair/chauffage ervaring)
Deff is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 13:29   #3   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

En geen extra radiatoren is echt geen optie?
Je gaat overal plaats wegnemen (die dingen nemen plaats in jawel, en net nuttige muurruimte) voor iets dat wss zelden en mss zelfs nooit op staat.
Als bijverwarming (voor zover dat nodig is) kun je mss beter een elektrisch vuur of een inbouwhaard plaatsen, die warmte is nog eens aangenamer ook.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 19:03   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wat is het T verschil van het water dan in of uit uw radiator gaat? En zit ge met delta 50?
kar is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 19:51   #5   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
7*12m is nu toch echt geen kleine ruimte meer? Das de volledige grondoppervlakte van mijn huis. En op heel onze benedenverdieping hangen 5 radiatoren. De combinatie met vloerverwarming maakt het natuurlijk complexer,...
Met wordt het inderdaad complexer, en gaat het in principe zelfs niet veel uitmaken, zolang het maar kort en snel warmte afgeeft. En zou een IR of electrisch vuur nog beter zijn.

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
En geen extra radiatoren is echt geen optie?
Je gaat overal plaats wegnemen ...
Dat is zeker een optie, en zelfs de originele bedoeling. Zeker vermits we eerst voor een lucht/water warmtepomp gingen gaan, die toch geen hoge temperaturen kan leveren. En het een lage temperatuur radiator moest zijn, wat geen meerwaarde zou hebben t.o.v. de vloerverwarming.
Maar vermits we nu toch voor gas gaan, mede omdat ik niet geloof in heel het lucht/water verhaal, en deze wel op hoge temperatuur kan werken. Dacht ik dat het misschien de kans was om ze toch te plaatsen.
De plaatsen waar ze komen worden sowieso toch al ingenomen door een schab om GSM's op te leggen. En een kast rondom de badkamer waar boeken etc. in komen.

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Wat is het T verschil van het water dan in of uit uw radiator gaat? En zit ge met delta 50?
Die is er op dit moment nog niet vermits het een verbouwing is. En ik heb het even moeten opzoeken wat je nu exact bedoelde :D Maar dit gaat sowieso op de standaard delta 50C komen met 75/65.
Tenzij je om de 1 of andere bizarre reden met 35/22 toch plots aan 6kW per radiator kan komen? ( Lijkt me eerder andersom )

In de nabije toekomst komen er ook 2 Airco's, op lucht/water(?), waar je in principe ook mee kan verwarmen...

Maar k, als ik Deff's antwoord zie zouden het dus inderdaad 4-5 moeten zijn als je enkel en alleen daarmee zou verwarmen. Die plaats hebben we sowieso niet. En al zeker de leidingen niet voor gelegd. Tenzij we aftappen van de radiatoren van boven, die ook door de muren van de living lopen.
Old 16-05-2015, 20:43   #6   link
Matthias
*snore*

In welke zin is het nodig om te geloven in een warmtewisselaar? Hier een ruimte van pakt 7 op 20 met vloerverwarming. Een enkele geforceerde convector op lage temp als bijwarming. Heeft nog nooit aangestaan.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2015, 21:16   #7   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
In welke zin is het nodig om te geloven in een warmtewisselaar? ...
Het gehaalde cofficint. Vermits het soms niet lang genoeg haalbaar is met lucht/water en je nog altijd elektriciteit verbruikt, die er niet goedkoper op zal worden de komende jaren, is het meer een risico dan een safe bet. Over alle andere vormen warmtewisselaars spreek ik me zeker niet uit, en daar ziet het er wel positief uit. Maar lucht/water, niet onmiddellijk.
Old 16-05-2015, 21:39   #8   link
Matthias
*snore*

Op langere termijn zien, hė, gas is een eindige bron van energie. Elentriek niet. En met de zachte winters is het rendement van lucht-water ook dik ok.
Old 16-05-2015, 23:54   #9   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Dat is net het probleem. Op korte termijn lijkt het renderend. Maar met een minimum COP van 3,2 ofzo op dit moment, en met een max haalbaar van 4, lijkt dit bij de haren getrokken. De moment ge in een jaar dus gemiddeld gezien geen 3,2 hebt, doet ge verlies, als de electriciteitsprijs stijgt, moet uw COP plotseling gemiddeld nog hoger liggen. Maar vermits uw warmtepomp niet beter wordt met de jaren maar enkel slechter... nope, 'k geloof er echt niet in.

Met grond/water daarentegen wel, omdat die tot 5 kunnen gaan.
Old 17-05-2015, 08:11   #10   link
Matthias
*snore*

Mja, maar dat is puur economisch rendement gerekend met de situatie "as is". Langetermijndenken gaat over duurzaamheid. Uw condensatieketel zal nooit op zon of wind kunnen draaien. En dan lijkt het me toch spijtig om af te stappen van een lagetemperatuurinstallatie in het voordeel van een verouderde technologie.
Old 17-05-2015, 13:22   #11   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Economisch rendement is dan ook het enige wat telt Matthias. Want wat ze ons ook proberen wijs te maken. Met alle regelingen in Belgi is het onmogelijk om effectief langetermijndenken en duurzaamheid hoog te houden.

In een ideale wereld staan er een paar windturbines in de regio die de dorpen voeden. Staan de boeren en firma's hun extra dak oppervlakte af om op te vullen met zonnepanelen. Liggen er grote grondkringen om grond/water warmtepompen op aan te sluiten etc etc. Is er warmte recupratie van bedrijven...

Nu moet alles individueel geplaatst worden, wat zeker niet duurzaam is. Denk maar aan alle units die binnenkort waardeloos en kapot zullen zijn en vervangen moeten worden.

Dus mijn inziens, zo weinig mogelijk electriciteit verbruiken is het beste wat ik kan doen. In mijn situatie water op gas (al de andere met een beter rendement een warmtepomp), al de rest naar een nul operatie proberen te leiden d.m.v. zonnepanelen en binnenkort de Tesla batterijen.

Last edited by OmegaII; 20-05-2015 at 11:31.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2015, 08:34   #12   link
Rufus
PimpMeister

Volume * 55 voor gewone kamers. *65 voor een badkamer. Deze berekening gebruikte mijn vader vroeger altijd bij de verkoop van radiatoren.
Als je die berekening volgt zit je zeker goed. Beter iets teveel dan te weinig plaatsen want dat ga je je beklagen in de winter als je vloerverwarming het begeeft.
Old 20-05-2015, 11:55   #13   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Thx!, 10kW is nog haalbaar met 2-3 radiatoren.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules