Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 22-06-2015, 13:02   #4221   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Ik ben volop aan het bank-shoppen, iemand aanraders waar we de beste tarieven krijgen op dit moment?

Fortis: 2.6%, 335k op 25j.
Vriendin gaat straks naar VDK en KBC stuurt mij deze middag nog een voorstel door.
Old 22-06-2015, 13:19   #4222   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

ING en Belfius lagen ons goed de laatste weken. 2.10% en 1.95% voor 230k op 18j
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2015, 13:26   #4223   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Thanks, daar ook eens luisteren dan
Was dat herziening of gewoon nieuwe lening?
Speciale reden voor de 18j, of is dat gewoon op basis van wat jullie maandelijks wilden uitgeven?
Old 22-06-2015, 14:30   #4224   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Was herziening. Oorspronkelijk 20j, nog 19 jaar te gaan. Nieuwe lening zou een jaar korter kunnen door gedaalde rente.
Old 23-06-2015, 10:47   #4225   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Gisteravond mailtje gestuurd naar ING en Belfius.
ING belde mij deze morgen om 9u reeds: "wij liggen momenteel niet goed in de markt voor 25j, wij zitten aan 4%. Als je nu al 2,6 hebt bij Fortis zou ik niet te lang wachten om dat te tekenen..."
Old 23-06-2015, 11:15   #4226   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

ING deed bij ons anderhalve maand geleden ook absoluut geen moeite. Beste voorstellen kwamen van kleinere banken zoals Fintro en Crelan. Uiteindelijk bij Crelan gegaan, 1,66% voor 155k op 15 jaar. Zaten wel op het absolute dieptepunt van leningen toen, zal nu al stuk naar omhoog gegaan zijn normaal.
Robin is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2015, 11:35   #4227   link
ToVoT
...

Wij hebben maar 1 bank kunnen raadplegen.
Geen enkele bank wou boven 100% gaan. Zelf 80% was vaak wat we hoorden.
2.80% voor 206K op 25 jaar (is 105% totaal bedrag geleend) Nog oké dan als ik dat hier zo lees.
Straks gaan tekenen
ToVoT is online now   Reply With Quote
Old 23-06-2015, 15:19   #4228   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Beste op dit moment is Fortis met 2,6 voor 335k (huis zelf 317,5) op 25j.
KBC - waar ik mijn huidige lening lopen heb - rammelt er precies wat mee, telkens ik bel of mail "ik bel u straks terug".
Old 23-06-2015, 15:27   #4229   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Net terug gehoord van kbc ivm herziening. Bij eerste bezoek konden ze niks doen, maar na een tegenvoorstel te halen bij andere bank en mogelijkheid om spaarrek over te zetten naar kbc kwam er wel een beter voorstel uit de bus.

We hebben mandaat en hypotheek lopen, als we de looptijden behouden was hun voorstel:
3,31% -> 2,49%
3,45% -> 3,01%

ongeveer 60p/m minder en besparing van 10k in totaal. De kosten van herziening worden mee gefinancierd waardoor het op korte termijn bijna niks kost.

Als we maandelijks bedrag van een van de lening behouden en de duur korter maken kon de lening 17 maanden korter en zou het nog eens 5k extra schelen.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2015, 16:36   #4230   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Kbc terug gehoord: kunnen max naar 2,9 gaan op 25j.
En ze was zo eerlijk er direct bij te zeggen dat, als we 2,6 krijgen bij Fortis, dat we niet lang mogen twijfelen, dat geen enkele bank momenteel gaat volgen...
Old 23-06-2015, 16:39   #4231   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Ik zie het probleem niet? Ze gaan daar niet over liegen he, als ze zelf naar 2.5 konden gaan zouden ze het wel doen
Old 23-06-2015, 17:41   #4232   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Als we maandelijks bedrag van een van de lening behouden en de duur korter maken kon de lening 17 maanden korter en zou het nog eens 5k extra schelen.
En waarom heb je dat dan niet gedaan? Puur uit interesse, maar dat lijkt me toch de beste optie?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2015, 17:46   #4233   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik heb mijn lening toch ook bewust 2j langer laten lopen puur om fiscale redenen. We betalen (in ons geval) jaarlijks een 2.000 euro interest maar doen voor ons beide 3.000 euro fiscaal voordeel.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2015, 17:49   #4234   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

ik heb nog geen definitieve beslissing gemaakt maar ik moet ook kijken hoe het opweegt tegen de belastingsvoordeel die zou wegvallen
Old 23-06-2015, 17:54   #4235   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Ik zie het probleem niet? Ze gaan daar niet over liegen he, als ze zelf naar 2.5 konden gaan zouden ze het wel doen
Ik zeg toch niet dat er een probleem is?
Blij dat ze zo eerlijk is dat gewoon toe te geven. 2e bank die zegt dat ze er niet aan kunnen tippen, dus nu zo snel mogelijk daarvoor gaan tekenen.
Old 24-06-2015, 08:26   #4236   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ik zie dat dit eigenlijk de vastgoed thread is dat ontspoort is en niet de lening thread.

Maar goed, na de spaargids calculator (www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html) erbij te nemen komen beide opties op ongeveer hetzelfde uit eens je de fiscaal voordeel mee in de mix gooit. Dus het zal waarschijnlijk de lagere maandaflossing worden.
Old 24-06-2015, 09:51   #4237   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Vrees dat zwembad minder kans maakt, puur door meerprijs omdat we niet met zwaar materiaal in tuin geraken en alles met grote kranen moet. Prijs kranen voor 2 dagen is al + 2.500 euro, wegvoeren grond ook 2.000 euro, stabilise ook bijna 1.000 euro extra. Allemaal meerprijzen waar je geen zak aan hebt. Heb budget voor ogen, als we daarover gaan wordt het njet.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 24-06-2015, 10:34   #4238   link
Deff
!= Deffe

Maakt dat nog zo een groot verschil op uw budget? Voor dat zwembad ben je toch sowieso al rap 50.000 kwijt? Zoek eventueel iemand anders voor voorbereidende grondwerken tegen betere prijs?

Verder begrijp ik uw probleem wel, mijn woning staat op meer als 15 meter van de straat (en dan nog een klein straatje), op serieuze een helling (lig gemakkelijk 5 meter boven straatniveau).
Zowat elke aannemer die hier al geweest is rekent direct ruime opstart kost omdat bepaald materiaal onmogelijk tot aan het huis geraakt en omdat ze opkijken tegen het extra werk.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2015, 10:44   #4239   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

5.500 euro bovenop 50.000 euro zou ik toch ook niet zomaar laten schieten. Als ik 50.000 euro zou kunnen spenderen aan een luxeproduct, dan heb ik die 5000 euro waarschijnlijk ook wel nog ergens steken. En als dat niet zo zou zijn, dan is dat er wel met een tijdje sparen.

Maar goed, ik zou zelf geen eigen zwembad steken. Mijn schoonouders hebben er eentje in de tuin, en dat vraagt toch een hoop werk en kosten om dat gewoon te onderhouden, om daar dan met wat geluk 20 keer op een jaar een uurtje in te liggen. Mochten ze met een blanco lei opnieuw mogen beginnen, er kwam geen zwembad meer.

Voor mensen die iemand kénnen met een zwembad, is het natuurlijk wél geniaal. Geen kosten, geen onderhoud, en toch om de zoveel tijd eens een goede plons kunnen zetten. Mijn tip is: zoek u vrienden met een zwembad, of overtuig die gekke tante.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2015, 14:04   #4240   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Het is dan ook helemaal nog niet beslist hoor, we horen van evenveel mensen dat ze er enorm van tevreden zijn als dat we mensen horen die het nooit meer zouden doen. En 5.000 euro extra maakt wel degelijk verschil, zelfs al is dat "maar" 10%. Op zich zijn de centen het probleem niet, maar ik ben ook wel wat ouder/wijzer geworden om daar zomaar efkes beslissing in te nemen. Zo verwachten we nog 2 firma's voor offerte, en zien dan nog.

Hoedanook, los van de kosten en dubbel gevoel of het wel de moeite waard is, is mijn twijfel vooral gestoeld op feit dat we hier al een zeer goede jacuzzi hebben staan. In de winter lekker genieten aan 38°C en in de zomer zetten we dat ding op 29°C zodat het ook verkoeling geeft als het te warm is. De kindjes zitten daar heel vaak in te spelen. Maar echt ravotten kunnen ze daar natuurlijk niet in, en dan komt een zwembad naar voor als leuke optie.

Zo een lomp ding opbouwen of opblazen gaan we niet doen, vind dat sowieso al geen zicht en is ook altijd iets om dat water proper te houden en doorgaans ook veel te koud. Dus als we het doen, dan meteen goed.

Maar het blijft een pak geld. Ik heb geen interesse in dure auto's of andere luxe producten. Enige waar ik al eens geld in steek zijn mijn pc en fotografie, maar op dat vlak zit ik ook dik ok op dit moment. En het geld brengt geen zak op, dus dan begin je al eens te denken om dit aan zoiets te hangen.

Wordt nog moeilijke keuze...

Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules