Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 17-08-2015, 18:31   #61   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Voor een patch panel heb je geen electriciteit nodig. Dat is een passief paneel.
Ik heb al mijn kabels besteld bij www.dmlights.be, of www.2smart.be voor kleinere bestellingen ivm verzendkosten.
mhm, ik zou daar graag volgende week op mijn vrije dag om gaan (en meteen ook beginnen leggen) en heist op den berg is misschien wat ver vanuit dendermonde voor wat kabels.

Weet er iemand iets meer in de buurt?
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2015, 23:23   #62   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
- al dit zal open en bloot in de berging hangen waar ook de wasmachine zal staan en draaien. Hoe groot is dit een probleem? Normaal gezien hebben wij in de ruimte ook ventilatie type C+ van renson, dus de vochtige lucht zou normaal gezien niet in de ruimte blijven hangen.
Iemand die weet of dit een probleem gaat zijn?
Old 17-08-2015, 23:29   #63   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Check eens de technische details van de apparatuur die je er wil hangen. Staat normaal een max vochtigheid in vermeld.
Ik denk niet dat het een probleems zal zijn als het geventileerd is.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 00:26   #64   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Ne rol UTP van 300m is, wilde gok, €60-80 bij een elentriek winkel?
STP zou ik echt niet aan beginnen. Het is enkel nuttig als je HDBaseT gaat doen, en dan nog is het niet persť nodig. CAT 6 en niet parallel leggen met electriciteit lost het ook op. Voor Netwerk maakt het geen reet uit.

PoE kunt ge later nog bijhangen indien nodig. Een appart switchke met 4 poorten kost 2 keer niks. Met injectoren zou ik niet werken gezien de prijs. Gewoon overal 2 netwerk kabels minimum leggen waar je er wil.

En wat die vochtigheid betreft, zoals gezegd zolang die ruimte verlucht is. Op een kamer is't meestal ook niet zo droog, en daar stond jaren aan een stuk ons gerief.
Als alles in een kast komt, opgeborgen, met wat verluchting, np.
Old 18-08-2015, 09:01   #65   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Dat is het net, het komt niet in een kast met verluchting op, gewoon open in de ruimte.

Nu ik het bekijk; bij ons op het appartement hangt al die infrastructuur (modem, router, electriciteitskast) net naast de verwarmingsketel, dus dat moet wel lukken.
Old 18-08-2015, 09:12   #66   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
mhm, ik zou daar graag volgende week op mijn vrije dag om gaan (en meteen ook beginnen leggen) en heist op den berg is misschien wat ver vanuit dendermonde voor wat kabels.

Weet er iemand iets meer in de buurt?
2smart heeft gratis verzending vanaf 25 eur, over het algemeen na enkele dagen geleverd.

Waar leg je je kabels, hoe ga je ze wegwerken? In een vals plafond, in de muren, in de chappe?
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 10:56   #67   link
kar
Public servant

kar's Avatar

In de isolatie normaal gezien, samen met alle andere buizen/kabels. Er ligt nu een betonplaat waarom de buizen komen en daar gaat 10 cm pur op gespoten worden.

De kabels zou ik wel in een plastieken buis van 2cm leggen.
Old 18-08-2015, 10:57   #68   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Even een kleine hijack - 't is hier beter op zijn plaats, lijkt me:

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Ik heb een cat6 kabel (patch) getrokken naar mijn bureau. De RJ45-stekker aan de kant van de modem heeft mijn schoonvader er snel opgezet, nu merk ik echter dat alle draden daar netjes naast elkaar in zitten. Cat5, leert Google me. De meeste bronnen geven aan dat eender welk element in het geheel dat trager is dan cat6, de snelheid automatisch verlaagt (naar dat de snelheid van dat onderdeel). Of niet?

Aansluitend heb ik nog een opbouwdoosje dat ik dacht te gebruiken. Daar staat echter nergens expliciet cat5 of cat6 op vermeld, enkel op de achterkant van de verpakking het aansluitschema voor cat5. Zelfde vraag, ook best iets gaan halen dat 100% zeker cat6 is?
Old 18-08-2015, 11:37   #69   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Cat5 aansluiting op een Cat6 kabel zorgt inderdaad voor vertraging. Als ik me goed herinner komt dit door het verschil van 100 Mhz (cat5) en 250 Mhz (cat6) in bandbreedte.

Dus inderdaad Cat6 aansluitingen gaan halen. Te herkennen als de connectoren in de RJ45 hoog, laag, hoog, laag, ... zitten ipv allemaal op 1 rij.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 11:54   #70   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
In de isolatie normaal gezien, samen met alle andere buizen/kabels. Er ligt nu een betonplaat waarom de buizen komen en daar gaat 10 cm pur op gespoten worden.

De kabels zou ik wel in een plastieken buis van 2cm leggen.
Dan koop je toch best je UTP kabel al in een voorbedrade buis (preflex)? Op die manier zorg je ook voor een fysieke afscheiding tussen je electriciteitskabels en UTP. Voor electriciteitskabels ben je trouwens verplicht deze in buis te trekken in PUR/beton/..., gezien je altijd een dubbele isolatie moet hebben.
Old 18-08-2015, 12:21   #71   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post
Cat5 aansluiting op een Cat6 kabel zorgt inderdaad voor vertraging. Als ik me goed herinner komt dit door het verschil van 100 Mhz (cat5) en 250 Mhz (cat6) in bandbreedte.

Dus inderdaad Cat6 aansluitingen gaan halen. Te herkennen als de connectoren in de RJ45 hoog, laag, hoog, laag, ... zitten ipv allemaal op 1 rij.
Nope en Nope. De connector gaat niet voor vertraging zorgen. Wat wel zo is, is dat de diameter te dik kan zijn van de aders voor CAT5 RJ45 connectors, daarom de zig zag layout.
Voor de rest zijn en blijven dat gewoon maar koperen pinnekes die het omhulsel doorgeperst worden.

Voor zo een patch paneel waar je de draden los in steekt maakt het al helemaal geen ruk uit. Maar je kan uw eigen kopzorgen besparen door CAT6 materiaal te kopen als de prijs niet veel duurder is.
Old 18-08-2015, 12:22   #72   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Dan koop je toch best je UTP kabel al in een voorbedrade buis (preflex)? Op die manier zorg je ook voor een fysieke afscheiding tussen je electriciteitskabels en UTP. Voor electriciteitskabels ben je trouwens verplicht deze in buis te trekken in PUR/beton/..., gezien je altijd een dubbele isolatie moet hebben.
Dat laatste is fout trouwens. Preflex is al uw dubbele isolatie, ge legt daar nooit blote aders in.
Old 18-08-2015, 13:08   #73   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post
Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Nope en Nope. De connector gaat niet voor vertraging zorgen. Wat wel zo is, is dat de diameter te dik kan zijn van de aders voor CAT5 RJ45 connectors, daarom de zig zag layout.
Voor de rest zijn en blijven dat gewoon maar koperen pinnekes die het omhulsel doorgeperst worden.

Voor zo een patch paneel waar je de draden los in steekt maakt het al helemaal geen ruk uit. Maar je kan uw eigen kopzorgen besparen door CAT6 materiaal te kopen als de prijs niet veel duurder is.
Aha, net door die tegenstrijdige berichten werd ik er niet meer wijs uit. Mij leek het ook vreemd dat zo'n connector voor verschil zou zorgen, voor zover ik weet steekt daar gewoon koper in. Connector aansluiten was inderdaad iets meer wriemelen dan normaal, nu weet ik waarom.

Voor alle zekerheid: geldt hetzelfde voor die contactdoos?
Old 18-08-2015, 13:16   #74   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Ja, maakt allemaal niet uit. En als het een goede contactdoos is, zijn het dus effectief apparte aansluitpunten, daar kan je zelfs CAT6A insteken.
Old 18-08-2015, 13:23   #75   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Enigste waarbij je moet opletten is dat de shieldingmantel goed geconnecteerd is indien je STP gebruikt. Daar heb je speciale RJ45's voor.

Maar dat raad ik niet aan, want zoals hier eerder gezegd krijg je juist een antenne als je het niet juist verbindt. Geen STP in huis leggen.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 13:25   #76   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
preflex was sowieso de bedoeling, ook voor de elektriciteitskabels (andere preflex dan).
Old 18-08-2015, 13:49   #77   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Dat laatste is fout trouwens. Preflex is al uw dubbele isolatie, ge legt daar nooit blote aders in.
Wat is daar fout aan? Preflex is toch kabel in buis? Of je trekt losse kabels in flex (of harde buis)? Komt op zelfde neer, Preflex werkt gewoon makkelijker.
Old 18-08-2015, 13:52   #78   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Ik dacht dat je doelde dat die preflex ook nog eens in een buis moet steken. Maar je had het dus gewoon op de preflex als buis? My bad.

Last edited by OmegaII; 18-08-2015 at 14:30.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2015, 10:06   #79   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Even laten weten wat er nu van geworden is.

Dit is het eindresultaat zo ver:

Alleen moet de router nog vervangen worden aangezien er niet genoeg poorten zijn en deze niet snel genoeg is (is maar 10/100).

Daarnaast heb ik eigenlijk ook wel een probleem met mijn telenet modem/wifi. Eens ik op meer dan 5m van de modem sta met de laptop zakt mijn snelheid naar soms zelfs 1.5 mbps. Terwijl ik naast de modem 25 mbps heb en wired zelfs 50 of 55 mbps. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen? Er zijn op die 5 meter afstand geen muren tussen mij en de router, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Kostprijs (ongeveer)

100m dubbele utp cat 6 in preflex ~100 euro
5 potten dubbele UTP cat 6 om in te bouwen in de mure van niko ~150 euro
witte kabelbak 93 euro (zot duur eigenlijk om iets proper te hebben)
houten plaat 10 euro
gekleurde kabeltjes cat 6 ~10 euro
patch panel ~25 euro
punch down tool ~10 euro
testertje om te testen of kabels goed zijn aangesloten ~15 euro
switchke had ik nog liggen
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules