Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 15-09-2015, 10:43   #81   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Leien zijn gestapeld, liggen normaalgezien 3 leien dik (op een dakhelling toch), dus een kapotte vervangen is verre van eenvoudig.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2015, 10:45   #82   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Bedankt voor de feedback, ik vraag ook eens na voor een meer traditioneel ontwerp met gevelsteen. Denk dat de architect iets teveel belang hecht aan 'design', en zit te focussen op hoekjes en kantjes, terwijl ik meer aandacht heb voor het warmte-gevoel algemeen, en geen aandacht heb of een dakgoot ingewerkt zit of niet
Old 15-09-2015, 11:26   #83   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Zo'n ingewerkte bakgoot kan je ook met een gevelsteen of hout combineren, bvb

https://www.pinterest.com/pin/446208275556480838/

Ik zou daar niet veel aan uitgeven. Match zo goed mogelijk de kleur van uw zink met die van uw gevelsteen. Verder: dat hangt 6m hoog bij u, ver uit het zicht. En een uitwendige dakgoot die binnen 20j begint te lekken is minder erg dan zo'n inwendige bakgoot. Als het visueel echt stoort om een afvoer te hebben, kan je misschien beter je afvoerleiding laten inmetsen, en de dakgoot toch uitwendig houden.
https://www.pinterest.com/pin/561261172282116226/
Of zelfs helemaal in de muur... (maar dan zou ik het in PVC laten doen)

Last edited by Magnum_; 15-09-2015 at 11:34.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2015, 12:13   #84   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Mooi, heb het gepind op ons bord. Pinterest is erg populair zo te zien, ie stelde ons voor om een bord te delen om ideeen over te brengen
Old 15-09-2015, 18:19   #85   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Komt er op neer dat Dodgy er tegen is, want "omg planten op uw dak, dat kan toch niet goed zijn".
Komt erop neer dat wij voor onze bouw een tiental mensen gesproken met een groendak en iedereen er spijt van had. Daarbij komt nog dat mijn schoonmoeder veel loonwerk doet voor tuinaanleg aan huizen en in al die jaren nog maar twee mensen tegengekomen zijn die er tevreden mee waren.
Ik ben er geen expert in, maar een tiental mensen zelf gezien en zeker een 50-tal via mijn schoonmoeder geeft mij quasi geen vertrouwen.

En jij bent de expert over groendaken want...?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2015, 18:28   #86   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

... dat van ons is maar 4 vierante meter dus ik hoop dat dat de risico's beperkt
Old 17-09-2015, 08:54   #87   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
En jij bent de expert over groendaken want...?
Ik ben een expert in heel weinig zaken (maar als je ooit iets moet weten over bijzondere socialezekerheidsbijdragen op gekapitaliseerde rentes na het Generatiepact!), maar ik heb nog maar zelden goeie en gefundeerde argumenten gehoord tegen groendaken.

Jij spreekt ook maar over spijt en vertrouwen, hé.

Ik heb zelf ook maar balastkeien liggen, maar ik maak ooit toch wat budget vrij om die te vervangen door een proper sedumtapijt, peins ik.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 09:09   #88   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ondertussen twijfelen we ons onnozel. Soms zijn er mooie met leien of tegelpannen, vaak erg lelijke. Architect stuurde net een mooie door: http://www.innovate-in-architecture....bb-in-laakdal/

Maar ik vind ook wek vaak traditionele gelijmde gevelsteen terug met ingewerkte regenpijp en/of dakgoot. Wat dicht in de buurt komt van wat hij wilt met leien/tegelpannen (buiten dat uw dak niet exact hetzelfde is)
Old 17-09-2015, 09:14   #89   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Eerlijk gezegd vind ik dat een mindere wegens blinkend. Ikzelf ben ook wel fan van alles in dezelfde steen/lei/pan. Maar er moeten genoeg accenten inzitten om het monotone te verbreken.

Aan het station van merchtem staat ook zo een huis waar ik elke dag met de trein passeer. Het hele huis is in oranje dakpannen bedekt met accenten van ijzer en licht hout. Heel mooi vind ik zelf.

@bavo: Heb je al eens gekeken naar een glas in een hoek aan je eettafel achteraan in de keuken?
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 10:15   #90   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post

@bavo: Heb je al eens gekeken naar een glas in een hoek aan je eettafel achteraan in de keuken?
Ja, dat komt er normaal, omdat er nog wat zon op die hoek valt uit het Westen
Old 17-09-2015, 12:13   #91   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zien dat je goed je tuin intrekt in je leefruimte (bij jou keuken), ook in de winter als het om 6u al donker is.
Old 23-09-2015, 16:10   #92   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Moet wel zeggen dat onze architect ons hard op de proef stelt om uit onze comfortzone te komen. Ik wou eerst gewoon een SOD van Blavier, zoals je er dertien in een dozijn hebt. Omdat design me niet kon schelen, wel comfort.
Gij moet het betalen en er in wonen natuurlijk, niet uw architect.
Ikzelf zou niet extra willen betalen om toch maar een gevel te hebben waar iedereen van spreekt of die opvalt. Mijn prioriteit was m²'s en confort en heb daar geen spijt van.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 11:24   #93   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Hier zijn de laatste renders:

https://drive.google.com/file/d/0B9g...ew?usp=sharing

Samenvatting van de belangrijke bepalers:
  • drie-gevels qua verkaveling, schuin dak verplicht
  • dak is zo gekozen dat ze perfect aansluit met bouwaanvraag van de buur
  • huis is 7m70 breed en 12m diep, compact qua grondoppervlakte om fundering en gevel goedkoper te houden
  • tuin is noordelijk, dus voorkant is zo open mogelijk voor lichtinval
  • indeling binnenin is open van eerste verdieping vooraan tot gelijkvloers achteraan voor lichtinval
  • ramen opzij zitten op avondkant en laten ook veel licht binnen
  • hout is gekozen als accent omdat dat het warmste aanvoelt, ook al zijn er risico's qua onderhoud
  • steen is gelijmde gevelsteen zodat design modern zou ogen ook al is huis vrij klassiek qua structuur
  • dak zal gelijkaardige kleur hebben dan gevel en dakgoot wordt minimaal gehouden (ingewerkt) om moderner volume te krijgen
  • achteraan is een uitspringingen weggehaald voor kostenbesparing aangezien die 15 tot 20.000 euro opnam van budget
  • je kan voraan binnen via voordeur, of langs berging om laden en lossen makkelijker te maken
  • langs opzij is een kleine doorgang naar de tuin, 3 meter breed (daarnaast loopt evenwijdig een klein beekje)
  • terras is groot aangevraagd maar zal kleiner gelegd worden zodat er meer tuin is. Huis plus terras is in aanvraag tot diepte 25m, de grond is 50m diep en 10-12 meter breed
  • er is geen garage en alle kamers worden direct afgewerkt, zodat volme binnenin groot is (200m bewoonbaar) desondanks de kleinere oppervlakte
  • energienorm wordt gehaald met warmtepomp, geen zonnepanelen momenteel want zou design verstoren
  • oprit is verplicht 6 meter en zal plaats geven aan minstens 1 auto, we doen onze tweede auto weg
  • tuin en oprit worden later pas afgewerkt nadat budgetten duidelijker zijn, er wordt wel een ondergrond voorzien al
  • fundering kan sleuven zijn of plaat, afhankelijk van wat sondering zegt
Old 03-12-2015, 11:29   #94   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Bouwaanvraag is binnen, we zijn nu materialen aan het kiezen voor de gedetailleerde meetstaat die we volgende week gaan opsturen naar aannemers.
Qua trap denken we een zwevende te nemen van gelijkvloers naar 'salon op tussenverdiep' (dat is relatief, trap is daar 14 treden ipv de gewoonlijke 16). De zwevende trap is visueel het lichtst en bespaart het meest ruimte. Nadeel is dat het wat gevaarlijker is (geen rand, leuning zit aan muurkant). De andere verdiepen krijgen waarschijnlijk een voorafgegoten betontrap.

Keuken en eetruimte krijgen gewone tegels (epoxy is ook een mooie optie maar nogal glad doorgaans, beton is te ruw en hard). Salon krijgt hout, bovenaan waarschijnlijk goedkoper.
Old 03-12-2015, 11:37   #95   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Gaat uw geven effectief die kleur van steen hebben?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 11:40   #96   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Succes ermee, leuke woning

“BUILD ‘EM UP, BREAK ‘EM DOWN.” Tornbjörn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 11:42   #97   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Ik word al nerveus door naar de foto van die trap te kijken. Zet anders ineens een wenteltrap of een ladder zodat er zeker iemand zijn nek breekt. Allez ja, 't kan ook zijn dat ik een beetje fobisch ben uiteraard.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 11:45   #98   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Telkens als hier een trap komt die wat afwijkt van de standaard beuken bloktrap heeft half shrimp schrik.

Bij mij nu ook, open stalen trap. "ALLEZ JONG, IS DA NIET GEVAARLIJK OM TEGEN TE LOPEN?"

Nee, ik kijk waar ik loop

“BUILD ‘EM UP, BREAK ‘EM DOWN.” Tornbjörn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2015, 12:09   #99   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Gaat uw geven effectief die kleur van steen hebben?
In elk geval iets in de richting van rood, bruin of grijs ja. Niet licht van kleur. Waarom 😄
Old 03-12-2015, 13:00   #100   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Warmtepomp zonder zonnepanelen ?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules