Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 14-05-2016, 19:31   #3881   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Inderdaad te veel variabelen. Aankoop bepaal je zelf, afhankelijk van wat je wil.

Ik heb zelf 2 autos (en een bedrijfswagen). Eerste is een ouderere lichte vracht, diesel.
Verkoopwaarde: pakweg 5000 eur
Tax: 127,50 eur / jaar
Onderhoud: Pakweg 100 eur / jaar (enkel stukken, werk doe ik zelf)
Verzekering: 400 eur / jaar
Verbruik: 7l/100km
Tweede is een nieuwere waar de vriendin mee rijdt, ook diesel (helaas):
Verkoopwaarde: 14000 eur?
Tax: 400 eur / jaar
Onderhoud: minimum 350 / jaar (ik ga uit van > 500 eur / jaar)
Verzekering: 800 eur / jaar
Verbruik: 6l/100km
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2016, 19:50   #3882   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

pechbijstand is een goede tip, zeker als het al een oudere wagen is.
Als je alle onderhoud laat doen in garage en wat pech hebt kan dat inderdaad 500-750 euro op jaarbasis zijn.
Ene jaar een groot onderhoud (250 euro), ander jaar vier nieuwe banden (400), na enkele jaren distributieriem (800 euro), eens een deurslot of een elektrisch raam of een draagarm of een wielnaaf of cardankop die kapot gaat (300-800 euro)... Kleine zaken zoals ruitenwissers of lampjes of aftoppen remvloeistof (15-25 euro). Versleten batterij (100-200 euro).
Veel daarvan hangt af van leeftijd, voorgeschiedenis en aantal kilometer van de wagen.
Over het algemeen is een oude wagen goedkoper in aankoop maar duurder in onderhoud.

ook jaarlijkse keuring niet vergeten (prijs afhankelijk van benzine/diesel en trekhaak of niet, 40-60 euro).

bij aankoop ook nog kleine kosten voor aankoop en duplicaat nummerplaat (20 euro voor duplicaat)

Last edited by CyberMonkey; 14-05-2016 at 19:53.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2016, 22:03   #3883   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Heeft er iemand een goede referentie qua totaalkosten voor een auto? Overweeg om een eerste wagen aan te schaffen en ben op zoek naar een gedetailleerde break-down met cijfers: aankoop, onderhoud, verzekering, verbruik (+ andere kosten?). Zou wel sowieso een occasie worden.
"total cost of ownership" opzoeken
nogal een vraagstuk bij je eerste auto, dat begrijp ik. het kan nooit kwaad om sowieso een reserve te hebben voor een accidentje of serieuze panne :/
Old 15-06-2016, 23:10   #3884   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Heb het al lang geleden gepost en er is nooit iets van gekomen met mijn bouwplannen maar toch nog verder aan het kijken voor een degelijke sportwagen. Vandaag proefrit gedaan met deze: http://gocar.be/nl/autovlan/tweedeha...u7bejndc?src=r

Leek me nog een deftige investering ook misschien omwille van de beperktheid. Had wel snel door dat ik van die prijs nog wat af kon krijgen wel.

Ik zit niet echt op sportwagen fora dus ik post het hier even. Iemand al goeie dingen over gehoord of, in extremis, ervaring mee?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 00:43   #3885   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Als het om investeren gaat, ik zit al jaren in dat milieu en ben al veel in rijke lui hun garage met 20-40 topmerken geweest die dat staan hebben als investering dus ik durf hier wel een paar merk/modellen opnoemen

Porsche 911 gt3 rs vanaf 1999
Porsche 996 (atm undervalued gelijk zot)
Ferrari testarossa (eentje vinden onder de 6 cijfers en je hebt een gouden investering)
Oude bmw M3 (jaren 80, liefst in top conditie vinden)
BMW CSL 3.0 uit de jaren 70, zeer moeilijk te vinden
Alfa romeo duetto spider (als ge em onder de 30k kunt vinden)
Limited edition sport karren
Volvo p1800 , good luck om dat te vinden

Nieuwere aston martins zijn echt geen goed idee als investering. (de enige die in de lift zit is de lagonda maar good luck om die te vinden)
Als je echt een aston wil dan is de v12 vantage S gewoon de meest degelijke sport kar die ze ooit hebben gemaakt.

*spoiler: in een auto investeren is NOOIT een zekerheid.

Last edited by jelliuz; 16-06-2016 at 00:50.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 00:59   #3886   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

voorbeeldje (heb die csl even opgezocht) :
https://www.hagerty.com/apps/valuati...971-BMW-3.0CSL

leuke site om de auto's die je op je zoektocht tegenkomt te evalueren.
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 04:38   #3887   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

speculeren op sport- en luxewagens zit in de lift
Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Heb het al lang geleden gepost en er is nooit iets van gekomen met mijn bouwplannen maar toch nog verder aan het kijken voor een degelijke sportwagen. Vandaag proefrit gedaan met deze: http://gocar.be/nl/autovlan/tweedeha...u7bejndc?src=r
aston martin is goeie smaak
auto is verder, in zijn categorie, niet zeldzaam of gewild genoeg (mijns insziens). ik denk niet dat je op zoiets van 2011 winst zult maken. het kan relatief gezien waardevast zijn, ja. je koopt hem, rijdt er enkele jaren mee rond en verkoopt hem dan voor de prijs die je betaalde.

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
Als het om investeren gaat, ik zit al jaren in dat milieu en ben al veel in rijke lui hun garage deze met 20-40 topmerken geweest die dat staan hebben als investering dus ik durf hier wel een paar merk/modellen opnoemen
tiens, hoe ken je die mensen?
iets kopen dat reeds explosief in waarde is gestegen en enorm gewild is, dat is vijgen na pasen. je moet de trend voor zijn, of etteloze uren besteden om via-via een uitzonderlijk koopje te doen.

maat van me kocht een prachtige W123 280E, van een overlijden. auto stond te koop, maar de verkopers waren weinig bereikbare mensen. na lang aandringen en veel moeite ging hij naar huis met de auto, en ze moesten er maar een paar duizend euro voor hebben

Mercedes W123 280E by Thijs Deschildre, on Flickr

Last edited by Teus; 16-06-2016 at 04:43.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 04:45   #3888   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

telkens wanneer ik het woord "investering" hoor, wanneer het om autos gaat, dan ga ik toch wel steigeren.
Old 16-06-2016, 08:51   #3889   link
eXeTeR
The Tuner

eXeTeR's Avatar

dan doe je het fout

bestelbon M4 GTS: 11k€ op gepakt
bestelbon 991 GT3 RS: 13k€ gepakt én veel te rap doorverkocht. Had er mss 50k meer voor kunnen hebben

ben 3 maand geleden mijn bestelbons & voorschot gaan betalen voor de 991.2 GT3 & GT3 RS.

Last edited by eXeTeR; 16-06-2016 at 08:59.
eXeTeR is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2016, 10:15   #3890   link
Hek
bored...

Hek's Avatar

Quote:

Leek me nog een deftige investering ook misschien omwille van de beperktheid. Had wel snel door dat ik van die prijs nog wat af kon krijgen wel.

Ik zit niet echt op sportwagen fora dus ik post het hier even. Iemand al goeie dingen over gehoord of, in extremis, ervaring mee?
Noice!

Moest ik een moderne wagen kiezen, zou ik waarschijnlijk voor een Jaguar F-type gaan. Ik vind dat echt een bangelijke wagen. Super geluid, zowel de V6 als de V8. Design is echt spot-on en zelfs ik (1m95) heb geen moeite om daar in te graken Dus misschien ook wel de moeite om er eens een proefritje met te gaan doen?

Maar denk wel niet dat moderne wagens héél interessant zijn om als investering te bekijken. Je zal er wel vinden, maar ik denk dat de meeste sowieso waarde verliezen. Als je wagens als investering wil gebruiken, kan je beter naar oldtimers kijken.
Hek is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2016, 20:26   #3891   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by eXeTeR View Post
dan doe je het fout

bestelbon M4 GTS: 11k€ op gepakt
bestelbon 991 GT3 RS: 13k€ gepakt én veel te rap doorverkocht. Had er mss 50k meer voor kunnen hebben

ben 3 maand geleden mijn bestelbons & voorschot gaan betalen voor de 991.2 GT3 & GT3 RS.
je speculeert op levertijden en/of lage productie-aantallen?
wat verkoop je dan, een nieuwe/recente auto of gewoon de bestelbon (en slot in productie) die dan nog aan te passen is?
Old 19-06-2016, 21:07   #3892   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by jelliuz View Post
voorbeeldje (heb die csl even opgezocht) :
https://www.hagerty.com/apps/valuati...971-BMW-3.0CSL

leuke site om de auto's die je op je zoektocht tegenkomt te evalueren.
Dat "investeren" was gewoon een extra dacht ik. Heb geen plannen om deze na 5 jaar weg te doen met winst of zo.
Zal wel eens kijken op die site, maar eerlijk gezegd zou mijn gevoel volledig de keuze bepalen. Zoals bij die proefrit van die Virage... Wat. Een. Bak.

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
speculeren op sport- en luxewagens zit in de lift

aston martin is goeie smaak
auto is verder, in zijn categorie, niet zeldzaam of gewild genoeg (mijns insziens). ik denk niet dat je op zoiets van 2011 winst zult maken. het kan relatief gezien waardevast zijn, ja. je koopt hem, rijdt er enkele jaren mee rond en verkoopt hem dan voor de prijs die je betaalde.
Zoals hierboven, geen bedoeling om winst te maken, alhoewel dat laatste wel aantrekkelijk lijkt. Paar jaar mee rijden en geen verlies? I'll take that.

Ik weet dat jij meer bent voor van die oudere auto's maar ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik geen nieuwe koop, een auto zou kopen die ouder dan 5 jaar is. deftige GPS is sowieso een must en liefst een hele rits aan luxe-zaken ook. Ik weet dat sommige oude modellen in mijn prijsklasse zitten met degelijke herverkoopwaardes maar als ik 100k+ aan een auto geef dan wil ik een automaat en luxe hoor.

Quote:
Originally Posted by Hek View Post
Noice!

Moest ik een moderne wagen kiezen, zou ik waarschijnlijk voor een Jaguar F-type gaan. Ik vind dat echt een bangelijke wagen. Super geluid, zowel de V6 als de V8. Design is echt spot-on en zelfs ik (1m95) heb geen moeite om daar in te graken Dus misschien ook wel de moeite om er eens een proefritje met te gaan doen?

Maar denk wel niet dat moderne wagens héél interessant zijn om als investering te bekijken. Je zal er wel vinden, maar ik denk dat de meeste sowieso waarde verliezen. Als je wagens als investering wil gebruiken, kan je beter naar oldtimers kijken.
Lol, great minds think alike? Ik ga nu donderdag rijden met een F-type V8 4WD. Duurde wel even eer ik de proefrit kon doen, aangezien ze je standaard met een V6 kunnen laten rijden maar ik wil rond de 500pk zitten. Wat me minder aanstaat aan die auto is de pook in het midden. Heb veel liever een automaat aan het stuur. Mooier uiterlijk vanbinnen, bij Aston is dat waanzinnig mooi.

Wederom, investering is maar bijzaak hoor.

Sidenote. Maserati valt bij mij na een proefrit gisteren volledig uit de boot trouwens. De Grantourismo Sport ziet er zéér knap uit vanbuiten maar vanbinnen is dat dus redelijk ouderwets en lelijk geworden. Allez ja, nu niet zo lelijk als een basic interieur maar voor zo'n wagen verwacht je toch iets meer? Harde plastic knoppen die precies 10 jaar oud waren, lelijke knopjes ook, modale gps (die van mijn huidige Mercedes C is zelfs knapper), kortom, redelijk verouderd over de ganse lijn.

Tweedehands kan ik ook gaan richting Ferrari of Lambo natuurlijk, maar dan kom ik weer bij auto's die ouder zijn dan 5 of 6 jaar.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2016, 22:13   #3893   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Lexus LC500?
Old 19-06-2016, 22:50   #3894   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Koopt gewoon die F-type met die V8 jong. Dikke fun aldus Clarkson maar heeft wat minpuntjes.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2016, 23:21   #3895   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Vandaag en gisteren ff over en weer gereden naar Bonn en hoewel ik tot nu toe nooit eerder een probleem had opgemerkt met m'n remmen merkte ik op dat bij Autobahnsnelheden mijn remmen trillen en lawaai maken als ik rem aan pakweg 140km/u en meer.
Zal dus maar eens beginnen kijken naar een nieuwe set remschijven en blokken. Dan wel ineens iets meer performance gericht.

M'n 4 jaar oude zomerbanden hebben ook hun beste tijd gehad. Er zit nog profiel genoeg op en had al gemerkt dat ze in de regen niet meer zoveel grip bieden als weleer, maar in de twisties van de Eifel was het echt te gek voor woorden.
In sommige 50-70km/u bochten voelde ik de auto ondersturen en de banden schreeuwen terwijl ik gewoon de snelheid van de rest van het verkeer aan het volgen was.
Meteen ook de reden waarom ik er niet mee over de Ring ben geweest deze keer.

Ik blijf wel aangenaam verrast dat m'n eenvoudige C30 toch even gemakkelijk cruised aan 180 als aan 120.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2016, 00:57   #3896   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Niet moeilijk met een 2 liter he Hitch
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2016, 02:11   #3897   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Vandaag en gisteren ff over en weer gereden naar Bonn en hoewel ik tot nu toe nooit eerder een probleem had opgemerkt met m'n remmen merkte ik op dat bij Autobahnsnelheden mijn remmen trillen en lawaai maken als ik rem aan pakweg 140km/u en meer.
Zal dus maar eens beginnen kijken naar een nieuwe set remschijven en blokken. Dan wel ineens iets meer performance gericht.
meer performantie gerichte remblokken, ja, prima. maar ga je dan direct al voor een ander type remschijven? zit je nu nog met de standaard remblokken?

Quote:
Zoals hierboven, geen bedoeling om winst te maken, alhoewel dat laatste wel aantrekkelijk lijkt. Paar jaar mee rijden en geen verlies? I'll take that.

Ik weet dat jij meer bent voor van die oudere auto's maar ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik geen nieuwe koop, een auto zou kopen die ouder dan 5 jaar is. deftige GPS is sowieso een must en liefst een hele rits aan luxe-zaken ook. Ik weet dat sommige oude modellen in mijn prijsklasse zitten met degelijke herverkoopwaardes maar als ik 100k+ aan een auto geef dan wil ik een automaat en luxe hoor.
hmmm. ik vat wel dat je iets modern wilt met alle toeters en bellen.
ik versta niet waarom je dan ferrari/lamborghini overweegt, maar niet omdat ze dan ouder dan 5-6 jaar. gewoon omdat de boordcomputer verouderd is?
Old 20-06-2016, 02:53   #3898   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
meer performantie gerichte remblokken, ja, prima. maar ga je dan direct al voor een ander type remschijven? zit je nu nog met de standaard remblokken?
Heb m'n remblokken een jaar of 2 geleden laten vervangen. Er zat nog genoeg remvoering op, maar voelden verhard aan en bij "extreem gebruik" hadden ze niet genoeg remkracht meer.
Die remblokken zullen dus nog wel goed zijn, (paar maanden geleden klauwen gedemonteerd en blokken waren nog "als nieuw"). Probleem ligt momenteel eerder bij de schijven zelf. Ik zou evt kunnen proberen om ze te laten slijpen, maar geen idee waar ik dat kan laten doen. Alternatief is meteen nieuwe schijven steken, en dan moeten er ook andere blokken op. Schijven op zich kosten niet zo veel eigenlijk, iets met wat performantie drijft de prijs echter snel omhoog.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2016, 04:14   #3899   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

dus je zit nog met de standaard remblokjes?
dan zou ik gaan voor remschijven van standaardkwaliteit en sportieve remblokken. ik weet nu niet echt wanneer je net de opstap moet maken, naar betere remschijven, maar begin gewoon bij betere remblokken. ergens is er wel een wisselwerking met de remschijven, aangezien de ene soort remblokjes deze sneller opeten dan de andere.

je huidige remschijven kun je laten afdraaien ("frezen" dus) maar met de prijs van onderdelen op internet is dat de moeite niet, tenzij je iemand kent die het quasi gratis doet. en kijk eens met een micrometer naar de dikte. dan ga je vergelijken met nieuw, het voorgeschreven minimum en hoeveel er normgaal gezien afgedraaid wordt.
Old 20-06-2016, 10:05   #3900   link
Hek
bored...

Hek's Avatar

Quote:
Lol, great minds think alike? Ik ga nu donderdag rijden met een F-type V8 4WD. Duurde wel even eer ik de proefrit kon doen, aangezien ze je standaard met een V6 kunnen laten rijden maar ik wil rond de 500pk zitten. Wat me minder aanstaat aan die auto is de pook in het midden. Heb veel liever een automaat aan het stuur. Mooier uiterlijk vanbinnen, bij Aston is dat waanzinnig mooi.
Haha, dat moet zijn

Dik jaloers hier wel. Heb hem op het autosalon dit jaar gezien en ingezeten, is hélemaal mijn ding

Trouwens, nog een optie, die goedkoper is: nieuwe mustang? Vind ik ook een zéér geslaagd model en ook beschikbaar in V8 4.0L. Ik ben misschien wel biased op dat vlak, hoewel ik de vorige mustang eigenlijk niet zo knap vond.
Is trouwens nu ook beschikbaar bij Ford dealers, maar je moet al wel een jaar wachten op bestelling. Is immens populair (en terecht)

De Shelby gt 350 versie is ook dik de moeit trouwens:

Last edited by Hek; 20-06-2016 at 10:08.
Hek is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules