Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 17-11-2017, 14:30   #1781   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

LONDON LUNCHTIME OIL HEADLINES

1. Keystone pipeline leaks 210,000 gallons of oil in South Dakota
2. Ecuador to drop plans to request exemption from OPEC cuts – oil minister
3. ISDA rules Venezuela and PDVSA in default of their debt obligations

Wie had er hier dinges uit venezuela? ISDA heeft een credit event
Teki is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 14:12   #1782   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Joeeee

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 17:13   #1783   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hoe gaat dat in zijn werk nu? Had je de obligaties of de cds?
Teki is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2017, 18:42   #1784   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Pdvsa bonds en govies. Niet veel hoor, was al dirt cheap. Voorlopig zijn die nog iets goedkoper geworden. Eindvvd 2027, ik was niet echt van plan die weg te doen ook niet so... 'k Zal wel zien. 'k Heb er voorlopig minder verlies op als op euronav, rofl.

Quote:
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Old 08-12-2017, 11:00   #1785   link
Matthias
*snore*

Hmm, aan het zien om in 2018 eens wat geld op lange termijn vast te zetten. Cashreserves zijn meer dan voldoende opgebouwd, vastgoed verworven, rentes op spaarboekjes belachelijk laag. Dus dacht ik gewoon een voorzichtige strategie te nemen en trackers op indexen aan te kopen (in EUR, 75% aandelen, 25% obligaties of zo) volgens een regelmatig patroon. Gewoon buy and hold met een horizon van 20 jaar of zo.

Dacht ik als KBC-klant gewoon via Bolero te werken, of zou ik zot zijn om dat te doen en zijn er alternatieven met minder makelaarsloon (Binck alvast nauwelijks)?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2017, 11:07   #1786   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Hmm, aan het zien om in 2018 eens wat geld op lange termijn vast te zetten. Cashreserves zijn meer dan voldoende opgebouwd, vastgoed verworven, rentes op spaarboekjes belachelijk laag. Dus dacht ik gewoon een voorzichtige strategie te nemen en trackers op indexen aan te kopen (in EUR, 75% aandelen, 25% obligaties of zo) volgens een regelmatig patroon. Gewoon buy and hold met een horizon van 20 jaar of zo.

Dacht ik als KBC-klant gewoon via Bolero te werken, of zou ik zot zijn om dat te doen en zijn er alternatieven met minder makelaarsloon (Binck alvast nauwelijks)?
Ik zat niet zo lang geleden met 't zelfde idee te spelen en ben dan toch voor Bolero gegaan. Vooral omdat ge daar meer en transparantere info hebt imo. Ook zeer goeie app en interface om alles op te kunnen volgen.
Als ge spreekt over "buy en hold met horizon van 20 jaar" maakt uw makelaarsloon ook geen reet uit.

Maar bon, heb Binck uiteraard niet uitgeprobeerd.

Wel wijs hoe fel wij op mekaar trekken Matthias. Wij zijn ewa mekaars spirit animal. Gij de slimme, ik den andere.

Last edited by Jaak; 08-12-2017 at 11:10.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2017, 11:07   #1787   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Voor buy and hold maken de tarieven weinig uit lijkt me, doe waar je comfortabel mee bent. Een voordeel van eigen bank is wel dat ze uw kapitaal zien en beheren, wat handig kan zijn voor betere diensten te krijgen.
Old 08-12-2017, 11:13   #1788   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Bolero is naast een broker vooral ook een gigantisch informatieplatform. Alle info van De Tijd en Reuters over uw posities wordt real time binnen getrokken. Uw overzicht is ook super sweet en ge kunt werken met watchlists (daar kunt ge dan wat effecten in zetten die ge misschien eerst wat wilt volgen vooraleer ge ze aankoopt).

Los daarvan ook enorm veel Webinars over etf, opties, turbo's, aandelen... Kunt ge u vlot een jaar mee bezig houden. Ge zijt ook zeker dat ge geen prul hebt in uw personenbelasting waar ge nog zelf zaken moet gaan aangeven. Bij de degiro's van deze wereld was je op dat vlak alleszins gesjareld want dan mocht je u nog bezig houden om beurstaks te berekenen en aan te geven in uw belasting. Een Belgische broker gaat dat automatisch afhouden.

Langs de anderen houden diezelfde partijen hun kosten soms ook laag door uw aandelen uit te lenen aan andere partijen (die dat dan gebruiken om te shorten), en dat je soms zelfs moet betalen om cash terug naar je bankrekening te zetten.
Niet alles is van toepassing voor elke speler...

Good luck! Index investing is wat boring maar niet onverstandig.

Quote:
Old 08-12-2017, 11:14   #1789   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ik denk dat boring net het punt is van een defensieve belegger
Old 08-12-2017, 11:38   #1790   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Ik denk dat boring net het punt is van een defensieve belegger
Als ge een 2008 meemaakt gaat uw world equity index toch ook vlotjes 40% naar beneden. Aandelenindexen kopen is nu wel wat defensieve dan een individueel aandeel kopen, maar defensief pur sang zou ik dat nu toch niet noemen.

Quote:
Old 08-12-2017, 13:42   #1791   link
Matthias
*snore*

Is de defensieve strategie niet gewoon maken dat je tegen het einde van je horizon je exposure aan aandelen afbouwt ten voordele van obligaties om net zo'n events af te dekken? Ik wil voor alle duidelijkheid enkel middelen vrij maken die lang genoeg onbeschikbaar kunnen zijn om dergelijke events te overleven. Niet de bedoeling om als een overbezorgde huisvader bij het minste negatieve event te verkopen. Kapitaalgarantie heeft een mens al op zijn spaarrekening en tak 23 producten.
Old 08-12-2017, 16:50   #1792   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Niet alle tak23. Soit, als ge verder kijkt dan uw eigen dood hoef je zelfs niet in obligaties te gaan imo, want dan kan uw nageslacht uw portefeuille verder zetten in equities, zij hebben op hun beurt weer een langere horizon. Maar bon ieder doet wat hij wil.

Quote:
Old 10-12-2017, 21:11   #1793   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Seg Teki, wete nog toen ik in XIV zat. Good times.

Quote:
Old 17-12-2017, 13:59   #1794   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Holding ptf begint stilaan mooi vorm te krijgen met o.a. Sofina dat rustig voort kabbelt en qfg dat dit jaar een mooi parcours heeft afgelegd. Ik verwacht nog wel wat upside voor Tubize, maar die ga ik toch geen drie jaar meer bijhouden.
Ik wou nog wat overbrengen naar Brederode maar iets houdt mij tegen. Mogelijk de dubbele div belasting... Bij gbl vertrouw ik gans die familie dan weer voor geen haar. Vroeger al niet, en nu met die Holcim affaire idem. Dat laatste wordt nogal licht verteerd imo... Bizar.

Winnaars in de portefeuille afgelopen jaar waren toch wel KBC, Ahold (belachelijk goed getimed weliswaar), en trackers op Azië en Vietnam.

Ook nog wel een paar bomme trades gedaan op forex pairs (eurusd, eurgbp) en cocoa. Xiv ook, maar te vroeg uitgestapt.

Fail of the year: Venezuela bonds. En euronav, the gift that keeps on giving.

Al bij al geen slecht jaar.

Quote:
Old 02-01-2018, 00:23   #1795   link
Dov
epo <3

Dov's Avatar

Vergelijkbare situatie als Matthias, vermoedelijk met iets minder middelen wel.

Om het brave huisvader topic verder te bespreken:
- bolero account aangevraagd
- zeer defensief profiel
- bedoeling om elk jaar 3 à 5000 euro vast te zetten in lange termijn fondsen (10-15y)

Maar waar beleg ik in? Ik heb weinig tot geen kennis.
Ik vermoed best in bv. 3 ETF's?

Waar beleggen de andere brave huisvaders defensief in?
Dov is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2018, 12:38   #1796   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Als je echt weinig ermee bezig wilt zijn heeft uw grootbank ook wel beursformules die bij u passen natuurlijk.
Standaard ETF's zijn denk ik SPY (S&P top 500), QQQ (nasdaq), Lyxor (BEL20). Maar je kan ook een pak specifieker gaan als je in bepaalde sectoren gelooft (goud, lithium, solar, social media, olie, vastgoed etc etc)

IMO is de breedtste ETF de veiligste keuze, zie uitleg hier wat: https://www.investopedia.com/univers...index-etfs.asp
Old 03-01-2018, 22:03   #1797   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Best is dat je vandaag wel het equivalent van die trackers zoals qqq zoekt (waar iedereen mee rond loopt) die een europees paspoort en KIID+Prospecus hebben. Anders zit je door de nieuwe Mifid2 en PRIIPS wetgeving misschien al snel in de knoop met je orders.

Ishares heeft al de grote indexen ook als goedgekeurde tracker voor Europa, vaak ook nog gedomicilieerd in Ierland waardoor je al geen dubbele dividendbelasting betaalt.

Maareuh, zeer defensief profiel en de beurs opzoeken: does not compute. S&P500 kan ook 30% zakken. Een zeer defensief risicoprofiel komt overeen met een spaar- of termijnrekening. Opbrengst zonder risico bestaat niet.

Edit: defensief beleggen als jonge mens is imo irrationeel. Ge hebt een gigantische tijdshorizon.

Quote:
Old 03-01-2018, 22:22   #1798   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wat denkt ge van crypto?
Old 04-01-2018, 14:32   #1799   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Galeo View Post
Edit: defensief beleggen als jonge mens is imo irrationeel. Ge hebt een gigantische tijdshorizon.
Ik peins dat dov niet slecht geplaatst is om te beseffen dat er altijd een kans is dat je op ieder moment van uw leven gruwelijke gezondheidsproblemen kunt krijgen die uw financiële onafhankelijkheid sterk kunnen beïnvloeden. Dus zo irrationeel is het niet zeker?
Old 04-01-2018, 18:32   #1800   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Ja want de kans dat ge op uw 30 sterft is uiteraard groter dan op uw 95.

Quote:
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules