![]() |
![]() |
#343 link |
Senior Member
|
Mijn reis bolide volledig kitted out:
![]() Afhankelijk van hoeveel eten, drinken en brandstof ik meeneem zit ik vlot boven de 30kg qua gewicht. Een bitch bergop maar mijn eerst bergpas moet ik nog beklimmen met deze fiets. Binnen een weekje vuurdoop in de Pyreneeën, ben benieuwd. Gelukkig wel stabiel in het afdalen met al dat gewicht en deftige remmen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#347 link | ||
key forum member
|
heb hier een Batavus Comanche staan, was nieuw ergens 700-800 euro. tijd voor een groot onderhoud met een nieuwe ketting, cassette, crank etc. fiets is 3x7 versnellingen. als ik online kijk, is er weinig keuze in cassettes met 7 versnellingen. vooral low-end, terwijl ik veronderstel dat op deze fiets standaard wel iets beter zit dan dat. in het aanbod zie ik bvb:
Quote:
ik zou een nieuwe cassette, crank, derailleur, shifter en ketting plaatsen. geen idee of de voorste derailleur overweg zou kunnen met 9 speed, en wat er nog verkeerd zou kunnen gaan. Quote:
![]() |
![]() |
#348 link | |
Senior Member
|
Quote:
ik zou er gewoon een verse shimano van 20 euro opgooien https://hollandbikeshop.com/fietsond...zilver-468749/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 link |
☆☆☆
|
Ge moogt dan ook wel nen andere derailleur steken waarschijnlijk...
Als het maar voor wat opt gemak rond te touren is zou ik gewoon een nieuwe 7 speed casette steken: https://www.bikester.be/fietsonderde...ig/336864.html (wel ook zien naar uw wiel: https://bicycles.stackexchange.com/q...heel-and-a-hub) Voor uw gebruik gaat dat niet uitmaken dat het low-end is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 link | |||
key forum member
|
Quote:
Quote:
ik kom met een eerste blik uit op 100 euro om de gewone slijtage onderdelen te vervangen door iets dat geen bottom-tier shimano is, en 50 voor de ombouw naar 9speed. voor de ombouw nam ik dingen van de Deore/Acera lijn omdat die toevallig goedkoop waren. Quote:
![]() |
![]() |
#352 link |
Senior Member
|
Is het een freewheel of een freehub (mijn early 2000 Trek MTB had nog een freewheel, is helaas in Gent gestolen)? Zie https://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Volgens inet heeft 8/9spd ook een andere cassette barrel dus die zou je moeten vervangen voor 9spd (ingeval van freehub; de splines zijn anders kennelijk). De barrel zou ook langer zijn, wat impliceert dat je de achteras zult moeten herpositioneren (niet zo moeilijk maar je moet wel conische sleutels hebben). Eventueel moet de dish van het achterwiel ook worden gefinetuned. Andere punten waar ik aan denk bij een overhaul: hub bearings voor- en achterwiel repacken (eventueel vervangen), bottom bracket onderhouden (of vervangen, hangt af van het type; BBs met sealed bearings moet je doorgaans vervangen), rem+achterderailleur kabels vervangen, kabelomhuizingen vervangen, rim wear controleren + eventueel pedaalbearings onderhouden. Kunt eventueel een nieuw 9spd achterwiel overwegen (zie vorige paragraaf). edit: er is trouwens niet mis met 7spd, als je gear range voldoende is. Dan nog kun je afhankelijk van derailleurs grotere sprockets monteren. Hoe meer gears, hoe dunner ook ketting en sprockets welke sneller zouden verslijten. Last edited by logion; 07-02-2018 at 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 link | |
☆☆☆
|
Quote:
+ Low-end onderdelen van nu zijn dikwijls beter dan mid-tier van jaren geleden. Bvb: Shimano koers groepen: Sora < Tiagra < 105 < Ultegra < Dura Ace Door trickle down van technologie is een Sora group van nu hetzelfde als een Tiagra groep van enkele jaren geleden. Ik heb bvb op mijn oude koersvelo een defecte Tiagra shifter vervangen door een moderne Sora shifter die er krak hetzelfde uit ziet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 link | |||
key forum member
|
Quote:
haha, ja, maar zo ben ik niet. ik zou geen oudere fiets opkalefateren die ik in eerste instantie niet eens moest betalen Quote:
Quote:
dingen zoals de juiste maten, assen, .. heb ik nog niet bekeken. maakt niet zo hard uit op dit moment. bedankt voor je lijstje met dingen om te bekijken. er komen nieuwe remblokjes op, het type waarvan je het rubber apart kunt vervangen. nu zit er standaard brol op. remleidingen zijn nog OK. controleren van de lagers en de rest zoek ik op, zodra ik er uit ben. ik ben toch niet meer zo geneigd om nog alles over te bouwen naar 9 versnellingen. aan roulementen heb ik al gewerkt, da's geen probleem. mijn oudere Trek MTB remt heel slecht, die is wel toe aan nieuwe remkabels en nieuwe remblokjes. ik veronderstel dat het rubber van de remblokjes gaat uitdrogen en verharden, na verloop van tijd. ze zijn nog niet op, maar ik weet dat autobanden er OK kunnen uitzien en toch rijp zijn voor de vuilbak.
![]() |
![]() |
#355 link | |
key forum member
|
net gaan zien, aan het stuur zijn de shifters Shimano ST, de crank en derailleur zijn Shimano STX
Quote:
![]() ik lees dat STX net iets minder goed was dan Deore. 100 patatten voor een Deore crank ![]() aangezien de cassette het moeilijkst is, kan ik niet gewoon alle tandwielen vervangen?
There is much killing to be done. Last edited by Teus; 07-02-2018 at 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 link |
Senior Member
|
Heb vorige week bij Rose een Deore crank gekocht voor 76 euro.
Omtrent het freewheel (vermoed ik dan, gezien de leeftijd van de fiets), vaak is het goedkoper om dit integraal te vervangen. Op een nieuwe 10sp Deore cassette zitten de acht grootste kroontjes trouwens vast aan elkaar, enkel de twee kleinste zitten los. Een Shimano MF-HG37 freewheel vind je rond de 20 euro; is dat geen optie dan? Als je ketting niet versleten is (valt eenvoudig te meten met een liniaal) hoef je de freewheel trouwens niet te vervangen. Een grondige schoonmaakbeurt kan dan voldoende zijn. Omtrent aantal versnellingen, tja dat is veelal marketing naar mijn mening en het willen innoveren van fietsbedrijven om toch maar nieuwe modellen te kunnen verkopen (idem met wielmaten). 1x vind ik nog nuttig omdat je dan geen voorderailleur meer nodig hebt. Bij derailleur systemen heb je trouwens vaak overlap in gear ratios, waardoor het aantal verschillende versnellingen lager uitvalt. Voor meeste fietsers volstaan de zeven versnellingen die je bij naadversnellingen krijgt. Je gaat daar geen single track mee rijden of bergen opfietsen, maar de meeste fietsers doen dat dan ook niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 link |
key forum member
|
Welja, ik dacht gewoon de tandwielen te wisselen indien ik geen volledige cassette naar mijn goesting kan kopen.
Als ik wat rondneus op new old stock, zie ik nog dit te koop: Shimano HG50 - 12-28 - 7 Speed Is dat niet ideaal? Nu, heb een dingetje gekocht om de ketting op te meten. Die heeft meer dan 1% rek. De crankset heeft niet zoveel slijtage, maar de cassette wel wat meer.
There is much killing to be done. Last edited by Teus; 09-02-2018 at 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 link |
Senior Member
|
teus hoeveel tanden zitten er op de huidige cassette , ook 12-28 ?
koopt ze hier https://www.bike-components.de/de/Sh...-7-fach-p3240/ 14 euro ineens ook een nieuwe ketting ik neem altijd deze cheape en bestel die per 3 ofzo en leg er dan minstens ene keer per jaar een verse op https://www.bike-components.de/de/KM...-Kette-p25557/ 7 euro verzending is 6 euro dacht ik edit ; bekijk ook ineens de derailleurwieltjes , kost niks https://www.bike-components.de/en/Sh...-1-Pair-p1366/ check wel of ze evengroot zijn , ik heb hier 2 8 speed mtb's met elk een andere grootte van wieltjes Last edited by Bonbon; 09-02-2018 at 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 link |
key forum member
|
heb finaal dus alle onderdelen gevonden. moest ook een nieuwe bottom bracket op, en had dat stukje gereedschap ook nodig. drie fietsen krijgen remblokjes van Jagwire, waar ik ook het stukje gereedschap voor kocht om ze te positioneren. de cantilever blokjes zijn "gewoon", en die voor v-brake hebben een beweegbaar tapeinde. Bij het aanspannen zet je die in positie. Door ze wat sporing te geven moeten ze minder gaan piepen.
Intussen ben ik rustig bezig met die fiets. Op het gemak alles monteren. Kabels vervangen waar nodig, remleidingen wat smeermiddel geven, alles opkuisen voor ik het monteer. Ik probeer het deftig te doen. Fiets is wel aangenaam om aan te werken. Goedkope fietsen, of dingen met schade, zijn een stuk lastiger. Bike-components.de is een goeie shop. Heel vriendelijk als ik iets vraag. Finaal dit besteld: voor de Batavus, om de ganse remmerij van mijn MTB te vervangen, gereedschap en wat reserveprullen: Shimano Kassette CS-HG50-7 7-fach Shimano Acera Kurbelgarnitur FC-M361 Vierkant mit KSR schwarz/170,0 mm 22-32-42 KMC Kettenschloss Schalträdchen 6-/7-/8-fach - 1 Paar KMC Z8S 6-/7-/8-fach Kette -> reserveketting voor andere fiets Cyclus Tools Kettennieter HG schwarz-silber/universal Shimano Kette CN-HG71 6-/7-/8-fach silber/8 fach Shimano Innenlager BB-UN55 Vierkant Cyclus Tools Innenlager-Werkzeug für Shimano Vierkant/Octalink silber/32 mm Michelin Schlauch A2 Airstop Butyl für 28" Schwalbe Marathon Plus 28" Drahtreifen schwarz-reflex/28x1,25 Schwalbe High Pressure Felgenband blau/16-622 Rixen & Kaul Spokey Nippelspanner schwarz/3,4 mm Rixen & Kaul Spokey Nippelspanner rot/3,25 mm Schaltzugaußenhülle SIS-SP41 Jagwire Faltenbalg für Bremszug V-Brake Shimano Schaltzug Edelstahl Jagwire Sport Bremszug Edelstahl für MTB universal/1700 mm Jagwire Bremsschuhe Cartridge Mountain Pro für V-Brake black/universal Jagwire Bremsschuhe Cartridge Mountain Pro für Cantilever Jagwire Endtüllen für Brems-/Schalt-Innenzug black/1,8 mm Jagwire Endkappen Lined für Bremszugaußenhülle black/5 mm Jagwire Messing-Endkappen für Bremszugaußenhülle chrome/5 mm Jagwire Kunststoff-Endkappen für Schaltzugaußenhülle black/4 mm Jagwire Bremsgummi-Einstellwerkzeug Brake Pad Tuner® capgo BL Bremszugaußenhülle Shimano Zugführungsrohr SM-VBRK für V-Brake
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|