Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 08-03-2018, 14:01   #2441   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Metacert guys, en nooit geen issues meer met phishing.

Gisteren trouwens eens diepgaand bezig geweest met een CDP via makerdao.com

Gedecentraliseerd margin long gegaan op ETH USD, hoe cool is dat. MKR en hun DAI zijn een mooi voorbeeld van hoe een stablecoin zou moeten zijn

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 18:13   #2442   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vrieskou View Post
Metacert guys, en nooit geen issues meer met phishing.

Gisteren trouwens eens diepgaand bezig geweest met een CDP via makerdao.com

Gedecentraliseerd margin long gegaan op ETH USD, hoe cool is dat. MKR en hun DAI zijn een mooi voorbeeld van hoe een stablecoin zou moeten zijn
En hoe is dit iets waar een gemiddelde consument voordeel kan uit halen?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 19:51   #2443   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

(Nu nog) niet. Het is daarvoor verre van toegankelijk genoeg.

Los daarvan snap ik wel je comment niet. Is dat dé benchmark om iets mogen cool te vinden dan? Het hele concept dat ik zelf een collateral backed positie kon openen, en die leveragen om long te gaan (lol, powned tho, had beter geshort) zonder ook maar enige tussenkomst van een trusted party vind ik echt gewoon geweldig op technisch niveau. De governance mechanismen om te bepalen over liquidatie en fees en dergelijke dan zelfs nog niet in beschouwing genomen.

De gemiddelde consument gaat daar inderdaad geen zak aan hebben. Ook niet aan een SLI opstelling met 2 Ti1080's. Of ne supercar. Of Baldur's Gate 3. Etc.

Het blijft echter wel fantastische tech, en wie weet waar ze nog gaan uitkomen als het platform toegankelijker wordt.

Quote:
Old 09-03-2018, 11:09   #2444   link
Horla
Senior Member

Om eens wat positiefs over blockchain te zeggen: https://www.v-ict-or.be/nieuws/2018/...in-on-the-move
Horla is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 11:13   #2445   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Om eens wat positiefs over blockchain te zeggen: https://www.v-ict-or.be/nieuws/2018/...in-on-the-move
Begint al goed, twee buzzwoordjes voor de prijs van één (blockchain én THE INTERNET OF THINGS DE TOEKOMST IS NU). De volgende grap is de verwijzing naar compliance met General Data Protection Regulation (GDPR). Terwijl net heel het concept van right to be forgotten incompatibel is met een onveranderlijke blockchain. Weg, privacy met de overheidsblockchain.

Wat is eigenlijk in godsnaam het nut? Je hebt met een overheid een perfecte instantie om een gecentraliseerd systeem te beheren. Waarom wil je dat decentraliseren, dat is toch volstrekt zinloos? Tenzij je een libertarische nutcase bent die de overheid wilt opheffen.

Wat is er trouwens zo complex aan het verhuisproces voor de burger? 1. Je geeft je verhuis online aan. 2. De wijkagent komt op bezoek. 3. Je gaat nog eens bij de gemeente langs om je eid te veranderen en klaar is Kees. Wow, dat was moeilijk zeg.

Decentralisatie is zinloos als je een vertrouwde centrale partij hebt die de database kan opereren. Dan ben je in het best geval gewoon alles veel slechter en omslachtiger er aan het maken. Want blockchain technologie is 1. moeilijk of onmogelijk om aan te passen (want vergt consensus van de meerderheid van zijn gebruikers), 2. volledig publiek (dus geen privacy meer), 3. traag en duur omwille van de vereiste, immense decentralisatie, 4. vatbaar voor hacks want publiek toegankelijk
Old 10-03-2018, 11:17   #2446   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Zes vragen voor elke blockchain marchant/charlatan/hypester:
Quote:
Thread: Blockchain hype routinely promotes things that literally don't exist yet as if it did. Here are SIX QUESTIONS FOR YOUR BLOCKCHAIN SALESMAN:

1. Are they confusing “might” and “is”? (Almost all claims are full of “might” and salespeople talking about “the possibilities.”)

2. Do they have present-day working blockchains that do every one of the things they’ve claimed you can get from blockchains? If not, which ones are missing?

3. Will the system scale to the size of your data? How?

4. How do you deal with human error in the “immutable” blockchain or smart contracts?

5. If this is for working with people you trust less than the people you deal with now, how are they assuring the security of the chain – what’s the security threat model?

5a. If it’s for working with people you can already trust to that degree, why are you bothering with a blockchain?

6. What does this get you that a centralised database can’t? How, precisely?
Old 10-03-2018, 15:45   #2447   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Goh dat artikel over blockchain doe een deel van hetnotariaat vervangt in Georgie was wel een antwoord op veel van uw vragen denk ik.
Old 10-03-2018, 19:47   #2448   link
Jens
Member

Jens is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2018, 23:18   #2449   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Paaaamp it

Quote:
Old 11-03-2018, 02:17   #2450   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jens View Post
Ik hem hier echt harder mee gelachen dan nodig was maar godmiljaar xD
Old 12-03-2018, 11:27   #2451   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Old 12-03-2018, 17:33   #2452   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
De volgende grap is de verwijzing naar compliance met General Data Protection Regulation (GDPR). Terwijl net heel het concept van right to be forgotten incompatibel is met een onveranderlijke blockchain. Weg, privacy met de overheidsblockchain.
Denkt ge dat nu écht? Dat de uitwerking daarvan onmogelijk compliant kan zijn met GDPR?

Als ik u was, zou ik eens wat dieper graven en implementatiedetails en strategieën opzoeken.

Als ik dat zo snel doorneem, is de enige die toegang heeft tot uw gegevens, gijzelf, en kunt ge via die blockchain een bewijs van identiteit geven aan degenen die erom vragen. Zonder daarvoor uw paspoort, dat wél persoonlijke gegevens bevat, te laten uitlezen.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2018, 18:01   #2453   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Zes vragen voor elke blockchain marchant/charlatan/hypester:
Quote:
Thread: Blockchain hype routinely promotes things that literally don't exist yet as if it did. Here are SIX QUESTIONS FOR YOUR BLOCKCHAIN SALESMAN:

1. Are they confusing “might” and “is”? (Almost all claims are full of “might” and salespeople talking about “the possibilities.”)

2. Do they have present-day working blockchains that do every one of the things they’ve claimed you can get from blockchains? If not, which ones are missing?

3. Will the system scale to the size of your data? How?

4. How do you deal with human error in the “immutable” blockchain or smart contracts?

5. If this is for working with people you trust less than the people you deal with now, how are they assuring the security of the chain – what’s the security threat model?

5a. If it’s for working with people you can already trust to that degree, why are you bothering with a blockchain?

6. What does this get you that a centralised database can’t? How, precisely?
Ik ben totaal niet mee met blockchain, en zelfs ik kan daar antwoorden op verzinnen.

1-2. dat zijn zelfs geen vragen. Fundrequest.io is wel een voorbeeld van iets dat goed gaat werken, en de open source community ten goede gaat komen.

3. Ge gaat geen data opslagen in een blockchain, eh. Toch niets meer dan het hoogst noodzakelijke.

4. Zoals in elke boekhouding, misschien? Door een correctie toe te voegen. Vergissingen in ledgers "oplossen" is redelijk illegaal, me dunkt.

5/5a. gedistribueerd cryptografisch ledger, met smart contracts. Foefelen is onmogelijk, transacties gebeuren geautomatiseerd.

6. Het vervangt geen gecentraliseerde databases. Hooguit een lastige transacties tabel daarin - die in een centrale database heel moeilijk deftig te beveiligen is, en waar de complexiteiten om dat performant, secure, continu online, ... te houden handenvol geld kosten, en blijven kosten - ook na de initiële ontwikkeling.

Alleja, niet perse onnozele vragen hoor.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 14-03-2018, 19:35   #2454   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Goh dat artikel over blockchain doe een deel van hetnotariaat vervangt in Georgie was wel een antwoord op veel van uw vragen denk ik.
Welk artikel?

Het notariaat -MAAR DAN MET BLOCKCHAIN- klinkt gewoon als poging 7582 om blockchain technologie zin te geven en uw investeringen goed te praten, nadat poging 1 tot en met 7581 mislukt zijn.
Old 14-03-2018, 19:41   #2455   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Denkt ge dat nu écht? Dat de uitwerking daarvan onmogelijk compliant kan zijn met GDPR?

Als ik u was, zou ik eens wat dieper graven en implementatiedetails en strategieën opzoeken.

Als ik dat zo snel doorneem, is de enige die toegang heeft tot uw gegevens, gijzelf, en kunt ge via die blockchain een bewijs van identiteit geven aan degenen die erom vragen. Zonder daarvoor uw paspoort, dat wél persoonlijke gegevens bevat, te laten uitlezen.
Hoe kunnen nu in godsnaam uw gegevens prive zijn als ze op een publieke, gedecentraliseerde blockchain staan?

Hoe wordt er aan het right to be forgotten voldaan? Dan moet telkens heel de blockchain herschreven worden om er die specifieke block moet uit worden verwijderd, en moet daar consensus over bestaan bij alle deelnemers. Dat is toch onmogelijk en dus incompatibel met de GDPR?

Ge spreekt trouwens over implementatie van iets wat niet meer dan wat ideetjes en spielerei op een enkele pagina zijn.
Old 14-03-2018, 20:50   #2456   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Quote:
Hoe kunnen nu in godsnaam uw gegevens prive zijn als ze op een publieke, gedecentraliseerde blockchain staan?

Hoe wordt er aan het right to be forgotten voldaan? Dan moet telkens heel de blockchain herschreven worden om er die specifieke block moet uit worden verwijderd, en moet daar consensus over bestaan bij alle deelnemers. Dat is toch onmogelijk en dus incompatibel met de GDPR?

Ge spreekt trouwens over implementatie van iets wat niet meer dan wat ideetjes en spielerei op een enkele pagina zijn.
Ik denk dat Ran bedoelt dat net zoals de blockchain bij bitcoin verpreid is over duizende computers, men geen toegang heeft tot een ander zijn bitcoin.
Bij dit project zou men enkel toegang tot de eigen gegevens hebben via een privatekey. Als iemand toegang nodigt heeft tot jou gegevens kan je doormiddel van een public key systeem met timers informatie delen. De gebruiker zou zelf de keuze hebben hoeveel van zijn gegevens iemand kan zien met die publickey die daarvoor generate is. Als de gebruiker zijn private key vernietigt is alle toegang tot zijn gegevens dan ook verloren en kan niemand dit nog zien. Er kan alleszins nog over nagedacht worden dus op voorhand zeggen dat het onmogelijk is wil ik niet doen.

Last edited by Muis; 14-03-2018 at 22:57.
Muis is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2018, 23:06   #2457   link
Matthias
*snore*

De GDPR speelt natuurlijk bij iedere verwerking van gegevens, ongeacht of die gegevens geëncrypteerd zijn. En eens ze in de ledger zitten, dan zitten ze er natuurlijk en 'verwerkt' iedereen die de ledger raadpleegt de gegevens.

Nu ja, is sowieso een verwarrend iets om juridisch te dekken en de fout ligt evenzeer bij de GDPR zelf.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2018, 23:07   #2458   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Muis View Post
Ik denk dat Ran bedoelt dat net zoals de blockchain bij bitcoin verpreid is over duizende computers, men geen toegang heeft tot een ander zijn bitcoin.
Bij dit project zou men enkel toegang tot de eigen gegevens hebben via een privatekey. Als iemand toegang nodigt heeft tot jou gegevens kan je doormiddel van een public key systeem met timers informatie delen. De gebruiker zou zelf de keuze hebben hoeveel van zijn gegevens iemand kan zien met die publickey die daarvoor generate is. Als de gebruiker zijn private key vernietigt is alle toegang tot zijn gegevens dan ook verloren en kan niemand dit nog zien. Er kan alleszins nog over nagedacht worden dus op voorhand zeggen dat het onmogelijk is wil ik niet doen.
Ik ken bitcoin niet echt, maar ik verwacht nu niet dat gebruikers daarop geidentificeerd kunnen worden. Het is maar een code, eh. Hoe ik het begrijp, is het een ledger van transacties. Niets om dat aan uw persoon te linken.

Dat gebeurt hoe ik het begrijp wel in gecentraliseerde databases bij exchanges. Waar ge uw identiteit moet bewijzen.

Edit: en waar de belastingen informatie kunnen halen, denk niet dat het right to be forgotten daar opgaat, net zomin als in het notariaat.

Last edited by ran; 14-03-2018 at 23:18.
Old 14-03-2018, 23:15   #2459   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
De GDPR speelt natuurlijk bij iedere verwerking van gegevens, ongeacht of die gegevens geëncrypteerd zijn. En eens ze in de ledger zitten, dan zitten ze er natuurlijk en 'verwerkt' iedereen die de ledger raadpleegt de gegevens.

Nu ja, is sowieso een verwarrend iets om juridisch te dekken en de fout ligt evenzeer bij de GDPR zelf.
Het punt is toch gewoon om daar geen persoonlijke gegevens op zich in op te slaan? Blockchain is geen database, en gaat dat ook nooit vervangen imho.

Het is meer een systeem om transacties te beveiligen. Perfecte tool voor het notariaat, dus.
Old 14-03-2018, 23:23   #2460   link
Matthias
*snore*

"Hey, de RAN heeft eigendom X als gevolg van transactie Y met partij Z."

Dat zijn persoonsgegevens volgens de definitie van de verordening. En als die transactie niet weggeschreven wordt naar de blockchain, wat is dan nog de toegevoegde waarde?
Matthias is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules