Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 09-07-2018, 20:00   #1681   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

SEBIET OP UW MUYLE, LIJKKIST

@ Talos: godver, classic
Old 10-07-2018, 07:39   #1682   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Alle toestellen van hetzelfde merk hoeft niet. Een dampkap van novy is niet slecht maar zo duur
Zorg dat uwen driehoek (fornuis, gootsteen, frigo) niet te groot is. Zorg voor voldoende werkoppervlak naast uw fornuis, ge wilt niet met uw gesneden groenten in uw handen nog 3 stappen moeten zetten voor ge het in uw saus kunt smijten. Zorg dat uw dampkap een buis naar buiten heeft, ja je hebt dampkappen die de lucht terug uitblazen naar binnen maar ik heb het gevoel bij mijn schoonbroer dat die ook wel meer vet op hun plafond hebben hangen.

post keer een schets.
kar is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 08:08   #1683   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb nu al 3,5 jaar zo'n interne dampkap en dat werkt eigenlijk wonderwel. Had er ook eerst wat schrik van maar geen probleem mee. (Alles is AEG bij mij)
Heb onlangs voor de eerste keer die "opvangblok" of hoe dat je dat ook moet noemen waar het vet en de geur in gaat in de oven gestopt om te reinigen.

Niet zo tevreden van de afwasmachines van AEG eigenlijk. Die moet je élke keer manueel instellen als je een multitab blokje gebruikt. En die vragen dus constant naar zout & spoelmiddel.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 09:50   #1684   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik heb twee firma's carte blanche gegeven om een basisidee uit te werken. Ze liggen beide in dezelfde lijn, dit ontwerp bevalt iets meer.

De ruimte is niet zo vanzelfsprekend, waardoor de opties beperkt zijn. Muren 2, 3 en 4 vormen een kleine bijbouw die gezet werd toen de keuken in de jaren '70 vernieuwd werd. Daarnaast was er van muur 7 naar 2 - waar nu een tafel getekend staat - een muur. Die is er uit.

Voorheen was het kookvuur tegen muur 4, maar da's echt in de allerverste hoek van het huis. Niet gezellig. Die hoek wil ik volledig gevuld, o.a. met koelcombinatie. Volwaardig kookeiland/leefkeuken lukt dan weer niet, daarvoor is de ruimte te klein. Daarom dat deze oplossing wel bevalt. De deur in muur 6 is overigens berging, de deur in muur 7 naar de kelder, wc, wasplaats en zij-ingang (die we altijd gaan gebruiken, de voordeur wordt voor de show, vrees ik ). Vandaar dat die hoek wel wat leeg mag blijven, daar gaat toch veel geloop zijn. Die tafel was dan weer één van mijn eerste ideeën, nadat we die muur hadden uitgebroken. Zo kan de keuken met de leefruimte verbonden worden.

Soit, alle andere ideeën zijn welkom, hoor. Maar ik kom telkens terug op deze simpele maar efficiënte opstelling.
Old 10-07-2018, 11:47   #1685   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Pak een kokend water kraan, lijkt misschien zot, maar als je bvb graag thee drinkt of eens een instant soepje wil maken is dat echt de max (en dat is dan maar 1 ding). Zoveel meerkost is het normaal niet.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2018, 12:09   #1686   link
kar
Public servant

kar's Avatar

op 3 zit een raam? Anders zou ik de afwasbak en het kookvuur gewisseld hebben, om verschillende redenen: een afwasbak gebruik je meer, al was het maar om een glas even te zetten of snel uw handen eens te wassen en als je kookt vliegt je vet en vuil tegen een muur en niet allemaal in het rond op de grond.
Wij hebben dus ook ons kookvuur tegen de muur en de afwasbak in het eiland. Het is inderdaad dan wel zo dat je staat te koken tegen een muur, maar als ik het zo zie is je werkblad ook vooral aan de afwasbak (om groenten te snijden enz).
Old 10-07-2018, 14:15   #1687   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

3 is inderdaad een raam. Werkplek naast het vuur zal wel volstaan, trouwens. In ons vorige huis had ik 40 cm rechts en 25 cm links van mijn vuur, was voldoende.
Old 10-07-2018, 15:38   #1688   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Meer plaats zijt ge snel gewoon

Ik zie dat ge onder drie (links van het raam) 2 stopcontacten hebt, ik zou er boven 3 (rechts van het raam) ook nog 2 zetten.

edit: bij 4 neem ik aan dat de linkse kast, een kast is die op het werkblad staat? Mijn schoonbroer heeft dat ook en heeft daar zo een soort rolluik geplaatst waarbij zijn keukenblad doorloopt tot in de kast. Zijn koffiezet en soortgelijken staan daar. Hij hoeft dan enkel maar dat kleine rolluikje omhoog te doen en zijn koffiezet wat naar voor te schuiven (of zelfs dat niet). Rolluik is misschien niet het juiste woord, het ziet er professioneler uit, maar je snapt wat ik bedoel.
het is een nis zoals deze: https://goo.gl/images/53hTYF
maar dan met een rolluikje zoals deze: https://goo.gl/images/vSFzT6

Last edited by kar; 10-07-2018 at 15:43.
Old 10-07-2018, 23:59   #1689   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

IMO toch liever het kookvuur op het eiland hoor. Ik heb met beide ervaring en wasbak in een eiland vind ik toch minder gezellig. Zeker als je een vaatwasser hebt.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 07:43   #1690   link
Horla
Senior Member

idd. Als je bezoek hebt, is het wel leuk dat diegene die kookt ook in het gesprek betrokken wordt. Je hebt wel wat rondspattend vet maar verder dan 20 cm vliegt dat toch niet hoor.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 09:07   #1691   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Wij hebben bewust de keuken in een aparte kamer gehouden zodat de geur van het koken niet teveel het huis rondgaat.

Bijkomende plus is dat je gasten niet naar een rommelige keuken moeten kijken.

Last edited by Bourgi; 11-07-2018 at 09:33.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2018, 10:00   #1692   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, wasbak in het eiland blijf ik maar een raar idee vinden, kar. Hoe kom je daar nu bij dat je die meer gebruikt? Voor de afwas? Afwasmachine ftw. Een glas even wegzetten? 1 seconde. Da's toch niets tegenover een uurtje staan koken en met alles en iedereen gezellig in gesprek te kunnen gaan, zeker.
Old 11-07-2018, 14:34   #1693   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Mja, meestal als er mensen komen eten dan hoeft het vaak alleen nog in de oven. En daarnaast, er is tussen ons eiland en de muur met het vuur maar een meter, dus je staat op dezelfde plaats. Alleen op sommige momenten even met je rug naar de mensen. Dat stoort ons niet.
Old 12-07-2018, 09:13   #1694   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Bij mij thuis is er in het eiland zelfs niets ingebouwd. Ik gebruik dat liever als oppervlakte om op te snijden. Ik heb geopteerd om er dan aan één kant voor de helft stoelen te plaatsen zodat er een aperitief kan worden gedronken als we nog bezig zijn in de keuken. Works like a charm.

Reden dat ik er geen vuur in het ieland is, is trouwens omdat er een lichtkoepel boven is. Iedere situatie is anders natuurlijk. Meestal is het veel makkelijker om een wasbak in een eiland te plaatsen ipv een vuur. Je moet altijd met je afvoer ergens heen.
Arne is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2018, 09:26   #1695   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wat wij ook gedaan hebben is aansluitingen voor beide voorzien op beide plaatsen, moesten we later nog willen switchen.
Old 12-07-2018, 12:04   #1696   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zo'n werkeiland was één van mijn eerste ideeën, Arne. Nog compacter dan het (halve) kookeiland dat nu op het plan staat, zodat je er helemaal rond kan. Enkel om te snijden, met dan eventueel een soort van bar aan de kant van de tafel. Om er echt vlot rond te kunnen moest dat echter te klein worden.
Old 12-07-2018, 18:57   #1697   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Kweet niet of het al gezegd is, maar pak zoveel mogelijk schuiven die volledig openschuiven. Duust keer handiger dan iets achteraan uit de kast te moeten zoeken.
Old 12-07-2018, 19:28   #1698   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yes, hadden we zelf al op de verlanglijst.
Old 13-07-2018, 10:27   #1699   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

...en welke mongool heeft ooit een schuif in een schuif uitgevonden? Maak dan twee schuiven boven elkaar he.
operator is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2018, 11:35   #1700   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Om uw front 'clean' te houden. Wij hebben pottenlade, met daarboven een kruidenlade die achter 1 front zit. Ja, je moet lade 1 openen en dan lade 2 ook nog eens, maar feit dat daardoor de keuken symmetrisch is, is belangrijker

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules