Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 31-10-2019, 10:28   #2361   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik heb ondertussen genoeg gespaard en ga voor een nieuwe PC.

Het scherm dat ik heb is een 1080p IPS 60 hz scherm van DELL (u2419h). Dus geen specifiek gaming scherm.

De build is de volgende: https://azerty.nl/basket/?code=YTo4O...Q3MztpOjE7fQ==

- Wegens plaatsgebrek moet ik voor een horizontale case gaan die niet hoger is dan 17 cm. Ze staat ook uit het zicht en dus heeft RGB geen enkel nut. Ook aan de binnenkant interesseert me dit totaal niet.
- de power supply zit bij de case bij (lekker goedkoop) maar is dus maar 450 W en ik stel me de vraag of het wel voldoende zal zijn.
- Ik probeer naar een mid range te gaan. Het hoeft niet op ultra te staan maar hij zou toch wel 4-5 jaar moeten meegaan.
- Ik heb nog nooit een PC gebouwd maar ik kijk al jaren naar linus tech tips, bitwit, jay2cents dus ik denk wel er een beetje van te kennen. Zou het me lukken of laat ik het beter in elkaar steken door azerty of alternate?
- Ik heb 2 M.2 slots op het moederbord zitten maar blijkbaar zijn het twee verschillende (PCIe 3.0 -aansluitingen: 1 x M.2 & SATA-600 / PCIe 3.0 -aansluitingen: 1 x M.2). Ik ben daar niet zo goed met mee dus ik weet ook niet of mijn keuze wel zal passen. Ik had ook liever die alle twee vol gestoken maar ik zou graag wel wat opslag hebben en een M.2 van 1 TB is nogal duur.
- is het de moeite om al een ryzen 5 3-series te nemen of is een ryzen 5 2700 ook perfect ok nog voor een mid tier?
- Van RAM ken ik ook bitter weinig, dus ik heb het goedkoopste setje genomen zonder RGB maar met een kloksnelheid die boven de 3000 lag, want ik lees 'hoger is beter bij Ryzen'.
- Voor de GPU ben ik naar een 570 van 8GB gegaan. Ik ben daar vooral op zoek naar de stilste. Ik snap dat een kleine case sowieso luider zal zijn dan een grote met optimale airflow maar nood breekt wet. Ik ben wel van plan om onder de GPU in de case een extra fan te steken die het compartiment met de GPU op overdruk zal zetten.
- voor de CPU ben ik voor een aftermarket cooler gegaan om het ook net iets stiller te houden dan de stock cooler van AMD. Uiteindelijk had ik daar maar 2 keuzes in wegens plaatsgebrek: de cryorig C7 of de noctua nh-L9. Wie weet bestaat er nog iets beter, ik lees vaak iets over ID Cooling IS-60 maar die bestaat precies niet meer.

Het is een eerste samenstelling dus alles kan en mag nog veranderen.
Doel: zo lang mogelijk mee gaan op 60hz medium graphics
Budget: 800-1000 euro. Liever wat minder.
kar is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 11:30   #2362   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Mijn eerste gedacht was: ik zou meer spenderen aan jouw GPU (want game PC), nu is die 570 slechts 15% van jouw budget. Maar op vlak van performance per dollar scoort de 570 nog steeds erg hoog (source). Je zou 16GB RAM (kunt later nog een tweede latje bijsteken) en de CPU koeler kunnen dropen en de 150 euro spenderen aan een snellere GPU. Eventueel kun je een gebruikte GPU overwegen. Ik heb nog een vega 56 liggen die stof ligt te vergaren . Vega's scoren wel notoir slecht op vlak van Watt/performance.
Case leek me duur (zeker als ze uit de weg staat), maar er zit ook een PSU bij dus cava nog qua prijs. Kun je jouw huidige case of PSU niet hergebruiken?
CPU lijkt me ok, al kun je ook een 2600 overwegen. Prijs kwaliteit is die 2600 aan 135 euro erg goeie value eigenlijk. Hogere single core performance van de 3 reeks kan wel belangrijk zijn op termijn in games. De 2700x hangt een beetje af van de games die je gaat spelen, in de meeste games gaan die twee extra cores weinig verschil maken. Als je gaat simmen, kan single core speed wel eens belangrijker zijn dan multi core performance.
logion is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 11:46   #2363   link
kar
Public servant

kar's Avatar

16 GB ram voldoende? Ik dacht dat 32 GB de standaard was ondertussen. Ik kan er perfect naast zitten want als je de builds van de youtube kanalen bekijkt, dat zijn altijd high end zot dure dingen precies.
Voor de GPU, daar ben ik dus echt niet zo in thuis. Ik weet wat er allemaal bestaat maar door youtube heb ik een vertekend beeld van wat nodig is voor mij. En van de tweedehandsmarkt weet ik al helemaal niets, bvb wat wel of niet te vertrouwen is.
De CPU koeler zou ik inderdaad in eerste instantie kunnen laten vallen en later de stock koeler vervangen als hij te luid blijkt.
Ik heb geen huidige case, ik kom van een laptop nu.
Qua games weet ik het zelf nog niet, vooral CSGO, WOWS en later wil ik vooral FPS shooters en de nieuwe anno spelen.
Old 31-10-2019, 11:59   #2364   link
-Tarantula-
Senior Member

8GB is over het algemeen al voldoende, 16GB is zeker genoeg, 32 is zonde van het geld
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 12:00   #2365   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Onder de 16GB zou ik tegenwoordig niet meer gaan hoor. Ik zou in je huidige lijst, besparen op je geheugen 32 -> 16GB en meer geld spenderen aan je GPU. (Tenzij je een Minecraft fanboi bent)
Ook zou ik wegblijven van Intel SSDs, ze komen bijna nooit aan hun beloofde snelheden. Samsung is daar nog steeds de betere leverancier in.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 13:46   #2366   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Omtrent SSDs -> https://tweakers.net/reviews/7422/ss...ober-2019.html
Niets mis met de 660p van Intel (bemerk dat je een andere nvme ssd van Intel hebt gekozen, kar), al raden ze die Kingston A2000 aan.

Omtrent GPU, ik vermoed dat zo'n 570 ruimschoots volstaat voor jouw bescheiden vereisen: (60Hz, 1080p, medium). Als je de 8GB VRAM versie neemt, dan ben je nog redelijk future proof ook. Extra geld uitgeven gaat hogere frame rates overleveren, maar scoort minder op vlak van value...

Omtrent RAM, 8GiB lijkt me ook aan de lage kant. 16GiB is nog ruimschoots voldoende.

Naar het moederbord had ik eigenlijk nog niet gekeken. Die Asus ROG Strix scoort niet al te best op vlak van value. In de B450 reeks zijn er alternatieven die beter scoren op dat vlak. Zijn er specifieke features die je nodig hebt op dat bord (wifi?) ? Anders zou ik kiezen voor de MSI B450 Tomahawk MAX. Bespaart je toch ook 47 euro. Kies wel voor de MAX uitvoering, deze is Ryzen 3 compatibel.
Old 31-10-2019, 14:09   #2367   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Iemand die iets kan samenstellen voor een 12-1300 euro? Gewoon een full HD systeem met alle toeterkes open is voldoende

“WE HATE SPORTING"

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2019, 15:14   #2368   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Omtrent SSDs -> https://tweakers.net/reviews/7422/ss...ober-2019.html
Niets mis met de 660p van Intel (bemerk dat je een andere nvme ssd van Intel hebt gekozen, kar), al raden ze die Kingston A2000 aan.

Omtrent GPU, ik vermoed dat zo'n 570 ruimschoots volstaat voor jouw bescheiden vereisen: (60Hz, 1080p, medium). Als je de 8GB VRAM versie neemt, dan ben je nog redelijk future proof ook. Extra geld uitgeven gaat hogere frame rates overleveren, maar scoort minder op vlak van value...

Omtrent RAM, 8GiB lijkt me ook aan de lage kant. 16GiB is nog ruimschoots voldoende.

Naar het moederbord had ik eigenlijk nog niet gekeken. Die Asus ROG Strix scoort niet al te best op vlak van value. In de B450 reeks zijn er alternatieven die beter scoren op dat vlak. Zijn er specifieke features die je nodig hebt op dat bord (wifi?) ? Anders zou ik kiezen voor de MSI B450 Tomahawk MAX. Bespaart je toch ook 47 euro. Kies wel voor de MAX uitvoering, deze is Ryzen 3 compatibel.
merci voor de link. Ik heb mijn SSD van 256 GB vervangen door deze van op tweakers. Ik twijfel nu nog om mijn SSD van 1TB ook nog te vervangen door die M.2 SSD van 1TB. De meerprijs is maar 10 euro. Ik weet niet zo goed wat het voordeel van die M.2 daar zou zijn. Plaatswinst, dat wel, maar voor de rest?

Wat betreft RAM, op alternate verkopen ze precies alleen maar 3200 hz en op azerty verkopen ze geen latjes apart, enkel met 2. Ik zou nu wel willen gaan voor een enkele 16 GB, zodat ik later gewoon eentje moet bijsteken ipv 2 nieuwe te kopen als ik wil verhogen.

Wat betreft moederbord, daarvan weet ik niet meer waarom ik deze gekozen had. Ik ga nog eens op zoek naar een ander model.

Huidige config waarbij dus het RAM nog moet vervangen worden:https://azerty.nl/basket/?code=YTo3O...g4NTE7aToxO30=

Allemaal al enorm bedankt!
Old 31-10-2019, 20:46   #2369   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

PC besteld! Nu aftellen en wachten op mijn nieuw speelgoed!
Old 31-10-2019, 21:44   #2370   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

@kar als je een ander mobo neemt, pak dan wel 1tje dat ryzen 3 compatibel is. Bij oudere B450 mobo's moet je het bios updaten en slechts een aantal merken ondersteunen bios update over usb. Anders moet je op zoek naar een ryzen 2 voor het bios te flashen (azerty doet dit wss ook wel tegen een kleine meerprijs). De B450 MSI mobo's met MAX suffix zijn al ryzen 3 compatibel iirc
Old 31-10-2019, 21:59   #2371   link
kar
Public servant

kar's Avatar

In ITX mobo's heb ik niet zo veel keuze, dus ik hou me er dit weekend eens mee bezig om ze allemaal naast elkaar te leggen.
Old 01-11-2019, 12:07   #2372   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Budget maar meteen wat hoger gezet. Nu enkel nog een nieuw scherm. Na meer dan vijf jaar zonder game pc thuis is de moment gekomen.

Ergens aanpassingen nodig? Of zet ik er een 2070 in ipv de 2080. Om dan een beter scherm te zoeken.

Budget is 2000 incl scherm.

“WE HATE SPORTING"

Old 01-11-2019, 13:45   #2373   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik koop mijn windows keys via G2A

https://www.g2a.com/en/microsoft-win...10000179338002

Scheelt u 80 EUR om ergens iets te upgraden.

2080 is enkel nuttig in high res gaming, is dat de bedoeling? 825 EUR is an awful lot of money...
Teki is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2019, 13:54   #2374   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

je kan al bijna 100 euro uitsparen door nen usb bootstick van w10 te maken (via tooltje van de site van microsoft) om uw key 'ergens anders' te kopen. ik vind 200 euro heel veel voor iets meer dan 10 percent performance increase, als we het hebben over 2070s vs 2080s. zeker als je alleen fullhd/1080p wilt gaan, is dat meer als genoeg, zelfs mijne non super 2060 draait zo goed als alle nieuwe games aan ultra 60 fps en meeste zelfs aan 144fps als ik paar settings afzet.

ik weet niet of ge veel competitieve games speelt of niet. ik blijf bewust bij 1080p omdat het meeste van mijn game tijd ofwel comp shooters ofwel indie games zijn en vooral het eerste werkt het beste met 24 tot 27 inch/1080p/144hz. te groot is no bueno voor zoiets als pakt cs go en ik kan niet meer gamen zonder 144hz. maar als dees uwen dedicated singleplayer machine gaat worden zou ik toch zeker voor een groter scherm gaan met minstens 1440p?

nu van schermen zelf ken ik amper iets, ken letterlijk alleen dat ene segment van euh we zullen het cs go monitors noemen.

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2019, 13:56   #2375   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

of what teki said

Old 01-11-2019, 16:23   #2376   link
-Tarantula-
Senior Member

Voor 27inch 1080p 144hz scherm hier kijken: https://be.hardware.info/artikel/966...lers#conclusie

Als 3d kaart nen xfx 5700 dd boost https://www.amazon.de/dp/B07XVMXBQW/...lZA&th=1&psc=1 en Flashen naar xt
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2019, 12:59   #2377   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Kga eens met alles rekening houden wat hier gezegd is

gg? Heb zelfs nog redelijk wa budget over refl maar alst nie nodig is ...

“WE HATE SPORTING"

Old 02-11-2019, 15:48   #2378   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

zijt ge zeker dat ge voor een scherm niet hoger wilt gaan dan 1080p met die setup? nogmaals, ik heb ook een 1080p scherm maar dat is voor heel specifieke redenen. als ge niet elk weekend cs go of dergelijke speelt zou ik minstens voor 1440p gaan. 27 inch op zich lijkt mij groot genoeg, is er van dat aoc scherm geen 1440/144hz versie? dat kan niet veel duurder zijn.

ik zie ook dat ge uw mobo hebt veranderd, zeker checken of het 1) ryzen 3xxx ready is (aangeraden, officieel noemt het '3000 desktop ready') of 2) het een usb flash slot heeft zodat je kan flashen naar een bios versie zodat het de 3600 kan herkennen. anders ga je in problemen komen.

en als je uiteindelijk uw scherm hebt gekozen, zien welke poorten het heeft en welke kabel je meekrijgt. ik veronderstel dat uw 2070 alleen hdmi en displayporten heeft en sommige schermen geven helaas nog altijd dvi kabels mee als ze zo'n poort hebben, dus dan moet je op zijn minst een displayport kabel mee bestellen, zeker als je 144hz wilt. hdmi kabels zal je wel hebben en kunnen dat in principe ook maar dan moeten, denk ik, zowel de poorten als de kabel zelf "modern" genoeg qua versie zijn.

Old 02-11-2019, 17:23   #2379   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Had gelezen dat Potenza diene b450 een toppertje vond. Dus ging ervanuit dat het geen probleem zou zijn. Straks eens checken.

Zal voornamelijk rpg op gespeeld worden, nooit geen fps 24/7 maar wel eens een periode overwatch ofzo.

Scherm zal ik ook nog eens deftig checken

“WE HATE SPORTING"

Old 03-11-2019, 09:34   #2380   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

1440p IPS schermen van 144hz kosten direct plus 500 euro blijkbaar. Past binnen budget. Maar dan ga ik nog wat meer moeten neuzen/lezen in dat geval.nt uiteindelijk is die 144hz zeker geen must voor mijn type games.

En fok you rad. Met uw moederbord problemen van een paar pagina`s terug en verplicht biosflashen toch aan het overwegen van een 570 bord te steken.

“WE HATE SPORTING"

Last edited by aksm; 03-11-2019 at 11:27.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules