Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 19-02-2020, 12:14   #1081   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Kijk naar dit voor de producenten, dit zijn wel enkel de sites met een injectiecontract. Een paar windmolens langs de snelweg zie je niet staan hier, die zitten doorgaans op het distributienet of achter een balancer, dit is hoogspanning.

https://griddata.elia.be/eliabecontr...facilities/xls

Eneco heeft 270MW installed capacity aan wind, dat is pakweg 100MW reeel, dus 8760 uur * 100MW = 876 000 MWh productie + alle lokale windmolens

Als een gezin 4MWh verbruikt, kunnen ze dus een goeie 215 000 gezinnen bevoorraden.

De merde is, dat je die energie moet 'balanceren', als je 20-30 windmolens hebt, zoals wase wind, gaan die de ene keer 50-70MWh/h produceren, het andere uur 0

Daarom zie je die niet als producenten, die laten andere 'balancing pools' dat regelen. In België zijn er zo maar enkelen die dat kunnen, waaronder Engie.

Eneco is niet zo slecht
Wase wind is beter, maar die werken nog altijd samen met de grote producenten. Maar die werken wel volgens het principe 'wij produceren 200 000MWh per jaar, dan kunnen we max X klanten nemen'

Waar komt die elektriciteit in de praktijk vandaan als er geen wind is? Kern of gascentrales
Teki is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 14:57   #1082   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Leve Tommelein als burgemeester

Onlangs brief gekregen voor de digitale meter... Heeft het nut om die afspraak zo lang mogelijk te verzetten? We wonen nu een jaar of 5 in onze nieuwbouw met zonnepanelen.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 15:16   #1083   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Gisteren kwam de man van eandis... euh, ik bedoel Fluvius, de meterstanden opnemen. Ik stelde hem dezelfde vraag en hij vertelde me heel het verhaal van verschillende meters waarbij je je energie die je zonnepanelen te veel opbrengen overdag verkoopt aan het net voor minder geld dan dat je ze koopt. Hij gaf me ook een folder. En daarin stond dan het tegenovergestelde, dat een digitale meter wel voor 15 jaar volledig zal terugtellen (dus 1 op 1). Ik denk dat ze het zelf niet weten.

Tommelein heeft er alvast voor gestreden dat de eigenaars van zonnepanelen zo lang mogelijk hun voordeel blijven behouden. De CREG (of was het nu de VREG?) wil dat net niet. Natuurlijk is Tommelein zo snel mogelijk ook weer gaan lopen om burgemeester te worden dus het is niet duidelijk wat er nu van aan is en welke regel geldt. Om dan nog niet te spreken van de toekomst, want de regel kan nu wel gelden maar binnen 3 jaar (eens we een nieuwe regering hebben) weer helemaal geschrapt worden.

Ik plan toch ook die afpsraak zo lang mogelijk uit te stellen. Gewoon voor de gemoedsrust. De man van Fluvius (die trouwens stonk naar den drank) zei me ook dat de overheid niet altijd goed de realiteit van het terrein snapt. Zo vragen ze dat alle meters digitaal zouden zijn binnen 5 jaar, maar dat er noch voldoende meters geproduceerd worden om iedereen een meter te geven in belgie, noch dat er voldoende installateurs zouden zijn om dat op 5 jaar rond te krijgen.

Kortom: onduidelijkheid troef.
kar is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 15:52   #1084   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

normaal gezien (als er niks veranderd), als je zonnepanelen voor eind 2020 hebt kan je digitale meter "terugdraaien". Berekening wordt dan op einde van het jaar gemaakt.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 19:57   #1085   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Energieles!

Hier in België werkt de markt met uurprijzen voor elektriciteit, en om het evenwicht tussen vraag & aanbod te bewaren met balancering per 15 minuten.

Wat je moet weten, is dat een VARIABEL contract gebaseerd op marktprijzen (SPOT) gewoon een gemiddelde neemt per dag. Dus elke dag opnieuw heb je een nieuwe prijs. Je sluit een contract af voor 1 jaar? dan is je afrekening het gemiddelde van 365 dagelijkse prijzen. (en eigenlijk de 8760 uur in een jaar)

Dat is echter onderhevig aan de supply/demand. Moeten er ineens 5 kernreactoren uit door scheurtjes? Dan schiet de prijs per dag omhoog naar 150 - 200 EUR. Koude winter? Pech.

Een vaste prijs werkt anders, dan koop je gewoon energie aan voor de volgende periode. 1 jaar? je leverancier heeft dat al gekocht op de beurs. Een week koud weer? dat zie je niet, scheurtjesreactoren? dat wel.

Hieronder zie je dat:
De oranje lijn zijn dagelijkse prijzen, dat gaat van negatieve prijzen tot + 200 EUR/MWh

De purpere lijn is de year ahead prijs, waarop de vaste tarieven worden berekend.

Je ziet bv in 2014 het effect van reactoren in panne, toen was er ook paniek in de krant. Idem voor 2018. Toen was er risico in frankrijk & belgie dat er problemen waren met de nucleare centrales.

Een mooi voorbeeld is 2016 & 2017, als je ziet in da tabel, zie je 33.39 & 37.24. Dat zijn de prijzen in 2016 & 2017 voor levering in 2017 & 2018.

In 2017 was de prijs op de markt 44.47, en was je dus beter met een VAST contract. In 2018 is die prijs 55.43 en ben je beter met een VAST contract.
Je hebt namelijk goedkoper gekocht. Maar je moet dat wel goed timen.

In 2018 zie je 51.0118 staan voor de year ahead, in 2019 was de prijs op de spot markt 39... je bent dus beter af met een spot contract.

Nu als je dat bekijkt, zit die spot markt tussen de 39 & 55.. dat is per MWh, neem 15 EUR/MWh verschil, en een duur jaar tov een goedkoop jaar scheelt je dus 60 EUR...

Hoeveel verschil zit er tussen vast & variabel? ~10 EUR/MWh

En je leverancier neemt een deel markup. De forward markt is nu 42.72 EUR vandaag. Mega vraagt bv 61.7 EUR voor vast. 56 EUR/MWh voor variabel.

Maakt vast of variabel dus uit voor elektriciteit? Eigenlijk niet.

Je moet promojagen, zien dat je een abonnement hebt zonder enige vorm van service, en zo laag mogelijk vaste kosten, en met wat geluk een promo.

Met nu vast te nemen doe je niets fout. Met variabel ook niet.

http://freriks.be/power.jpg

https://my.mega.be/resources/tarif/M...-VL-022020.pdf
Old 19-02-2020, 20:12   #1086   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Maar nu ! Aardgas!
Dezelfde manier van werken, er is een spot en forward markt.

In 2018 zie je die gigantische piek, dat is toen we weer zonder energie gingen vallen en er geen kerncentrales zouden draaien.. Spot heel hoog, en forward markt heel hoog omdat het maanden ging duren...

En dan komt ineens trump eraan met zijn LNG, wij willen concurreren met de Russen! China neemt geen LNG meer aan, al die LNG naar europa... prijzen stuiken in elkaar...

Je verbruikt pakweg 10 MWh gas * 25 EUR = 250 EUR
Als je vorig jaar op spot zat, kostte je dat 13 EUR = 130 EUR, dus 120 EUR gewonnen

Dit jaar is spot tot nu toe maar 10 EUR! terwijl de forward markt vorig jaar 18 EUR was. Dat is dus 100 of 180 EUR = 80 EUR verschil.

Opnieuw met wat promo's erbij en je wilt snel 100-200 EUR/jaar.

Wat zou ik hier doen? Dit kan niet blijven duren, zo een lage prijzen zijn slecht voor producenten. Rusland blijft sturen, Noorwegen heeft hogere kosten.. US hangt vast aan shale.. maar heeft blijkbaar geen problemen met gas flaren (zie verkiezingen USA...)

Historisch gezien zit je met lage forward prijzen, en lage spot prijzen. forward is nu 15 EUR, spot is 10 EUR... dus maximaal 50 EUR verschil.

Gewoon zien dat je niet op een oud vast contract zit et voila...

Old 20-02-2020, 08:40   #1087   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ok, ik ga eens aan het rekenen. Wat is de conversionrate van m³ naar kWh of MWh?

edit: nvm, zelf gevonden.

Laagcalorisch of arm gas: één m³ laagcalorisch gas kan liggen tussen een waarde van 9,5 en 10,7 kWh/m3, de gemiddelde waarde voor 1m³ is 10,3 kWh.
Hoogcalorisch of rijk gas: één m³ aardgas met een hoge calorische waarde kan liggen tussen 10,8 en 12,8 kWh/m3, de gemiddelde waarde voor 1m³ is 11,6 kWh.
Old 21-02-2020, 07:21   #1088   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Ok, ik ga eens aan het rekenen. Wat is de conversionrate van m³ naar kWh of MWh?

edit: nvm, zelf gevonden.

Laagcalorisch of arm gas: één m³ laagcalorisch gas kan liggen tussen een waarde van 9,5 en 10,7 kWh/m3, de gemiddelde waarde voor 1m³ is 10,3 kWh.
Hoogcalorisch of rijk gas: één m³ aardgas met een hoge calorische waarde kan liggen tussen 10,8 en 12,8 kWh/m3, de gemiddelde waarde voor 1m³ is 11,6 kWh.
Belangrijk om te weten inderdaad.

Zo onlangs de berekening moeten maken van het ouderlijk zwembad. Dat werd van oudsher 4 maanden per maand verwarmd met een mazoutketel en dat verbruikte dus iets van een 1000l per stookseizoen. 1l mazout = 10kW en dat kostte jaren geleden € 0,5 per l. Dus 5 cent per kWh. Nu is er daar enkele jaren geleden een warmtepomp op gesjareld (lucht/water) die ergens verkeerd gedimensioneerd was op een werf, maar met die steeds duurder wordende elektriek begon dat de pan uit te swingen. Dan maar gisteren de beslissing genomen om zonnepanelen op het dak te leggen en zo de boel warm te stoken. Terugverdientijd is minder dan 5j. Hoera!
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 07:43   #1089   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zonnepanelen om de warmtepomp te doen draaien of zonnepanelen om rechtstreeks het water op te warmen?
Old 21-02-2020, 07:48   #1090   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Zonnepanelen om de warmtepomp te doen draaien of zonnepanelen om rechtstreeks het water op te warmen?
Panelen om de warmtepomp te doen draaien. Zonnecollectoren om rechtstreeks het bad op te warmen, zijn in onze contreien niet zo interessant want geen zon = geen warmte.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 08:27   #1091   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik heb gisteren eens bezig geweest om mijn gasfactuur te analyseren om zo te kijken of ik zou kunnen besparen door te veranderen. Enkel aardgas want met stroom zou ik dan eventueel naar Wase Wind overschakelen.

WAT EEN KLUWEN

Eerst gekeken naar de afrekening van de vorige periode feb 2018-feb 2019 en ik had 802m³ aardgas verbruikt wat uit kwam op 9046 kWh of 9 MWh.

Op basis daarvan ben ik dan in excel niet alleen mijn kost voor energie, maar ook alle taksen en vaste kosten proberen te berekenen want die zijn ook vaak op basis van het aantal verbruikte kWh. Op basis van tariefkaarten van zowel eneco als mega (bvb https://cdn.eneco.be/downloads/nl/ge...AS_FLEX_1Y.pdf) kon ik mooi alles in excel met formules zetten. Enfin, dat dacht ik toch.

Wat ik ook bereken, ik kom met mijn berekeningen altijd meer uit dan zowel op mijn afrekeningsfactuur van eneco staat, als op meer dan dat de zoekmotor van de VREG mij geeft.

Als ik mijn factuur bekijk, dan lijken die tarieven voor distributie en transpart en vaste toelagen ook geregeld nog te schommelen doorheen het jaar. 3 maand ene prijs, en dan enkele maanden een andere prijs. Vreemd genoeg zijn er ook verschillende hoeveelheden kWh toegekend aan de verschillende periodes. Wat ik vreemd vind want noch Eneco, noch Eandis/Fluvius doen maar 1 meteropname per jaar en weten dus niet in welke maand ik meer verbruik dan in een andere maand. Ze zullen er waarschijnlijk wel ergens een gemiddelde van nemen. Hoedanook, dit zijn vaste prijzen en die zullen bij alle leveranciers dezelfde zijn, dus daar draait het eigenlijk niet zo om.

Als ik kijk naar mijn factuur dan merk ik ook opeens dat ik een variabel contract heb voor aardgas. Ik had dat vroeger nooit echt bekeken en ik ging er van uit dat omdat ik een vast contract had voor electriciteit dit voor aardgas ook wel zou zijn. Aardgas is echter wel 2/3de van mijn factuur. Volledig mijn eigen schuld dus dat ik er niet voldoende aandacht voor had. Van de 464 euro op mijn factuur is er ook wel 300 euro voor de aardgas zelf en 164 euro voor de vaste kosten. Daar kan dus wel nog wat op bespaard worden.

Als ik op de site van eneco ga kijken dan zie ik dat ze 5 soorten aardgascontracten hebben. Daar moet je serieus achter zoeken want als je een prijs wil zien en je komt op die berekenmotor waar je je postcode en verbruik moet ingeven krijg je er opeens maar 2 meer te zien. Beide zitten trouwens beduidend goedkoper dan het tarief dat ik nu heb.

Als ik mijn factuur iets meer analyseer merk ik dat ik een variabel contract heb waarbij telkens per kwartaal een prijs wordt genomen (ik gok een gemiddelde van de dagprijzen dan), en opnieuw per kwartaal een hoeveelheid kWh die daar aan toegekend wordt om een totaalprijs te berekenen. Opnieuw weet ik niet hoe zij bij een hoeveel verbruik per gemiddelde uitkomen, om dan zelf te beslissen om meer m³ te gaan toekennen aan de duurdere periode. Het zal wel kloppen, de winter is duurder want je stookt ook meer, maar toch...

Op zoek naar iets nieuw dus. De zoekmotor van de VREG geeft me als eerste en goedkoopste optie mega. Natuurlijk wel een contract met verplichte domiciliëring. Daar ben ik niet zo happig om. Ik heb genoeg verhalen gehoord waar een bedrijf niet 40 euro maar per ongeluk 40 000 euro afhaalt via domiciliëring en het dan een ruime tijd kost om het allemaal te gaan terugstorten. En ondertussen zit je daar met een lege rekening. Dus liever zonder verplichte domiciliëring.

De volgende drie zitten dicht bij elkaar (maar 5 euro verschil) en dat zijn mega met een ander contract, engie en .... eneco. Met een 'go' contract. Ik vind dit contract wel bij de tariefkaarten maar zoals eerder gezegd krijg ik dat niet voorgesteld als ik op de site mijn postcode en verbruik ingeef.

Huidig contract eneco: vaste kost 40€ + 3,22 €c/kWh
eneco go: 40€ + 2,11 €c/kWh.

Ik ga toch eens bellen denk ik.

Een wereld is aan het open gaan.
Old 21-02-2020, 09:24   #1092   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Hoeveel euro per jaar hoop je te besparen met al dat reken- en telwerk?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 09:57   #1093   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Als ik er 100 per jaar kan besparen door een uurtje te rekenen, dan is dat toch al iets. Daar moet ik al een hele dag voor werken om dat te verdienen.
Old 21-02-2020, 13:04   #1094   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Hier net eindafrekening gehad... na de feiten is het altijd veel makkelijker te rekenen.

Gasverbruik van 8.726,00 kwH met en totaalprijs van €442,84 (€271,88 verbruik, €157,16 distributie en €13,80 heffingen).

Dus.. 0,05074 €/KwH.
(inclusief alle taxen, en geen vaste kost)

Last edited by Lacroix; 21-02-2020 at 13:10.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 13:13   #1095   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Heb net de afrekening op't werk nagekeken.

221 M EUR, net geen 15 000 000MWh net geen 15 EUR/MWh

Zo zie je maar hoeveel transport & taxen scheelt voor grote ondernemingen vs thuisgebruik.
Old 21-02-2020, 13:20   #1096   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:

Als ik mijn factuur bekijk, dan lijken die tarieven voor distributie en transpart en vaste toelagen ook geregeld nog te schommelen doorheen het jaar. 3 maand ene prijs, en dan enkele maanden een andere prijs. Vreemd genoeg zijn er ook verschillende hoeveelheden kWh toegekend aan de verschillende periodes. Wat ik vreemd vind want noch Eneco, noch Eandis/Fluvius doen maar 1 meteropname per jaar en weten dus niet in welke maand ik meer verbruik dan in een andere maand. Ze zullen er waarschijnlijk wel ergens een gemiddelde van nemen. Hoedanook, dit zijn vaste prijzen en die zullen bij alle leveranciers dezelfde zijn, dus daar draait het eigenlijk niet zo om.

Als ik kijk naar mijn factuur dan merk ik ook opeens dat ik een variabel contract heb voor aardgas. Ik had dat vroeger nooit echt bekeken en ik ging er van uit dat omdat ik een vast contract had voor electriciteit dit voor aardgas ook wel zou zijn. Aardgas is echter wel 2/3de van mijn factuur. Volledig mijn eigen schuld dus dat ik er niet voldoende aandacht voor had. Van de 464 euro op mijn factuur is er ook wel 300 euro voor de aardgas zelf en 164 euro voor de vaste kosten. Daar kan dus wel nog wat op bespaard worden.

Huidig contract eneco: vaste kost 40€ + 3,22 €c/kWh
eneco go: 40€ + 2,11 €c/kWh.
Neen! Tijd om te wisselen 32.2 EUR/MWh is absurd, 40 EUR vaste kosten ook!

Er zijn ook variabele contracten per kwartaal, dat zijn geen daggemiddelden, dat is net zoals in mijn grafiekjes voor het jaarcontract, maar dan een kwartaalcontract. Dat is niet echt variabel, en daar zit een risicopremie in. Dat moet je nooit nemen, ofwel neem je vast, ofwel spot.

11 EUR/MWh * 9 = 100 EUR saving

Als je wilt post ik die grafiekjes eens? dan kun je uitrekenen?

Data staat trouwens hier voor de future prijzen:
https://www.theice.com/products/2799...s-Futures/data

En hier voor spot:
https://www.powernext.com/spot-market-data

Neem maar TTF als benchmark, zeebrugge bestaat ook, maar dat trade niemand. Nederlandse gas is de benchmark nog voorlopig
Old 21-02-2020, 14:43   #1097   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hah, in mijn afrekening staat er nochtans ZTP. Ofte Zeebrugge. Ik weet dat want ik heb dat moeten opzoeken :D

Ik heb deze namiddag eens gebeld en ze wouden mij gerust op de GO overschakelen, maar ik verlies dan wel alle bijkomende diensten (zoals pechverhelping en extra garantie op witgoed enz..)
Old 21-02-2020, 17:02   #1098   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Neen, dat is zeebrugge trading point Dat is de virtuele gashub Dat is hetzelfde als TTF (dutch Title Transfer Facility)

In de praktijk zijn die prijzen hetzelfde.

Dat is dus een van de redenen... waarom zou je in godsnaam in je electriciteitscontract pechverhelping & witgoed willen...

Daarom zijn die gastraders dus goedkoper, die hebben dat soort prul allemaal niet.
Old 21-02-2020, 21:55   #1099   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Spannend trouwens vanavond & dit weekend, de kerncentrale naast een van onze Franse sites gaan ze stilleggen. Hopelijk genoeg elektriciteit haha, of ge krijgt dit:

https://www.gva.be/cnt/dmf20200218_0...-vervuilen-wij
Old 31-03-2020, 13:58   #1100   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Aaaaah Essent... gotta love them.

Wij zijn professioneel een van hun grootste verbruikers, dus ik weet exact wat er aan de hand is met hun systemen & administratie.

Ze kunnen niet alloceren welke klant welk tarief heeft, en daardoor zitten er veel afrekingen vast, en geen voorschotten. Ik had al 8 maand geen rekening moeten betalen

Maar ik weet ook de prijzen... dus ik wist dat ik 500 EUR terug moest krijgen.

Voor de grap blijven mailen.... uiteindelijk belt mijn account manager voor het werk voor mijn prive afrekening te doen

Voor de administratie moet je al niet bij een grote speler blijven
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules