Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 13-02-2020, 21:34   #1   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

De Faer÷er

Ne maat en ik zijn van plan dit jaar eind juli een weekje te gaan wandelen op de Faer÷er.

De zoektocht naar overnachtingen, mooie wandelingen en highlights moet nog beginnen. We proberen het zo budget vriendelijk mogelijk te houden. Maar in tegenstelling tot de rest van ScandinaviŰ is dit een redelijk onbeschreven vakantiebestemming. Is er hier toevallig iemand die al wat tips kan geven?
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 10:12   #2   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Gewoonlijk interessant voor wandelingen: https://www.outdooractive.com/mobile/en/routes/
operator is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2020, 17:10   #3   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Zie dit nu pas. Wij zijn vorig jaar geweest in juni.

Tis daar vrij duur. Wij zijn met 5 geweest, airbnb, zelf geregeld koken en auto delen == en dan was dat zeer goed betaalbaar (all-in +- 900EUR/persoon voor 7 dagen). Met 2 gaat dat volgens mij snel een stuk duurder worden (zowel de auto, als de slaapplek als het eten). Het helpt niet dat veel wandelingen die de moeite zijn vorig jaar betalend werden (dat was voor ons een verrassing aangezien het toen nog een erg nieuwe maatregel was en online nergens vermeld was, maar misschien dat dit vandaag wel al geregeld op de sites staat). En geregeld is dat wel 20+EUR/persoon (voor een paar meer spectaculaire zelfs nog meer dan dat); al wordt er niet overal gecontroleerd.

Openbaar vervoer hebben we niet veel gebruikt, maar het is er wel, al zijn de uren en verbindingen niet altijd even ideaal. Des te meer omdat er veel goeie wandelplekken zijn die niet noodzakelijk vlakbij een gebruikelijke bushalte zijn. Ik heb online al anders gelezen, maar zou zelf zonder twijfel opnieuw voor de auto gaan voor het gemak en de flexilibiteit. Online lees je wel wat over de tunnels - OK, het is effectief een beetje vreemd om in een niet verlichte eenvaksbaan tunnel te rijden en dan in kleine inhammetjes opzij te gaan voor de tegenliggers, maar "echt eng" etc (wat je soms leest) is het niet. Gewoon voldoende traag en bewust rijden.

Helicopter ride is daar, zoals je wellicht al gelezen hebt, spotgoedkoop. Houd er echter rekening mee dat die frequent wordt afgezegd wegens teveel regen of wind. Als zij annuleren, betaal je niets. Je kan ook niet lang op voorhand boeken (ik denk zelfs letterlijk maar een paar dagen tot een week). Wij hadden dat stuk mislezen en dus op onze voorlaatste dag pas ingepland, en het is effectief geannuleerd - met geen mogelijkheid om opnieuw te boeken. Zowat het enige minpunt van een verder fenomenale reis, maar doe jezelf een plezier en boek het dus zo vroeg mogelijk in je reis en onmiddelijk de dag dat je kan; en als het geannuleerd wordt, boek dan ASAP opnieuw. Meestal is dat ook snel uitverkocht (tickets van binnen X dagen komen online == enkele uren laten uitverkocht). Als je een beetje kijkt, kan je een trip van 40-50 minuten (met tussenstops) doen voor +- 60EUR - ik heb de zichten van op de grond gezien en dat was al fantastisch; vanuit de lucht moet dat fenomenaal zijn.

Internet is daar een stuk minder evident dan hier EN het is meestal traag. Met name voor boekingen en opzoekwerk dus best je huiswerk doen, zodat je er daar zo min mogelijk nood aan hebt.

De typische aanraders van wandelingen zijn ook effectief de moeite, als je gewoon de toplijstjes doet, gaat het sowieso ferm de moeite zijn. Dat gezegd zijnde, je kan daar bijna overal mooi wandelen en prachtige zichten hebben. Wel best navragen waar het toegelaten is, aangezien ze het daar behoorlijk beu zijn dat toeristen zich op prive grondgebied begeven (vandaar de betalingen). Er zijn ook een paar mooie watervallen. Die zijn mooi, maar ik zou daar nu niet zo speciaal veel moeite voor doen. Voor mij de meest fantastische locatie was de wandeling op Kalsoy (eiland enkel met de veerboot te bereiken, dan naar het noorden rijden en dan het laatste stuk wandelen; en dan helemaal op het einde kom je hier:
https://www.google.com/maps/@62.3708...7i13312!8i6656 <- draai uw camera eens goed rond voor een prachtige 360
De laatste meters voor je daarop komt, moet je een smal klifje naar beneden en omhoog, je kan het zien op de viewpoint vanaf de lichttoren naar beneden; de meeste durven dat niet (padje is slechts 50cm breed en de zijkanten vrij stijl naar beneden, als er wind is, is het effectief wel een beetje uitkijken); maar als je het wel doet komt je op de iets bredere top (waar de viewpoint hierboven op staat), ben je doorgaans ongeveer alleen en dat is een van de mooiste plekken die ik al gezien heb, en de meest rustgevende plek waar ik al geweest ben om een half uur op de grond te zitten/liggen en rond te kijken. Daarnaast, natuurlijk, Mykines voor de puffins (maar ook gewoon prachtige zichten opnieuw, ook wel iets meer volk dan gemiddeld).

Wij hebben veel geluk gehad met het weer (alle dagen zon, zeer weinig regen, behalve die ene dag met de helicopter). Voor zover ik me herinner zijn we ook min of meer op het beste moment van het jaar gegaan, namelijk in juni. Je hebt daar fenomenale zichten - doe jezelf het plezier en minimalizeer je kans op veel wolken en slecht zicht, en probeer uw data daarop af te stemmen (allez, zoek op wat de beste periode is). Wij hadden op 7 dagen slechts 1 mindere dag; maar we hoorden daar van iedereen dat dat echt uitzonderlijk is, en zelfs in die periode van het jaar doorgaans meer slecht weer. Je mist iets als je een wandeling tot boven doet, maar dan door wolken niet veel ziet. Ik lees dat het eind juli gepland is, msh is dat nog OK - maar ik zou zeker zoveel mogelijk rekening houden met verwachte neerslag en bewolking bij het kiezen van een datum. Ah, en zelfs al is de weersvoorspelling alle dagen 14+ graden, sowieso waterdichte & windbestendige kleding + een fleeceke/muts/handschoenen meenemen. Een van ons had dat niet mee, en die heeft het op een aantal wandelingen toch serieus koud gehad (er is daar ook letterlijk niets anders dan open vlaktes, dus elk vleug wind en druppel regen heb je gevoeld).

Ze klagen alginds "over al dat toerisme". Er is daar geen kat. Ik denk dat wij op 1 of 2 wandelingen van enkele uren "tientallen" anderen gezien hebben (waaronder Kalsoy), en op de rest maximum een handvol mensen. Dat alleen zou voor mij een reden zijn om onmiddelijk terug te gaan - je kan daar helemaal alleen genieten van prachtige zichten.

We zijn verschillende keren in een stadje gaan rondlopen (incl de hoofdstad die nog steeds vrij klein is). Als ge daar een week of korter zit, zou ik dat "afraden" (niets speciaals op geen enkele manier, je kan beter je tijd maximaal in de natuur spenderen). Ook tweemaal gaan eten. Niet slecht, maar vrij duur voor wat het is.

Grootste nadeel - eens je daar geweest bent, ga je je nog meer irriteren aan de horden toeristen op andere locaties. Verder een fantastische reis. Als je ze ook absoluut de moeite vond, kan ik in dezelfde stijl nog noord Ierland en Schotland aanraden (makkelijker bereikbaar, doorgaans ook geen horden toeristen; en bijna even mooi; maar natuurlijk bijlange niet zo desolaat).

Last edited by Mr.E; 11-04-2020 at 17:21.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2020, 20:53   #4   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Merci voor de tips. Noord Ierland en Schotland hadden we eerst in gedachte. Maar vonden niets dat de regio Assynt (in Schotland) kon overtreffen. Noord Ierland leek ons zelf maar een flauw afkooksel van de gewone highlands. Dus dachten eens zot te doen en voor de Faer÷er te kiezen.

Als de reis doorgaat zouden we een huisje hebben in Klaksvik, met huurwagen. Wel geboekt via een lokaal reisbureau aangezien alle airbnb's precies volzet of een pak duurder waren. We kunnen de prijs door 3 delen en alles incl vlucht kwam op 800 euro voor een week. Dus da's nog doenbaar.

Nog niet afgecheckt met mijn maten maar ik had het volgende in gedachte:
  • Traelanipa / S°rvßgsvatn
  • Saksun - Tj°rnuvÝk (Alleen nog zien hoe we vervoer kunnen regelen tot aan het beginpunt (heen en terug lijkt me te zwaar)
  • SlŠttaratindur
  • Gjogv (wandeling richting Bugvin)
  • Klakkur (in Klaksvik)
  • Kallur (al denk ik dat ik de ballen niet heb voor dat laatste puntje, maar blijkbaar ook mogelijk om helemaal tot boven op de berg te geraken?)
  • Vi­arei­i (Villingdalsfjall)

Is Mykines echt zo de moeite? Op foto's afgaan was ik niet zo hard overtuigd, de rest zag er precies toch allemaal net iets spectaculairder uit.

Misschien pakken we wel nog een boottochtje langs de kliffen in Vestmanna mee.

Al goed dat het dan nog iets van een 23u licht gaat zijn. Want kweetni of we anders alles gedaan gaan krijgen. Ook al veel horror verhalen over het weer gehoord, maar denk dat als ge u water en winddicht kunt kleden dat ge er dan wel tegen kunt, en niet per se binnen hoeft te blijven?
Old 07-05-2020, 21:32   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Noord Ierland leek ons zelf maar een flauw afkooksel van de gewone highlands.
wat
Old 07-05-2020, 22:05   #6   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Niet dan?

Voorbije jaren wel 2 keer door Schotland, Wales, Cornwall en Dartmoor gereisd. Weet niet of Noord-Ierland dan zoveel nieuws biedt. 't Ziet er landschappelijk toch gelijkaardig uit.

Mening gebaseerd op Google terrein maps en google images
Old 08-05-2020, 09:46   #7   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je heel vertrouwd bent met de Britse eilanden (mooie opsomming daar ) zal het misschien niks spectaculair nieuw opleveren. Tot daar snap ik je punt. Maar 'een flauw afkooksel' is me toch wat zotjes uitgedrukt.

Ierland is het meest gevarieerde gebied, enkel Wales komt in de buurt in dat opzicht, wat mij betreft. De Highlands zijn uiteraard geweldig (hoger, dramatischer) maar al bij al redelijk monotoon. De Causeway-kustroute - reken op een kleine week rijden - beschouw ik als een absoluut hoogtepunt van de Britse eilanden.
Old 10-05-2020, 10:08   #8   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Merci voor de tips. Noord Ierland en Schotland hadden we eerst in gedachte. Maar vonden niets dat de regio Assynt (in Schotland) kon overtreffen. Noord Ierland leek ons zelf maar een flauw afkooksel van de gewone highlands. Dus dachten eens zot te doen en voor de Faer÷er te kiezen.

Als de reis doorgaat zouden we een huisje hebben in Klaksvik, met huurwagen. Wel geboekt via een lokaal reisbureau aangezien alle airbnb's precies volzet of een pak duurder waren. We kunnen de prijs door 3 delen en alles incl vlucht kwam op 800 euro voor een week. Dus da's nog doenbaar.

Nog niet afgecheckt met mijn maten maar ik had het volgende in gedachte:
  • Traelanipa / S°rvßgsvatn
  • Saksun - Tj°rnuvÝk (Alleen nog zien hoe we vervoer kunnen regelen tot aan het beginpunt (heen en terug lijkt me te zwaar)
  • SlŠttaratindur
  • Gjogv (wandeling richting Bugvin)
  • Klakkur (in Klaksvik)
  • Kallur (al denk ik dat ik de ballen niet heb voor dat laatste puntje, maar blijkbaar ook mogelijk om helemaal tot boven op de berg te geraken?)
  • Vi­arei­i (Villingdalsfjall)

Is Mykines echt zo de moeite? Op foto's afgaan was ik niet zo hard overtuigd, de rest zag er precies toch allemaal net iets spectaculairder uit.

Misschien pakken we wel nog een boottochtje langs de kliffen in Vestmanna mee.

Al goed dat het dan nog iets van een 23u licht gaat zijn. Want kweetni of we anders alles gedaan gaan krijgen. Ook al veel horror verhalen over het weer gehoord, maar denk dat als ge u water en winddicht kunt kleden dat ge er dan wel tegen kunt, en niet per se binnen hoeft te blijven?
Mykines - imo zeker wel de moeite. Je vaart hierlangs, het is een heel mooi eiland en aangename wandeling, en je ziet puffins van dichtbij (wij hebben zo een kliffenboottocht gedaan waar je een paar puffin colonies passeert, maar je ziet er heel weinig zitten, van vrij ver, en al vliegend gaan die zo snel dat je er nu ook niet zo veel aan hebt - eerlijk gezegd vond ik die niet zo hard de moeite, maar ymmv). Als de puffins en boottocht u niets zeggen, is de wandeling / het uitzicht nu ook niet zoveel anders dan de rest, en kan je mogelijks tijd/moeite/geld besparen door het te skippen. Ikzelf zou eerder wel Mykines en geen afzonderlijke boottocht doen.

Kunnen buitengaan met gepaste kledij is het probleem niet. De miserie is modder en gladde stenen == sommige passages wil je dan liever niet doen + wolken en regen == veel minder mooie zichten (je ziet letterlijk een stuk minder, en het ziet er veel deprimerender uit). Nu, tgaat sowieso mooi en spectaculair zijn, eh. Maar het weer is wel een grote factor.

Prijs lijkt mij meer dan OK. Ter plekke hebt ge nog kosten, en da's wat duurden dan hier, maar nu ook niet x2 of zo (als ge een beetje uitkijkt).

Ik ben zelf nog niet in Schotland geweest, mijn vriendin wel. Er zijn gelijkaardigheden, er zijn verschillen (voor mensen die het niet interesseert, is het een pot nat ; ik vind dat landschapstype geweldig en zou elk jaar naar zoiets willen gaan). Bijv. de cliffs of Moher, dat heb ik niet gezien in Dover, niet in Faroer, en dixit mijn vriendin ook niet te zien in Schotland; en dat is echt fenomenaal. Ook de benbulben "beklimmen" was echt een toppper. Zoals Potenza aangeeft, het is een vrij gevarieerde streek (al blijft het natuurlijk allemaal heuvelachtig met groen en rotsen). Als je na 2 reizen in dat soort landschap iets helemaal anders wil, is dat natuurlijk ook zeer begrijpelijk, maar Noord Ierland zou ik onmiddelijk durven aanraden. Het enige wat ons daar tegenviel was het eten - allemaal vettige frituur/gebraad en zelden echt lekker. Ter zijde: veel mensen combineren dat uiteraard met Dublin - wij vonden Dublin een mindere versie van Gent en niet de moeite, al zijn we daarmee blijkbaar wel de uitzondering.

edit: nog eens door uw lijstje wandelingen aan het gaan:
Traelanipa / S°rvßgsvatn*** : absoluut aanrader, en nu ik nog es op google maps kijk. Toch wel een *heel* close second voor de cliffs of moher.
Saksun - Tj°rnuvÝk : wij hebben slechts een stukje gedaan en teruggekeerd (vanuit Saksun). Ik herinner me ook niet dat daar een echte wandelroute is om volledig door te steken, maar aangezien we ze niet genomen hebben, is de kans groot dat ik dat vergeten zou zijn
SlŠttaratindur*** - ook geweldig, maar een must om op een klare en droge dag te doen. Is het hoogste punt van de Faroer en om tot aan de top geraken moet je toch een paar stijle stukken voorbij (wat mijn vriendin niet durfde, en ik toch ook wel onaangenaam vond bijwijlen). Bij ons was het droog maar erg bewolkt, en da's balen - ik stond ongeveer op de top en zag geen steek. Fantastische ervaring wel.
Gjogv (wandeling richting Bugvin) -> hebben wij niet gedaan
Klakkur -> hebben we overwogen, maar uiteindelijk zie je een zicht dat niet zo enorm verschillend is als wanneer je gewoon even stopt met de auto langs de baan en even van de weg wandelt. In de plaats van de zuidpunten te zien allemaal bij elkaar, zijn wij noordwaarts gaan wandelen vanuit Vidareidi; dan zie je alle noordtoppen op een rij (van de andere kant dan Kalsoy).
Kallur*** -> sowieso keihard de moeite. De top beklimmen, ik heb een aantal mensen omhoog zien gaan, maar tenzij we weer een padje gemist hebben, is dat toch ook echt wel stijl bij momenten. Dat geldt op veel plaatsen, ik had vaak vanuit de auto het gevoel "ah,ja, daar wandelen we wel even naartoe", om dan een kwartier later te voet toch te bedenken dat het niet zo simpel is.
Vi­arei­i -> ja, dat dus

Al onze topwandelingen zitten in die lijst, met uitzondering van Mykines (zoals aangegeven, ook niet zo enorm verschillend van de andere) en the postman trail*** (gasadulur - trouwens de enige waterval die wel echt de moeite was, maar is slechts klein element van de wandeling). Her en der gelezen dat dat een uitdagende wandeling is, ik vond die minder intens dan bijv. SlŠttaratindur, maar ook wel echt mooi (+ mooi zicht van de zijkant op die rots in de foto hierboven). Ze is ook absoluut volledig de moeite, maar als je ze volledig in 1 keer doet, moet je ook weer terug, en dan wordt ze aan de lange kant (reken op 5h of msh zelfs 6 als je ook nog wat foto's trekt en een hapje eet - wij moesten niet terug doordat iemand van ons gezelschap al na een half uur niet verder durfde (wat ik niet snapte, ik had nergens het gevoelig dat het onveilig was als je natuurlijk enigszins een beetje uitkijkt) en met de auto ons kwam oppikken). Alternatief kan je van beide kanten vertrekken en de helft doen en terugkeren. Als ge enigszins wat conditie en goesting hebt, zou ik ze evenwel in 1x heen en terug aanraden, is zeker te doen als de rest van uw dag niet al te zwaar is.
Wij zijn daarnaast toch zeker ruim een dag aan tijd kwijt geweest met stadjes en watervallen (als in echt omrijden en dan korte wandeling in de buurt van andere watervallen - maar dat was eigenlijk nooit echt de moeite. Es stoppen voor een foto als je een passeert, is nice, meer zou ik niet doen). Ik zou dat onmiddellijk vervangen door bijv. ferry/helicopter richting een van de zuiderlijk gelegen eilandjes.

edit 2: de wandelingen met *** zou ik zelf prio geven en zeker zorgen dat je hiervoor je tijd neemt (ook om geregeld gewoon es stil te staan en te genieten van het zicht). De andere wandelingen kan je meer gewoon doorwandelen zonder veel te missen. My 2 cents uiteraard, ge doet zelf uw goesting

Last edited by Mr.E; 10-05-2020 at 10:49.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2020, 15:02   #9   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Meh kut.

Vlucht geannuleerd door luchtvaartmaatschappij. Ze accepteren ginder geen reizigers tenzij ze van groenland of ijsland komen. Al de rest mag 2 weken in quarantaine.

Volgend jaar dan .

Trouwens, als ge geil wordt van indrukwekkende alleenstaande bergen. Deze was ook wel de moeite:
https://www.walkhighlands.co.uk/ullapool/suilven.shtml
Old 09-06-2020, 19:10   #10   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Stop met mij geil te maken Fieldy. Ik geraak al effe niet verder dan de Kalmthoutse Heide.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules