Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 21-04-2008, 23:29   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Taken'

Bryan (Liam Neeson) heeft zijn job bij de CIA opgegeven om meer tijd te kunnen besteden aan zijn dochter Kim (Maggie Grace) van wie hij vervreemd is. Wanneer zijn dochter van Bryan de toestemming krijgt om met een vriendin op vakantie te gaan naar Parijs weet deze niet dat de twee jongedames in werkelijkheid van plan zijn Europa te doorkruisen. Bij hun aankomst maken de twee tieners kennis met een jonge fransman die hen naar hun appartement begeleidt. De man blijkt deel uit te maken van een bende vrouwenhandelaars die Kim en haar vriendin kidnappen. Bryan laat het er niet bij zitten en reist meteen naar Parijs. Hij heeft 96 uur de tijd om zijn dochter uit de handen van de bende misdadigers te redden, zoniet is het te laat en zal hij haar nooit kunnen terugvinden.

Verwacht geen wereldschokkende dingen van 'Taken', een Franse actiefilm van de hand van Pierre Morel, de regisseur wiens 'Banlieue 13' enkele jaren geleden voor flink wat controverse zorgde bij onze zuiderburen omdat het een grimmig beeld schetste van de ghetto's in de grootstad. Ook de plot van 'Taken' is geŽnt op een realistisch gegeven. De uitwerking is echter van die aard dat je het allemaal moeilijk als geloofwaardig kan opnemen. Is dat erg? Hell no! 'Taken' is een prima actiefilmpje waarin Liam Neeson de kans krijgt om zich op zijn vijfenvijftigste zowaar te ontpoppen tot volbloed actieheld. Neeson schopt keihard reet als een dolgedraaide ex-CIA agent die als een stormram tekeer gaat om zijn gekidnapte dochter uit de handen van een bende internationaal tuig te redden.

Hij gaat daarbij zelfs zo hard tekeer dat zijn personage een soort kruising tussen Jason Bourne, John McClane en de Terminator lijkt. Dat zorgt voor een hoop flitsende close combat scŤnes, enkele goede stunts, de obligate autoachtervolging en een tempo waarmee Morel de adrenaline door je lijf tracht te laten gieren. 'Taken' begint behoorlijk rustig (Neeson, toch vooral bekend van serieuze rollen als Oskar Schindler, Rob Roy en Alfred Kinsey krijgt de kans zijn personage wat uit te diepen) maar eens Bryan in Parijs landt is het een non-stop orgie van kogelregens en knokpartijen waarbij elke diepgang overboord wordt gesmeten. De actie is bruut, gemeen en smerig en op bepaalde moment had ik serieus wat moeite om enige sympathie op te brengen voor een man die zonder verpinken een onschuldige vrouw neerschiet om zijn doel te bereiken. Maar entertainend is het zeker.

Tel daarbij bijrollen voor Famke Janssen en Maggie Grace en een veredelde cameo van Holly Valence op en je beseft dat 'Taken' voldoende aan de noden van de macho tegemoet komt. Morel kan met een camera overweg en alhoewel 'Taken' duidelijk met een kleiner budget dan de laatste Bourne-episodes werd gedraaid levert de film wel waar ik voor gekomen was. Alle ongeloofwaardigheden ten spijt kon ik niet anders dan genieten van deze testosteronverhogende brok cinema die vakkundig in elkaar is gezet. 'Taken' is kort, krachtig en liet me tevreden achter. Ik kreeg waar voor mijn geld. 'Taken' een klassieker binnen het genre noemen zou wat ver gaan, maar wie op zoek is naar 90 minuten ongecompliceerde nonsens zal hier zeker aan zijn trekken komen.

2.5 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 18:50   #2   link
.fanny
Banned

het is gewoon 100% een seagal-scenario, maar dan met liam neeson. nooit gedacht dat ik zoiets zou zien. seagal zal het scenario wel geweigerd hebben omdat hij volop aan het diŽeten is voor under siege 3 aka "plane danger".
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2008, 08:03   #3   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Under Siege 4: bus fair.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules