Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 29-04-2008, 00:08   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The other Boleyn girl'

Sir Thomas Boleyn (Mark Rylance) heeft onder invloed van zijn broer de Duke of Norfolk (David Morissey), een getrouw aan het koninklijke hof, het plan opgevat om Henry Tudor (Eric Bana) op zijn landgoed uit te nodigen voor een kort verblijf. Zijn dochter Anne (Natalie Portman) dient hem het hof te maken. Thomas hoopt dat de koning zal vallen voor de charmes van zijn oudste dochter, hetgeen hem in staat zal stellen zijn invloed en macht uit te breiden. Maar alles gaat niet zoals gepland: Henry Tudor valt weldegelijk voor de dochter van Thomas. Het is echter niet de ongehuwde Anne waar hij zijn oog op laat vallen maar wel Mary (Scarlett Johansson), Annes gehuwde jongere zus. De familie wordt aan het hof ontboden...

Sommige mannen hebben al het geluk van de wereld. Neem Eric Bana nu, de Australische acteur die in 'The other Boleyn girl' mag rampetampen met twee überhotties als Natalie 'hot hot hot' Portman en Scarlett 'oeh-la-la' Johansson. Deze twee bekoorlijke nimfen dingen in dit historisch drama naar de hand van Henry VIII. Justin Chadwick bewerkte Philippa Gregorys roman tot een verhaal vol intrige, passie en verraad. Een verhaal dat ook het belang van de huwelijkspolitieken in de Middel-Eeuwen en alle daarmee gepaard gaande intriges aan het hof in de schijnwerpers zet. Hmmm... Knappe babes, sex, leugens en verraad, genoeg om me uit mijn luie zetel en in de bioscoop te krijgen. Ik had dan ook niets minder verwacht dan dat de vonken eraf zouden springen in 'The other Boleyn girl'.

Dat was toch wat te optimistisch. Ondanks dat 'The other Boleyn girl' zijn merites heeft voldeed de film niet aan mijn verwachtingen. Zeker, de decors mochten gezien worden, de kostumering was verzorgd en het is niet onaardig gefilmd. Maar de film oogt globaal genomen nogal duister, precies alsof alles met een verduisterde lens is opgenomen. Sommige scènes hadden wel wat sterker belicht mogen worden. Ook de acteurs heb ik al beter zien spelen. Begrijp me niet verkeerd, Portman en Johansson zijn absoluut twee van de heetste actrices die er momenteel in Hollywood rondhuppelen maar ze konden me niet 100% overtuigen in hun rollen. Mark Rylance was wat bleekjes. Iets meer lof voor de bijrollen van Kristin Scott Thomas en een verdienstelijke David Morissey als de machtsgeile oom van Anne en Mary Boleyn. Ook Eric Bana was best te pruimen als Henry Tudor.

Waar 'The other Boleyn girl' het voor mij voornamelijk liet afweten was op vlak van dramatische spankracht. De huwelijkspolitiek van de machtige families en de romantische driehoeksverhouding tussen Henry, Anne en Mary wordt zo prominent op het voorplan gezet dat het de film totaal domineert en andere interessante aspecten als de politieke context en de historische achtergrond naar het verdomhoekje verwijst. Hierdoor verloor ik in het tweede deel al snel mijn interesse in het verhaal en liet het laatste deel, waar Chadwick de plotwendingen elkaar wel erg snel laat opvolgen, een nogal saaie indruk na. Als romantisch drama kan 'The other Boleyn girl' er nog mee door, maar als historische film valt deze 'Elizabeth: the prequel' toch echt te licht uit. Een film waar wat meer achtergrond en vuur in had mogen steken.

2 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2008, 17:40   #2   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

Was wel verrast toen ik plots een stuk Aphex Twin in de film ontdekte.

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2008, 18:33   #3   link
Hentai
Spacy Stacy

Wil die eigenlijk wel zien, vond als kind 'anna van de 1000dagen' ook gans goed.
Hentai is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2008, 16:24   #4   link
jmke
★★[M]★★

jmke's Avatar

ok filmpken, maar beetje te langdradig

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules